Το πρώτο ιδιωτικό Πρότυπο ΕΠΑΛ χωρίς δίδακτρα: Μια απρόβλεπτη αντιπαράθεση
Η ανάρτηση που οδήγησε στην ένταξη ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών ΕΠΑΛ στο νόμο για τα Πρότυπα, η ανακοίνωση για την κατάργηση διδάκτρων, η ΟΙΕΛΕ και οι εκπαιδευτικοί που καταγγέλλουν εμπορευματοποίηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης

Μια ασυνήθιστη -και απροσδόκητη- αντιπαράθεση ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, με αντικείμενο το νόμο του Υπουργείου Παιδείας που έδωσε τη δυνατότητα χαρακτηρισμού ως Προτύπων, σε ΕΠΑΛ που δεν είναι δημόσια αλλά τα διαχειρίζονται νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, προέκυψε χτες.

Αφορμή ήταν η καταγγελία εκπαιδευτικών της  Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης,  ότι το ιδιωτικό, μη κερδοσκοπικό ναυτικό ΕΠΑΛ ΤΕΕΝS που εδρεύει στη Χίο, ήταν αυτό που ουσιαστικά «οδήγησε» το ΥΠΑΙΘ σε αυτή την νομοθέτηση, και κατόπιν «έσπευσε άμεσα να υποβάλει αίτηση και φρόντισε να διαφημίσει την μη καταβολή διδάκτρων από την πλευρά των μαθητών ως μέτρο κοινωφελούς προσφοράς»

Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι το συγκεκριμένο μη κερδοσκοπικό ΕΠΑΛ, που λειτουργεί από το Σεπτέμβριο του 2018 και ιδρύθηκε από τον Καπετάνιο Παναγιώτη Ν. Τσάκο, ουσιαστικά ήταν αυτό που «επέβαλε» την πρόβλεψη για υπαγωγή και μη κερδοσκοπικών ΕΠΑΛ στο νόμο, προκειμένου να την εκμεταλλευτεί και να λάβει επιχορήγηση.

Αντίλογος

Ομως στην εκτίμηση αυτή, υπάρχει αντίλογος και μάλιστα όχι από το ΕΠΑΛ, αλλά από την Ομοσπονδία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) η οποία σε δικη της ανακοίνωση συνεχάρη το συγκεκριμένο ΕΠΑΛ, γιατί ανακοίνωσε ότι από το ερχόμενο έτος η φοίτηση ανηλίκων μαθητών θα είναι δωρεάν, και συνεπώς είναι το πρώτο ιδιωτικό σχολείο στην Ελλάδα που θα δέχεται σπουδαστές χωρίς δίδακτρα!

Επιπλέον, εδώ και καιρό εξελίσσεται ένα ντιμπέιτ για το θέμα της Προτυποποίησης των ΕΠΑΛ, με πολλούς εκπαιδευτικούς να μιλούν για μια ακόμα κίνηση εμπορευματοποίησης της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Υποστηρίζουν ότι «η ίδρυση Πρότυπων ΕΠΑ.Λ. είναι πραγματικά αήθης, όταν η Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι ρημαγμένη, απαξιωμένη και συρρικνωμένη από τις μέχρι τώρα πολιτικές όλων των κυβερνήσεων», ενώ δηλώνουν ότι διαφωνούν κάθετα με «τα σχολεία «ελίτ» για λίγους άριστους μαθητές, καθώς μόνιμο αίτημα τους είναι τα δημόσια δωρεάν  ποιοτικά σχολεία για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες»

Ας τα δούμε αναλυτικά:

Η ανάρτηση στη διαβούλευση

Στις 2 Δεκεμβρίου 2020, ο κ.Ευθύμιος Μητρόπουλος, Πρόεδρος Κοινωφελούς Ιδρύματος Μαρία Τσάκος, αναρτά στον δικτυακό τόπο διαβουλεύσεων του ΥΠΑΙΘ, στη διαβούλευση που γινόταν τότε για το Σχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις» την άποψή του, η οποία είναι ότι πρέπει να μπορούν να χαρακτηρίζονται πρότυπα και ΕΠΑΛ που δεν είναι δημόσια. Μεταξύ άλλων, αναφέρει:

