Thumbnail
του Σπ. Δημόπουλου

Βόλος 25 Απριλίου 2015

Στην Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία το εκλογικό σύστημα  νόθευσε το αποτέλεσμα των εκλογών.

       Η πρώτη παράταξη αντί για 7 έδρες στο 15μελές Δ. Σ. πήρε 9 έδρες και κέρδισε την απόλυτη πλειοψηφία.

       Στην Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία έγιναν εκλογές στις 15 Μαρτίου 2015, για ανάδειξη Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) και Εξελεγκτικής Επιτροπής (Ε.Ε.) με ένα νέο εκλογικό σύστημα, που οι εμπνευστές του το χαρακτήρισαν πρωτοπόρο, αναλογικό και δημοκρατικό επειδή καταφέρνει να συνενώσει το ένα ενιαίο ψηφοδέλτιο και την «αναλογική» εκπροσώπηση των παρατάξεων. Αντικαταστάθηκε δηλαδή το καθαρά αντιδημοκρατικό πλειοψηφικό σύστημα που ίσχυε μέχρι τις προηγούμενες εκλογές, που οδηγούσε σε μονοπαραταξιακές διοικήσεις στην Ε.Μ.Ε., όπου δηλαδή η σχετικά πλειοψηφούσα παράταξη έπαιρνε και τις 15 έδρες στο Δ.Σ. της ΕΜΕ, με ένα άλλο λιγότερο αντιδημοκρατικό σύστημα, που επιτρέπει αφ’ ενός να εκπροσωπείται στο Δ.Σ. και άλλη παράταξη, αλλά δίνει την πλειοψηφία στη σχετικά πλειοψηφούσα παράταξη, ενώ αποκλείει τους μεμονωμένους υποψήφιους.

        Όταν ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το νέο εκλογικό σύστημα στην ενημέρωση των Παραρτημάτων στα πλαίσια Συνεδρίου της ΕΜΕ - το οποίο για να εφαρμοστεί έπρεπε να τροποποιηθεί το καταστατικό της ΕΜΕ -  εξέφρασα τις αντιρρήσεις μου στο ότι είναι δημοκρατικό και αναλογικό, επισημαίνοντας τι ς ατέλειές του, τα ελαττώματά του και ότι θα οδηγούσε σε στρέβλωση της πραγματικότητας. Φυσικά τα επιχειρήματά μου δεν «έπεισαν» το τότε μονοπαραταξιακό Δ.Σ. της ΕΜΕ και την ηγεσία της παράταξης «Δημοκρατική Πρωτοβουλία Μαθηματικών».  «Δεν είχα καταλάβει τη φιλοσοφία του νέου συστήματος» ήταν η απάντηση των διοικούντων την ΕΜΕ. Εξ άλλου είχε γίνει δεκτό και από την άλλη παράταξη, την «Κίνηση για την Αλλαγή στην ΕΜΕ» και αυτό προσέδιδε στο νέο εκλογικό σύστημα εχέγγυα αναλογικότητας.

Στην προεκλογική ανακοίνωσή της η παράταξη «Δημοκρατική Πρωτοβουλία Μαθηματικών» κομπάζει για την επιτυχία της να τροποποιηθεί το καταστατικό:   «Αποκορύφωμα των προσπαθειών μας για την αναλογικότερη εκπροσώπηση όλων των κινήσεων υπήρξε η ψήφιση στις 20 Ιανουαρίου 2013 με συντριπτική πλειοψηφία ενός πρωτοποριακού καταστατικού, το οποίο συνδυάζει όλα τα πλεονεκτήματα της απλής αναλογικής και του ενιαίου ψηφοδελτίου.» (τεύχος 75 της Ενημέρωσης, μήνας Φεβρουάριος 2015, σελ 7).

