Thumbnail
Του Νίκου Τσούλια

Έγινε μια συζήτηση και μια ιδεολογικού τύπου αντιπαράθεση ως προς το περιεχόμενο του σχολείου με αφορμή την παρουσία των Θρησκευτικών στο μικρό διασωθέντα πυρήνα της Γενικής παιδείας  και με την  παράλληλη ενίσχυση της Κοινωνιολογίας στην Γ΄ τάξη. Και πίστεψαν οι ιθύνοντες του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ότι με μια αμφίπλευρη πολιτική κίνηση θα εξισορροπήσουν τη μεν δεξιά (και πρωτίστως την ισχυρή πίεση της διοίκησης της Εκκλησίας, που «έδωσε» άλλωστε έμμεσα την Υπουργία στον κ. Γαβρόγλου μετά την απομάκρυνση του κ. Φίλη) με το επιχείρημα της διατήρησης των Θρησκευτικών στο στενό πυρήνα του Λυκείου, τη δε αριστερά με την πρόταση για ποσοτική αναβάθμιση της κοινωνιολογίας.

Και επινοήθηκε η φοβερή ιδέα της διδασκαλίας 6ωρων μαθημάτων στην Γ΄ Τάξη. Για να διδάσκεται τι; Για να υπερβεί το σχολείο την πρακτική του φροντιστηρίου; Τι σχέση έχει αυτή η αντίληψη με την ουσία της εκπαίδευσης και της αγωγής; Μπορεί όμως ένας ιδεολογικός αχταρμάς να έχει σχέση με τις ανάγκες της εκπαίδευσης; Σαφώς το περιεχόμενο του σχολείου είναι μείζον κοινωνικό, πολιτικό, μορφωτικό, παιδαγωγικό, πολιτισμικό ζήτημα και πρέπει να εξετάζεται με βάση όλο αυτό το φορτίο. Αλλά δεν μπορεί να αποτελεί πεδίο μιας φαινομενικής ιδεολογικής εξισορρόπησης ούτε και ενός μίγματος κλαδικών ή άλλων επιμέρους συμφερόντων.

Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. να έχει μια βασική γραμμή πλεύσης για την εκπαίδευση. Και δεν την έχει, γιατί – εκτός των άλλων – αποδομεί τη Γενική Παιδεία, που είναι η καταστατική σύσταση και η επιτομή του Λυκείου. Εδώ συνέβη μάλιστα και το εξής. Να διαμορφώνονται τα ωρολόγια προγράμματα με βάση τη διαθεσιμότητα σε εκπαιδευτικούς! Είναι όμως αυτό εκπαιδευτική πολιτική για ένα σχολείο των κοινωνιών της Γνώσης και της Μάθησης; 

Και ενώ έγινε αναφορά περί της ισορροπίας στον άξονα «αριστερά – δεξιά», αγνοήθηκαν όχι μόνο η έννοια και το περιεχόμενο της Γενικής Παιδείας αλλά και βασικά πεδία γνώσης που χαρακτηρίζουν κάθε εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης. Με τη φροντιστηριοποίηση του λυκείου εξοβελίστηκε μεγάλο τμήμα των Βιολογικών επιστημών χωρίς καμιά αιτιολόγηση – ίσως γιατί δεν έχουν διορίσει ανάλογο αριθμό βιολόγων. Αλλά δεν θέλω να σταθώ στο παρόν άρθρο στο θέμα αυτό.

Θέλω να θέσω ως μείζον ζήτημα την κατάργηση της διδασκαλίας της Εξελικτικής Θεωρίας από το λύκειο. Η διδασκαλία της Εξελικτικής Θεωρίας είναι μείζον εκπαιδευτικό, μορφωτικό, κοσμοθεωρητικό και κοινωνικό ζήτημα. Υπερβαίνει την όποια λογική του περιεχομένου της Βιολογίας. Αφορά τη βασική παιδεία στον πιο στενό πυρήνα της. Δεν είναι ζήτημα των βιολόγων με την έννοια της κλαδικής θεώρησης. Κατά την ταπεινή μου γνώμη η παρουσία της ή η απουσία της καταδεικνύει το τι εκπαίδευση και τι πολίτη θέλουμε σε σημαντικό βαθμό.

Αν μείζονα και πρωταρχικά ζητήματα για την εκπαίδευση είναι α) να δίνει τις βασικές γνώσεις στους  νέους και στις νέες για να κατανοούν και να ερμηνεύουν την πραγματικότητα και β) να διαμορφώνει αντιλήψεις δημιουργικές για το μέλλον τους, πώς μπορεί να τεθεί εκτός συζήτησης το πώς δημιουργήθηκε η ζωή και ο ίδιος ο άνθρωπος; Μπορεί να εξοβελιστεί η γνώση του μεγαλύτερου και συνεχιζόμενου «συμβάντος» του πλανήτη μας, η πορεία της ζωής;

Μόνο τα θεοκρατικά κράτη αποσιωπούν και ενοχοποιούν μια μεγάλη κατάκτηση του πνεύματος του ανθρώπου, την Εξελικτική Θεωρία, που συνδέεται με τον ορθολογισμό, με την επιστήμη, με τις φιλοσοφικές κοσμοθεωρίες, με την κουλτούρα, με τις αναζητήσεις των σύγχρονων κοινωνιών. Με ποιο δικαίωμα στερούνται οι αυριανοί πολίτες ένα κορυφαίο επίτευγμα της επιστημονικής σκέψης και της ελευθερίας του πνεύματος; Ποια λογική κοπτοραπτικής μπορεί να θέσει εκτός σχολικής εκπαίδευσης ένα συστατικό στοιχείο συλλογικής και προσωπικής αυτογνωσίας του σημερινού πολίτη;

Πώς θα νιώσει την ομορφιά της «ζωής» και του «ανθρώπου» ο νέος, αν του στερούμε τη βαθιά επίγνωση της ουσίας τους; Ποιοι μεσαίωνες ξεφυτρώνουν και πάλι μπροστά μας και μάλιστα με την αντιεπιστημονική και αντιεκπαιδευτική επιλογή ενός δήθεν προοδευτικού κόμματος; Εκείνο που μένει άραγε είναι να δούμε κάποιο …επεισόδιο που θα παραπέμπει έστω θεωρητικά στην περίφημη «Δίκη των πιθήκων», που έγινε έναν αιώνα περίπου πριν; 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΚΑΡΔΑΜΟ
Ένα πολύ σημαντικό λαχανικό που πρέπει να τρως για να ζήσεις ως τα βαθιά γεράματα
Δεν είναι τυχαία η τοποθέτηση κάποιου, ο οποίος , όταν αναφέρεται στην θεραπεία ενός ασθενούς από μία πάθηση λέει τη φράση «αυτός καρδάμωσε» - Ενα...
Ένα πολύ σημαντικό λαχανικό που πρέπει να τρως για να ζήσεις ως τα βαθιά γεράματα
naksos.jpg
Νάξος και μικρές Κυκλάδες φιγουράρουν σε διεθνή μέσα - Στις πρώτες θέσεις για αξέχαστες διακοπές
«Τα λευκά μάρμαρα, οι αρχαίοι ναοί και οι γιγαντιαίοι Κούροι είναι "μάρτυρες" της πλούσιας μακραίωνης ιστορίας του μυθικού νησιού»
Νάξος και μικρές Κυκλάδες φιγουράρουν σε διεθνή μέσα - Στις πρώτες θέσεις για αξέχαστες διακοπές
33-your-childs-teacher-happy-kids-classroom.jpg
Το μυστικό των ανθρώπων που είναι οι πιο ευτυχισμένοι στον κόσμο
Η Ελλάδα βρίσκεται φέτος στην 64η θέση, καθώς υποχώρησε κατά έξι θέσεις σε σχέση με το 2023 που είχε βρεθεί στην 58η θέση της λίστας
Το μυστικό των ανθρώπων που είναι οι πιο ευτυχισμένοι στον κόσμο