Πανελλήνιες και άγχος: Συμβουλές για υποψηφίους και γονείς
Ενόψει των πανελλαδικών εξετάσεων, η oικογενειακή σύμβουλος και ψυχοθεραπεύτρια Θένη Αξιοτοπούλου γράφει στο alfavita.gr για τη διαχείριση του άγχους, αλλά και τις προσεγγίσεις που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι γονείς ώστε να είναι υποστηρικτικοί στην προσπάθεια των παιδιών τους

Οι πανελλήνιες εξετάσεις, είναι συνήθως μια περίοδος ορόσημο, τόσο για τα παιδιά που συμμετέχουν σε αυτές, όσο και για τους γονείς τους. Είναι συνδεδεμένη με μεγάλη προσπάθεια, εξαντλητικό διάβασμα και φυσικά στρες. Σε λίγες μόνο μέρες εξετάσεων ο κάθε υποψήφιος καλείται να υπερασπιστεί τον κόπο πολλών μηνών και να είναι αντάξιος των προσδοκιών που ο ίδιος έχει, καθώς και οι γύρω του (γονείς, καθηγητές κτλ).

Πολλοί μαθητές ενώ έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα σε ο,τι αφορά τα μαθήματα, μοιάζει να μην είναι εξίσου προετοιμασμένοι, ώστε να υποστηρίξουν σε ψυχολογικό επίπεδο τις εξετάσεις. Εξάλλου για τα περισσότερα παιδιά, αυτή  είναι πιθανά η πρώτη τόσο αγχογόνος περίοδος της ζωής τους.

Αρχικά, είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι το στρες είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα, αποτέλεσμα μιας κατάστασης που βιώνουμε. Ένα παιδί, που λαμβάνοντας μέρος στις εξετάσεις, έχει προσδοκίες, είναι απολύτως φυσικό να βιώνει άγχος. Το άγχος, σε επίπεδο φυσιολογίας, προκαλεί διέγερση και μας ωθεί να είμαστε σε επαγρύπνηση, άρα και πιο αποτελεσματικοί. Καλό είναι, όταν γνωρίζουμε ότι είμαστε εν μέσω περιόδου στρες, να φροντίζουμε τον εαυτό μας. Κρατήστε τις παρακάτω συμβουλές, μιας και αποτελούν έναν τρόπο ενίσχυσης της αίσθησης ασφάλειας, που αντισταθμίζει το αυξημένο άγχος.

  • Καλό φαγητό και νερό
  • Άνετα και ζεστά ρούχα
  • Χλιαρό μπάνιο
  • Βαθιές αναπνοές
  • Συζητήσεις και μοίρασμα με άλλους

Βεβαίως, υπάρχει και η περίπτωση, το άγχος να είναι έντονο και να λειτούργει εις βάρος μας, μπλοκάροντας την φυσιολογική μας λειτουργία. Κάπου εκεί παρουσιάζονται καταστάσεις όπου κάποιος μπορεί να βιώνει τα εξής: «Βλέπω την κόλλα και είναι σαν να μην θυμάμαι τίποτα» ή «Δεν αναπνέω, ζαλίζομαι!».

Φυσικά, αυτό είναι ένα άγχος που μπορεί πέρα από το να στερήσει την δυνατότητα στον υποψήφιο να υποστηρίξει τους στόχους του, να δηλώνει και μια δυσκολία στην αυτορρύθμιση. Η αυτορρύθμιση αφορά σε δεξιότητες που επιτρέπουν σε κάποιον να ελέγχει την συναισθηματική του έκφραση, την συμπεριφορά του και να βιώνει την κατάσταση χωρίς να κατακλύζεται από αυτήν, αλλά και χωρίς να αποσυνδέεται συναισθηματικά.

Αν οι δυσκολίες στην ρύθμιση του συναισθήματος προέρχονται από το παρελθόν του ατόμου, το πιθανότερο είναι ότι οι εξετάσεις, δεν τις δημιουργούν, αλλά τις φέρνουν στην επιφάνεια. Σε αυτήν την περίπτωση μπορεί το άτομο να χρειαστεί την συνδρομή ειδικού, προκειμένου να αναπτύξει τις δεξιότητες που χρειάζεται.

Ο ρόλος των γονιών

Είναι σημαντικό να σημειώσουμε, ότι ο ρόλος του γονιού είναι να υποστηρίζει το παιδί του και όχι να το καθοδηγεί με βάση τις δικές του προσδοκίες.

Γονείς που οι ίδιοι έχουν θέσει στόχους, περιμένοντας από το παιδί τους να τους φτάσει, ακόμα κι αν πιστεύουν ότι φροντίζουν για το καλό του, τις περισσότερες φορές το επιβαρύνουν και του δίνουν το μήνυμα ότι το ίδιο δεν είναι σε θέση να ξέρει. Στην ουσία λοιπόν, το απαξιώνουν. Ακόμα κι αν οι εξετάσεις, φέρουν καλά αποτελέσματα, θα είναι άραγε ο δρόμος που ανοίγεται, αυτό που αλήθεια ταιριάζει στο παιδί τους; Επιπλέον, τέτοιοι γονείς, συνήθως προσθέτουν άγχος στα παιδιά και συχνά νιώθουν ότι δεν επιτρέπεται η αποτυχία, κάτι που είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο για οποιονδήποτε λαμβάνει μέρος στις εξετάσεις.

Κάποιοι  άλλοι γονείς προσπαθούν να «προστατέψουν» τα παιδιά τους από την πίεση των εξετάσεων με τρόπο που λειτουργεί ακυρωτικά στο συναίσθημα του παιδιού. Μια προσέγγιση του τύπου: «Μην αγχώνεσαι, δεν έγινε και κάτι. Θα τα καταφέρεις» ενώ ακούγεται υποστηρικτική, πιθανά δεν γίνεται έτσι αντιληπτή από το παιδί, μιας και δεν του αναγνωρίζει το συναίσθημα του.

Αυτό που αλήθεια χρειάζεται κάποιος σε αυτήν την φάση, είναι τον «χώρο» να εκφράσει ό,τι νιώθει (άγχος, φόβους, απαισιοδοξία) και οι γονείς δεν έχουν παρά να αντέξουν το συναισθηματικό φορτίο που έχει ανάγκη το παιδί να ακουμπήσει. Ένας γονιός που είναι συναισθηματικά παρών, που αντέχει να βλέπει το παιδί του πιεσμένο και που ξέρει ότι δεν μπορεί να του πάρει αυτήν την πίεση, αλλά μπορεί να είναι δίπλα του με αποδοχή και κατανόηση, ίσως είναι ο γονιός που κάθε παιδί χρειάζεται όχι μόνο στην περίοδο των πανελληνίων, αλλά διαρκώς.
 
Θένη Αξιοτοπούλου
Οικογενειακή σύμβουλος - Ψυχοθεραπεύτρια

Διαβάστε επίσης:

Δωρεάν Συμβουλές συμπλήρωσης Μηχανογραφικού σε χιλιάδες μαθητές

Η διαπολιτισμική Εκπ/ση φέρνει νέες προσλήψεις στις Τάξεις Υποδοχής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κλειστά σχολεία
Τελευταίο κουδούνι σήμερα στα σχολεία - Τι περιμένουν μαθητές και εκπαιδευτικοί μετά το Πάσχα
Όλος ο προγραμματισμός για τα σχολεία μετά το Πάσχα και μέχρι το τέλος του σχολικού έτους
Τελευταίο κουδούνι σήμερα στα σχολεία - Τι περιμένουν μαθητές και εκπαιδευτικοί μετά το Πάσχα