Είμαι διευθυντής δημόσιου σχολείου. Σε όλες τις αίθουσες του σχολείου μας έχουμε ενσύρματο δίκτυο, με οπτική ίνα, μονάδα, οθόνη, περιφερειακά σε κάθε αίθουσα που πήραμε ως δωρεές από Πανεπιστημιακά Τμήματα της Πόλης μας, 10 laptop, όλα αυτά ηλικίας 10 ετών και άνω. Tυπικά δηλ., είμαστε ο.κ.
Όμως παρά την εθελοντική υπερωριακή εργασία, τις συχνές επισκευές από τεχνικούς ΗΥ, τη φροντίδα των εκπαιδευτικών πληροφορικής, τις φιλότιμες και υπεύθυνες προσπάθειες των 20 εκπαιδευτικών μας, τα παραπάνω εκπαιδευτικά εργαλεία δεν είναι λειτουργικά, για αξιοποίηση πολύ καλών εκπαιδευτικών λογισμικών, διαμοιρασμό video, πειραμάτων, ασκήσεων, ακόμα και κειμένων ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί μια αξιοπρεπής διδασκαλία, όταν βέβαια το δίκτυο δεν πέφτει λόγω δεδομένων -κάτι που δε συμβαίνει συχνά στα ιδιωτικά σχολεία.
Έχω τη γνώμη, πως η λύση προς «πάσα κατεύθυνση» (και ο νοών νοείτω) του προβλήματος της υφιστάμενης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (γιατί σχεδόν μόνο πρόβλημα είναι πλέον) που θα καθιστούσε αχρείαστη τη δίκαιη ή άδικη κριτική από γονείς προς εκπαιδευτικούς - υπουργείο, από εκπαιδευτικούς προς υπουργείο – γονείς και από υπουργείο προς εκπαιδευτικούς, είναι μια, ακριβή* και μόνη:
το συντομότερο, να τοποθετηθεί σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας των δημόσιων σχολείων (είτε το ζητούμε οι δ/ντές των σχολείων είτε όχι) σύγχρονο σύστημα (διαδραστικός πίνακας, προβολέας, μονάδα, οθόνη, κάμερα, ηχεία, οπτική ίνα πραγματικα100/άρα) ώστε να μην μπορεί πρακτικά να χαθεί ούτε μια ώρα εξ αποστάσεως διδασκαλίας και να αναβαθμιστεί σημαντικά η δια ζώσης.
Θα πει κάποιος, μα οι οικονομικές δυνατότητες του δημοσίου δεν επαρκούν. Ας το πούμε αυτό δημόσια, κι ας πάρει το δημόσιο, βοήθεια από τον ιδιωτικό τομέα, έχοντας αυτό την ευθύνη (>51%) της Εθνικής μας Παιδείας.
Κι ας μπει πινακίδα με τον δωρητή σε κάθε σχολείο (κι αν κάποιοι δεν δεχτούν το τελευταίο, θα αποδειχθεί πως προσχηματικά αντιδρούν). Και τότε, βεβαίως ας ζητηθούν και ας καταλογιστούν ευθύνες στους εκπαιδευτικούς που δε θα αξιοποιούν τον εξοπλισμό της σχολικής τάξης.
Μέχρι τότε οι Εκπαιδευτικοί του δημόσιου σχολείου απλά θα διολισθαίνουμε σιγά-σιγά στο Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης (ΣΕΕ), με τα γνωστά συναισθήματα φθοράς, άγχους, αυτοαμφισβήτησης, ενδόμυχης ντροπής, προβληματισμού, αναποτελεσματικότητας και ανυποληψίας, όσο σκληρά και αν εργαστούμε .
Με τελικό αποτέλεσμα το φυσιολογικό και ψυχολογικό κόστος για μας, και κυρίως τη συρρίκνωση των ευκαιριών μάθησης των μαθητών μας τόσο στη δια ζώσης διδασκαλία όσο και στην εξ αποστάσεως, προς όφελος της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Αλλα κυρίως, της ημιμάθειας των Ελλήνων μαθητών, που θα τους μετατρέψει σε εργατικό δυναμικό δεύτερης επιλογής, περνώντας την ίδια εξουθένωση στους γονείς τους, συνεπώς στην ελληνική κοινωνία, υπονομεύοντας τελικά το εθνικό μας μέλλον (2).
Μέχρι να έρθουν «ξαφνικά» τα έτοιμα μαθήματα-λογισμικά από κάποιο μεγιστάνα «εξ εώας η εξ εσπερίας», λέγοντας «τέλος» όχι μόνο στη δημόσια αλλά και στην εθνική – έστω εν μέρει αυτή τη στιγμή – Παιδεία μας, και να πραγματοποιηθεί αυτό που είχε σκιαγραφήσει ο Ιβάν Ίλιτς στο «Κοινωνία χωρίς Σχολεία».
Nίκος Κοτοπούλης,Δάσκαλος,MSc
* «Η σπατάλη για την Παιδεία είναι οικονομία για το έθνος» (Γεώργιος Παπανδρέου, Υπουργός Παιδείας,1931)
** «Το μέλλον των Εθνών εξαρτάται από την Εκπαίδευση των Νέων» (Αριστοτέλης 384-322 π.Χ)
Φωτο: Τμήμα αίθουσας αναπαράστασης διδασκαλίας στο Νέο Μουσείο Σχολικής Ιστορίας και Εκπαίδευσης, επί της οδού Φιλοθέης στην Πλάκα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη