Thumbnail
Από τα Εκπαιδευτήρια" Νέα Παιδεία "

Προσοχή στους ορισμούς.  Ιδίως σε κάποιους που τα στοιχεία τους είναι διασκορπισμένα: ΕΑΠ, Μικτή επιτροπή Ανταλλαγής, Κοινωνιολογική Εταιρεία, Συνθήκη Σεβρών, Υπουργείο Περιθάλψεως, τους πολιτικούς σχηματισμούς της εθνοσυνέλευσης του 1862 – 64 (σελ. 77) Σύνταγμα Κρητικής πολιτείας.

Έχουν ζητήσει ορισμό του Κινήματος στο Γουδί .  Μην αιφνιδιαστείτε, αν δείτε κάποιον ορισμό που δεν σας έχει ζητηθεί.  Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να γράψετε το αντίστοιχο χωρίο του βιβλίου.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΠΗΓΕΣ

  • Τις πηγές, αφού τις αποδελτιώσετε, αξιοποιείτε κάθε πληροφορία σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες πληροφορίες του βιβλίου.
  • Υπάρχει περίπτωση κάποιο ζητούμενο να απαντάται μόνο από την πηγή ή μόνο από το βιβλίο.  Συνήθως, όμως, απαιτείται συνδυασμός. 
  • Μπορεί η ερώτηση να έχει δύο υποερωτήματα: α)… β)… τα οποία τα απαντάτε διακριτά.
  • Αν η ερώτηση έχει δύο υποερωτήματα και συνοδεύεται από δύο πηγές, δε σημαίνει ότι η πρώτη πηγή αφορά το α΄ υποερώτημα και η δεύτερη το β΄υποερώτημα, χωρίς βέβαια και να αποκλείεται κάτι τέτοιο. 
  • Αξιολογείται θετικά η χρήση εύστοχων φράσεων σύνδεσης των ιστορικών σας γνώσεων με τις πρόσθετες πληροφορίες, που μαρτυρούν τη σχέση των πρόσθετων πληροφοριών με το βιβλίο, και ο δικός σας σχολιασμός [=δήλωση του ρόλου του στοιχείων του παραθέματος σε σχέση με το περιεχόμενο της απάντησης από το βιβλίο σας , λ.χ Τα στοιχεία του… παραθέματος επεξηγούν /εμπλουτίζουν /διαφωτίζουν /συμπληρώνουν /επιβεβαιώνουν /εξηγούν/σχολιάζουν κ.λπ. ] , στον οποίο θα προβαίνετε μόνο, αν είστε απόλυτα βέβαιοι για το περιεχόμενο. 

Ενδεικτικές φράσεις σύνδεσης δεδομένων πηγών – βιβλίου:

o          Όπως προκύπτει (και) από την πηγή / παράθεμα…

o          Σύμφωνα με τα στοιχεία της πηγής / του παραθέματος…

o          Επιπλέον, για το ίδιο θέμα από την πηγή δίνεται έμφαση στο /στα…

o          Όσα αναφέρθηκαν / τα προαναφερθέντα επιβεβαιώνονται από το περιεχόμενο της πηγής…

o          Τα προαναφερθέντα στοιχεία επιβεβαιώνουν και εμπλουτίζουν / συμπληρώνουν οι πληροφορίες του παραθέματος…

o          Πράγματι, σύμφωνα με την πηγή / παράθεμα…

o          Επίσης / επιπρόσθετα / ειδικότερα για το ... πληροφορούμαστε από το παράθεμα ότι…

o          Περισσότερα στοιχεία για… αντλούμε από την πηγή / παράθεμα, σύμφωνα με την / το οποίο…

o          Όπως προκύπτει από την πηγή Α, σύμφωνα με τον /την … (όνομα συγγραφέα πηγής)…

o          Σχετικά με το … προκύπτει από τις πηγές ότι…

o          Από την άλλη πλευρά το παράθεμα / η πηγή παρουσιάζει…

o          Το παράθεμα διαφωτίζει πλευρές / όψεις/ πτυχές….

o          Διαφωτιστικές είναι οι πληροφορίες του παραθέματος στον προσδιορισμό / στην παρουσίαση / στην κατανόηση….

o          Το παράθεμα συμφωνεί με την άποψη …

o          Χαρακτηριστικά είναι όσα αναφέρονται στο παράθεμα για…

o          Από το περιεχόμενο του παραθέματος γίνεται κατανοητό…

o          Ανάλογες / Παραπλήσιες / Σχετικές είναι και οι πληροφορίες που παρέχει το ιστορικό παράθεμα…

o          Η συγκεκριμένη άποψη μπορεί να τεκμηριωθεί βάσει της σχετικής μαρτυρίας που παρέχει το ιστορικό παράθεμα…

o          Προς επίρρωση των συγκεκριμένων δεδομένων, το ιστορικό παράθεμα καταγράφει ανάλογες πληροφορίες…

o          Τα προαναφερθέντα στοιχεία έρχονται σε [πλήρη / μερική]  συμφωνία/ σε ευθεία αντίθεση / συγκλίνουν / αποκλίνουν / διαφοροποιούνται / ταυτίζονται με όσα καταγράφονται στην πηγή / παράθεμα…

o          Η συγκεκριμένη άποψη / πληροφορία μπορεί να ερμηνευτεί / διασαφηνιστεί / ενισχυθεί με σχετική παραπομπή σε ανάλογες πληροφορίες του ιστορικού κειμένου της πηγής / παραθέματος…

o          Γενικότερα / καταληκτικά / Συμπληρωματικά  είναι δυνατόν  / είναι αναγκαίο / είναι εύλογο / είναι σημαντικό / να επισημανθεί / να σημειωθεί ότι…

Υπενθυμίζω ότι δε χρησιμοποιούμε φράσεις του τύπου:  σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο ή σύμφωνα με τις ιστορικές μας γνώσεις.

  • Τέλος, να κάνετε παραγράφους με κριτήριο τα υποερωτήματα που τυχόν υπάρχουν ή τη νοηματική διαφοροποίηση των γραφομένων σας.   
  • Προσοχή στη διατύπωση και στη χρήση της ειδικής ορολογίας.  Γράφετε μόνο αυτό για το οποίο είστε σίγουροι και μη κάνετε πειραματισμούς.
  • Καλό είναι να αποφεύγετε την αυτούσια αντιγραφή των πηγών.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΠΙΝΑΚΕΣ

Ένας πίνακας που περιλαμβάνει αριθμητικά μεγέθη  μπορεί να αξιοποιηθεί με δυο τρόπους:

Α.  Προβαίνουμε σε ανάλυση των δεδομένων δικαιολογώντας τις διακυμάνσεις βασιζόμενοι στις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου. [ Όταν απαιτείται κάτι τέτοιο στη διατύπωση της ερώτησης του παραθέματος θα γίνεται αναφορά στον πίνακα. λ.χ.  Με βάση τον πίνακα που ακολουθεί και τις ιστορικές σας γνώσεις να… ή Ποια συμπεράσματα εξάγονται από τη μελέτη του πίνακα που ακολουθεί για…κ.λπ.].

Β.  Αντλούμε στοιχεία που επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου. Τον αξιοποιούμαι δηλαδή σαν παράθεμα.  Μπορείτε να παραθέτετε τα μεγέθη ως έχουν ή κάνοντας πράξεις ή σχολιάζοντας τις διακυμάνσεις προς επίρρωση των δεδομένων του βιβλίου

               [ Συνήθως στη διατύπωση της ερώτησης  δε γίνεται αναφορά στον πίνακα].

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

παραστατικΕΣ πηγΕΣ

Ιστορική πηγή είναι δυνατόν να αποτελέσουν οι γελοιογραφίες, οι φωτογραφίες, οι ζωγραφικοί πίνακες κ.λπ., εφόσον αποδίδουν το γενικό κλίμα της εποχής στην οποία αναφέρονται ή εστιάζουν σε συγκεκριμένα πολιτικά ή κοινωνικά γεγονότα.

  1. Τα στάδια ερμηνείας μιας παραστατικής πηγής:

1.προσδιορίζετε το είδος, το δημιουργό,  τη χρονική περίοδο [πότε συμβαίνει αυτό που αναφέρεται], τον τόπο [πού συμβαίνει.], [εφόσον δίνονται στοιχεία που σας επιτρέπουν τις συγκεκριμένες διαπιστώσεις] .

2.δίνονται όλες οι πληροφορίες μορφής και περιεχομένου (περιγραφή θέματος, πρόσωπα, περιβάλλων χώρος)

3.εντοπίζετε τους συμβολισμούς που πιθανόν λανθάνουν και προσπαθείτε να αποκωδικοποιήσετε το μήνυμα της εικόνας. Κατόπιν, συσχετίζετετις πληροφορίες πουσας δίνει η εικόνα με τα αντίστοιχα δεδομένα του σχολικού βιβλίου.

4.  Τέλος, επιχειρήστε να ερμηνεύσετε τις προθέσεις ή τον στόχο του δημιουργού.  Μπορείτε, επίσης, με βάση πάντα τις ιστορικές μας γνώσεις, να παρουσιάσετε την εκτίμησή σας για την απήχηση του μηνύματος της εικόνας. Με άλλα λόγια, από την εξέλιξη των γεγονότων μπορείτε να συμπεράνετε αν το μήνυμα της εικόνας είχε απήχηση στην κοινή γνώμη ή όχι.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Να ξέρετε τις χρονολογίες που περιλαμβάνονται στην υλη σας.  Ενδέχεται να ζητηθεί αντιστοίχιση ή να οριοθετηθεί από ημερομηνίες/ χρονολογίες η ερώτηση που καλείστε να απαντήσετε. λ.χ. Να αναφερθείτε στις εξελίξεις του Κρητικού Ζητήματος κατά το διάστημα από την υποβολή των πρώτων υπομνημάτων των Επαναστατών του Θέρισου προς τις Μεγάλες Δυνάμεις ως και τον Νοέμβριο του 1905.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Προσοχή σε ερωτήσεις συνδυασμού, τα τελευταία χρόνια τις επιλέγουν. 

Έχετε λοιπόν υπόψιν:

