Με κείμενο τους, ο Σύλλογος Διδασκόντων του 4ου ΓΕΛ Κέρκυρας εκφράζει την έντονη ανησυχία τους για τη μετατροπή του σχολείου σε Πειραματικό Λύκειο, τονίζοντας ότι η αλλαγή αυτή καταργεί τον χαρακτήρα του “σχολείου της γειτονιάς” και δημιουργεί σοβαρά πρακτικά προβλήματα για τις οικογένειες της περιοχής.
Υπογραμμίζουν ότι η επιλογή των μαθητών μέσω κλήρωσης θα οδηγήσει σε μετακινήσεις μεγάλων αποστάσεων, σε υπερφόρτωση των υπόλοιπων σχολείων και σε πιθανή επιδείνωση της εκπαιδευτικής καθημερινότητας.
Παράλληλα, επισημαίνουν ότι η υπάρχουσα σύγχρονη κτηριακή υποδομή του σχολείου κινδυνεύει να υποαξιοποιηθεί, ενώ θεωρούν πως η διαδικασία λήψης αποφάσεων έγινε χωρίς διάλογο και χωρίς σαφές εκπαιδευτικό πλάνο.
Οι διδάσκοντες καταλήγουν ότι, αν πράγματι υπάρχει ανάγκη για πειραματικό λύκειο στην Κέρκυρα, η πολιτεία οφείλει να δημιουργήσει νέο κτήριο, αντί να αποδυναμώσει ένα σχολείο που εξυπηρετεί επί δεκαετίες την τοπική κοινότητα.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Το 4ο ΓΕΛ Κέρκυρας ιδρύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, και ύστερα από πολλά χρόνια στέγασής του σε εγκαταστάσεις οι οποίες δεν προορίζονταν για σχολική στέγη, είναι πλέον από το 2022 σε ένα σύγχρονο κτήριο, όπου εξυπηρετούνται με άνεση όλοι οι μαθητές των γύρω περιοχών. Η δεδηλωμένη πρόθεση της Διοίκησης να προτείνει τη μετατροπή του σε Πειραματικό σχολείο, προκαλεί προβλήματα τα οποία όλη η κερκυραϊκή κοινωνία πρέπει να γνωρίζει.
Η επιλογή των μαθητών που θα φοιτούν στο σχολείο αυτό, δεν θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας τους, όπως ισχύει μέχρι τώρα, αλλά με δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση ύστερα από αίτηση των γονέων. Δικαίωμα για συμμετοχή στην κλήρωση θα έχουν όλοι οι μαθητές του νομού Κέρκυρας, από το Σιδάρι μέχρι την Λευκίμμη και τους Παξούς. Ο αριθμός των μαθητών που θα φοιτήσουν, καθορίζεται από μία επιτροπή που εποπτεύει τη λειτουργία του σχολείου, και όχι από το πόσους μαθητές έχει κάθε χρονιά η ευρύτερη περιοχή της Γαρίτσας και του Κανονιού, καθώς και τα γυμνάσια που τροφοδοτούν το 4ο ΓΕΛ με μαθητικό δυναμικό. Καταργούνται, επομένως, τα γεωγραφικά όρια και το «σχολείο της γειτονιάς.» Πιο συγκεκριμένα, η μετατροπή του 4ου ΓΕΛ σε Πειραματικό θα δυσχεράνει την καθημερινότητα ιδιαίτερα των γονιών και των 50 περίπου κάθε χρόνο παιδιών που διαμένουν στην περιοχή του Κανονιού, όπως και των 20-30 παιδιών που εγγράφονται στο σχολείο μας από την ευρύτερη περιοχή από τα Κανάλια μέχρι την μέση και νότια Κέρκυρα. Δυσκολίες πρόσβασης και έγκαιρης άφιξης πρόκειται να αντιμετωπίσουν και οι μαθητές από την βόρεια Κέρκυρα που θα κληρωθούν για το Πειραματικό, λόγω της προβληματικής συγκοινωνιακής σύνδεσης του σχολείου με το δίκτυο των ΚΤΕΛ, με αποτέλεσμα αρκετά παιδιά χωρίς δική τους ευθύνη να καθυστερούν ή και να χάνουν την πρώτη διδακτική ώρα.
Όσοι μαθητές δεν κληρωθούν για το Πειραματικό, κατανέμονται σε άλλες σχολικές μονάδες, οι οποίες βρίσκονται πιο μακριά από την κατοικία τους και - κυρίως είναι ήδη ασφυκτικά γεμάτες, κάτι που θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στον οικογενειακό προγραμματισμό.
Πρέπει να υπογραμμίσουμε επιπλέον ότι η συγκέντρωση υπερβολικά μεγάλου αριθμού μαθητών στα υπόλοιπα ήδη κορεσμένα λύκεια της πόλης δεν θα δημιουργήσει μόνο τάξεις – τέρατα με τμήματα 27 μαθητών. Η «σαρδελοποίηση» του μαθητικού πληθυσμού, οι οφειλόμενες στη μαζοποίηση απρόσωπες σχέσεις και η στενότητα χώρου αναμένεται να αυξήσουν ακόμα και τα περιστατικά επιθετικότητας και βίας μεταξύ των μαθητών.
Για αυτό και απορούμε πώς δεν γίνεται αντιληπτό από τη Διοίκηση ότι η μετατροπή του 4ου ΓΕΛ σε Πειραματικό, δεν οξύνει μόνο τα προβλήματα στέγασης στα υπόλοιπα λύκεια, αλλά και αχρηστεύει πρακτικά την κτηριακή υποδομή του σχολείου μας, το οποίο κατασκευάστηκε για να καλύψει τις ανάγκες της ευρύτερης περιοχής της Γαρίτσας και του Κανονιού και έχει από την εποχή της ίδρυσής του τον χαρακτήρα του «σχολείου γειτονιάς», με το οποίο ταυτίζονται γονείς και μαθητές της περιοχής. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε χωρητικότητα και μέγεθος σχολικό κτήριο του νησιού, στο οποίο μπορούν να φιλοξενηθούν δυνητικά πάνω από 400 μαθητές, διατηρώντας σε χρήση χώρους αναγκαίους για την ορθή λειτουργία του σχολείου, όπως βιβλιοθήκη, αίθουσα εκδηλώσεων και εργαστήρια.
Οφείλουμε επιπλέον να τονίσουμε ότι η άνιση και απρογραμμάτιστη δημιουργία πειραματικών σχολείων δεν αναβαθμίζει το επίπεδο της εκπαίδευσης, αλλά προλειαίνει το έδαφος για την αποδέσμευση του σχολείου από τον φυσικό του χώρο, δηλαδή τη γειτονιά.
Η απώλεια του χαρακτήρα του «σχολείου της γειτονιάς» πρόκειται να προκαλέσει και επιπρόσθετα πρακτικά προβλήματα. Ας σκεφτούμε, επίσης, ότι υπάρχουν σήμερα αρκετές περίοδοι εγγραφών και μετεγγραφών στα δημόσια σχολεία και παρ όλα αυτά κάποιοι γονείς λόγω αυξημένων υποχρεώσεων ή έλλειψης εξοικείωσης με τις ηλεκτρονικές διαδικασίες, χάνουν τις σχετικές προθεσμίες. Όμως, το σχολείο της γειτονιάς είναι πάντα δίπλα τους για να λύσει τέτοια προβλήματα και να νοιαστεί για τον κάθε μαθητή ξεχωριστά.
Τέλος, διαπιστώνουμε από την βιασύνη υλοποίησης των κυβερνητικών επιλογών από την Διοίκηση και τον ανύπαρκτο διάλογο ότι δεν υπάρχει ένα οργανωμένο εκπαιδευτικό σχέδιο πολλαπλασιασμού των σχολικών μονάδων που εφαρμόζουν πειραματικές εκπαιδευτικές μεθόδους με τη λογική της επέκτασής τους και στα υπόλοιπα σχολεία. Υπάρχει μόνο η τάση για πρόχειρες κινήσεις εντυπωσιασμού και για επιπόλαιες αποφάσεις αποπροσανατολισμού της κοινωνίας και ιδιαίτερα της εκπαιδευτικής κοινότητας από τα ουσιαστικά προβλήματα της εκπαίδευσης. Εξάλλου, καμία «μεταρρύθμιση» ή αντιμεταρρύθμιση των τελευταίων ετών δεν είχε έστω και την ελάχιστη σχέση με τα πειραματικά σχολεία, τα οποία πρακτικά είναι αποκομμένα από τα προβλήματα, τους προβληματισμούς και τις ανάγκες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Αν η κυβέρνηση θεωρεί αναγκαία την ίδρυση πειραματικού λυκείου στην Κέρκυρα για λόγους ουσίας, και όχι «βιτρίνας», έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει ένα νέο σχολικό κτήριο, αντί να αχρηστεύει ένα κτήριο που καλύπτει τις ανάγκες συγκεκριμένης περιοχής της πόλης της Κέρκυρας και του οποίου τα εγκαίνια έγιναν μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων και αναβολών.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης