Νεκρανασταίνουν την Τράπεζα θεμάτων : Μια ασύμμετρη απειλή για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Τράπεζα θεμάτων

Στο «Υπόμνημα» της Επιτροπής Λιάκου «για την αναδιοργάνωση της Μέσης Εκπαίδευσης και την είσοδο σε ΑΙ-ΤΕΙ» γίνεται αναφορά στην λεγόμενη Τράπεζα Θεμάτων που είχε αποσυρθεί από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ μετά από τις έντονες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών φορέων την περίοδο της δημιουργίας της το 2014.
     Στο «Υπόμνημα» της Επιτροπής Λιάκου η Τράπεζα Θεμάτων επανέρχεται και εντάσσεται στη διαδικασία εισαγωγής των υποψηφίων στα ΑΕΙ.

     Η επαναφορά αυτή ξεσήκωσε νέες αντιδράσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα γεγονός που ανάγκασε τον «αρχισυντάκτη» του Υπομνήματος στην παρακάτω δήλωση: «Είναι άδικο η συζήτηση στα σημερινά ΜΜΕ να επικεντρώνεται στη λεγόμενη τράπεζα θεμάτων. Αδικεί την πρόταση για τις μεγάλες αλλαγές στο Γυμνάσιο, το Λύκειο και την πρόσβαση στο Πανεπιστήμια. Πρέπει να δούμε το συνολικό σχέδιο αναβάθμισης της παιδείας και όχι τις λεπτομέρειές του, οι οποίες είναι προς επεξεργασία. Τα σχετικά δημοσιεύματα αφορούν όχι το τελικό πόρισμα, αλλά πρόταση η οποία, επεξεργασμένη, θα κατατεθεί στη Βουλή και θα συζητηθεί εκεί πριν γίνει νόμος της Πολιτείας. Βούληση του Υπουργείου είναι η εξασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής συναίνεσης για ζητήματα που αφορούν το μέλλον της ελληνικής εκπαίδευσης».
     Ωστόσο το θέμα της Τράπεζας Θεμάτων ούτε απλό είναι ούτε μπορεί να ξεπεραστεί τόσο εύκολα με τη δήλωση του κ. Αντώνη Λιάκου. Και αυτό, όχι μόνο γιατί φαίνεται καθαρά ότι ξαναμπαίνει από το παράθυρο ένας «μηχανισμός» που λίγους μήνες πριν είχε αποσυρθεί ως αντιπαιδαγωγικός από το Υπουργείο Παιδείας αμέσως μετά την ανάληψη της πρώτης Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, αλλά κυρίως για θέματα ουσίας.

ΤΙ ΕΛΕΓΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΘΕΜΑΤΩΝ
     Τον Απρίλη του 2015 στη Βουλή ο τότε Αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης, καλώντας τους Βουλευτές να ψηφίσουν τη νέα τροπολογία για την κατάργηση της Τράπεζας των Θεμάτων, η οποία είναι ενταγμένη στο Σχέδιο Νόμου για τον αθλητισμό, ενώ υπογράμμισε, ανάμεσα σε άλλα, τα εξής:
     «Η Τράπεζα των Θεμάτων, αν πήγαινε από την επόμενη και τη μεθεπόμενη χρονιά και στη συνέχεια, καταλαβαίνετε ότι θα αύξανε τρομακτικά τη σχολική διαρροή, καθώς ο βαθμός δυσκολίας θα μεγάλωνε την αποχώρηση των παιδιών, δηλαδή το να μείνουν στην ίδια τάξη και να φύγουν από το εκπαιδευτικό σύστημα. Για να μπορέσω να εξηγήσω και στους πολίτες που μας παρακολουθούν τι είναι η Τράπεζα Θεμάτων, είναι μια τυποποίηση της εξεταστικής διαδικασίας μέσα από γνωστές ερωτήσεις και απαντήσεις σε όλη τη διδακτέα ύλη. Από αυτό, από την Τράπεζα των Θεμάτων σε όλη την Ελλάδα, το 50% των θεμάτων των προαγωγικών τάξεων του Λυκείου θα μπαίνει από αυτήν την Τράπεζα και το 50% από τους διδάσκοντες…Καταλαβαίνετε ότι με τον τρόπο αυτό καταργείται η αυτονομία του δασκάλου, του καθηγητή, να διδάσκει με τον τρόπο που θέλει, παρακολουθώντας το ρυθμό των μαθητών, έτσι ώστε να είναι επιτυχία ένας μαθητής με χαμηλές επιδόσεις να πάει λίγο καλύτερα και έτσι ώστε να εμπιστεύεται τον καθηγητή και το δάσκαλό του ότι αυτά στα οποία θα εξεταστεί είναι αυτά τα οποία έχει διδαχθεί…. Από την άλλη μεριά, έχουμε την Τράπεζα Θεμάτων, όπου ανεξάρτητα από το τι έχει διδάξει και το πώς το έχει διδάξει το μαθητή ο δάσκαλος και ο καθηγητής, η δασκάλα και η καθηγήτρια ακριβέστερα, θα προστρέχει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις- απαντήσεις, που ενδεχομένως δεν έχει διδαχθεί… Καταλαβαίνετε ότι αυτή η φαινομενική αντιμετώπιση ίσων ευκαιριών και δυνατοτήτων σε όλη την Ελλάδα εξομοιώνει παιδιά μιας υποβαθμισμένης περιοχής -όπου οι εκπαιδευτικοί αγωνίζονται με νύχια και με δόντια να κρατήσουν τα παιδιά στο σχολείο- με ένα καλό σχολειό, με παιδιά με υψηλές επιδόσεις και τελικώς βάζοντας ίδιας δυσκολίας θέματα σε όλους τους μαθητές. Καταλαβαίνετε ότι αυτοί που πληρώνουν τη νύφη είναι οι μαθητές χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, με λειψή δυνατότητα να κάνουν φροντιστήρια, άρα και λειψές επιδόσεις».

ΜΝΗΜΕΣ
     Να θυμίσουμε ότι το 2014, το «άνοιγμα» της Τράπεζας Θεμάτων από το Υπουργείο Παιδείας (Υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος) μεγάλωσε ακόμη περισσότερο τις ανησυχίες τόσο των καθηγητών όσο και των 90.000 μαθητών της Α΄ τάξης των Λυκείων και των ΕΠΑΛ και βεβαίως και των οικογενειών τους. Και αυτό γιατί, όπως τόνιζαν την περίοδο εκείνη εκπαιδευτικοί από την Ημαθία, ήταν «η πρώτη φορά που θα έχουμε εξετάσεις στην Α’ Λυκείου πανελλαδικού χαρακτήρα, μέσα από Τράπεζα θεμάτων, χωρίς προεργασία, χωρίς πιλοτική εφαρμογή, για απλή επιβολή του «τσαμπουκά» ενός υπουργού και μιας κυβέρνησης που νοιάζονται, άρον-άρον, για την βίαιη απομάκρυνση ενός μεγάλου αριθμού μαθητών απ’ την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση»
     
ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΞΟΣΤΡΑΚΙΣΜΟΥ
     Δεν χρειάζεται να καταναλώσουμε πολύ στατιστική για να αποδείξουμε ότι στήνεται ήδη ένας ολοκληρωμένος και «θωρακισμένος μηχανισμός αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν τις πόρτες του νέου Λυκείου. Αυτό επισημαίνει ο χημικός σε Εσπερινό Λύκειο Κώστας Εσναφίδης ο οποίος τονίζει ότι στο ντεπούτο της η τράπεζα Θεμάτων «μια πρώτη ματιά στα θέματα Βιολογίας, Χημείας και Φυσικής φανερώνει ότι πολύ γρήγορα η λειτουργία της “Τράπεζας” θα αυξήσει τη σχολική θνησιμότητα, δηλαδή την απόρριψη ή τους συγγενείς της, δηλαδή, την ενσωμάτωση της αδυναμίας, την απόγνωση, την αναχαίτιση, το ψαλίδισμα των προσδοκιών, το φόβο και την εγκατάλειψη του Λυκείου».
    Ο μαθηματικός σε Λύκειο της Καλλιθέας Μάκης Μαυρέλης σημειώνει ότι «με τις εξετάσεις αυτού του τύπου και με την Τράπεζα Θεμάτων η φροντιστηριακή εκγύμναση θα κερδίζει έδαφος ως “σώμα και πνεύμα” στο σχολείο εκτρέποντας το εκπαιδευτικό έργο σε τεχνικές απομνημόνευσης πληροφοριών και όχι αναλυτική επεξεργασία της ύλης και δημιουργικής αφομοίωσης από τους μαθητές».

