Είναι κοινή πεποίθηση ότι η Εκπαίδευση ως ιδεολογικός μηχανισμός του κράτους και στο πλαίσιο του αυτόνομου ρόλου της παιδείας εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις αλλαγές και στις ανάγκες κάθε εποχής. Για μια ακόμη φορά, το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα βρίσκεται υπό διαδικασίες αλλαγών με στόχο την ουσιαστική αναβάθμισή του, ώστε να ανταποκρίνεται αφενός στις τρέχουσες ανάγκες και αφετέρου να υπηρετεί τη μάθηση, την αγωγή και τον πολιτισμό.
Με αφετηρία την επαναφορά του δίωρου στο μάθημα της μουσικής στο πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου για τις τρεις τουλάχιστον πρώτες τάξεις (Α΄,Β΄ και Γ’) σας απευθύνουμε την πρότασή μας για την ενασχόληση των παιδιών με τη Μουσική και κυρίως με το τραγούδι (εκμάθηση της σωστής χρήση της φωνής-τοποθέτηση της φωνής) κατά τις συγκεκριμένες διδακτικές ώρες. Θεωρούμε αναγκαίο να επανέλθει το ωρολόγιο εβδομαδιαίο πρόγραμμα στις δύο διδακτικές ώρες για τις τρεις πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, ειδικά στη δύσκολη χρονική συγκυρία που διανύουμε λόγω της πανδημίας. Η μουσική και το τραγούδι αποτελούν κώδικα πρωτίστως επικοινωνίας και συμβάλλουν τα μέγιστα στη θωράκιση της ψυχικής υγείας των μαθητών/ μαθητριών μας.
Ειδικότερα, η ύπαρξη και η διδασκαλία της Μουσικής και η σωστή τοποθέτησης της φωνής των μαθητών/μαθητριών στο Δημοτικό Σχολείο συντελεί από μικρή ηλικία :
Α) στη στήριξη της αναπνοής, στην καθαρή άρθρωση και στην καλλιέργεια της ακοής. Η σωστή και πλήρης αναπνοή και η χαλάρωση είναι σημαντική προσφορά υγείας για τον ανθρώπινο οργανισμό, καθώς δημιουργεί αρμονία σε όλο το σώμα, το μυαλό και το πνεύμα και συντελεί στην ανάπτυξη μιας όσο το δυνατό πιο ισορροπημένης προσωπικότητας.
Β) στην ψυχική ισορροπία, καθώς μέσα από το τραγούδι το παιδί εκφράζει τις συναισθηματικές του καταστάσεις και εκτονώνεται. Σε ψυχικό επίπεδο οι δονήσεις της φωνής απελευθερώνουν άμεσα από τους φόβους, το θυμό, το άγχος, και προκαλούν αισθήματα χαράς. Είναι πολύ πιο σημαντικό να ασχολείται το παιδί ενεργά με τη μουσική, από το να ακούει μόνο παθητικά και τούτο γιατί ψυχαγωγεί τα παιδιά και τους προσφέρει ευχάριστες στιγμές.
Γ) στην ανάπτυξη βασικών κοινωνικών δεξιοτήτων: συνεργασία, συλλογικότητα, αυτοπειθαρχία, αίσθημα ευθύνης και κοινωνικότητας. Η χορωδία, καθώς είναι ένα συγκεκριμένο και συντονισμένο σύνολο ατόμων, διακρίνεται από αίσθημα αλληλεγγύης και συντροφικότητας. Τα άτομα που την αποτελούν χαρακτηρίζονται από πνεύμα ομαδικότητας και αμοιβαία κατανόηση, γνωρίζοντας ότι όλα τα μέλη της χορωδίας αποδίδουν το μέγιστο δυνατό της φωνής τους, για το καλό του συνόλου χωρίς να ακυρώνεται η μονάδα. Η χορωδία δεν λειτουργεί ως «εγώ», αλλά ως «εμείς». Η δημιουργία χορωδίας στο σχολικό πρόγραμμα αποτελεί δυναμικό μοχλό επικοινωνίας και προσέγγισης διαφορετικών πολιτισμών. Το χορωδιακό τραγούδι συγκεντρώνει και ενώνει παιδιά, που προέρχονται από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα και ηλικίες, με διαφορετικές πεποιθήσεις, ανεξαρτήτου φύλου, θρησκείας και εθνικής καταγωγής, συμβάλλοντας στο σεβασμό για τον άνθρωπο και εδραιώνοντας τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.
Στο σημείο αυτό, αξίζει να επισημάνουμε ότι επιστημονικές έρευνες των τελευταίων ετών δείχνουν ότι η σωστή τοποθέτηση της φωνής στους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου δρα μιμητικά και τριπλασιάζει την έκκριση ενδορφινών. Οι ενδορφίνες, όταν παράγονται σε μεγάλες ποσότητες, καθιστούν πολλά όργανα του ανθρώπου υγιέστερα και προκαλούν αίσθημα ευτυχίας και ευφορίας. Στοιχεία που αποτελούν το αντίδοτο στην αύξηση των περιστατικών ενδοσχολικής βίας και την έξαρση των φαινομένων νεανικής παραβατικότητας. Υπάρχει άραγε, τίποτα πιο σημαντικό από την αναλγητική επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή, ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά και εφήβους;
Αναγκαία προϋπόθεση όμως για την ανάπτυξη της μουσικής γνώσης είναι οι ειδικοί εκπαιδευτικοί της Μουσικής, ιδιαίτερα στο Δημοτικό, που απαιτούνται αυξημένα επιστημονικά και παιδαγωγικά προσόντα από την πλευρά του δασκάλου. Δεδομένου, μάλιστα ότι το αναλυτικό πρόγραμμα Μουσικής αναπτύσσεται σπειροειδώς, δηλαδή μεγάλο μέρος του περιεχομένου επαναλαμβάνεται και καλύπτεται με διαφορετικούς, συχνά πιο σύνθετους τρόπους σε κάθε επίπεδο, καταλαβαίνουμε τη σημασία του μουσικού υπόβαθρου για τη αποτελεσματική διδασκαλία της Μουσικής στο σχολείο.
Θεωρούμε ότι οι αναφερθείσες προτάσεις θα συντελέσουν όχι μόνο σημαντικά στον εκσυγχρονισμό και την ουσιαστική αναβάθμιση του Δημοτικού Σχολείου αλλά και θα αποτελέσουν εφαλτήριο για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην ορθοφωνία, καθώς κάτι τέτοιο δεν διδάχτηκε όπως έπρεπε στα Πανεπιστήμια και στις Παιδαγωγικές Ακαδημίες, εξασφαλίζοντας κατά πρώτον την υγεία τους (αναπνευστικό- καλή καθημερινή διάθεση) και δεύτερον και ουσιαστικότερο τη διασφάλιση της υγείας των παιδιών μας, τα οποία μιμητικά και δια ζώσης μαθαίνουν από τον διδάσκοντα τη σωστή χρήση της φωνής, οικειοποιούνται την ποιότητα του φωνούμενου λόγου και την αναπαράγουν.
Αν ο πραγματικός σκοπός του σχολείου είναι η σφαιρική και καθολική μόρφωση των εκπαιδευομένων, τότε η μουσική δεν πρέπει να θεωρείται πολυτέλεια, αλλά ουσιαστικό πεδίο γνώσης, επικοινωνίας και εξασφάλισης της υγείας και της ψυχικής προστασίας των παιδιών μας.
Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες.
*πρώην σχολικός σύμβουλος μουσικής ΠΕ79, περιφέρεια Πελοποννήσου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη