«Υπάρχει μια ισχυρή μονομέρεια στη ζωή, η επαγγελματοποιημένη λειτουργία μας με πολλά αρνητικά σημεία. Κι όμως αν το επάγγελμα είναι κοινωνικά ισχυρό και προσωπικά επιθυμητό, τότε τα πράγματα βελτιώνονται καθοριστικά»

Είναι ο επαγγελματικός καταμερισμός απόλυτη ανάγκη και πρώτιστη επιλογή για τις σύγχρονες κοινωνίες. Δεν μπορεί να υπάρξει κάτι εναλλακτικό. Η πάντα ανθηρή και πολυσήμαντη πολιτιστική κινητικότητα, ο πλούτος των οικονομικών δραστηριοτήτων, η ποικιλομορφία της παραγωγής, οι χωρίς τέλος κοινωνικές λειτουργίες, η εκθετικώς αυξανόμενη δημιουργία νέας γνώσης κλπ καθιστούν νομοτελειακά τη δημιουργία των επιμέρους εργασιακών χώρων και των επαγγελματικών ενασχολήσεων, που είναι και μια βασική εικόνα της νεωτερικότητας.

Υπάρχει μια ισχυρή μονομέρεια στη ζωή, η επαγγελματοποιημένη λειτουργία μας με πολλά αρνητικά σημεία. Κι όμως αν το επάγγελμα είναι κοινωνικά ισχυρό και προσωπικά επιθυμητό, τότε τα πράγματα βελτιώνονται καθοριστικά. Μιλώ για το εκπαιδευτικό επάγγελμα. Γιατί έχει μια απόλυτα ξεχωριστή ιδιαιτερότητα. Οι εκπαιδευτικοί συνδέονται με το θεσμό της εργασίας τους όσο κανείς άλλος επαγγελματικός κλάδος, αφού σχεδόν όλη η ζωή τους είναι στους θεσμούς της μάθησης και της εκπαίδευσης. Κατατίθεται μια προσωπική αφήγηση, που έχει πολλά κοινά στοιχεία με τις αφηγήσεις χιλιάδων συναδέλφων.

Μια ζωή στην εκπαίδευση λοιπόν. «Ξεκίνησα» το σχολείο πριν πάω στο σχολείο, χάρη στη μεγαλύτερη αδελφή μου, που μεταφέροντάς μου βιβλία και σχολική εμπειρία, είχα προοικονομήσει το σκηνικό που θα ακολουθούσε. (Φυσικά τότε δεν υπήρχε ούτε καν η ιδέα του νηπιαγωγείου). Μετά μαθητής, φοιτητής, σε σχολεία και σε πανεπιστήμιο, διάλειμμα για το στρατιωτικό, και μετά αμέσως πάλι στα σχολεία, αφού η αδιοριστία δεν είχε αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της. Μέχρι την τελική έξοδο.

Αλλά η εκπαίδευση δεν είναι μόνο η λειτουργία του σχολείου. Αν δεν συμμετέχεις στη μεγάλη εικόνα της εκπαίδευσης: στις συλλογικές λειτουργίες του εκπαιδευτικού κινήματος και αν δεν έχεις γνώση της κοινωνικής και της πολιτικής λειτουργίας της, η άσκηση του εκπαιδευτικού επαγγέλματος δεν είναι άρτια.

Κι έτσι, επέλεξα και τα δύο πεδία αναφοράς, το σχολείο καθ’ αυτό και την εκπαίδευση στη μεγάλη της έκφραση. Προφανώς στο σχολείο είναι η κοινωνική και η πολιτική ευθύνη σου. Τα άλλα πεδία – πέραν της αυτόνομης ανάγκης και χρησιμότητας – δεν θα μπορούσαν παρά να υπηρετούν αυτή τη βασική αποστολή. Να σε βελτιώνουν διαρκώς στην παιδαγωγική, μορφωτική και πολιτισμική λειτουργία σου στο σχολείο.

Αναφέρομαι στο παρόν κείμενο στο μέρος που αφορά μόνο τη συλλογική μου δράση. Συνδέθηκα με τον συνδικαλισμό καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής μου διαδρομής (συμβούλια, συνελεύσεις, συγκεντρώσεις κλπ): στην ΕΛΜΕ Ηλείας, στην ΕΛΜΕ Α΄ Δυτικής Αττικής, στην ΣΤ΄ ΕΛΜΕ Αθήνας, στο Κέντρο Μελετών (ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ.) της ΟΛΜΕ, στην προεδρία της ΟΛΜΕ. Συμμετείχα στα κεντρικά όργανα της ΠΑΣΚ (και ως αναπληρωτής Γραμματέα της) και της ΠΕΚ (και ως Γραμματέας της για μικρό διάστημα) στη συνέχεια. Μετά το τέλος της εκπαιδευτικής μου καριέρας ορίστηκα από την Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ / ΚΙΝΑΛ, Φώφη Γεννηματά, ως Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του κόμματός μας – και έτσι είχα πάλι ενεργό ρόλο στα εκπαιδευτικά δρώμενα.

Όλα αυτά τα χρόνια παρακολουθούσα συνεδριάσεις, συνέδρια, σεμινάρια, μορφωτικές εκδηλώσεις κλπ. Διάβαζα ασταμάτητα, βιβλία και άρθρα, περί της παιδείας γενικότερα. Επιδόθηκα στην αρθρογραφία με συστηματικότητα και επιμέλεια, με εκατοντάδες αναφορές. Φυσικά όλα αυτά μου τροφοδοτούσαν το βασικό εκπαιδευτικό έργο μου. Και αισθανόμουν ότι η διαρκής ενασχόληση με τα εκπαιδευτικά ζητήματα μου τόνωναν το ενδιαφέρον και μου ενίσχυαν το γνωσιακό πεδίο μου. Φυσικά, ποτέ δεν ένιωσα ούτε καν ίχνη πληρότητας. Πάντα υπήρχε η αίσθηση της έλλειψης.

Αλλά εκείνο που οφείλω να σημειώσω είναι ότι η σχολική αίθουσα είναι ένα “συναρπαστικό σχολείο” για κάθε εκπαιδευτικό. Εκεί διαπιστώνεις πόσα λίγα ξέρεις, πόσα μπορείς να μαθαίνεις κάθε ημέρα. Ποτέ δεν νιώθεις κάποιου είδους επαναληψιμότητα ή πολύ περισσότερο κάποια μορφή ρουτίνας. Κάθε ώρα διδασκαλίας και ένας καινούργιος ορίζοντας πνευματικής καλλιέργειας.

Και σήμερα και αύριο το ταξίδι συνεχίζεται – έστω και ελλειμματικά – μέσα από την αρθρογραφία μου στο ιστολογιό μου, ως συνεργάτης σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και σε εφημερίδες και στη γραφή σχετικών βιβλίων. Γιατί η σχέση μου με την εκπαίδευση είναι σχέση ζωής.

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Γραπτός ΑΣΕΠ: Οδηγίες για να κάνετε την αίτηση εύκολα και γρήγορα με λίγα κλικ

ΕΠΙΣΗΜΟ: Βγήκε η κατανομή θέσεων για το Διαγωνισμό του ΑΣΕΠ - 5124 οι ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ (Πίνακας - Αιτήσεις)

Νέο σύστημα διορισμών Εκπαιδευτικών: Tο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ που μοριοδοτεί και στους 2 ΠΙΝΑΚΕΣ

Παν.Πατρών: Υποτροφίες σε Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής και Διαπολιτισμικής - Αιτήσεις μέσω alfavita.gr

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ στην Ελλάδα online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

Απαραίτητο τυπικό προσόν ECDL - Πιστοποίηση Υπολογιστών μόνο με 95 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

Σέρρες σχολείο
Σέρρες: Με τη στήριξη ψυχολόγων ανοίγει το σχολείο-Δικαίωση ζητούν οι γονείς
Με ψυχολόγους σε κάθε τάξη ανοίγει το 9ο δημοτικό σχολείο Σερρών μετά τη φονική έκρηξη που στοίχισε τη ζωή σε ένα 11χρονο παιδί - Δικαίωση και...
Σέρρες: Με τη στήριξη ψυχολόγων ανοίγει το σχολείο-Δικαίωση ζητούν οι γονείς
matina pagoni
Παγώνη: Προσοχή στον στρεπτόκοκκο - «Τον γιατρό μόνος του δεν μπορεί να τον κάνει κανείς»
Τι ανέφερε η πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ, Ματίνα Παγώνη για την γρίπη, αλλά και τον στρεπτόκοκκο
Παγώνη: Προσοχή στον στρεπτόκοκκο - «Τον γιατρό μόνος του δεν μπορεί να τον κάνει κανείς»