       Τώρα όμως που έγιναν οι εκλογές και εφαρμόστηκε αυτό το νέο εκλογικό σύστημα, που οι έδρες του Δ.Σ. μοιράζονται σε παρατάξεις, χωρίς να υπάρχουν παραταξιακά ψηφοδέλτια, που στο νέο Δ.Σ. η πρώτη παράταξη ανέδειξε 9 μέλη και η δεύτερη παράταξη 6 μέλη στο 15μελές Δ.Σ., ενώ αποκλείστηκαν οι ανεξάρτητοι υποψήφιοι, όπως ήταν για μένα αναμενόμενο, ας δούμε αναλυτικά πόσο «δημοκρατικό και πρωτοπόρο» είναι αυτό το εκλογικό σύστημα.

      Στις εκλογές της 15ης Μαρτίου 2015, ψήφισαν 1036 μέλη. Υπήρξαν 7 λευκά και 7 άκυρα ψηφοδέλτια. Δηλαδή 14 συνάδελφοι συμμετείχαν στις εκλογές αλλά αρνήθηκαν να επιλέξουν υποψηφίους. Είναι μια αντίδραση που πρέπει να προβληματίσει κυρίως αυτούς που διοίκησαν και διοικούν την ΕΜΕ.

      Κάθε συνάδελφος ψηφοφόρος μπορούσε να βάλει από 1 μέχρι 15 σταυρούς. (Αυτή η πολυσταυρία προκαλεί τη στρέβλωση και νόθευση του εκλογικού αποτελέσματος ).

 Οι 1022 συνάδελφοι που ψήφισαν έγκυρα έβαλαν συνολικά 11167 σταυρούς. Όμως αν έβαζαν όλοι οι ψηφοφόροι από 15 σταυρούς θα είχαμε 1022 Χ 15 = 15330 σταυρούς. Άρα αρκετοί ψηφοφόροι έβαλαν λιγότερους από 15 σταυρούς, δηλαδή «χάθηκαν» 4163 σταυροί. Και βέβαια αυτοί οι σταυροί που «χάθηκαν», χάθηκαν εις βάρος των μεμονωμένων  – ανεξάρτητων υποψηφίων  και κερδήθηκαν από τους παραταξιακούς υποψήφιους όπως θα δούμε αναλυτικά πιο κάτω.

      Α) Σύμφωνα με το ισχύον νέο εκλογικό σύστημα αθροίζονται όλοι οι σταυροί, όλων των υποψηφίων των εγκύρων ψηφοδελτίων και το άθροισμα αυτό διαιρείται με το 15. Το ακέραιο μέρος του πηλίκου είναι το εκλογικό μέτρο. Για την Α΄ κατανομή των εδρών η Εφορευτική Επιτροπή αθροίζει τους σταυρούς των υποψηφίων κάθε συνδυασμού και το άθροισμα το διαιρεί με το εκλογικό μέτρο. Κάθε συνδυασμός εκλέγει τόσους υποψηφίους όσους δηλώνει το ακέραιο μέρος του πηλίκου της αντίστοιχης διαίρεσης, σύμφωνα με τη σειρά σταυροδοσίας τους. Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα των εκλογών έχουμε :

Συνολικό άθροισμα όλων των υποψηφίων 11167 σταυροί, 11167 : 15 = 744,467, άρα εκλογικό μέτρο το 744.

 α) Άθροισμα σταυρών των υποψηφίων του συνδυασμού «Δημοκρατική Πρωτοβουλία Μαθηματικών» είναι 6974 σταυροί.  6964 : 744 = 9,374. Άρα η «Δ.Π.Μ.» εκλέγει 9 μέλη στην Α΄ κατανομή και έχει υπόλοιπο για τη Β΄ κατανομή  6974 – 9Χ744 =  278 σταυρούς.

β) Άθροισμα σταυρών των υποψηφίων του συνδυασμού «Κίνηση για την Αλλαγή στην ΕΜΕ» είναι 4056 σταυροί.  4056 : 744 = 5,452. Άρα η «Κιν. Αλλ. ΕΜΕ» εκλέγει 5 μέλη στην Α΄ κατανομή και έχει υπόλοιπο για τη Β΄ κατανομή 4056 – 5Χ744 = 336 σταυρούς.

