texniti_noimosini
Δεν υπάρχει μία και μοναδική ηλικία μέγιστης διανοητικής απόδοσης — η νοημοσύνη εξελίσσεται με διαφορετικές κορυφώσεις στη διάρκεια της ζωής μας

Για δεκαετίες, η επιστήμη αναζητούσε τη «χρυσή ηλικία» της ανθρώπινης νοημοσύνης. Όμως οι πιο πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι η διανοητική μας πορεία δεν μοιάζει με απλή καμπύλη, αλλά με μια οροσειρά κορυφώσεων, όπου κάθε πνευματική ικανότητα φτάνει στο απόγειό της σε διαφορετική στιγμή της ζωής.

Γνωστική ταχύτητα: Στο ζενίθ στα 24

Το 2014, μελέτη από το Πανεπιστήμιο Simon Fraser στον Καναδά, βασισμένη στις επιδόσεις παικτών του στρατηγικού videogame StarCraft 2, έδειξε ότι η γνωστική ταχύτητα κορυφώνεται γύρω στα 24 έτη. Μετά από αυτή την ηλικία, η ταχύτητα επεξεργασίας μειώνεται, αν και οι μεγαλύτεροι παίκτες ανέπτυσσαν πιο εξελιγμένες στρατηγικές για να αντισταθμίσουν την πτώση.

Η μείωση της ταχύτητας δεν σημαίνει απαραίτητα χειρότερη απόδοση. Ο εγκέφαλος προσαρμόζεται, μαθαίνει και «αντισταθμίζει» με εμπειρία και κόλπα.

Διαφορετικές δεξιότητες, διαφορετικές ηλικίες κορύφωσης

Μια μεγαλύτερη μελέτη του 2015 με πάνω από 48.000 συμμετέχοντες έδειξε ότι δεν υπάρχει μία ηλικία νοητικής ακμής, αλλά διαφορετικές κορυφώσεις:

  • Η ταχύτητα σκέψης και η βραχυπρόθεσμη μνήμη κορυφώνονται στην ηλικία των 18-20.

  • Το λεξιλόγιο, η γλωσσική κατανόηση και η γενική γνώση συνεχίζουν να αναπτύσσονται μέχρι τα 40 ή ακόμα και τα 50.

Το 2025, νέα μελέτη στο Science Advances έδειξε ότι οι δεξιότητες γραμματισμού και αριθμητισμού βελτιώνονται μέχρι περίπου τα 40 έτη, ενώ το 2024, μετα-ανάλυση στο NeuroImage έδειξε ότι η ικανότητα εστίασης και αντίστασης σε παρεμβολές φτάνει στο μέγιστο ανάμεσα στα 27 και 36.

Καθοριστικός ο τρόπος ζωής

Οι επιστήμονες πλέον μιλούν για «περιόδους μέγιστης απόδοσης», που διαφέρουν από άτομο σε άτομο, επηρεαζόμενες από:

  • Γενετική

  • Εκπαίδευση

  • Συνήθειες ζωής

  • Φυσική και ψυχική υγεία

Η έννοια της γνωστικής εφεδρείας — της ικανότητας του εγκεφάλου να διατηρεί την απόδοσή του μέσω μάθησης, άσκησης και πνευματικής δραστηριότητας — θεωρείται σήμερα θεμελιώδης.

Η σωματική άσκηση, η ισορροπημένη διατροφή, η δια βίου μάθηση και η κοινωνική επαφή είναι κρίσιμοι παράγοντες για τη διατήρηση των διανοητικών ικανοτήτων και την πρόληψη νευροεκφυλιστικών παθήσεων.

Η νοημοσύνη ως οροσειρά, όχι ως κορυφή

Δεν υπάρχει μία και μόνη ηλικία διανοητικής υπεροχής. Η νοημοσύνη μας μοιάζει περισσότερο με σειρά από κορυφές:

  • Στα 20 μας: μέγιστη ταχύτητα επεξεργασίας και ισχυρή βραχυπρόθεσμη μνήμη.

  • Στα 30 μας: καλύτερη ικανότητα συγκέντρωσης και εστίασης.

  • Στα 40 μας: κορυφαίο εύρος γνώσεων και ανάλυσης.

  • Στα 50 μας: πλούσιο λεξιλόγιο και αξιοποίηση εμπειρίας.

Η νοημοσύνη δεν φθίνει απλά με την ηλικία. Εξελίσσεται. Και το πότε βρισκόμαστε στο «καλύτερό μας» εξαρτάται από το τι μετράμε — και ποιοι είμαστε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ
Η σιωπηλή ευθύνη: Πώς μεταφέρεται το βάρος των σχολικών ατυχημάτων στους Διευθυντές
Οι Διευθυντές σχολείων επωμίζονται καθήκοντα μηχανικών και τεχνικών, σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που τους καθιστά υπεύθυνους για ό,τι δεν μπορούν να...
Η σιωπηλή ευθύνη: Πώς μεταφέρεται το βάρος των σχολικών ατυχημάτων στους Διευθυντές
aithousa.jpg
Ασύλληπτο! Διευθύντρια σχολείου χτύπησε εκπαιδευτικό παρουσία μαθητών αλλά και της Σχολικής Συμβούλου 
Εκπαιδευτικός δέχθηκε επίθεση από τη διευθύντρια του 2ου Δημοτικού Ερέτριας
Ασύλληπτο! Διευθύντρια σχολείου χτύπησε εκπαιδευτικό παρουσία μαθητών αλλά και της Σχολικής Συμβούλου 
αχαρνες
Ένα σχολείο σε “προσωρινή εξορία”: Ένας χρόνος χωρίς λύση για το 6ο και 12ο Δημοτικό Αχαρνών
Φωνές από την τάξη και την αυλή: “Δεν ζητάμε προνόμια, ζητάμε σχολείο”
Ένα σχολείο σε “προσωρινή εξορία”: Ένας χρόνος χωρίς λύση για το 6ο και 12ο Δημοτικό Αχαρνών