ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Της Α΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ, που εδρεύει στην Πάτρα και εκπροσωπείται νόμιμα
Της Β΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ, που εδρεύει στο Αίγιο και εκπροσωπείται νόμιμα
ΠΡΟΣ
1) Τον κ. Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας
2) Τον κ. Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας
Με κοινοποίηση :
Στους κ.κ. Διευθυντές /ντριες όλων των σχολικών μονάδων Δ.Ε. Αχαΐας
Σε όλους τους εκπαιδευτικούς υπηρετούντες στις σχολικές μονάδες Δ.Ε. Αχαίας
------------------------------
Όπως έγινε γνωστό, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, με το από 13/1/2022 έγγραφό του προς τις σχολικές μονάδες Δ.Ε. Αχαΐας και με θέμα «Παροχή σύγχρονης εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης», απευθυνόμενος ειδικότερα στους Διευθυντές και Διευθύντριες των σχολικών μονάδων, βασιζόμενος στο άρθρο 4 παρ. 3 της Υ.Α. 111525/ΓΔ4/10-9-2021 (ΦΕΚ Β΄4188/10-9-2021), τους καλεί, στο πλαίσιο αυτής της διάταξης και προκειμένου να διασφαλιστεί η παροχή της ΕΞΑΕ στους μαθητές, η οποία είναι υποχρεωτική για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, να αναζητήσουν υλικοτεχνική υποστήριξη, από τις όμορες σχολικές μονάδες, προκειμένου να πραγματοποιείται η ΕΞΑΕ στις σχολικές μονάδες που αδυνατούν οι εκπαιδευτικοί να την παρέχουν, λόγω αδυναμίας υποδομών και τεχνικού εξοπλισμού.
Μετά το ως άνω έγγραφο του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας και με βάση τα αναφερόμενα σε αυτό, παρατηρήθηκε σε κάποιες σχολικές μονάδες της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, το απαράδεκτο και παράνομο φαινόμενο, να δίδεται εντολή, από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων που τελούσαν υπό κατάληψη, στους εκπαιδευτικούς, να μεταβούν σε όμορες σχολικές μονάδες και να παράσχουν ΕΞΑΕ, από τις κτηριακές εγκαταστάσεις αυτών. Επί του φαινομένου αυτού αλλά και επί των αναφερομένων στο ως άνω έγγραφο του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, έχουμε να παρατηρήσουμε και να υπομνήσουμε τα εξής :
Ι.
Σε καμία περίπτωση δεν νοείται, πρωτίστως διότι δεν είναι νόμιμο, στα πλαίσια «της αναζήτησης και εξεύρεσης υλικοτεχνικής υποστήριξης, από όμορες σχολικές μονάδες, για την πραγματοποίηση της ΕΞΑΕ», όπως αναφέρεται στο ως άνω έγγραφο, να συμπεριλαμβάνεται, ή έστω να υπονοείται (διότι δεν αναφέρεται ρητά σε αυτό), να δίδεται εντολή στους εκπαιδευτικούς, να μεταβούν σε όμορες σχολικές μονάδες από εκείνες που υπηρετούν, προκειμένου να πραγματοποιήσουν ΕΞΑΕ, εντός των κτηριακών εγκαταστάσεων των όμορων σχολικών μονάδων. Τούτο διότι:
1) Ο νόμος και συγκεκριμένα το άρθρο 4 παρ. 3 της Υ.Α. 111525/ΓΔ4/10-9-2021, αναφερόμενος στους εκπαιδευτικούς που δεν διαθέτουν κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό για την παροχή ΕΞΑΕ, προβλέπει ρητά ότι : «οι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να προσέρχονται κατά τις ώρες διδασκαλίας τους στις σχολικές μονάδες όπου υπηρετούν, οι οποίες συνεχίζουν κανονικά τη διοικητική τους λειτουργία, προκειμένου να προσφέρουν τις εκπαιδευτικές τους υπηρεσίες, κάνοντας χρήση των υποδομών και του εξοπλισμού που διαθέτει η σχολική μονάδα. Ο Διευθυντής /ντρια Εκπαίδευσης, ο Δ/ντής/ ντρια της σχολικής μονάδας, σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων /ουσών, λαμβάνουν κάθε μέτρο για να διασφαλιστεί η παροχή από εκπαιδευτικούς, σύγχρονης εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης». Έτσι, είναι δεδομένο και αναμφισβήτητο, ότι ουδόλως προβλέπεται, ούτε στη συγκεκριμένη νομοθετική διάταξη, αλλά ούτε και σε καμία άλλη, η μετάβαση των εκπαιδευτικών, σε όμορες σχολικές μονάδες προκειμένου να παρέχουν τηλεκπαίδευση. Αυτό σημαίνει ότι προκειμένου να ίσχυε νομίμως κάτι τέτοιο, θα έπρεπε να προβλέπεται ρητά στο νόμο, διότι είναι προφανές ότι εν προκειμένω, απαγορεύεται κάθε είδους διασταλτική ερμηνεία του νόμου, πέραν των σαφών ορίων που τίθενται από αυτόν, εφόσον μάλιστα τυχόν τέτοια ερμηνεία, οδηγεί σε ανεπίτρεπτη βλαπτική μεταβολή του εργασιακού καθεστώτος του εκπαιδευτικού, όπως αυτό προσδιορίζεται από το νόμο, αλλά και σε περιορισμό των εργασιακών του δικαιωμάτων. Ειδικότερα, από τη διάταξη της παρ. 8 του άρθρου 13 του Ν. 1566/1985 όπως ισχύει, αλλά και από το ίδιο το άρθρο 16 του Συντάγματος, προκύπτει αβίαστα ότι το υπαλληλικό καθήκον του εκπαιδευτικού, είναι να προσφέρει την εργασία του στο σχολείο, κρατικό εκπαιδευτήριο, όπως αναφέρεται στο Σύνταγμα, το οποίο ορίζεται έτσι από το νόμο, ως τόπος διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επιπλέον στο άρθρο 25 του Συντάγματος, προβλέπεται ότι τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα του ανθρώπου, τελούν υπό την εγγύηση του κράτους, ενώ η αναγνώριση και η προστασία τους από την πολιτεία αποβλέπουν στην πραγμάτωση της κοινωνικής προόδου μέσα σε ελευθερία και δικαιοσύνη, οι δε κάθε είδους περιορισμοί τους, τελούν πάντα υπό την αρχή της αναλογικότητας. Τέτοια τυχόν εντολή όμως, περί μετάβασης των εκπαιδευτικών σε όμορες σχολικές μονάδες, είναι σαφές ότι σύμφωνα με τα ανωτέρω, θίγουν ευθέως τα συνταγματικά ατομικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και ειδικότερα εισάγουν υπέρμετρους περιορισμούς στο δικαίωμα της εργασίας τους κατ’ άρθρο 22 του Συντάγματος, αλλά επίσης και στο δικαίωμά τους ως εκπαιδευτικών να επιτελέσουν την αποστολή τους κατ’ άρθρο 16 παρ. 2 του Συντάγματος, ώστε για το λόγο αυτό είναι
απαγορευτική κάθε είδους διασταλτική ερμηνεία του άρθρου 4 παρ. 3 της Υ.Α. 111525/ΓΔ4/10-9-2021 και η διάταξη αυτή επιβάλλεται να είναι στενά ερμηνευτέα.
2) Στον εν λόγω νόμο δεν προβλέπεται τίποτε ειδικότερο, σε σχέση με την παρεχόμενη ΕΞΑΕ, για την περίπτωση που οι σχολικές μονάδες τελούν υπό κατάληψη και συγκεκριμένα δεν προβλέπεται η μετάβαση του εκπαιδευτικού στις κτηριακές εγκαταστάσεις όμορης σχολικής μονάδας για παροχή ΕΞΑΕ, ώστε επίσης, τυχόν εντολή, περί μετάβασης των εκπαιδευτικών σε όμορες σχολικές μονάδες, είναι εκτός νομοθετικού πλαισίου και επομένως μη νόμιμη. Αλλά ακόμη και για την περίπτωση την προσωρινής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας της σχολικής μονάδας λόγω κορωνοϊού, για την οποία γίνεται ειδική μνεία στο νόμο και πάλι δεν προβλέπεται η μετάβαση του εκπαιδευτικού στα κτήρια όμορης σχολικής μονάδας για παροχή ΕΞΑΕ.
3) Στην εν λόγω νομοθετική διάταξη, προβλέπεται πράγματι ότι ο Δ/της Εκπαίδευσης και ο Δ/ντής της σχολικής μονάδας, πάντα όμως σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων, λαμβάνουν κάθε μέτρο για να διασφαλιστεί η παροχή από τους εκπαιδευτικούς σύγχρονης ΕΞΑΕ. Από τη διάταξη αυτή προκύπτουν σαφώς δύο πράγματα. Αφενός ότι για τη λήψη οποιουδήποτε μέτρου απαιτείται η συνεργασία, δηλαδή η ενημέρωση και η συμφωνία του συλλόγου διδασκόντων και όχι η λήψη όποιου μέτρου, εν αγνοία και χωρίς τη συμφωνία του Συλλόγου Διδασκόντων, ώστε κάθε μέτρο που λαμβάνεται χωρίς τη συμφωνία του Συλλόγου Διδασκόντων να είναι παρανόμως ληφθέν. Αφετέρου ότι επιτρέπεται η λήψη κάθε μέτρου, το οποίο όμως εννοείται ότι είναι σύννομο, προβλέπεται στο νόμο και δεν έρχεται σε σαφή αντίθεση με άλλες νομοθετικές ή ακόμη και συνταγματικές διατάξεις, ώστε κάθε μέτρο, που είναι σαφώς εκτός θεσμικού και νομικού πλαισίου, όπως εν προκειμένω, να είναι παρανόμως ληφθέν. Περαιτέρω, βεβαίως είναι αυτονόητο ότι τα όργανα της διοίκησης γενικότερα που λαμβάνουν την οποιαδήποτε διοικητική απόφαση ή εκδίδουν την όποια εκτελεστή διοικητική πράξη (όπως εν προκειμένω τη λήψη του μέτρου περί μετάβασης του εκπαιδευτικού σε άλλο έστω και όμορο σχολείο για ΕΞΑΕ), πρέπει να είναι αρμόδια σύμφωνα με το νόμο, για τη λήψη της απόφασης ή την έκδοση της πράξης, διαφορετικά, αυτή είναι παράνομη ως εκδοθείσα από αναρμόδια όργανα και επομένως ακυρωτέα.
4) Πέραν των ανωτέρω, η τυχόν εντολή περί μετάβασης των εκπαιδευτικών για παροχή ΕΞΑΕ στις κτηριακές εγκαταστάσεις άλλης όμορης σχολικής μονάδας, προσκρούει σαφώς και στην τήρηση των προβλεπομένων από το νόμο πρωτοκόλλων στα σχολεία για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού. Πράγματι, είναι προφανές ότι τέτοια μετάβαση, θα επιβάρυνε ακόμη περισσότερο τις σχολικές μονάδες στις οποίες θα μετέβαιναν δεκάδες επιπλέον εκπαιδευτικοί στους χώρους τους και οπωσδήποτε θα παραβιάζονταν πολλαπλώς τα ισχύοντα πρωτόκολλα, ώστε τέτοια τυχόν εντολή, να είναι παράνομη αλλά και λίαν επικίνδυνη και από υγειονομικής πλευράς.
5) Εξάλλου, πρέπει να τονιστεί εν προκειμένω, ότι το εν λόγω έγγραφο του Δ/ντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, πολύ προσεγμένα, δεν αναφέρει πουθενά ότι μπορεί ή πρέπει να λαμβάνεται ως μέτρο για τη διασφάλιση της παροχής ΕΞΑΕ από τους εκπαιδευτικούς, η εντολή μετάβασής τους σε όμορη σχολική μονάδα και η παροχή της ΕΞΑΕ από τις κτηριακές εγκαταστάσεις αυτής, αλλά απλώς επαναλαμβάνει το νόμο, περί αναζήτησης υλικοτεχνικής υποστήριξης από τις όμορες σχολικές μονάδες. Αυτό σημαίνει ότι τέτοια τυχόν εντολή δοθείσα από τους Δ/ντές των σχολικών μονάδων, πέραν του ότι είναι μη νόμιμη, διότι σε ουδεμία κείμενη νομοθετική διάταξη βασίζεται, δεν βασίζεται επίσης και σε καμία εγκύκλιο, κείμενη εντολή ή έστω οδηγία της υπηρεσίας, ώστε τέτοια τυχόν εντολή, μπορεί να θεμελιώσει ακόμη και παράβαση του υπαλληλικού καθήκοντος, του υπαλλήλου που θα τη δώσει.
ΙΙ.
Από όλα τα ανωτέρω και σχετικά με τη συμπεριφορά του Δ/τη Εκπαίδευσης των Δ/ντών των σχολικών μονάδων και των Εκπαιδευτικών, ως προς την παροχή της ΕΞΑΕ σε σχολικές μονάδες που τελούν υπό κατάληψη από εκπαιδευτικούς που δεν διαθέτουν εξ’ ιδίων την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή, προκύπτουν αναμφισβήτητα τα εξής :
1) Οι Δ/ντες των σχολικών μονάδων, δεν έχουν ούτε δικαιοδοσία, ούτε αρμοδιότητα, ούτε εξουσία, να υποχρεώνουν και να εντέλλουν τους εκπαιδευτικούς να μεταβαίνουν στις κτηριακές εγκαταστάσεις έστω και όμορης σχολικής μονάδας για να πραγματοποιούν ΕΞΑΕ. Στην περίπτωση αυτή παραβαίνουν το νόμο, διότι πουθενά σε αυτόν δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο, κάθε δε διασταλτική ερμηνεία επί λήψεως κάθε τέτοιου μέτρου, είναι ανεπίτρεπτη και παράνομη. Με δεδομένο δε, ότι το εν λόγω έγγραφο του Δ/ντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, ουδόλως αναφέρει σαφώς και ρητά κάτι τέτοιο, τυχόν εντολή με αυτό το περιεχόμενο, δοθείσα από τους Δ/ντές των σχολικών μονάδων, πέραν του ότι είναι μη νόμιμη, διότι σε ουδεμία κείμενη νομοθετική διάταξη βασίζεται, δεν βασίζεται επίσης και σε καμία εγκύκλιο, κείμενη εντολή ή έστω οδηγία της υπηρεσίας, ώστε τέτοια τυχόν εντολή, μπορεί να θεμελιώσει ακόμη και παράβαση του υπαλληλικού καθήκοντος, του υπαλλήλου που θα τη δώσει.
2) Οι εκπαιδευτικοί στις περιπτώσεις που πρέπει να παρέχουν ΕΞΑΕ και δεν διαθέτουν εξ ιδίων τα απαραίτητα μέσα για την πραγματοποίησή της, οφείλουν να παρευρίσκονται στα σχολεία όπου υπηρετούν, προκειμένου να την παρέχουν μέσα από αυτά, κάνοντας χρήση των υποδομών και του εξοπλισμού που διαθέτει η σχολική μονάδα που υπηρετούν, ή οποιουδήποτε άλλου υλικοτεχνικού εξοπλισμού εξευρεθεί προς διασφάλιση της παροχής της ΕΞΑΕ, πάντα όμως μέσα από τη σχολική μονάδα που υπηρετούν, όπως ρητά ο νόμος ορίζει. Δεν πρέπει να τους ζητείται, αλλά ούτε και οι ίδιοι είναι υποχρεωμένοι να μεταβαίνουν σε όμορες σχολικές μονάδες για να πραγματοποιούν ΕΞΑΕ, διότι τυχόν τέτοια εντολή είναι παρανόμως
δοθείσα, ως εκτός θεσμικού και νομοθετικού πλαισίου, εφόσον ως προαναφέρθηκε δεν προβλέπεται πουθενά στο νόμο. Στην περίπτωση αυτή δε, εάν δεν βρεθεί λύση παροχής της ΕΞΑΕ μέσα από τη σχολική μονάδα που υπηρετεί ο κάθε εκπαιδευτικός (όπως δηλαδή στην περίπτωση που η σχολική μονάδα βρίσκεται υπό κατάληψη) από τους εκ του νόμου αρμόδιους προς τούτο, είναι δεδομένο ότι οι εκπαιδευτικοί δεν διαπράττουν κανενός είδους παράβαση του υπαλληλικού τους καθήκοντος και κανένα πειθαρχικό παράπτωμα, διότι ακριβώς δεν πρόκειται περί άρνησης παροχής ΕΞΑΕ, εφόσον οι ίδιοι βρίσκονται έτοιμοι στο σχολείο όπου υπηρετούν, όπως ο νόμος ορίζει, για την παρέχουν, αλλά περί αντικειμενικής αδυναμίας παροχής της, μη εξαρτώμενης από τους ίδιους.