 γ) Στη Β΄ κατανομή η «Κιν. Αλλ. ΕΜΕ» παίρνει τη μία έδρα που είναι αδιάθετη από την Α΄ κατανομή, λόγω του μεγαλύτερου υπολοίπου που έχει, 336 σταυρούς έναντι 278 σταυρών της «Δ.Π.Μ.».

 δ) Μένουν εκτός Δ.Σ. οι ανεξάρτητοι υποψήφιοι, αφού οι 37 , 36 , 30 , 24 και 10 σταυροί – ψήφοι που συγκέντρωσαν δεν είναι αρκετοί για να πιάσουν έδρα τόσο στην Α΄ όσο και στη Β΄ κατανομή.  

     Β) Τι θα είχαμε όμως αν υπήρχαν ας πούμε  παραταξιακά ψηφοδέλτια και ο κάθε ανεξάρτητος υποψήφιος είχε δικό του ψηφοδέλτιο;

 Κατ’ αρχάς το εκλογικό μέτρο θα ήταν το ακέραιο μέρος του πηλίκου των εγκύρων ψηφοδελτίων δια του 15 (όσες και οι έδρες του Δ.Σ.) δηλαδή 1022 : 15 =  68,133. Άρα εκλογικό μέτρο 68 ψηφοδέλτια.

 Η παράταξη «Δ.Π.Μ.» έχει άθροισμα σταυρών όλων των υποψηφίων της 6974, άρα θα είχε κατά μέσο όρο 6974 : 15 = 464 ψηφοδέλτια (ίσως και λιγότερα).  Επομένως στην Α΄ κατανομή θα έπαιρνε 464 : 68 = 6,823, δηλαδή 6 έδρες και υπόλοιπο ψήφων 56.

Η παράταξη «Κιν. Αλλ. ΕΜΕ» έχει άθροισμα σταυρών όλων των υποψηφίων της 4056, άρα θα είχε κατά μέσο όρο 4056 : 15 = 270 ψηφοδέλτια (ίσως και λιγότερα).  Επομένως στην Α΄ κατανομή θα έπαιρνε 270 : 68 = 3,97. Δηλαδή 3 έδρες και υπόλοιπο ψήφων 66.

Στην Α΄ κατανομή επομένως θα μοιράζονταν 9 έδρες (6 στην παράταξη «Δ.Π.Μ.» και 3 στην παράταξη «Κιν. Αλλ. ΕΜΕ») και θα έμενα αδιάθετες 6 έδρες για τη Β΄ κατανομή.

Στην Β΄ κατανομή οι 6 έδρες θα διανέμονταν: 1 έδρα η «Κιν. Αλλ. ΕΜΕ», 1 έδρα η «Δ.Π.Μ.», και από μία έδρα οι 4 πρώτοι σε ψήφους ανεξάρτητοι υποψήφιοι !!!

     Όπως είναι φανερό, η παράταξη «Δημοκρατική Πρωτοβουλία Μαθηματικών» δεν θα είχε απόλυτη πλειοψηφία στο Δ.Σ., θα είχε 7 συμβούλους στους 15, η παράταξη «Κίνηση για την Αλλαγή στην ΕΜΕ» θα είχε 4 συμβούλους, αντί για 6 που έχει τώρα, και, θα ήταν σύμβουλοι στο Δ.Σ. οι τέσσερεις πρώτοι σε ψήφους ανεξάρτητοι υποψήφιοι που τώρα αποκλείστηκαν!.

      Είναι φανερό λοιπόν από τα παραπάνω ότι και το νέο εκλογικό σύστημα νοθεύει το αποτέλεσμα των εκλογών. Κατασκευάζει απόλυτες πλειοψηφίες δίνοντας σε μια παράταξη, που δεν έχει την πλειοψηφία του εκλογικού σώματος, είναι μειοψηφία στο εκλογικό σώμα, απόλυτη πλειοψηφία στο Δ.Σ. και μάλιστα με 9 συμβούλους στους 15! Καταργεί τις μεμονωμένες ανεξάρτητες υποψηφιότητες. 

(Παρακάτω προτείνω ένα απλό εκλογικό σύστημα όταν έχουμε ενιαίο ψηφοδέλτιο).

  Ανακεφαλαιώνοντας :

i) Στις εκλογές της ΕΜΕ συμμετείχαν- ψήφισαν μόνο 1036 μέλη της.

Αλήθεια πόσα είναι τα μέλη της ΕΜΕ;

Γιατί οι συνάδελφοι Μαθηματικοί στρέφουν την πλάτη στην Εταιρεία;

ii) Από τους 1036 που συμμετείχαν στις εκλογές, 14 συνάδελφοι ψήφισαν άκυρο - λευκό !

iii) Περίπου το ένα τρίτο (1/3) των συναδέλφων που ψήφισε δεν έβαλαν και τους 15 σταυρούς που μπορούσαν να βάλουν. Έτσι χάθηκαν 4163 σταυροί.

Δηλαδή το ένα τρίτο των συναδέλφων απορρίπτει την πλειοψηφία των υποψηφίων, αρνούμενο να τους επιλέξει.

iv) Το νέο-εκλεγέν Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΜΕ είναι προϊόν εκλογικής νοθείας, ανεξάρτητα αν προβλέπεται στο καταστατικό.

v) Με τη στάση της στη συγκρότηση σε σώμα του νέου Δ.Σ. της Ε.Μ.Ε. η παράταξη «Δημοκρατική Πρωτοβουλία Μαθηματικών» έδειξε ότι θα συνεχίσει να θεωρεί την ΕΜΕ τσιφλίκι της, ιδιοκτησία της. Θα συνεχίσει την πρακτική της μη συνεργασίας, του αποκλεισμού, της έλλειψης ενημέρωσης, της αλαζονείας.

 

     Αν στα παραπάνω προσθέσουμε :

  - Την απαξίωση της ΕΜΕ από τους συναδέλφους Μαθηματικούς, Πανεπιστημιακούς, καθηγητές Μέσης Εκπαίδευσης, νέους συναδέλφους που αποφοιτούν από τα πανεπιστήμια και δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει Μαθηματική Εταιρεία!, από τα παλιά μέλη της ΕΜΕ. Και γιατί αυτό; Τι κάνει όλο αυτό τον κόσμο να απέχει από τη ζωή, τις δράσεις, τις εκδηλώσεις της ΕΜΕ; Κυρίως στην Αθήνα;

   -  Την παντελή έλλειψη συνεργασίας της ΕΜΕ, κεντρική διοίκηση, με τα Παραρτήματα. Αρκετά Παρατήματα από μόνα τους έχουν δράσεις και σύνδεση με την τοπική κοινωνία, παραδειγματική θα έλεγα, και άξια προς μίμηση, όχι μόνο από την Αθηναϊκή ΕΜΕ αλλά και από άλλες επιστημονικές ή πολιτιστικές ομάδες.

   - Την έλλειψη σύνδεσης της ΕΜΕ με την κοινωνία, την ζωντανή Μαθηματική κοινότητα, τα σχολεία, τους μαθητές. Μόνο με τους διαγωνισμούς δεν αναπληρώνεται η έλλειψη επαφής με τους παραπάνω χώρους και τις αντίστοιχες κοινωνικές ομάδες. Η διακίνηση των περιοδικών που εκδίδει η ΕΜΕ, στα σχολεία, σε μαθητές και συναδέλφους, κυριολεκτικά καρκινοβατεί. Άλλος ένας δείκτης (όχι πολύ ασφαλής για συμπεράσματα) πως κι εδώ χρειάζεται κάτι να γίνει. Ίσως σήμερα το έντυπο και ο γραπτός λόγος να περνάει κρίση, αλλά η μικρή διακίνηση των περιοδικών κάτι δείχνει.

  - Η ΕΜΕ έχει γίνει παθητικός δέκτης των όποιων αποφάσεων της ηγεσίας του Υπ. Παιδείας, παθητικός δέκτης των αποφάσεων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

 Άκριτα αποδέχεται τις αποφάσεις τους, ενώ αρκετές φορές τις υπερασπίζεται αυτές τις αποφάσεις, σαν να είναι δικές του!

  - Η ΕΜΕ έχει πραγματοποιήσει 31 συνέδρια Μαθηματικής Παιδείας. Σε κάθε συνέδριο οργανώνει «στρογγυλά τραπέζια» συζήτησης για πληθώρα θεμάτων. Τελικές θέσεις και συμπεράσματα, για αυτά τα θέματα έχει; Έχουμε καταλήξει για κάποια θέματα σε προτάσεις που να διατυπώσουμε και να ζητήσουμε να γίνουν θέσεις και της πολιτείας; Δυστυχώς όχι. Και τι κάνουμε; Κάθε φορά που ανακύπτει κάποιο θέμα και καλείται το Δ.Σ. να εκφράσει τη θέση της ΕΜΕ για το συγκεκριμένο θέμα, αυτό γίνεται εκ των ενόντων, με μια πρόχειρη απόφαση του Δ.Σ., όχι προϊόν μελέτης ή απόφασης συνεδρίου.

Τα μαθηματικά συνέδρια έχουν μετατραπεί σε εκδήλωση – τουριστικό τριήμερο για τους «κουρασμένους» της Αθήνας και ευκαιρία συνάντησης φίλων και γνωστών από τα παλιά, για πολλούς συμμετέχοντες. Είναι βέβαια τα Συνέδρια μια ευκαιρία δράσης για το Παράρτημα που φιλοξενεί το συνέδριο, ίσως και μια οικονομική ένεση για την ΕΜΕ, αλλά τίποτα περισσότερο.

 -  Και για πάρα πολλά άλλα θα μπορούσε κανείς να συνεχίσει τον κατάλογο αυτό των ζητημάτων που χρήζουν ανανέωσης, αναμόρφωσης, αλλαγής, εκσυγχρονισμού, βελτίωσης, επικαιροποίησης.

   Είναι φανερό επομένως και αναγκαίο, να αρχίσει άμεσα, εδώ και τώρα, η διαδικασία:

 - Ανασυγκρότησης της ΕΜΕ.

 - Αλλαγής ολόκληρου του καταστατικού της ΕΜΕ.

 - Αλλαγής του τρόπου συμμετοχής και δράσης των μελών και των Παραρτημάτων στη λειτουργία της ΕΜΕ.

 - Αλλαγής στη οργάνωση της ΕΜΕ. Στη δημιουργία Παραρτημάτων και στην Αττική. Στον τρόπο διοίκησης της ΕΜΕ. Στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή των μελών στη διαμόρφωση θέσεων και στις εκδηλώσεις και δράσεις της ΕΜΕ.

 

   Μπορούν οι σήμερα διοικούντες την ΕΜΕ να κάνουν πράξη τα παραπάνω;

   Θέλουν να συμμετάσχουν σ’ αυτή την προσπάθεια;

   Σε κάθε θετική προσπάθεια θα μας βρουν βοηθούς και συμπαραστάτες.

   Η αδράνεια όμως και η παθογένεια αυτή πρέπει να σταματήσει.

   Και γι αυτή την υπόθεση θα συστρατευτούμε όσοι αγαπάμε την ΕΜΕ και θέλουμε να γίνει η  Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, Δημοκρατική, Αντιπροσωπευτική, Μαζική, Σύγχρονη. Να εκπροσωπεί και να εκφράζει όλους τους Έλληνες Μαθηματικούς και να υπηρετεί τα Μαθηματικά προς όφελος της Ελληνικής κοινωνίας.

Πρόταση

    Κλείνοντας καταθέτω πρόταση για το εκλογικό σύστημα που μπορεί να εφαρμοστεί όταν έχουμε ενιαίο ψηφοδέλτιο.

  “Κάθε ψηφοφόρος έχει μία ψήφο, ακέραιος αριθμός 1.

Ο ψηφοφόρος σταυρώνει όποιους και όσους  υποψηφίους θέλει, δηλαδή βάζει όσους σταυρούς θέλει, (ας πούμε  ν ),από 1 μέχρι 15.

 Κάθε υποψήφιος που σταυρώνεται σε κάθε ψηφοδέλτιο, παίρνει το «ένα νιοστό» (1/ν)  της ψήφου του ψηφοφόρου. Και όλοι μαζί έχουν άθροισμα 1.  

Δηλαδή, αν  ο ψηφοφόρος βάλει ένα σταυρό σε ένα μόνο υποψήφιο, ο υποψήφιος αυτός θα πάρει μία ( 1 ) ψήφο.

Αν ο ψηφοφόρος βάλει δύο σταυρούς σε δύο υποψηφίους, ο κάθε ένας από τους δύο υποψηφίους θα πάρει το ένα δεύτερο (1 / 2) της ψήφου.

Αν ο ψηφοφόρος βάλει τρεις σταυρούς σε τρεις υποψηφίους, ο κάθε ένας από τους τρεις υποψηφίους θα πάρει το ένα τρίτο (1 / 3) της ψήφου.

Αν ο ψηφοφόρος βάλει τέσσερις σταυρούς σε τέσσερις υποψηφίους, ο κάθε ένας από τους τέσσερις υποψηφίους θα πάρει το ένα τέταρτο (1 / 4) της ψήφου.

Και ούτω καθεξής.

Κάθε υποψήφιος αθροίζει τις ψήφους ή τα κλάσματα των ψήφων που παίρνει.

Εκλέγονται οι δεκαπέντε (15) πρώτοι σε άθροισμα ψήφων.”

Τι σύστημα αυτό είναι απλό, δημοκρατικό, αναλογικό, αντιπροσωπευτικό. 

 Έτσι μπορούν να υπάρχουν παρατάξεις ή συνδυασμοί, αλλά και ανεξάρτητοι υποψήφιοι, χωρίς να νοθεύεται το εκλογικό αποτέλεσμα.

Όσο για τις «τεχνικές» ή άλλες δυσκολίες του  προτεινόμενου συστήματος, που ενδεχομένως  να επικαλεστούν κάποιοι, ας το μελετήσουν και θα δουν ότι είναι πολύ απλό. Τεχνικά είναι επεξεργασμένο και εφαρμόσιμο.    

Διαφορετικά, ας γίνονται εκλογές με παραταξιακά ψηφοδέλτια.

 

Σπύρος Δημόπουλος

Μέλος της ΕΜΕ

Παράρτημα Ν. Μαγνησίας

 Βόλος

e-mail :  [email protected]

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πλανήτης Γη
«Ένας καλύτερος κόσμος αν...»
Σε ολόκληρη την ανθρώπινη ιστορία κανένα πολιτικό σύστημα, ούτε καμία κοινωνική μεταρρύθμιση ή επανάσταση δεν κατάφεραν να δημιουργήσουν σταθερές...
«Ένας καλύτερος κόσμος αν...»
ΑΣΕΠ 3ΕΑ/2019: Αναμορφωμένοι πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών
Μαθητές με αναπηρίες: Μέχρι πότε θα υλοποιηθούν τα Προγράμματα Πρώιμης Παρέμβασης
Τι προβλέπει το σχέδιο της Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 «Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους» για τα παιδιά...
Μαθητές με αναπηρίες: Μέχρι πότε θα υλοποιηθούν τα Προγράμματα Πρώιμης Παρέμβασης