Η κοινή λογική στην Παιδεία, την εποχή της πανδημίας
"Η διαχείριση της πανδημίας στην εκπαίδευση είναι άμεσα συνυφασμένη με τις καθημερινές συνθήκες διαβίωσης μαθητών και εκπαιδευτικών στους χώρους των σχολείων. Και πραγματικά αμφιβάλλω, αν τα μέλη της επιτροπής λοιμωξιολόγων και η υπουργός Παιδείας έχουν την παραμικρή εικόνα για τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στα σχολεία"

Εδώ και ένα χρόνο, έχουν ανατραπεί θεματικά όλες οι σταθερές αναφορικότητες σε τοπικό, εθνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο. Η πανδημία του κορωναϊού πλήττει τη σωματική και ψυχική υγεία των ανθρώπων, κλονίζει την κοινωνική συνοχή, απειλεί με κατάρρευση την παγκόσμια οικονομία, δοκιμάζει τα κοινωνικά συστήματα και φέρνει στην επιφάνεια αρχέγονα ένστικτα.

Ενώ όλα αυτά συμβαίνουν γύρω μας, η υπουργός Παιδείας συνεχίζει να νομοθετεί σαν να μην συμβαίνει τίποτα από όλα τα παραπάνω. Διεκπεραιώνει την προεκλογική ατζέντα του κόμματός της, ωσάν να βρισκόμαστε σε κατάσταση κανονικότητας. Αλήθεια, ποιος εχέφρων άνθρωπος δεν θα καταλάβαινε ότι οι προεκλογικές δεσμεύσεις και το κομματικό πρόγραμμα χρειάζονται αναθεώρηση ή πάγωμα μπροστά σε αυτή την κολοσσιαία καταστροφή που επικρέμεται πάνω από την κοινωνία μας;

Αυτό που χρειάζεται αυτή τη στιγμή το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν είναι καμία βιαστική, φορμαλιστική, εκ των άνωθεν, ποσοτική αξιολόγηση, καμία αιφνιδιαστική αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καμία αλλαγή του ωρολογίου προγράμματος, κανένας πειραματισμός και κανένας μαθητευόμενος μάγος. Άλλωστε, μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία γίνονται κάθε τετραετία και δυστυχώς οι δείκτες της εκπαίδευσης κάθε άλλο παρά καλυτερεύουν. Και αυτή είναι η καλύτερη αξιολόγηση της αναποτελεσματικότητας των μακρόπνοων δήθεν εκπαιδευτικών παρεμβάσεων. Ειρήσθω εν παρόδω και σε αντίθεση με όλους εκείνους που κόπτονται για την αναγκαιότητα βαθιών τομών στην εκπαίδευση με σκοπό τη σωτηρία της, να υπενθυμίσουμε ότι ακόμα, το μελάνι των μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν έχει καλά καλά στεγνώσει και φυσικά σχεδόν καμία από αυτές, δεν πρόλαβε να υλοποιηθεί, ή να αξιολογηθεί ως προς την αποτελεσματικότητά της.

Αυτό που θα έπρεπε να έχει κάνει η υπουργός Παιδείας θα ήταν να αναβάλλει όλα τα νομοσχέδια που είχε έτοιμα στο κομματικό της συρτάρι, να σηκώσει τα μανίκια της και να συγκροτήσει ένα επιτελείο αποτελούμενο στην πλειοψηφία του από εκπαιδευτικούς πρώτης γραμμής, από μαθητές και γονείς από όλες τις γεωγραφικές περιφέρειες της χώρας και να χαρτογραφήσει τις καθημερινές απλές ανάγκες των σχολείων, τις ελλείψεις τους, τις ανεπάρκειες σε προσωπικό αλλά και τις μεγάλες ανισότητες που υπάρχουν ανάμεσα στις διάφορες σχολικές μονάδες και οι οποίες εντείνονται με την τηλεκπαίδευση.

Θα μπορούσε να επισκέπτεται σχολεία της περιφέρειας για να διαπιστώνει ιδίοις όμμασι πώς περνάει μια σχολική μέρα όταν βρέχει και δεν υπάρχουν στέγαστρα για τους μαθητές, να διαπιστώνει αν υπάρχει επαρκής θέρμανση στα σχολικά κτήρια τώρα που ο συνεχής αερισμός των χώρων είναι ζωτικής σημασίας για να μην μολύνονται μαθητές και καθηγητές, να διαπιστώνει αν οι τάξεις επαρκούν για να φιλοξενήσουν με υγειονομική ασφάλεια τους μαθητές, αν υπάρχουν επαρκείς χώροι για τους καθηγητές στα γραφεία τους και ένα σωρό άλλα που ποτέ κανένας υπουργός Παιδείας δεν μπόρεσε να διευθετήσει. Η διαχείριση της πανδημίας στην εκπαίδευση είναι άμεσα συνυφασμένη με τις καθημερινές συνθήκες διαβίωσης μαθητών και εκπαιδευτικών στους χώρους των σχολείων. Και πραγματικά αμφιβάλλω, αν τα μέλη της επιτροπής λοιμωξιολόγων και η υπουργός Παιδείας έχουν την παραμικρή εικόνα για τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στα σχολεία, αλλά και για την έντονη διαφοροποίηση και τις συνθήκες ανισότητας που υπάρχουν στις εκπαιδευτικές μονάδες ανά την ελληνική επικράτεια. Στο βαθμό που ισχύουν τα παραπάνω, τα μέτρα που παίρνονται και αφορούν τα σχολεία είναι κυριολεκτικά, ασκήσεις επί χάρτου.

Αν η κυρία Κεραμέως άφηνε για λίγο στην άκρη την εκτός τόπου και χρόνου αμετροεπή φιλοδοξία της για «μακρόπνοες» μαξιμαλιστικές μεταρρυθμίσεις, που φέρνουν τα πάνω κάτω και αυξάνουν σε τεράστιο βαθμό την εντροπία στο εκπαιδευτικό σύστημα και έστρεφε την προσοχή της στο άμεσο, στο καθημερινό και στο μικρό της σχολικής πραγματικότητας, είναι βέβαιο ότι θα έμενε στη συλλογική μνήμη ως μια υπουργός που δεν έθεσε μαξιμαλιστικούς, άπιαστους και ανέφικτους στόχους αλλά πήγε την εκπαίδευση ένα μικρό βήμα προς τα μπροστά, με συναίνεση και ακούγοντας την μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα. Τέλος, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα είχε καταφέρει να κρατήσει τα σχολεία για περισσότερο καιρό ανοιχτά με ασφάλεια μιας και θα επένδυε τόσο τον δικό της χρόνο, όσο και των συνεργατών της, στο να καταστήσει τα σχολεία πιο ανθεκτικά στην υγειονομική κρίση και όχι στο πώς να περνάει όλα αυτά τα νομοσχέδια με την κοινωνία σε καραντίνα.

 

Ψήνας Πολύβιος

Κοινωνιολόγος, εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mourtzoukou
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
Συγκλονιστικές αποκαλύψεις από τη νονά του δεύτερου παιδιού της Ειρήνης Μουρτζούκου
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
άρωμα
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
Συνδέονται με προβλήματα όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη, καρδιοπάθειες και ακόμη και μείωση της νευροανάπτυξης
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
iep_1.jpg
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
Αναθεώρηση προθεσμιών υποβολής και επανελέγχου διδακτικών πακέτων από το ΙΕΠ
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
αλτσ
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η συσσώρευση σπλαχνικού λίπους στο σώμα μπορεί να συσχετίζεται με την παρουσία παθολογικών πρωτεϊνών στον εγκέφαλο,...
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο