Καινοτόμες δράσεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Αλλαγές που δεν μπορούν να περιμένουν…
Γράφει ο Βασίλης Πλατής*

Η καθημερινότητα των μαθητών στο χώρο της δουλειάς τους, το σχολείο, αποδεικνύει ολοένα και περισσότερο ότι κάτι πρέπει να αλλάξει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της χώρας μας, άμεσα αλλά και δραστικά.

Τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στις περισσότερες τάξεις του Γυμνασίου και Λυκείου είναι παρωχημένα, «αποστεωμένα», προάγουν τη συσσώρευση άχρηστων γνώσεων και πληροφοριών και απηχούν αντιλήψεις άλλων εποχών, φαινομενικά μακρινών, καθώς οι αλλαγές που επισυμβαίνουν στην κοινωνία έχουν συνήθως χαρακτήρα κατεπείγοντος και το ελληνικό σχολείο αδυνατεί, ως φαίνεται, να ανταποκριθεί σε αυτές.

Για δε την τρίτη τάξη του Λυκείου νομίζω ότι η κατάσταση δε χρήζει κανενός ιδιαίτερου σχολίου, καθώς είναι κοινή και «διαπαραταξιακή» διαπίστωση ότι παρά τις αλλαγές που έχουν γίνει στο πρόγραμμα σπουδών και ισχύουν από φέτος, συνεχίζεται το φαινόμενο η τάξη αυτή να λειτουργεί ως ένα «κακέκτυπο» εργαστήριο μαζικής παραγωγής φοιτητών, ημιμαθών στην καλύτερη περίπτωση, αγραμμάτων στη χειρότερη, «μυημένων», ωστόσο, στα «μυστικά» της αποστήθισης και της «αχώνευτης» γνώσης. Πάντως δεν ευθύνονται οι μαθητές…

Οι ίδιοι, χωρίς σχέδιο και προοπτική για το μέλλον τους, εισάγονται στο πανεπιστήμιο σχεδόν αγεληδόν και άναρχα, θύματα ενός συστήματος που προωθεί την ψηφοθηρία και τη συναλλαγή, ενώ συνήθως βγαίνουν από τα πανεπιστήμια στην αγορά εργασίας με την ταμπέλα του «ανειδίκευτου πιστοποιημένου».

Κι αυτό γιατί οι δεξιότητες που αποκτούν οι νέοι μας κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο πανεπιστήμιο δεν εναρμονίζονται με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, που γίνεται ολοένα και πιο απαιτητική και αναδεικνύει –ορθά, φρονώ– την πράξη σε βάρος της θεωρίας, πρακτική όμως που δεν είναι κανόνας στο ελληνικό πανεπιστήμιο.

Είναι φανερό ότι οι μαθητές δεν προετοιμάστηκαν κατάλληλα στο σχολείο ώστε να επιλέξουν σωστά, για να μη βρεθούν αργότερα «ξεκρέμαστοι» στην αγορά εργασίας, να μη μείνουν αδικαίωτοι οι κόποι που κατέβαλαν στις σπουδές τους και κυρίως να μην εξαναγκαστούν να αλλάξουν πλεύση υπό την πίεση δυσμενών συνθηκών ή να αναζητήσουν επαγγελματική στέγη σε «ξένη πατρίδα», όπως συμβαίνει στα χρόνια της κρίσης.

Προφανώς το εκπαιδευτικό σύστημα, που αποτελεί στην πραγματικότητα την πυραμίδα της κοινωνικής οργάνωσης, εκτρέφει αυτό το ίδιο τις παθογένειες που γίνονται αργότερα αντιληπτές στο κοινωνικό σύνολο. Ελληνικό σχολείο περίκλειστο, χωρίς ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας με τον έξω κόσμο, μαθητές που δεν έχουν μάθει να σκέφτονται και να αυτενεργούν, δεξιότητες και ταλέντα που δεν ανακαλύπτονται στο χώρο του σχολείου ή όταν ανακαλύπτονται δεν καλλιεργούνται και δεν αναδεικνύονται, αξιολόγηση με σαθρά κριτήρια κι όχι αυθεντική, αποστήθιση, μειωμένο ενδιαφέρον, ατονία, βαρεμάρα..

Αντίθετα, το σύγχρονο σχολείο πρέπει να απελευθερώνει τις δημιουργικές δυνάμεις των μαθητών του, να υιοθετεί καινοτόμες και βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας, να στοχεύει σε πολίτες ανεξάρτητους, απροκατάληπτους, ψηφιακά καταρτισμένους, να καθοδηγεί τους μαθητές στην επιλογή επαγγέλματος με κριτήριο το ταλέντο αλλά και τον ρεαλισμό, να τους κοινωνικοποιεί, να τους μαθαίνει να κοινωνούν και να «μοιράζονται» τις ιδέες τους, να αλληλεπιδρούν με τους άλλους. Να είναι τολμηροί και να επιχειρούν…

Η εξωστρέφεια και η ανοιχτότητα του ελληνικού σχολείου που μπορεί να εκφραστεί με την απαγκίστρωσή του από τις παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας και γενικότερα λειτουργίας του, αποτελεί πλέον αδήριτη ανάγκη. Οι καινοτόμες δράσεις είναι σκόπιμο να πλαισιώσουν και να «πυκνώσουν» στα προγράμματα σπουδών ώστε να αξιοποιηθεί το ήδη υπάρχον πλαίσιο της διαθεματικότητας και της ευέλικτης-καινοτόμου ζώνης.

Οι φορείς της εκπαίδευσης οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι η εισαγωγή της καινοτομίας στο ελληνικό σχολείο είναι ζήτημα που συνδέεται με την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών και όχι απλώς θέμα πρεστίζ.

*Φιλόλογος-δρ. Ιστορίας Α.Π.Θ.

Μουσικό Σχολείο Γιαννιτσών Πέλλας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πολυτεχνείο Κρήτης
Πολυτεχνείο Κρήτης: «Η Σύγκλητος απαγόρευσε την εκδήλωση φοιτητικών ομάδων»
Καταγγελία ΦΣ Εστιών για την «απαράδεκτη απόφαση» απαγόρευσης εκδηλώσεων φοιτητικών ομάδων στην Πολυτεχνειούπολη
Πολυτεχνείο Κρήτης: «Η Σύγκλητος απαγόρευσε την εκδήλωση φοιτητικών ομάδων»
συνοδος
Κ. Πιερρακάκης στη Σύνοδο Πρυτάνεων: «Να γίνει η Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης»
«Στη σημερινή συνεδρίαση είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για τα επόμενα βήματα της μεταξύ μας συνεργασίας για την αναβάθμιση των δημόσιων...
Κ. Πιερρακάκης στη Σύνοδο Πρυτάνεων: «Να γίνει η Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης»
συνοδος
Ολοκληρώθηκε η 107η Σύνοδος Πρυτάνεων στο Μυστρά - Ανησυχία για υποχρηματοδότηση, υποστελέχωση και διαγραφές φοιτητών
Η Σύνοδος ανέδειξε τα χρόνια προβλήματα της υποστελέχωσης των Πανεπιστημίων, αλλά και την ανάγκη ανεύρεσης χρηματοδότησης για την ανακαίνιση και...
Ολοκληρώθηκε η 107η Σύνοδος Πρυτάνεων στο Μυστρά - Ανησυχία για υποχρηματοδότηση, υποστελέχωση και διαγραφές φοιτητών
αγωνιστικη παρεμβαση
Αγωνιστική Παρέμβαση Λάρισας: Το ψηφοδέλτιο για τις εκλογές της ΕΛΜΕ Λάρισας
«Αποτελεί όμως επικίνδυνη αυταπάτη να πιστεύουμε ότι το σωματείο μας θα έχει αγωνιστική κατεύθυνση όταν η πλειοψηφία στο ΔΣ αποτελείται από...
Αγωνιστική Παρέμβαση Λάρισας: Το ψηφοδέλτιο για τις εκλογές της ΕΛΜΕ Λάρισας