Apostolis Dimitropoulos
Το παρασκήνιο της αντικατάστασης του Αποστόλη Δημητρόπουλου

Ο,τι μπορεί κάνει η κυβέρνηση για να απομονώσει όσες φωνές δε συμφωνούν απόλυτα με τους σχεδιασμούς της, ακόμα κι αν ανήκουν σε ανθρώπους που όχι μόνο έχουν στηρίξει τις περισσότερες επιλογές της, αλλά επιπλέον συγκαταλέγονται στους σοβαρούς των τομέων τους.

Τέτοια είναι η περίπτωση της αντικατάστασης του μέχρι χθες γενικού γραμματέα Ανωτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας κ.Αποστόλη Δημητρόπουλου, ο οποίος «παράτησε» τη θέση του -και αντικαταστάθηκε από τον άλλοτε πρύτανη του Π.Κρήτης και πρόεδρο του ΕΑΠ κ.Οδ.Ι.Ζώρα- αφήνοντας όσο πιο «απαλά» γινόταν, αιχμές για την απόφαση αυτή.

«Ο νέος νόμος για τα πανεπιστήμια, στη σύνταξη του οποίου είχα την τιμή να συμμετέχω, δίνει αναμφίβολα μεγάλες δυνατότητες και ελευθερίες που, αν αξιοποιηθούν σωστά, θα επιτρέψουν στα ιδρύματα να κάνουν σημαντικά βήματα μπροστά. Φοβάμαι όμως ότι, στο σύνολο του ο νόμος δεν περιέχει όλες εκείνες τις εγγυήσεις που θα έπρεπε να συνοδεύουν τις ελευθερίες που παρέχει. Προσπάθησα όσο μπορούσα, αλλά δεν έπεισα για αυτό», είπε μεταξύ άλλων αποχωρώντας ο κ.Δημητρόπουλος. Τι εννοούσε; 

Οι τελευταίες φράσεις, είναι και το «κλειδί» της κατανόησης: Είναι ο,τι ηπιότερο μπορεί να πει κάποιος ο οποίος έχει προηγουμένως διαφωνήσει έντονα και για αρκετό καιρό με τις επιλογές της κ.Κεραμέως που δε φημίζεται για τη διαλλακτικότητά της -και έχει μάλιστα ενημερώσει με επιστολή του τον Πρωθυπουργό για τις διαφωνίες του.

Για να το αντιληφθούμε καλύτερα, ας δούμε ποιός είναι ο αντικατασταθείςΟ Αποστόλης Δημητρόπουλος έχει σπουδάσει στην Παιδαγωγική Ακαδημία Ιωαννίνων και το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Με υποτροφία συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στο Institute of Education-University of London και έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα από τo London School of Economics & Political Science, με αντικείμενο τη φοιτητική κινητικότητα και τη διεθνοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Έχει διδάξει μαθήματα εκπαιδευτικής πολιτικής σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και το Μαράσλειο Διδασκαλείο. Έχει εργαστεί στο LSE, στο Υπουργείο Παιδείας και την ΑΔΙΠ. Έχει επίσης συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την UNESCO ως εξωτερικός εμπειρογνώμονας σε θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός και συνεργάζεται με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), ως επιστημονικός υπεύθυνος σειράς ερευνών με αντικείμενο τις επιπτώσεις της κρίσης στην εκπαίδευση. Έχει διατελέσει επιστημονικός συνεργάτης του Υπουργείου Παιδείας στη σύνταξη του νόμου 4009/2011 για την ανώτατη εκπαίδευση.

Τι προέβλεπε ο νόμος Διαμαντοπούλου για την εκλογή Πρύτανη

Ο κ.Δημητρόπουλος, υπήρξε από τους συντάκτες του νόμου Διαμαντοπούλου για τα ΑΕΙ. Ηταν μέλος της ομάδας που είχε εισηγηθεί τον προηγούμενο τρόπο επιλογής Πρύτανη στα Πανεπιστήμια. Σύμφωνα με εκείνο το νόμο, ως πρύτανης «εκλέγεται καθηγητής πρώτης βαθμίδας Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, με ελληνική ιθαγένεια και άριστη γνώση της ελληνικής γλώσσας, αναγνωρισμένο κύρος και σημαντική διοικητική εμπειρία. Ο πρύτανης εκλέγεται από τους καθηγητές του ιδρύματος, ύστερα από διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η οποία εκδίδεται από τον πρόεδρο του Συμβουλίου. Το Συμβούλιο, με απόφασή του, που λαμβάνεται με πλειοψηφία των δύο τρίτων του συνόλου των μελών του, επιλέγει εφόσον είναι ενδεκαμελές δύο και εφόσον είναι δεκαπενταμελές τρεις υποψηφίους μεταξύ αυτών που συγκεντρώνουν τα τυπικά προσόντα και ύστερα από εκτίμηση των ουσιαστικών τους προσόντων. Μέσα σε προθεσμία δύο ημερών από την επιλογή, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, καλούνται όλοι οι καθηγητές του ιδρύματος να εκλέξουν, μεταξύ των υποψηφίων που επιλέχθηκαν, τον πρύτανη του ιδρύματος»

Τι προβλέπει ο νόμος Κεραμέως για την εκλογή Πρύτανη

Η κ.Κεραμέως όμως, παρότι ουσιαστικά «αντέγραψε» το νόμο Διαμαντοπούλου, ως προς το σημείο αυτό αγνόησε τις προτάσεις σχεδόν όλης της ακαδημαϊκής κοινότητας να γίνεται η εκλογή του πρύτανη κατόπιν ψηφοφορίας της μελών της. Στις εκλογές που έχουν ήδη προγραμματιστεί σε 10 Πανεπιστήμια το επόμενο διάστημα, οι πρυτάνεις θα επιλεγούν μόνο από τα 11μελή Συμβούλια Διοίκησης και θα είναι εκ των εσωτερικών τους μελών, χωρίς καμιά συμμετοχή της πανεπιστημιακής κοινότητας στην επιλογή...

Προσέξτε τι ανακοίνωσε η Σύνοδος Πρυτάνεων τον περασμένο Ιούνιο για το θέμα αυτό:

«Η Σύνοδος Πρυτάνεων διατυπώνει, κατά πλειοψηφία, έντονο προβληματισμό για το προτεινόμενο σύστημα διοίκησης των πανεπιστημίων, καθώς ανατρέπεται ο διαχρονικά δημοκρατικός τρόπος διοίκησης με την απ’ ευθείας εκλογή των οργάνων διοίκησης από το σύνολο των μελών ΔΕΠ (και άλλων κατηγοριών προσωπικού παλαιότερα

Πρύτανης

Το κύρος και η ισχύς του Πρύτανη, απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στα ελληνικά πανεπιστήμια, πρέπει να προέλθει από την εντολή μιας ισχυρής και διευρυμένης εκλογικής βάσης, όπως έχει ήδη αποφασιστεί νομοθετικά με τον σχετικό νόμο 4692/2020 (της ίδιας κυβέρνησης). Αντίθετα, ένας Πρύτανης που θα επιλέγεται από ένα 11μελές σώμα, στο οποίο μάλιστα θα είναι μέλος του, δεν θα διαθέτει τη νομιμοποίηση και κύρος μέσα στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Η δυνατότητα διαπλοκής για τον έλεγχο της εκλογής πρύτανη αυξάνει, καθώς στην πράξη τα εσωτερικά μέλη μπορούν να διαμορφώσουν σχετικά εύκολα τις συνθήκες για την εκλογή στο αξίωμα του Πρύτανη ενός εξ αυτών. Υπάρχει η πιθανότητα να επιλεγεί ως πρύτανης εσωτερικό μέλος του ΣΔ που στη ψηφοφορία για εκλογή μελών του ΣΔ συγκέντρωσε ένα πολύ μικρό αριθμό ψήφων. Ο Πρύτανης συγκεντρώνει υπερεξουσίες, καθώς εκτός από Πρύτανης με αυξημένες αρμοδιότητες και εξουσία είναι ακόμη προεδρεύων της Συγκλήτου, Πρόεδρος του ΣΔ, Πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών, Πρόεδρος του ΚΕΔΙΒΙΜ και Πρόεδρος της Εταιρείας Αξιοποίησης της Περιουσίας. Η σημαντικότερη, όμως, αντίφαση είναι ότι ο Πρύτανης, ως Πρόεδρος του ΣΔ, καθίσταται ταυτόχρονα ελέγχων και ελεγχόμενος» 

Αντιπρυτάνεις

Οι Αντιπρυτάνεις υποβαθμίζονται σε απλά εκτελεστικά όργανα, καθώς ούτε εκλέγονται, ούτε αποτελούν μέλη συλλογικών οργάνων, όπως με το υφιστάμενο καθεστώς (Σύγκλητος, Πρυτανικό Συμβούλιο). Εγείρονται πολλά ερωτηματικά κατά πόσον θα είναι διατεθειμένοι να χειρίζονται ζητήματα των αρμοδιοτήτων τους, χωρίς να συμμετέχουν στη λήψη των σχετικών αποφάσεων. Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε αδυναμία εξεύρεσης Αντιπρυτάνεων σε μικρά πανεπιστήμια» 

Οι αντιρρήσεις για τον «Υπερπρύτανη»

Ο κ. Δημητρόπουλος λοιπόν, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, είχε ταχθεί υπέρ της εκλογής του Πρύτανη με άμεση ψηφοφορία, όπως ζητούσε η Σύνοδος Πρυτάνεων και προβλεπόταν στον νόμο Διαμαντοπούλου, στον οποίο είχε συμβάλλει και ο ίδιος. Ομως η κ.Κεραμέως ήταν ανένδοτη, καθώς όπως είναι πια ευρέως κατανοητό,  επιθυμεί να φτιάξει πανεπιστήμια-επιχειρήσεις, με υπερ-πρύτανη ταυτόχρονα ελέγχοντα και ελεγχόμενο, χωρίς συμμετοχή των πανεπιστημιακών και με «μάνατζερ»-εκτελεστικό διευθυντή... Το γεγονός φυσικά δεν διέλαθε της προσοχής του ΣΥΡΙΖΑ, οποίος ανακοίνωσε ότι «ο ιός της "πολύ ωραίας ατμόσφαιρας" που έχει εισβάλει  στο σύνολο της κυβέρνησης, διείσδυσε και στο υπουργείο Παιδείας. Με την παραίτηση του Γενικού Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης κ. Δημητρόπουλου που διαφώνησε με κρίσιμες πτυχές του νέου Νόμου για τα Πανεπιστήμια και ειδικά τον τρόπο εκλογής Πρύτανη». Και υποσχέθηκε -ξανά- να καταργήσει το νόμο Κεραμέως αν και όταν αναλάβει την κυβέρνηση

Η αποχώρηση

Ανακολουθίες όπως να μιλάς για την αυτονομία των πανεπιστημίων αλλά ταυτόχρονα να τα «μεταμορφώνεις» σε επιχειρήσεις με υπερεξουσίες Πρύτανη που δεν τον έχει εκλέξει η βάση των πανεπιστημιακών, είναι πράγματα που τα έχουν εντοπίσει σχεδόν οι πάντες εντός των πανεπιστημίων -μαζί με πολλές ακόμα προβληματικές διατάξεις του νέου νόμου: «Η εφαρμογή του νόμου στα πρώτα 10 πανεπιστήμια που έχει ήδη ξεκινήσει, πρέπει να αξιολογηθεί σε κάθε της βήμα, όπως πρέπει να αξιολογούνται όλοι και όλα στην εκπαίδευση. Βελτιώσεις και διορθώσεις μπορούν πάντα να γίνουν, πριν η εφαρμογή επεκταθεί στο σύνολο των ιδρυμάτων. Το σημαντικό είναι να επιτευχθεί ο  στόχος που όλοι συμμεριζόμαστε για ένα σύγχρονο, αυτόνομο, ανοικτό και εξωστρεφές πανεπιστήμιο, με αξιοκρατία και χωρίς εσωτερικά στεγανά. Για να μη χαθεί οριστικά η ευκαιρία για μια μεγάλη, απαραίτητη και ώριμη αλλαγή στα πανεπιστήμια και στη χώρα», σημείωσε ο κ.Δημητρόπουλος. 

Αξίζει εδώ να παραθέσουμε ένα απόσπασμα από άρθρο του ιδίου σε ανύποπτο χρόνο, το 2012:

«Πριν ένα χρόνο ψηφίστηκε ο νόμος (σ.σ. Διαμαντοπούλου) για τα πανεπιστήμια που δίκαια χαρακτηρίστηκε ως μια από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις στην ιστορία τους. Παρά την διακομματική του στήριξη σημαντικές πτυχές του νόμου, ακόμα, δεν εφαρμόστηκαν. Τί θα είχε, όμως, αλλάξει αν ο νόμος είχε εφαρμοστεί πλήρως; Πώς θα ήταν άραγε, σήμερα, τα πανεπιστήμια μας αν ζούσαμε σε μια χώρα αληθινά δημοκρατική, στην οποία οι νόμοι είναι σεβαστοί και εφαρμόζονται; Τα πανεπιστήμια θα είχαν νέες διοικήσεις στο τιμόνι τους, με Συμβούλια στα οποία συμμετέχουν, πλάι στους καθηγητές, διακεκριμένοι και επιτυχημένοι συμπολίτες μας, κάποιοι σπουδαίοι Έλληνες, μπορεί και της διασποράς, ίσως και διακεκριμένοι φιλέλληνες με διάθεση προσφοράς, όπως πάντα άλλωστε συνέβαινε στην ιστορία του τόπου μας. Θα είχαν ακόμα αναδειχθεί οι νέοι ακαδημαϊκοί ηγέτες τους, οι πρυτάνεις και οι κοσμήτορες, με διαδικασίες διαφανείς και συλλογικές, ύστερα από αξιολόγηση των ακαδημαϊκών και των διοικητικών τους ικανοτήτων, διαδικασία που δίνει κύρος και εμπνέει εμπιστοσύνη σε όλους. Μεταξύ αυτών μπορεί να ήταν και κάποιοι ήδη επιτυχημένοι σε άλλα ιδρύματα ή ακόμα και σε άλλες χώρες. Χωρίς, ίσως, να γνωρίζουμε τις κομματικές τους προτιμήσεις, χωρίς να έχουν στο νου τους τέτοιες έννοιες και εξαρτήσεις. Αλλά με αποστολή να καταρτίσουν ένα σχέδιο για την περαιτέρω ανάπτυξη του ιδρύματός τους, σχέδιο πυξίδα για το μέλλον, με τακτικό έλεγχο της πορείας εφαρμογής, μαζί με σχέδια για την ταχεία αντιμετώπιση τυχόν αδυναμιών»

Προφανές γιατί ο άνθρωπος «τα βρόντηξε», αλλά και γιατί τον άφησαν να απομακρυνθεί.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Συναυλία αλληλεγγύης
Συναυλία αλληλεγγύης στον αγώνα των εκπαιδευτικών ενάντια στην αξιολόγηση και εμπορευματοποίηση της παιδείας
Συναυλία αλληλεγγύης προς τους εκπαιδευτικούς
Συναυλία αλληλεγγύης στον αγώνα των εκπαιδευτικών ενάντια στην αξιολόγηση και εμπορευματοποίηση της παιδείας