«Μια σταθερά, όχι και πολύ σταθερά!»
του Σπύρου Σαγιά, φυσικού
Θεατρικός διάλογος σε δύο σκηνές.
Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα ή καταστάσεις είναι εντελώς συμπτωματική.
ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ (Απροσδιόριστος χρόνος. Ηρεμία, γαλήνη. Ξαφνικά τρανταχτά γέλια ακούγονται από ένα σύννεφο)
Νιούτον: Χα χα χα χα χα!
Πλανκ: (Σε έξαλλη κατάσταση. Ακατανόητη μουρμούρα με σκόρπιες ύβρεις)
Νιούτον: Χα χα! Καλά να πάθεις! Να ξαναπάθεις, δηλαδή. Για να μάθεις να μη με βάζεις άλλη φορά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Πλανκ: Άι παράτα με κι εσύ! Το έχουμε πει χίλιες φορές, ο Άλμπερτ στην έκανε τη δουλειά ουσιαστικά. Και εν πάσει περιπτώσει δεν τρέχει και τίποτα. Το έργο σου θα υμνείται στον αιώνα τον άπαντα.
Νιούτον: Έλα τώρα, πλάκα σου κάνω. Απλά δεν αντέχω να πάρω στα σοβαρά αυτούς τους … (Διστάζει, γιατί πρέπει να βρει μια κατάλληλη λέξη - παράδεισος γαρ) αχαρακτήριστους εκεί κάτω!
Πλανκ: Μα είναι δυνατόν; Για δεύτερη φορά και μάλιστα επίτηδες τώρα! (Μαίνεται ωρυόμενος)
Θουκυδίδης: (Που παρακολουθούσε φαινομενικά αδιάφορος τη συζήτηση από λίγο πιο πέρα) «Παιδεύουσίν τε γαρ άνευ ευτελείας και θεματοδοτούσι μετά μαλακίας».
Πλανκ: (Απορημένος, προς τον Νιούτον) Σαν λίγο λάθος δεν το είπε ο υμνητής της Δημοκρατίας; Από τότε που έβγαλε η ελληνική κυβέρνηση τον Επιτάφιο από το αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων, τον έχει πιάσει κατάθλιψη.
Νιούτον: Χμ, κατάθλιψη ξεκατάθλιψη, νομίζω ότι η ρήση του είναι αρκούντως ακριβής.
(Σε διπλανό σύννεφο)
Θεός: Πέτρο, τι γίνεται; Ποιος φωνάζει;
Άγιος Πέτρος: Ο Μαξ, Κύριε.
Θεός: Πάλι τα ίδια; Τι θα γίνει με αυτούς τους φυσικούς επιτέλους;
Άγιος Πέτρος: Λογικό είναι, Κύριε. Μόλις έλθουν εδώ, αδυνατούν να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα της ύπαρξής Σου και δυσκολεύονται να διατηρούν την ψυχραιμία τους. Πάντως ο Μαξ δικαίως φωνάζει. Πάλι του άλλαξαν τη σταθερά του.
Θεός: Έτσι, ε; Λες να έκανα λάθος που δεν τον άφησα την άλλη φορά να πάει κάτω να τους τα ψάλλει;
Άγιος Πέτρος: Όχι, Κύριε. Ήταν σοφή η κρίση σας. Δεν θα μπορούσε να καταφέρει κάτι αυτήν την εποχή στην Ελλάδα, ακόμα και γερμανός που είναι.
Πλανκ: (Καταφθάνοντας) Πανάγαθε, πρέπει να πάω κάτω, δεν πάει άλλο.
Θεός: Άκου, Μαξ. Κατανοώ πλήρως το θέμα σου, αλλά ξεχνάς ότι στην ελληνική επικράτεια ακόμα κι εγώ δυσκολεύομαι πλέον να ρυθμίσω καταστάσεις. Έχει ξεφύγει πολύ το πράγμα.
