Π.Ε.Ε.Κ.E.: Επιστολή στη ΠτΔ για τις Κοινωνικές Επιστήμες
«Η αφαίρεση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών πλήττει την Παιδεία μας» τονίζει σε επιστολή προς την ΠτΔ η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών

Το alfavita.gr έλαβε και δημοσιεύει επιστολή προς την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ. Σακελλαροπούλου, αποστέλλει η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών, με να εκτεθούν οι απόψεις τους για την «αναίτια» αφαίρεση του συνόλου των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών από τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ζητούν από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας να παρέμβει από το θεσμικό της ρόλο αλλά και ως πολίτης καθώς όπως τονίζουν εμφατικά «πολλάκις έγινε προσπάθεια να επικοινωνήσουμε με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, χωρίς όμως να μας δίδεται η ευκαιρία συναντήσεως και γόνιμου διαλόγου»

Στην επιστολή τονίζεται πως η διδασκαλία της Κοινωνιολογίας αφαιρείται από τα σχολεία τη στιγμή που «παρακολουθούμε σε άλλα κράτη να υπάρχει κίνδυνος κατάλυσης βασικών αρχών του Συντάγματος τους, τη στιγμή που η κοινωνία μας μένει εμβρόντητη πληροφορούμενη την τέλεση βαρύτατων εγκλημάτων με χρήση βίας, κατά της γενετήσιας ελευθερίας, γυναικοκτονίες, ενδοοικογενειακή βία, ρατσιστικές συμπεριφορές».

Επιπροσθέτως, γίνεται λόγος και για το μέλλον χιλιάδων φοιτητών που ανέμεναν τη κτήση των πτυχίων τους με σκοπό να διδάξουν Κοινωνικές Επιστήμες. 


Αναλυτικά το κείμενο:

Αξιότιμη κ. Πρόεδρε της Δημοκρατίας,

Τα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών (Π.Ε.Ε.Κ.Ε.) παρακολουθούν τα όσα διαδραματίζονται το τελευταίο έτος, καθώς βρίσκονται στο επίκεντρο μεταρρυθμίσεων χωρίς να δύνανται στιγμή να λάβουν το λόγο. Πολλάκις έγινε προσπάθεια να επικοινωνήσουμε με την Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, χωρίς όμως να μας δίδεται η ευκαιρία συναντήσεως και γόνιμου διαλόγου, ώστε να εκτεθούν οι απόψεις μας, όταν αναιτιολόγητα έχει αφαιρεθεί σχεδόν το σύνολο των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. 

Τη στιγμή που η κοινωνία πρωτοφανώς μετρά πληγές από την γενικευμένη υγειονομική κρίση, τη στιγμή που παρακολουθούμε σε άλλα κράτη να υπάρχει κίνδυνος κατάλυσης βασικών αρχών του Συντάγματος τους, τη στιγμή που η κοινωνία μας μένει εμβρόντητη πληροφορούμενη την τέλεση βαρύτατων εγκλημάτων με χρήση βίας, κατά της γενετήσιας ελευθερίας, γυναικοκτονίες, ενδοοικογενειακή βία, ρατσιστικές συμπεριφορές επιλέγεται  να αφαιρεθεί σχεδόν το σύνολο μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών. Μέρος τους είναι οι Πολιτικές και Νομικές Επιστήμες, ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας και ο κομβικός του ρόλος, ο ορθός τρόπος διακυβέρνησης, ο ρόλος της Κυβέρνησης και του Κοινοβουλίου, η λειτουργία του Πολιτεύματος, το δικαιϊκό μας σύστημα, τα δικαιώματα του ανθρώπου και η καταγραφή τους στο Σύνταγμα, τα μαθήματα δηλαδή που πρέπει πρωτίστως να διδάσκονται σε αυτή την καμπή της ιστορίας για να δημιουργήσουν τα θεμέλια, ώστε να κτιστεί κάτι υγιές και να προφυλάξουν κάθε δικαίωμα των ανήλικων μαθητών. 

Με το Ν. 4692/2020 “Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις” καταργήθηκε το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της Κοινωνιολογίας, παρά τα εκατοντάδες σχόλια που υπήρξαν στη διαβούλευση από πανεπιστημιακούς, εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές  και ήταν η πλειοψηφία των σχολίων για την παραμονή και τη σπουδαιότητα του εν λόγω μαθήματος, μάθημα που εκτός άλλων δίδασκε για τους κοινωνικούς ρόλους, την λειτουργία της οικογένειας, έφερνε προς συζήτηση, προβληματισμό και ευαισθητοποίηση θέματα σχετικά με την ενδοοικογενειακή βία, τις έμφυλες ταυτότητες, τις διαπολιτισμικές σχέσεις και πολλά άλλα θέματα σημαίνουσας βαρύτητας.

Με βάση το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα που πέρυσι εξεδόθη από το Υπουργείο,  λίγες μέρες μετά αφαιρέθηκαν εν μία νυκτί και χωρίς αιτιολόγηση  τα μαθήματα “Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών” και “Σύγχρονος Κόσμος- Πολίτης και Δημοκρατία”της Β Λυκείου, αφήνοντας τους 17χρονους μαθητές χωρίς κανένα μάθημα Κοινωνικών Επιστημών, το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα “Κοινωνιολογία” από το προσεχές έτος, χωρίς να βρίσκεται ούτε στα μαθήματα Γενικής Παιδείας, επιλέγοντας και για τους 18χρονους μαθητές μας να μην υπάρχει καμία επαφή με μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών, ενώ παράλληλα αφαιρέθηκε το μάθημα “Ευρωπαικός Πολιτισμός” της Α Λυκείου και μειώθηκε κατά μία ώρα το μάθημα της “Πολιτικής Παιδείας” της Α Λυκείου, ενώ στο Γυμνάσιο δύο ώρες διδασκαλίας του μαθήματος “Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής” δεν είναι ικανές να προσφέρουν εκείνα τα εφόδια στα παιδιά και τους εφήβους που θα τα καταστήσουν ικανά να γίνουν πολίτες ενεργοί, άνθρωποι ικανοί να προασπίσουν τα ατομικά τους δικαιώματα. Δηλαδή το 2019 τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τις Κοινωνικές Επιστήμες 14 ώρες στο Λύκειο εβδομαδιαίως ενώ από το προσεχές έτος μόνο 2!

Παράλληλα, τα παρόντα μαθήματα αποτελούν συνδετικό κρίκο και προαπαιτούμενο για τη συνέχιση των σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στα τμήματα που άπτονται του αντικειμένου και δη στις σχολές Νομικής, Πολιτικών Επιστημών, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών και γενικώς σε όλες τις σχολές Κοινωνικών Επιστημών, σχολές που αγγίζουν το 70%και πλέον της κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών, που μέχρι πρότινος ήταν και ‘Κοινωνικών”. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και το εργασιακό μέλλον χιλιάδων Κοινωνικών Επιστημόνων, που εμβρόντητοι πέρυσι πληροφορήθηκαν ότι χάνεται από τη διδασκαλία σχεδόν το σύνολο του γνωστικού τους αντικειμένου. Μόνιμοι εκπαιδευτικοί του κλάδου Κοινωνικών Επιστημών μένουν χωρίς εργασιακό ωράριο ενώ επί δεκαετίες στελέχωναν δομές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γενικής και Ειδικής Αγωγής, αναπληρωτές που επί χρόνια στήριζαν την Παιδεία, καλούμενοι να αναλάβουν θέση σε όλη την Ελλάδα, ανταποκρινόμενοι πλήρως στα καθήκοντά τους, αναπληρωτές με μεγάλες προϋπηρεσίες που ανέμεναν διορισμό μετά από δεκαετίες και τώρα είναι πλήρως εκτεθειμένοι. Χιλιάδες φοιτητές που ανέμεναν την κτήση του πτυχίου τους, ώστε να διδάξουν Κοινωνικές Επιστήμες. Μα πάνω απ΄ όλα μια Παιδεία έτι φτωχότερη σε ένα κομβικό σημείο για την ορθή λειτουργία και επανεκκίνηση ολόκληρης της Κοινωνίας. 

Όλη η επιστημονική κοινότητα με κάθε πρόσφορα μέσο εδώ και ένα έτος προσπαθεί να αποδείξει τα αυτονόητα, τη σπουδαιότητα των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών και την αναγκαιότητα τους ιδίως στην παρούσα χρονική συγκυρία. Βουλευτές από όλα τα πολιτικά κόμματα έχουν καταθέσει ερωτήσεις και επίκαιρες ερωτήσεις, πανεπιστημιακοί ενώθηκαν και προσυπογράφουν κείμενα επαναφοράς. Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) που εκπροσωπεί όλη τη Δευτεροβάθμια συνεχώς τοποθετείται και καλεί το Υπουργείο να επαναφέρει τις επιστήμες που καταργεί. Σύλλογοι Γενικής και Ειδικής Αγωγής καθώς και Γονέων και Κηδεμόνων ζητούν λύση για το μάθημα, το αυτό και οι ίδιοι οι μαθητές. 

Πλέον το παρόν ζήτημα μεταφέρθηκε και σε διεθνή διάλογο. Ενημερώθηκε η Παγκόσμια Ένωση Κοινωνιολόγων από εκπαιδευτικούς, μέλη του διαδικτυακού φόρουμ “Διδακτική της Κοινωνιολογίας” και παρακολουθώντας με ανησυχία το θέμα παρενέβη η Βρετανική Ένωση Κοινωνιολόγων καθώς και η Επιτροπή Ανθρωπίνων  Δικαιωμάτων της Διεθνούς Ένωσης Κοινωνιολόγων που ξεκάθαρα καλούν την Υπουργό να επαναφέρει τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών, απαραίτητα να διδάσκονται σε ένα δημοκρατικό κράτος, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Το Υπουργείο συχνά απαντά ότι από το επόμενο έτος στο Γυμνάσιο θα διδάσκονται για μία ώρα εβδομαδιαίως διαθεματικές ενότητες σχετικές με το ευ ζην, την αειφόρο ανάπτυξη, τον ενεργό πολίτη. Αρκεί μία ώρα στο γυμνάσιο για τη δημιουργία πολιτών με κριτική σκέψη και κατανόηση όλων των ανωτέρω και πρωτίστως των απαράβατων και συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους, της ορθής λειτουργίας κράτους και θεσμών, της κατανόησης των σοβαρών κοινωνικών προβλημάτων για την δημιουργία ενεργών πολιτών, ικανών να προστατεύσουν τον εαυτό τους και να προσφέρουν στην κοινωνία; Όταν ξεριζώνονται συθέμελα τα μαθήματα από το Λύκειο στην πιο κομβική ηλικία των μαθητών; Σε μια Ευρώπη που η Ελλάδα ως χώρα διδάσκει την ίδια τη Δημοκρατία, τα δικαιώματα, τις αρχές και είναι κοιτίδα πολιτισμού; Πώς δύναται το Υπουργείο να εξοστρακίζει τα μαθήματα που διδάσκουν ακριβώς την ίδια τη Δημοκρατία! Επιπλέον, η επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες, την κριτική σκέψη, τη γνώση των βασικών δικαιωμάτων, ελευθεριών και λειτουργίας του κράτους είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε πολίτη.

Κυρία Πρόεδρε της Δημοκρατίας, 

Τα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών σας ενημερώνουμε για το σοβαρότατο αυτό θέμα, που πλήττει την Παιδεία μας και πλέον και το κύρος της χώρας μας, καθώς υπάρχουν παρεμβάσεις από διεθνείς φορείς και σας ζητούμε:

Να παρέμβετε από το θεσμικό σας ρόλο αλλά και ως πολίτης αυτού του Κράτους, διαπνεόμενος από τις βασικές Συνταγματικές αρχές, ώστε να επανέλθουν τα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο. 

Ολιγομελής αντιπροσωπεία να συναντηθεί μαζί σας ώστε να σας εκθέσει πλήρως τα όσα τελούνται από την Κατάργηση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο. 

Σας ευχαριστούμε θερμά εκ των προτέρων. 
Με εκτίμηση, 
Τα μέλη της Δ.Ε. της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών
(Π.Ε.Ε..Κ.Ε.)


 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές  ειδήσεις σήμερα

ΙΚΥ: Πέθαναν τα πειραματόζωα διδακτορικού, ζητάει πίσω την υποτροφία!

Διευθυντής σχολείου μήνυσε γονέα - αρνητή για συκοφαντική δυσφήμιση

Η ΕΥΚΟΛΗ ONLINE Πιστοποίηση Αγγλικών ΠΟΥ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ να δώσετε εξετάσεις σε προφορικά και έκθεση

ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ σε όλα τα σχολεία - Αυτό είναι το 9ΜΗΝΟ σεμινάριο που μοριοδοτεί Διορισμούς - προσφορές εκπαιδευτικών

Μοριοδοτούμενα σεμινάρια ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ, ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ (ΜΟΝΟ 25 ΕΥΡΩ το μήνα) κ.α.  - ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΕΩΣ 27/9

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ  ΜΟΝΟ 95 ΕΥΡΩ για  ΑΣΕΠ , ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΚΑΙ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ

σχετικά άρθρα

sarigiannis parelasi 28 oktovriou
Σαρηγιάννης: Να ματαιωθεί η παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου
Ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης τόνισε ότι δεν θα έβαζε την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου σε προτεραιότητα, ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα, αφήνοντας να εννοηθεί...
Σαρηγιάννης: Να ματαιωθεί η παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου