simaia-pride
Ομοφοβικός και τρανσφοβικός εκφοβισμός: Η απροθυμία του υπουργείου παιδείας να πει τα πράγματα με το όνομά τους καλά κρατεί - Στο νομοσχέδιο χώρεσε μια φευγαλέα αναφορά στον «σεξουαλικό προσανατολισμό» και έτσι βγήκε και η υποχρέωση

Τα χρόνια περνούν, επιστημονικές εκθέσεις βγαίνουν και ξανά βγαίνουν, φρικτά περιστατικά ομοφοβικής και τρανσφοβικής σχολικής βίας λαμβάνουν χώρα, καταγγέλλονται(;) και δημοσιεύονται(;),  αλλά η απροθυμία του υπουργείου παιδείας να πει τα πράγματα με το όνομά τους καλά κρατεί.

Στη διαβούλευση για το σχεδιαζόμενο νομοσχέδιο του ΥΠΕΠΘ  «Ζούμε Αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή»: Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξεις» υπάρχει ένα κεφάλαιο που αποπειράται να ορίσει τον σχολικό εκφοβισμό αλλά στην πραγματικότητα συσκοτίζει ένα σημαντικό μέρος του υπόβαθρου που τον (ανα)παράγει: τη σεξουαλική ταυτότητα, την έκφραση και την ταυτότητα φύλου.

Έτσι, διαβάζουμε στο άρθρο 4 πως ο σχολικός εκφοβισμός αφορά, μεταξύ άλλων, την προσβολή του σεξουαλικού και θρησκευτικού προσανατολισμού και της εθνοτικής καταγωγής του μαθητή.

Αλλά ουδείς λόγος για τον μεγαλύτερο ίσως παράγοντα που προκαλεί εκδηλώσεις βίας, απανθρωποποίησης και περιθωριοποίησης του μαθητικού κοινού, την ταυτότητα φύλου.

Η προσπάθεια των μαθητών να ζήσουν, να εκφραστούν, να νοηματοδοτήσουν και σε τελική ανάλυση να αυτοπροσδιοριστούν με έναν τρόπο που διαφεύγει από το φύλο που τους αποδόθηκε στη γέννηση ξυπνά σιδερένιους μηχανισμούς πειθάρχησης και αστυνόμευσης, που – σαν έτοιμοι από καιρό – επιστρατεύονται για να γελοιοποιήσουν, χλευάσουν, τραπουκίσουν, και αποκλείσουν τον μαθητή. Οι μαθητές σε ρόλο αστυνομίας φύλου θέτουν σαν ιερό καθήκον το να λυγίσουν το παιδί του διπλανού θρανίου που τόλμησε να ξεστρατίσει από το μονοπάτι που έχει χαραχθεί. Τίθεται σαν προτεραιότητα ολόκληρου του σχολείου η τιμωρία του παιδιού που αποφάσισε πως το φύλο που του έγραψαν στο ληξιαρχείο δε θα το ακολουθεί μέχρι θανάτου. Του παιδιού που δε θέλει να ζήσει, να σκεφτεί και να συμπεριφερθεί με βάση το φύλο αυτό.

Η βίαιη πειθάρχηση του παιδιού που αμφισβήτησε τις έμφυλες νόρμες είναι ένα γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη του εκφοβισμού. Και για αυτό ουδείς λόγος. Λες και οι συζητήσεις και οι διεργασίες επιστημόνων, γονέων και νέων δεν έχουν αγγίξει τον περίκλειστο φράχτη του Αμαρουσίου.

Στο νομοσχέδιο χώρεσε μια φευγαλέα αναφορά στον «σεξουαλικό προσανατολισμό» και έτσι βγήκε και η υποχρέωση

Σιγή και για την αναπηρία, την προσφυγική και μεταναστευτική ιδιότητα και την χαμηλή οικονομική τάξη. Ο εκφοβισμός, έτσι, είναι λες και αποτελεί μια αφηρημένη βία που γεννάται σε σχολικό κενό. Καμία σχέση. Ο σχολικός εκφοβισμός παράγεται μέσα από κοινωνικές ιεραρχήσεις και αντανακλά συσχετισμούς δυνάμενων.

Το υπουργείο καλείται να μιλήσει καθαρά, να ονοματίσει και να καταγγείλει την ομο/τρανς/αμφι/ιντερ φοβία στα σχολεία, να τις απο-κανονικοποιήσει, να οπλίσει τους εκπαιδευτικούς, τους εργαζόμενους και τα στελέχη της εκπαίδευσης, ώστε να μπορούν να υλοποιήσουν δράσεις για την πρόληψη και την αντιμετώπισή των φαινομένων αυτών. Όσο δεν τολμάμε να μιλήσουμε για αυτά, όσο δε βρίσκουμε λόγια να μιλήσουμε αυτά θα είναι σαν να επιτρέπουμε στο φάσμα της βίας να πλανάται ελεύθερο στα σχολεία μας.  

Και η εκπαιδευτική τυπικά θα το ξορκίζουμε μια – δυο φορές το χρόνο με ευχολόγια, κλισεδιές, γενικόλογες διακηρύξεις και άνοστες εκδηλώσεις.

Θεοδόσης Γκελτής,
Εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σοκ με ψωμί του τοστ: Βρέθηκε επικίνδυνο βακτήριο – Ανάκληση σε χιλιάδες συσκευασίες!

Kαμπανάκι από την EFSA για τα δύο πιο τοξικά τρόφιμα της αγοράς στην Ευρώπη

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 9/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

χανια
Πειθαρχικά σε νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς εν μέσω καλοκαιριού - Διαμαρτυρία κατά της αξιολόγησης στα Χανιά
Πειθαρχικά σε δασκάλους εν μέσω καλοκαιριού – Αντίδραση από τον ΣΕΠΕ Χανίων
Πειθαρχικά σε νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς εν μέσω καλοκαιριού - Διαμαρτυρία κατά της αξιολόγησης στα Χανιά
Το μέλος του Ε.Σ. του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ., ο Καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Τσεκούρας, ο Πρόεδρος του Ε.Σ., ο Καθηγητής κ. Αθανάσιος Τσακρής, το μέλος του Ε.Σ., η Καθηγήτρια κ. Γεωργία Ανδρέου και το μέλος του Ε.Σ., ο Καθηγητής κ. Νικόλαος Βάινος. Σχετικά με το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. Το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας & Καινοτομίας δημιουργήθηκε (Ν. 4429/2016) από τη ζωτική ανάγκη υποστήριξης των Ελλήνων και Ελληνίδων Επιστημόνων. Αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, εποπτευόμενο από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Σκοπός του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. είναι
Εκλογή Προέδρου και Αντιπροέδρου του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.
Το Επιστημονικό Συμβούλιο του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ., προσβλέπει σε μια ουσιαστική και εποικοδομητική συνεργασία, με στόχο τη στήριξη της ελληνικής...
Εκλογή Προέδρου και Αντιπροέδρου του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.
παδα
Το ΠΑΔΑ ιδρύει το πρώτο κέντρο τεκμηριωμένης πρακτικής JBI στην Ελλάδα - Σημαντική διάκριση στον τομέα της υγείας
Η Ελλάδα αποκτά το πρώτο JBI Affiliated Group μέσω του ΠΑΔΑ
Το ΠΑΔΑ ιδρύει το πρώτο κέντρο τεκμηριωμένης πρακτικής JBI στην Ελλάδα - Σημαντική διάκριση στον τομέα της υγείας