«2. Άρθρο 17 (Ίδρυση των Πρότυπων ΕΠΑΛ) 2.1 Στην παράγραφο 2α η πρόβλεψη να μπορούν να χαρακτηρίζεται πρότυπο ΕΠΑΛ και Λύκειο που ανήκει σε νομικό πρόσωπο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα είναι ιδιαίτερα σημαντική και θα μας επιτρέψει να εκκινήσουμε άμεσα τη διαδικασία για τον χαρακτηρισμό του ΤΕΕΝΣ, το οποίο αποτελεί διαρκής επιδίωξή μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι έχουμε ξεκινήσει ήδη τις διαδικασίες πιστοποίησης του ΕΠΑΛ κατά ISO 9001:2015. 3. Κεφάλαιο Στ’ (Μεταδευτεροβάθμια Επαγγελματική Κατάρτιση – Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας) Προτείνεται να προβλεφθεί πρακτική άσκηση και μαθητεία κατ’ αντιστοιχία του άρθρου 27 που αφορά τα ΙΕΚ και να επιτραπεί η πρακτική άσκηση και στους μαθητές των ΕΠΑΛ. Επίσης τόσο για την πρακτική άσκηση όσο και για την μαθητεία να προβλεφθεί είναι δυνατόν να χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή/ και ενωσιακούς πόρους, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, όπως προβλέπται και στην παράγραφο 4 του άρθρου 27 για τα ΙΕΚ. Αιτιολόγηση Για τα ΕΠΑΛ/ Τομέα ναυτιλιακών επαγγελμάτων τούτο αποτελεί κύρια δράση δεδομένου ότι από την εθνική νομοθεσία απαιτούνται 24 μήνες θαλάσσια υπηρεσία πριν την απόκτηση του πιστοποιητικού ναυτικής ικανότητας Ανθυποπλοιάρχου και Μηχανικού Γ΄ τάξης. Σημειώνεται ότι οι μαθητές δύνανται να ναυτολογούνται και κατά τη διάρκεια των σπουδών τους στη Β’ Λυκείου (θερινή περίοδο) και μετά την αποφοίτησή τους. Να σημειώσουμε ότι θεωρείται πολύ σημαντική η πρόβλεψη της εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 40 παράγραφος 6, όπου για πρώτη φορά αναγνωρίζεται η ανάγκη δημιουργίας του θεσμού της μαθητείας και για τις ναυτικές ειδικότητες αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζονται και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους που χρήζουν κοινής ρύθμισης με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαφοροποιούμενη από τις υπόλοιπες ειδικότητες των ΕΠΑΛ. Η Πολιτεία λίαν προσφάτως εξασφάλισε την επιδότηση από ΕΣΠΑ των α’ και β’ εξαμηνιαίας διάρκειας θαλάσσιων εκπαιδευτικών ταξιδιών των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. Με το νομοσχέδιο αυτό δίδεται η ευκαιρία να τεθούν οι βάσεις εξασφάλισης της επιδότησης της υποχρεωτικής θαλάσσιας υπηρεσίας και των αποφοίτων ΕΠΑΛ ναυτικού τομέα. Με αυτές τις διαρθρωτικές ρυθμίσεις εκτιμάται ότι θα πολλαπλασιασθεί ο αριθμός των νέων που επιθυμούν να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα και να είναι επιλέξιμοι για την πρακτική τους άσκηση, δηλαδή τη ναυτολόγησή τους, από τη βιομηχανία θαλασσίων μεταφορών»

Αυτή την εισήγηση λοιπόν, αποδέχθηκε η κ.Κεραμέως. Με το ν. 4763/2020-Άρθρο 17 § 2α (ΦΕΚ 254/Α/21-12-2020) το Υπουργείο Παιδείας έδωσε τη δυνατότητα να μπορούν να χαρακτηριστούν ως πρότυπα ΕΠΑΛ και μια μορφή ιδιωτικών: «...μπορούν, επίσης, να χαρακτηρίζονται ως Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια... και ΕΠΑ.Λ. που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και τα οποία δεν χρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους» 

Η καταγγελία

Και εδώ ξεκινάει η αντιπαράθεση: Οπως κατήγγειλε χτες η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση, η Κυβέρνηση επιλέγει «τη χρηματοδότηση ιδιωτικής σχολικής μονάδας με το ποσό των 1.364.301,22 ευρώ για κτηριακές παρεμβάσεις, προμήθεια εξοπλισμού και υπηρεσιών!»

«Με την έκδοση της σχετικής πρόσκλησης (σ.σ.το ΕΠΑΛ) έσπευσε άμεσα να υποβάλει αίτηση και φρόντισε να διαφημίσει την μη καταβολή διδάκτρων από την πλευρά των μαθητών ως μέτρο κοινωφελούς προσφοράς!  Η Κυβέρνηση έχει προγραμματίσει την χρηματοδότηση των 25 πρότυπων ΕΠΑΛ (των 6 που ορίστηκαν τον Ιούνιο του 2021 και των 19 που θα ανακοινωθούν στο προσεχές χρονικό διάστημα μεταξύ των οποίων οι γνωρίζοντες ψελλίζουν πως θα είναι και το TEENS-Τσάκος) από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με το χρηματικό ποσό των 34.107.530,52 ευρώ. Η Κυβέρνηση, αντί να διαθέσει τα αναγκαία χρηματικά ποσά για τη στήριξη της Δημόσιας εκπαίδευσης χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, επιλέγει στο όνομα της αριστείας (!) πέρα από την επιλεκτική χρηματοδότηση Δημόσιων σχολικών μονάδων, τη χρηματοδότηση ιδιωτικής σχολικής μονάδας με το ποσό των 1.364.301,22 ευρώ για κτηριακές παρεμβάσεις, προμήθεια εξοπλισμού και υπηρεσιών!», υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί.

Η άλλη όψη του νομίσματος

Ομως επίσης χθες, η Ομοσπονδία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) η οποία καθόλου δεν φημίζεται για φιλική της στάση προς ιδιωτικά σχολεία που παρανομούν ή επιχειρούν να αποσπάσουν κομμάτια από την πίτα του δημοσίου χρήματος, εξέδωσε ανακοίνωση, παίρνοντας ξεκάθαρα το μέρος του ιδιωτικού ΕΠΑΛ:

«Σε μια αξιέπαινη, ιδιαίτερη σημαντική, πρωτοβουλία προβαίνει το ιδιωτικό ΕΠΑΛ Χίου TEENS, ένα εκπαιδευτήριο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Από την επόμενη σχολική χρονιά οι ανήλικοι μαθητές δεν θα καταβάλλουν δίδακτρα. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του σχολείου, οι εγκαταστάσεις του θα ανοιχτές για χρήση από δημόσιες δομές (από τα ενδιαφερόμενα λύκεια της Χίου, από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού Χίου και Οινουσσών και από το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου). Ταυτόχρονα, οι μαθητές με υψηλές επιδόσεις θα λαμβάνουν πλήρεις υποτροφίες. Την υποστήριξη των δράσεων αυτών έχει αναλάβει το «Κοινωφελές Ίδρυμα Μαρία Τσάκος». Θυμίζουμε εδώ ότι το TEENS Χίου στήριξε το Πρόγραμμα CERN 2022 που εκπόνησε η ΟΙΕΛΕ σε συνεργασία με το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ.

Το σχολείο λειτουργεί από το Σεπτέμβριο του 2018, ιδρυθέν από τον Καπετάνιο Παναγιώτη Ν. Τσάκο, και παρέχει ειδικότητες που σχετίζονται με το ναυτικό επάγγελμα, καθώς έχει διαπιστωθεί ερευνητικά η δραματική μείωση Ελλήνων εργαζόμενων στη ναυτιλία. Μέχρι σήμερα παρέχονται οι ειδικότητες Πλοιάρχων, Μηχανικών και Ηλεκτρολόγων/Ηλεκτρονικών, ενώ από το Σεπτέμβριο του 2022 θα λειτουργήσει και τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού για όλες τις προβλεπόμενες ειδικότητες.

Η ΟΙΕΛΕ χαιρετίζει την πρωτοβουλία του εν λόγω εκπαιδευτηρίου. Αντιλαμβανόμαστε, φυσικά, ότι ακόμη και μη κερδοσκοπικά ιδιωτικά σχολεία δεν είναι δυνατόν να στερηθούν τα δίδακτρα που αποτελούν τον μοναδικό σχεδόν πόρο τους. Θεωρούμε, ωστόσο, ότι το μήνυμα που εκπέμπει το TEENS Χίου για ένα ανοιχτό σχολείο στην κοινωνία θα πρέπει να ακουστεί δυνατά στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης», ανέφερε μεταξύ άλλων.

Τι προβλέπει ο νόμος για την Ίδρυση των Π.ΕΠΑ.Λ.

1.Τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια ιδρύονται ύστερα από πρόταση του Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. και εισήγηση του οικείου Σ.Σ.Π.Α.Ε., σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 21.

2.α) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορούν, επίσης, να χαρακτηρίζονται ως Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια και ΕΠΑ.Λ. που ήδη λειτουργούν, καθώς και ΕΠΑ.Λ. που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και τα οποία δεν χρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους.

β) Κριτήρια για τον χαρακτηρισμό των ΕΠΑ.Λ. ως Π.ΕΠΑ.Λ. συνιστούν ιδίως: α) τα προσόντα και η επάρκεια του εκπαιδευτικού προσωπικού τους, β) η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, καινοτόμες δράσεις, ευρωπαϊκά προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, γ) το μέγεθός τους, δ) η τοποθεσία τους και ε) η συνεργασία τους με τοπικές επιχειρήσεις και Α.Ε.Ι. της περιφέρειας στην οποία ανήκουν.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΙΕΠ
ΙΕΠ: Πρόσκληση για το Μητρώο Αξιολογητών Διδακτικών Βιβλίων (Πολλαπλό βιβλίο)
Προαναγγελία δημοσίευσης Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος υποβολής αιτήσεων από ενδιαφερομένους (φυσικά πρόσωπα) για την ένταξη σε «Μητρώο...
ΙΕΠ: Πρόσκληση για το Μητρώο Αξιολογητών Διδακτικών Βιβλίων (Πολλαπλό βιβλίο)