Πλανκ: Δεν με νοιάζει. Δεν έχουν κανένα δικαίωμα, να αλλοιώνουν την επιστήμη, να αποπροσανατολίζουν τους νέους, να ισοπεδώνουν τη λογική, να ευτελίζουν την δημοκρατία, να ... (διακόπτοντάς τον)
Θεός: Καλά, καλά. Με έπεισες. Έχεις άδεια για μία ώρα. Εγώ σε προειδοποίησα πάντως.
Πλανκ: Ευχαριστώ, Πανάγαθε.
ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (Μάιος. Νωρίς το πρωί, σε μια αίθουσα γεμάτη φυσικούς)
Επιτροπάκης: Συνάδελφοι, ήρθαν τα θέματα Φυσικής. Πάρτε τις φωτοτυπίες. Θα τα λύσουμε και θα συζητήσουμε τις λύσεις πριν την προφορική εξέταση των μαθητών. (Λίγο αργότερα) Λοιπόν, συνάδελφοι, αυτές είναι οι προτεινόμενες λύσεις και η αναλυτική μοριοδότηση. Νομίζω ότι είναι ξεκάθαρα, δεν θα έχουμε κάποιο πρόβλημα. Υπάρχει κάποια απορία;
Ψείρας: Κύριε συνάδελφε, υπάρχει ένα λάθος στα θέματα.
Επιτροπάκης: (Έκπληκτος) Λάθος;
Ψείρας: Μάλιστα. Στο θέμα Δ δόθηκε λάθος η τιμή της σταθεράς του Πλανκ. (Απορία, γενικό σούσουρο)
Επιτροπάκης: Για να δω. (Ξεφυλλίζει) Ε, καλά, συνάδελφε, την έχουν δώσει 6,67 (Σημ.: παραλείπεται η μαθηματική ακρίβεια για να μην κουραστούν πολύ οι αναγνώστες) για να βγαίνουν στρογγυλά τα νούμερα. Δεν πειράζει.
Ψείρας: Ναι, αλλά η σωστή τιμή είναι 6,63. Θέλετε 6,6; Θέλετε ακόμα και 7 να το στρογγυλέψουμε για να βγαίνουν πιο «κανονικοί» αριθμοί, που λένε και οι μαθητές; Εντάξει. Αλλά το 6,67 είναι λάθος, όπως ήταν λάθος και το 6,3 που είχε δοθεί πριν 13 χρόνια, το 2002. Τότε ήταν τυπογραφικό, τώρα για να βγαίνουν τα νούμερα «κανονικά», αλλά και τότε και τώρα λάθος.
Ωχαδερφίδης: Έλα, ρε συνάδελφε, δεν έγινε και τίποτα, αφού δεν επηρεάζει τη λύση της άσκησης.
Ψείρας: Επηρεάζει όμως την επιστήμη, τη λογική, την παιδαγωγική. Για την ακρίβεια δεν τις επηρεάζει απλώς, τις εκφυλίζει τελείως. Αναρωτιέμαι, αν γίνεται σκόπιμα, αλλά μάλλον αυτό που τελικά γίνεται σκόπιμα είναι να τοποθετούνται ακατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις.
Συνετόπουλος: Νομίζω ότι έχει δίκιο ο συνάδελφος, συνάδελφοι. Πρέπει επιτέλους να αρχίσουμε να διδασκόμαστε από την επιστήμη μας. Να καταλάβουμε ότι, αν αφήνουμε έστω και τους λιγότερο ουσιώδεις παραλογισμούς να περνάνε στο ντούκου, κάποια στιγμή θα τα αφήνουμε να περνάνε όλα από συνήθεια, για να μην πω ότι έχει έρθει προ πολλού αυτή η στιγμή.
Ψείρας: Έτσι είναι, συνάδελφοι. Έχετε σκεφθεί, γιατί θα έπρεπε να διδάσκεται το μάθημά μας, και τα μαθηματικά βέβαια, στο σχολείο; Για να μυούνται οι μαθητές μας, τα παιδιά, στον απόλυτα λογικό τρόπο σκέψης, αυτόν δηλαδή που λείπει παντελώς από την καθημερινότητά τους. Αντ' αυτού τι κάνουμε; Τους μαθαίνουμε να λύνουν ασκήσεις για να περάσουν σε κάποιες εξετάσεις τεχνικού - υπολογιστικού χαρακτήρα, οι οποίες δεν προκρίνουν τους άριστους με την ουσιαστική έννοια, πράγμα που επιβεβαιώνουν οι διδάσκοντες στις πανεπιστημιακές σχολές υψηλής ζήτησης.
Επιτροπάκης: Και διορθώνοντας τη σταθερά του Πλανκ θα λύσουμε αυτό το πρόβλημα, συνάδελφε;
Ψείρας: Όχι, αλλά το να καταστήσουμε γνωστό στην κοινωνία, στους μαθητές μας, το γιατί θέλουμε να τη διορθώσουμε είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ανευθυνόγλου: Συνάδελφε, καλά τα λες, αλλά δεν μπορούμε να σώσουμε εμείς τη χώρα.
Λούφας: Και επίσης, συνάδελφε, έχει περάσει η ώρα με την κουβέντα και πρέπει να αρχίσουμε την εξέταση, γιατί θα καθυστερήσουμε και έχουμε και δουλειές.
Ψείρας: (Ειρωνικά) Μα, συνάδελφε, σήμερα το πρωί η δουλειά σου δεν είναι να εξετάσεις τους προφορικώς εξεταζόμενους;
Λούφας: (Θιγμένος) Άκου να σου πω ...
Επιτροπάκης: (Διακόπτοντάς τον. Έντονα) Παρακαλώ, συνάδελφοι. Λοιπόν, στο θέμα μας. Θέλετε να κάνουμε κάποια ενέργεια για το θέμα της σταθεράς, που έθεσε ο κύριος Ψείρας;
Ψείρας: Να ζητήσουμε από την κεντρική επιτροπή να στείλει διόρθωση.
Ωχαδερφίδης: Άμα το κάνουμε αυτό και γίνει, τα κάψαμε τα παιδάκια στις πράξεις.
Ψείρας: Έτσι όμως δηλώνουμε ότι δεν αποδεχόμαστε τον εκφυλισμό που μας επιβάλλεται.
Ανευθυνόγλου: Και περιμένεις, συνάδελφε να πάρεις απάντηση; Εδώ δεν στέλνουν διορθώσεις όταν μια άσκηση έχει χοντρό λογικό λάθος, εδώ μας έχουν αναγκάσει στο παρελθόν να βαθμολογήσουμε επιστημονικά λανθασμένες απαντήσεις με άριστα, και μάλιστα όχι μια φορά μόνο, στην τιμή της σταθεράς του Planck θα κολλήσουνε τώρα, που στο κάτω κάτω ό,τι έγινε έγινε για λόγους στρογγυλών υπολογισμών;
Ψείρας: Δεν έχω κάτι άλλο να πω. Σας πρότεινα αυτό που θεωρώ ορθό.
Επιτροπάκης: Λοιπόν, κύριε Ψείρα, από ό,τι βλέπω μόνο δύο ψήφοι υπέρ της πρότασής σας σε σύνολο 23, άρα δεν κάνουμε τίποτα.
Ψείρας: Από πότε η πλειοψηφία αποφαίνεται για την επιστημονική αλήθεια αντί της λογικής;
Επιτροπάκης: (Εκνευρισμένος) Σας παρακαλώ, κύριε Ψείρα, ας μην καθυστερούμε άλλο. Η τιμή της σταθεράς του Planck μένει όπως δόθηκε.
Πλανκ: (Εμφανιζόμενος από το πουθενά ως δια μαγείας. Άγρια και δυνατά, με σπαστά ελληνικά και γερμανική προφορά συνεχώς) Was? Τι είπες ρε;
Λούφας: (Έντρομος) Αμάν, ο Τρόιμπλε!
Επιτροπάκης: (Τρομαγμένος κι αυτός) Ποιο ... Ποιος είστε, κύριε; Από πού ... (Τον διακόπτει)
Πλανκ: Ποιος είμαι; (Πιο δυνατά) Ποιος είμαι; (Ηρεμεί, βαράει προσοχή) Μαξ Πλανκ, Νόμπελ Φυσικής 1918! (Νεκρική σιγή. Δευτερόλεπτα μετά)
Επιτροπάκης: Μα ... Μα ...