«ΕΞΥΠΝΕΣ ΒΟΜΒΕΣ» ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ    
     Η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων αποτελεί σημαντικό κομμάτι στην οικοδόμηση του λεγόμενου «νέου» σχολείου.     Και ακριβώς η πρώτη εμπειρία με την Τράπεζα Θεμάτων για εκπαιδευτικούς και μαθητές ήταν το «τρέξιμο» στην εξεταστέα ύλη» που για ορισμένα μαθήματα αλλά και για πολλά σχολεία ήταν και παρέμεινε ένα μεγάλος βραχνάς. Υπήρξαν σχολεία που μέχρι την τελευταία εβδομάδα, χωρίς ευθύνη των διδασκόντων δεν είχαν «βγάλει» την ύλη κι ωθούνταν σε «έκτακτα μέτρα». Ο φιλόλογος Γιώργος Καββαδίας αποκαλύπτει ότι, εκείνη την περίοδο, σε Λύκειο στην περιοχή του (Πειραιάς) η Διεύθυνση Β/βάθμιας Εκπαίδευσης τοποθέτησε φιλόλογο το Φεβρουάριο και τον υποχρέωσε να καλύψει το 40% της εξεταστέας ύλης σε μια εβδομάδα!
     Στοιχειώδη γνώση να έχει κάποιος για την κατάσταση στις σχολικές τάξεις και για τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μάθησης αντιλαμβάνεται αφενός τις κοινωνικοοικονομικές ανισότητες που ζουν και βασιλεύουν στην εκπαίδευση αλλά και τις διαφοροποιήσεις από σχολείο σε σχολείο και αφετέρου ότι η επιτάχυνση στην παράδοση της ύλης έχει καταστρεπτικές συνέπειες καθώς χιλιάδες μαθητές που δεν μπορούν να ακολουθήσουν τους επιβαλλόμενους εντατικούς ρυθμούς αποθαρρύνονται και ενσωματώνουν την ήττα.
     Με την «καινοτομία» αυτή, ο συντάκτης του Υπομνήματος επιδιώκει:
    Πρώτον να κανοναρχήσει και να ελέγξει τη διδακτική πράξη αναγκάζοντας τους εκπαιδευτικούς, στα πλαίσια ενός ατσαλάκωτου ομοιομορφισμού, να προσαρμόσουν το μάθημά τους στις «τανάλιες» της εξεταστέας ύλης και στον «τύπο» των ερωτήσεων της Τράπεζας Θεμάτων, εκτρέποντας το εκπαιδευτικό έργο σε τεχνικές απομνημόνευσης πληροφοριών.  Ως «καλό» Λύκειο θα αναγορεύεται αυτό που μιμείται το φροντιστήριο. Αυτό δηλαδή που καλουπώνει και παραδίδει αποσπασματικές γνώσεις χρήσιμες για τις εξετάσεις.
    Δεύτερον να βάλει την εκπαιδευτική διαδικασία στα εκπαιδευτικά φέρετρα της αυτοαξιολόγησης - αξιολόγησης μετατρέποντας τα σχολεία σε «νησί των νεκρών», και να διευκολύνει την κατηγοριοποίηση τους με αγοραία κριτήρια.
    Τρίτον, να αποθαρρύνει με την αύξηση των αποτυχιών εκείνους τους μαθητές που δεν κουβαλάνε από το σπίτι τους οικονομικές και μορφωτικές αποσκευές με στόχο να τους εξοστρακίσει και από το Γενικό και από το Τεχνολογικό Λύκειο, κατευθείαν στην κατάρτιση, στις εξωεκπαιδευτικές Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) και στα «παραμάγαζα» που ιδρύουν οι επιχειρηματίες της γνώσης.
    Τέταρτο, με την Τράπεζα Θεμάτων το Υπουργείο Παιδείας θα επιχειρήσει σταδιακά να αξιολογήσει τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες με βάση τις επιδόσεις των μαθητών.

 

σχετικά άρθρα

Κοινό πλαίσιο ΣΕΠΕ Κερατσινίου-Περάματος, ενώσεων και συλλόγων γονέων, σωματείων και φορέων για τα καζάνια του θανάτου
Κοινό πλαίσιο ΣΕΠΕ Κερατσινίου-Περάματος, ενώσεων και συλλόγων γονέων, σωματείων και φορέων για τα καζάνια του θανάτου
Ανακοίνωση
Κοινό πλαίσιο ΣΕΠΕ Κερατσινίου-Περάματος, ενώσεων και συλλόγων γονέων, σωματείων και φορέων για τα καζάνια του θανάτου