Επειδή ως ΕΛΜΕ, έχουμε ήδη δεχθεί καταγγελίες από συναδέλφους μας, για τέτοιες συμπεριφορές και εντολές διευθυντών σχολικών μονάδων που τελούν υπό κατάληψη, περί μετάβασης των εκπαιδευτικών σε όμορες σχολικές μονάδες για παροχή ΕΞΑΕ.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
και με κάθε νόμιμη επιφύλαξή μας
Διαμαρτυρόμαστε έντονα για τέτοιου είδους συμπεριφορές, τις οποίες θεωρούμε απαράδεκτες και οι οποίες σε κάθε περίπτωση βρίσκονται εκτός κάθε θεσμικού και νομικού πλαισίου, για τους λόγους που προαναφέρθηκαν. Καλούμε ταυτόχρονα, κάθε υπεύθυνο να απέχει από τέτοιες παράνομες και αντισυναδελφικές ενέργειες, εντολές, οδηγίες ή υποδείξεις, αναλογιζόμενο πρωτίστως, ότι με αυτόν τον τρόπο, ο ίδιος παρανομεί και μάλιστα εις βάρος των συναδέλφων του. Επίσης, συντασσόμενοι με την ανακοίνωση της Ομοσπονδίας μας, σας αναφέρουμε, πως ο κάθε υπεύθυνος θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του, ότι η δημόσια παιδεία δεν προάγεται με μεθόδους αυταρχισμού, εκβιασμών και απειλών, αλλά με την προάσπιση των συνταγματικών αρχών και του δημοκρατικού κλίματος συνεννόησης μέσα στα δημόσια σχολεία. Τέλος σας δηλώνουμε, ότι στα πλαίσια των συνδικαλιστικών μας καθηκόντων και δυνατοτήτων, θα προχωρήσουμε άμεσα σε παρεμβάσεις στη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας αλλά και στα συγκεκριμένα σχολεία που έχουμε καταγγελίες ότι συμβαίνουν τέτοια απαράδεκτα φαινόμενα εις βάρος των συναδέλφων μας, ώστε αυτά να σταματήσουν άμεσα. Προς τούτο δε και προκειμένου να διαφυλάξουμε τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων μας και να υπερασπιστούμε τη συνταγματικά κατοχυρωμένη δημόσια παιδεία μας, θα χρησιμοποιήσουμε κάθε νόμιμο, πρόσφορο και προσήκον μέσο.
Αρμόδιος δικ. Επιμελητής, να επιδώσει νόμιμα την παρούσα προς τον κ. Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, για γνώση και τις νόμιμες συνέπειες με τη ρητή επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματός μας.
Πάτρα 24 Ιανουαρίου 2022
Οι υπομνήουσες όπως νόμιμα εκπροσωπούνται
Α΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ Β΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τα 5 ιδιωτικά σχολεία που εξαγοράστηκαν από funds και τα 2 που επίκειται
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