Πλανκ: (Καμαρωτά) Μαξ Πλανκ!
Επιτροπάκης: (Συνέρχεται κάπως. Μονολογώντας) Του μοιάζει. Μα πώς είναι δυνατόν;
Πλανκ: Πώς είναι δυνατόν; Πώς είναι δυνατόν, ε; Εσείς πώς είναι δυνατόν να μένετε απαθείς στην ασέλγεια πάνω στη σταθερά μου, πάνω στη λογική, πάνω στις παιδικές ψυχές;
Επιτροπάκης: Ξέρετε, κύριε ... κύριε ...
Πλανκ: (Καμαρωτά) Μαξ Πλανκ!
Επιτροπάκης: Ξέρετε, κύριε ... Πλανκ, εμείς απλώς εκτελούμε εντολές.
Πλανκ: Εντολές; Λάθος εντολές! Γιατί δεν αντιδράτε στο λάθος, στο στραβό; Ε; Διαβάζω τα σημερινά θέματα Φυσικής και Wunderbar! Θαύμα! Η σταθερά μου αυξημένη στο 6,67. Warum? Γιατί; Θέλει Νόμπελ η επιτροπή;
Επιτροπάκης: Για να ... διευκολύνουμε τα παιδιά στα νούμερα.
Πλανκ: Ich verstehe nicht. Δεν καταλαβαίνω. Τι σχέση έχουν τα νούμερα;
Επιτροπάκης: Ξέρετε, έχουμε συνηθίσει τα παιδιά σε «στρογγυλά» νούμερα και ... αν δεν είναι «στρογγυλά», θα μπερδευτούνε.
Πλανκ: Α, ώστε έτσι, ε; Εσείς λοιπόν είστε τα νούμερα.
Επιτροπάκης: Σας παρακαλώ, κύριε. Εγώ είμαι απλώς ένας δημόσιος υπάλληλος, μην βρω και τον μπελά μου τώρα.
Πλανκ: (Προς τον Ψείρα) Εσύ, νεαρέ, εύγε! Εύγε! Θα εισηγηθώ επάνω καταλλήλως.
Ψείρας: Σας ευχαριστώ, Δάσκαλε.
Πλανκ: Α! Danke schoen! Ευχαριστώ εγώ.
Επιτροπάκης: (Διστακτικά) Τελικά, είστε πράγματι ο Μαξ Πλανκ;
Πλανκ: Jawohl! Μάλιστα! (Απειλητικά) Λοιπόν, αν ξανακούσω εδώ στην Ελλάδα την τιμή της σταθεράς μου αλλαγμένη, θα την βάλω στο επόμενο Memorandum! Haben Sie das verstanden? Το καταλάβατε; Aufwiedersehen! (Εξαφανίζεται ως δια μαγείας, όπως εμφανίστηκε. Παύση)
Επιτροπάκης: (Αποσβολωμένος) Συνάδελφοι, είδατε ό,τι είδα κι εσείς;
Ψείρας: Ναι, συνάδελφε, το είδαμε, τουλάχιστον αυτοί που έχουν μάτια να δουν. Ας πούμε ότι ήταν μια ομαδική παραίσθηση λόγω έντονης φόρτισης.
Επιτροπάκης: (Σκεπτικός) Κύριε Ψείρα, σχετικά με την πρότασή σας, θα έλεγα ότι ... ίσως δεν θα έβλαπτε ένα ερώτημα προς την ...
Γραμματέας: (Τον διακόπτει μπαίνοντας φουριόζος) Μόλις ήρθε μια διόρθωση στα θέματα Φυσικής!
Επιτροπάκης: Είπα κι εγώ, δεν μπορεί. Για να δω. (Με προσδοκία) Στο θέμα Δ, στη σελίδα 4, στην 4η σειρά, να προστεθεί ένα ... κόμμα ...
(Συνεχίζεται ... Δυστυχώς!)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη