Να μην υποχωρήσει η κυβέρνηση στην αναστολή των 37 τμημάτων ΑΕΙ
Ανακοίνωση της Κίνηση Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης

 Για την κατάργηση των 37 θνησιγενών νέων πανεπιστημιακών τμημάτων και για μια νέα εκπαιδευτική πολιτική

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοίνωσε την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου την αναστολή της έναρξης λειτουργίας 37 τμημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης που δημιουργήθηκαν προεκλογικά «για ψηφοθηρικούς λόγους από την προηγούμενη κυβέρνηση, δίχως προηγούμενο σχεδιασμό και επαρκή τεκμηρίωση».

Η ΚΙΠΑΝ θεωρεί εύλογη και θετική την απόφαση του Υπουργείου και ελπίζει ότι θα ολοκληρωθεί η αναστολή λειτουργίας των 37 τμημάτων (που άλλωστε δεν λειτουργούν), με την «ακύρωση της ιδρυτικής πράξης» ή «κατάργησή» τους. Καλεί δε την ηγεσία του Υπουργείου να μην υποχωρήσει στις πιέσεις που αναμένεται να δεχθεί από κάποιους πανεπιστημιακούς και από τοπικούς παράγοντες των περιοχών στις οποίες αναστέλλεται η λειτουργία αυτών των Τμημάτων (και ήδη δέχεται, βλ. π.χ. [1]).

Η ίδρυση αυτών των 37 Τμημάτων θεσμοθετήθηκε προ μηνών ακόμη και με μεταμεσονύκτιες τροπολογίες, χωρίς σχέδιο, χωρίς μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, και χωρίς προηγούμενη γνωμοδότηση της αρμόδιας Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας της Εκπαίδευσης (ΑΔΙΠ), όπως η σχετική νομοθεσία απαιτεί. Η σκοπιμότητα πίσω από την ονομαστική ίδρυση αυτών των τμημάτων, χωρίς πρόγραμμα σπουδών, χωρίς προσωπικό και πόρους, ήταν προφανής. Πρόκειται για τμήματα – «δωράκια» του πρώην υπουργού κ. Γαβρόγλου προς ορισμένα Πανεπιστήμια για να δεχθούν τις συγχωνεύσεις με τα ΤΕΙ, αλλά και τμήματα - «προίκα» σε ΤΕΙ που μετονομάστηκαν σε Πανεπιστήμια, αφού δεν κατέστη δυνατή η ενσωμάτωσή τους στα υπάρχοντα Πανεπιστήμια. Συγχρόνως η ίδρυσή τους αποτελούσε μία προεκλογική παροχή, για ψήφους της τελευταίας στιγμής προς τις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα της Ελληνικής περιφέρειας.

Η ευθύνη και των πανεπιστημιακών συναδέλφων μας και ηγεσιών των πανεπιστημίων που συμμετείχαν σε αυτό το άνευ αρχών και όρων πάρε-δώσε είναι μεγάλη. Η ΚΙΠΑΝ ήταν αντίθετη στην χωρίς μελέτη και αναπτυξιακό σχεδιασμό αποδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που συντελέστηκε στο προηγούμενο διάστημα (βλ. [2]. Πιστεύουμε ότι ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας, μετά την πρόσφατη αποδιάρθρωση, πρέπει να επανεξεταστεί εξ αρχής, με ουσιαστική διερεύνηση της σκοπιμότητας και της βιωσιμότητας των νέων τμημάτων πρώτα, και των μεταπτυχιακών που έχουν αυξηθεί πληθωριστικά, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και με πρωταγωνιστικό ρόλο της ΑΔΙΠ.

Η αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να αντανακλά τις σύγχρονες απαιτήσεις πανεπιστημιακής εκπαίδευσης σε συνδυασμό με τις υπαρκτές ανάγκες σε στελεχιακό δυναμικό για την ανάπτυξη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Θέλουμε τα δημόσια Πανεπιστήμια να περιλαμβάνονται στους βασικούς πυλώνες στήριξης μιας κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης της χώρας, κέντρα αριστείας, καινοτομίας, προόδου και πολιτισμού. Με πτυχία βασισμένα σε σαφή επιστημονικά πεδία και όχι θολά συνονθυλεύματα ετερόκλητων καινοφανών «ειδικεύσεων», και με περιορισμό της υπερπαραγωγής πτυχιούχων σε παραδοσιακά και κορεσμένα αντικείμενα, ώστε οι σπουδές να μην αποτελούν εισιτήριο για την ανεργία ή τη μετανάστευση.

Προς τούτο το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να ασκήσει τον θεσμικό ρόλο του και να εκπονήσει το στρατηγικό σχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη τις περιφερειακές πολιτικές (κλαδικά και χωρικά) και τις ιδιαίτερες στρατηγικές των Ιδρυμάτων, έτσι ώστε να προκύψει ένας ακαδημαϊκός χάρτης που θα απαντά στις κοινωνικές, εργασιακές, γνωστικές και αναπτυξιακές προτεραιότητες. Χρειάζεται μια σοβαρή τοποθέτηση των προτεραιοτήτων για μια αγορά εργασίας που, ενώ έχει 25% θέσεων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καλείται να απορροφήσει 50% των νέων κάθε γενιάς, με προφανείς συνέπειες για τους νέους και για τη χώρα.

Παράλληλα, τόσο ως προϋπόθεση για την πανεπιστημιακή αναβάθμιση, όσο και ως βασική εναλλακτική επιλογή εκπαίδευσης, κατάρτισης και επαγγελματικής πορείας μετά το Λύκειο, πρέπει να καλυφθεί με αξιόπιστες δομές το μεγάλο κενό στην μεταδευτεροβάθμια τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, το οποίο διογκώθηκε με τη σταδιακή «πανεπιστημιοποίηση» των πρώην ΤΕΙ (με τελευταία πράξη την εγκατάλειψη των εργαστηριακών μαθημάτων και της πρακτικής άσκησης σε πολλά μετονομαζόμενα τμήματα ΤΕΙ, επειδή τάχα έτσι αποκτούν πανεπιστημιακό χαρακτήρα).

Επίσης, πρέπει σύντομα να αρχίσει – σε πνεύμα συγκλίσεων και συναινέσεων – μία συγκροτημένη πορεία ακαδημαϊκού εξορθολογισμού του δημόσιου Πανεπιστημίου, με ειλικρινή εμπιστοσύνη στις δυνατότητες των Πανεπιστημίων, αλλά και με διαδικασίες λογοδοσίας, με σκοπό την άμεση διοικητική απεξάρτησή τους από τον ασφυκτικό γραφειοκρατικό εναγκαλισμό της κεντρικής διοίκησης.


(Δείτε εδώ το έγγραφο)

σχετικά άρθρα

Καταγγελία των Συλλόγων Γονέων και Καθηγητών του 3ου ΓΕΛ Χανίων για την αναίτια κακοποίηση μαθητή από αστυνομικούς
Καταγγελία των Συλλόγων Γονέων και Καθηγητών του 3ου ΓΕΛ Χανίων για την αναίτια κακοποίηση μαθητή από αστυνομικούς
Ανακοίνωση για το περιστατικό, λίγο μετά τη λήξη της πορείας για τον Αλέξανδρο Γρηγορόπουλο στα Χανιά
Καταγγελία των Συλλόγων Γονέων και Καθηγητών του 3ου ΓΕΛ Χανίων για την αναίτια κακοποίηση μαθητή από αστυνομικούς