Είναι η παιδαγωγική, επιστήμη ή όχι;
Γράφει ο Νίκος Τσούλιας

Γίνεται κριτική – όμως όλο και λιγότερη με βάση τις σύγχρονες εξελίξεις τόσο στην εκπαιδευτική και στην κοινωνιολογική θεωρία όσο και στις θετικές επιστήμες – ότι η παιδαγωγική δεν είναι επιστήμη, γιατί δεν έχει αυστηρή ερευνητική μεθοδολογία, νόμους και μετρήσεις κάποιων ποσοτικών μεγεθών.

Όμως, αυτή η εικόνα έχει πλέον ανατραπεί. Η ερευνητική μεθοδολογία δεν υπόκειται μόνο στα πλαίσια των ποσοτικών μετρήσεων, του μαθηματικού φορμαλισμού και της απόλυτης αιτιοκρατίας. Έτσι, για παράδειγμα, στην ερευνητική μέθοδο της «ανάλυσης περιεχομένου» δεν αρκεί μόνο η ποσοτική της διάσταση αλλά και η αντίστοιχη ποιοτική της, προκειμένου να αναλυθεί επιστημονικά το προς μελέτη αντικείμενο.

Αλλά η μεγάλη αμφισβήτηση του θετικιστικού πνεύματος στην επιστημονική έρευνα ήλθε στον ίδιο τον πυρήνα αυτού του πνεύματος. Στο χώρο της Φυσικής δεν ισχύει καθολικά πλέον η αιτιοκρατία της κλασικής εκδοχής της, αφού στον κβαντικό κόσμο είναι η πιθανοκρατία εκείνη που μπορεί να προσδιορίζει την μελέτη του μικρόκοσμου.

Η παιδαγωγική είναι επιστήμη, γιατί χρησιμοποιεί απόλυτα στέρεες ερευνητικές μεθόδους: ανάλυση περιεχομένου, παρατήρηση, πείραμα, ερωτηματολόγια, ερμηνευτική μέθοδο, φαινομενολογική μέθοδο, συγκριτική μέθοδο κλπ. Ιστορικά, η πορεία επιστημονικοποίησης της παιδαγωγικής αρχίζει από τον E. Durkheim με τη θεσμοποίηση της Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης. Έκτοτε, έχει τρέξει πολύ νερό στο αυλάκι των μεθοδολογιών έρευνας που ανέδειξε και αναδεικνύει η πάντα δυναμική λειτουργία της παιδαγωγικής. Προς τούτο αρκεί να αναφέρουμε τα νέα στοιχεία που έχουν προσθέσει η ειδική αγωγή, η διαπολιτισμική και η πολυπολιτισμική εκπαίδευση, η ψυχολογία του παιδιού και του εφήβου κλπ

Η όποια απροσδιοριστία της παιδαγωγικής – που πηγάζει από την πολυπλοκότητα και από τη μεταβλητότητα των παραγόντων της – αποτελεί πλούτο δυναμικής για τη συνεχή βελτίωσή της. Άλλωστε, η διδασκαλία δεν είναι μια μονομερής λειτουργία με την «αφήγηση» ενός γνωστικού αντικειμένου. Η παραδοσιακή μορφή της έχει εκπνεύσει. «Η διδακτική διαδικασία στη σχολική τάξη προσανατολίζεται σ’ έναν υποθετικό μέσο όρο επίδοσης των μαθητών, έτσι ώστε ούτε οι καλύτεροι ούτε οι ασθενέστεροι μαθητές να δέχονται τα απαραίτητα για την ψυχική τους εξέλιξη, το ρυθμό μάθησης και τις ικανότητές τους ερεθίσματα» (Π. Ξωχέλλης, Παιδαγωγική του Σχολείου).

Σήμερα, απαιτείται η διαφοροποιημένη διδασκαλία – η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση για έναν εκπαιδευτικό – , έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις πολλαπλές μαθησιακές δυνατότητες και ανάγκες των μαθητών του. Μπορούμε, εκ τούτου, να ισχυριστούμε ότι διατηρεί και έναν χαρακτήρα τέχνης, που της προσδίδει δυναμική αφού η διδασκαλία και η μάθηση πέραν των γενικών αρχών και κανόνων τους έχουν και ιδιαιτερότητες που αναφέρονται στην προσωπικότητα και στη συμπεριφορά κάθε εκπαιδευόμενου. Γι’ αυτό «έχει και μια όψη τέχνης, η οποία όμως στηρίζεται σε ακριβείς επιστημονικές γνώσεις» (J. Piaget., Περί Παιδαγωγικής).

Ο εκπαιδευτικός θεωρείται πλέον ως ένας ερευνητής της δράσης. Το σχολείο είναι «οργανισμός μάθησης» και η σχολική αίθουσα αποτελεί διαρκή πηγή έρευνας και γνώσης και για τον ίδιο τον εκπαιδευτικό. «Η διδασκαλία και η έρευνα πρέπει να γίνουν συνδραστηριότητες, για μια άρτια λειτουργία του σχολείου. Στην έρευνα δράσης, ο εκπαιδευτικός υιοθετεί το ρόλο του ερευνητή στην τάξη… Η έρευνα δράσης έχει κάποια βασικά συστατικά τον έλεγχο ιδεών στην πράξη ως μέσο αύξησης της γνώσης για τα αναλυτικά προγράμματα, τη διδασκαλία και τη μάθηση» (G. Verma, K. Mallick, Εκπαιδευτική έρευνα).

Σήμερα, η μεγαλύτερη πρόκληση της παιδαγωγικής είναι αλλού (και πάντως όχι στην απολογία της έναντι ενός παλαιού τύπου θετικιστικού πνεύματος), στην αγωγή των μαθητών στα πεδία της αρετής, στην καλλιέργεια αγωνιστικής στάσης ζωής, στην προαγωγή των ουμανιστικών αξιών στους μαθητές σε έναν κόσμο που είναι πλήρως εμπορευματοποιημένος.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ποια είναι η ευχή της μάνας με 6 λέξεις και μόνο φωνήεντα

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 19/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΑΠΕΡΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Νέα επαναπροκήρυξη της απεργίας-αποχής ζητούν 34 ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ
Το εκπαιδευτικό κίνημα δίνει εδώ και τρία χρόνια με ενότητα, αποφασιστικότητα και μαζικότητα τη μάχη ενάντια στην αξιολόγηση, και δηλώνει με σαφή και...
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Νέα επαναπροκήρυξη της απεργίας-αποχής ζητούν 34 ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ
asimakopoulou.jpg
Τουλάχιστον 30 αγωγές κατά του υπουργείου Εσωτερικών μέσα σε 24 ώρες για τα e-mails Ασημακοπούλου
«Η πρώτη αγωγή κατατέθηκε και από την καθαρά Δευτέρα μέχρι σήμερα έχουμε άλλες τριάντα αγωγές»
Τουλάχιστον 30 αγωγές κατά του υπουργείου Εσωτερικών μέσα σε 24 ώρες για τα e-mails Ασημακοπούλου
αναπληρωτές
Εκπαιδευτικοί: Επείγει η εξίσωση δικαιωμάτων των αναπληρωτών με εκείνα των μονίμων
Όσο αποδεχόμαστε τη διαιώνιση και κανονικοποίηση της απανθρωπιάς, ανοίγει ο δρόμος για ακόμα μεγαλύτερες υποχωρήσεις και καταστρατήγηση εργασιακών...
Εκπαιδευτικοί: Επείγει η εξίσωση δικαιωμάτων των αναπληρωτών με εκείνα των μονίμων