  • Την εξωτερική μετανάστευση και  την προσφορά της: σ. 15, 41, 49
  • :Τις επιπτώσεις του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897:
  • Την ανάπτυξη του εργατικού κινήματος και τη σχέση του  με το ΣΕΚΕ [μην ξεχάσετε το στοιχείο της σελ. 47] και τα αριστερά κόμματα.
  • Τη βιομηχανική ανάπτυξη κατά τον 19 ο αι. και μετά τον ερχομό των προσφύγων.
  • Την επενδυτική δραστηριότητα των ξένων στην ελληνική οικονομία: σ. 26, 27-28, 32-33, 53
  • Τα σημεία όλων των κεφαλαίων που σχετίζονται με τον Βενιζέλο, Τρικούπη.
  • Τα αιτήματα των αντιπολιτευτικών ομίλων (Κουμουνδούρος) και η ικανοποίησή του ς από τον Τρικούπη
  • Ο ιδιόμορφος δανεισμός συνάπτεται μετά τον τερματισμό του Εθνικού Διχασμού.  Ο ιδιόμορφος δανεισμός, παρεμπιπτόντως δεν έχει τεθεί ως ερώτηση ούτε ως ορισμός.
  • Το κόμμα των Φιλελευθέρων  σε σχέση με την τάξη που στήριξε τον Βενιζέλο στην πολιτική του (σ. 48)
  • Μεγάλη ιδέα: σελ. 16,16,46,48,49/ Υλοποίησή της:   Συνθήκες Σεβρών - Νεϊγύ
  • Τη στάση του Βενιζέλου απέναντι στο πολιτειακό ζήτημα.
  • Ο ρόλος των ομογενών.  19ος – 20ος αιώνας + Βενιζελισμός
  • Κοινοβουλευτισμός και πολιτικές δυνάμεις που τον υπονομεύουν
  • Την ανταπόκριση του κράτους απέναντι στο πρόβλημα των προσφύγων (σσ.51 – 52) σε σχέση με την ανταπόκριση (αποτίμηση) του έργου της ΕΑΠ για το ίδιο θέμα(σ.163).
  • Τα χωρία που αναφέρουμε σε ερώτηση σχετικά με την παρακμή των ξενικών κομμάτων. Η πρώτη παράγραφος της σελ. 77 κάνει αναφορά στην παρακμή των ξενικών κομμάτων.
  • Τη σύγκριση των δύο συνταγμάτων (1844 – 1864) και τις συνταγματικές παρεμβάσεις του Βενιζέλου σσ.90 – 91
  • Την κατακερματισμένη ενότητα σελ. 82 - 84
  • Την πρώτη παράγραφο της σελ. 80 ως  πρόσθετα αποτελέσματα της αρχής της δεδηλωμένης.
  • Τις τροποποιήσεις του Βενιζέλου το 1911 σε σχέση με τα αιτήματα των κινηματιών στο Γουδί.
  • Τις εκλογικές αναμετρήσεις από την καθιέρωση της καθολικής ψηφοφορίας ως και το 1928. σελ. 72, 77,80, 89, 90, 91, 93, 94, 50, 161
  • Τα σημεία όπου γίνεται λόγος για τον Δηλιγιάννη σ. 81, 85,213
  • Τα προσφυγικά ρεύματα του 20ου αι (πίνακας σελ. 146) [Τα εισαγωγικά σημειώματα του κεφαλαίου πρέπει να τα γνωρίζετε πολύ καλά].
  • Τις επιτροπές, τις υπηρεσίες και τους θεσμούς που ασχολήθηκαν με τους πρόσφυγες.
  • Την στέγαση κατά το πρώτο διάστημα (σ. 148) σε σχέση με την αστική στέγαση των προσφύγων.
  • Την επιλογή της ΕΑΠ για εγκατάσταση των προσφύγων βάσει των αντικειμενικών συνθηκών και τη δικαίωση της συγκεκριμένης επιλογής: σ. 154, 167 -168 (… στην πατρίδα τους)
  • Τις αντιδράσεις των προσφύγων σ. 149, 151, 161-162, 163 – 164
  • Τη στάση των Μεγάλων Δυνάμεων απέναντι στις υποθέσεις της Κρήτης.
  • Τα αιτήματα των επαναστατών και τον βαθμό ικανοποίησης τους από την έκβαση της επανάστασης στο Θέρισο.
  • Άλλη η Προσωρινή Κυβέρνησις Κρήτης κι άλλη η Προσωρινή διακομματική Κυβέρνηση μετά το πρώτο ενωτικό ψήφισμα.
  • Τις εκλογικές αναμετρήσεις στην Κρήτη: σ. 207, 210, 218

ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ!!!

Κονιδάρης Γρηγόρης

 

Δείτε εδώ περισσότερα με υλικό και προτεινόμενα θέματα για τις πανελλαδικές εξετάσεις

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΣΥΡΙ
Μ-Λ ΚΚΕ: Τι πραγματικά συμβαίνει στη Συρία και ποια θα είναι η επόμενη μέρα
Η Συρία στο στόχαστρο ιμπεριαλιστών, σιωνιστών και τζιχαντιστών που την καταστρέφουν και την διαμελίζουν
Μ-Λ ΚΚΕ: Τι πραγματικά συμβαίνει στη Συρία και ποια θα είναι η επόμενη μέρα
χοιτ
Χοιρινά παϊδάκια με καρύδια και σύκα: Μια υπέροχη συνταγή
Αυτό το πιάτο είναι ιδανικό για ιδιαίτερες περιστάσεις, είτε πρόκειται για ένα γιορτινό τραπέζι είτε για έναν ρομαντικό δείπνο, και σίγουρα θα...
Χοιρινά παϊδάκια με καρύδια και σύκα: Μια υπέροχη συνταγή