Oι 4 κανόνες για να διατηρήσετε το μυαλό σας κοφτερό μέχρι τα βαθιά γεράματα
Ο καθηγητής Anthony D. Fredericks αποκαλύπτει τις καθημερινές του συνήθειες που κρατούν τον εγκέφαλό του ακμαίο στα 78 του χρόνια

Το να μεγαλώνουμε με υγεία και πνευματική διαύγεια αποτελεί επιθυμία όλων μας. Πέρα από τις γνωστές συμβουλές για διατροφή, ύπνο και άσκηση, ο Anthony D. Fredericks, Ed.D., ομότιμος καθηγητής εκπαίδευσης στο York College of Pennsylvania, μοιράζεται τέσσερις ξεχωριστούς κανόνες που ο ίδιος ακολουθεί καθημερινά για να κρατά το μυαλό του «κοφτερό και παραγωγικό» – ακόμη και στα 78 του χρόνια.

Ο ίδιος παραμένει ενεργός συγγραφικά, κάνει παρουσιάσεις και αρθρογραφεί στο πεδίο της ψυχολογίας, τονίζοντας ότι «το μυστικό του είναι η περιπέτεια»:

«Η περιπετειώδης διάθεση αλλάζει τη χημεία του εγκεφάλου. Είναι αυτή που ακονίζει τις διανοητικές μας ικανότητες και διατηρεί τη νοητική μας ζωτικότητα σε προχωρημένη ηλικία.»

Ακολουθούν οι 4 κανόνες του:

1. Αποδοχή της άγνοιας – μαθαίνω κάθε μέρα κάτι εντελώς καινούργιο

Ο Fredericks επισημαίνει ότι πολλοί επιτυχημένοι άνθρωποι αποδέχονται την άγνοιά τους ως κινητήρια δύναμη. Αναζητούν ενεργά τη μάθηση, ακόμη και σε άσχετα πεδία.

 Τι να κάνετε: Επιλέξτε ένα άγνωστο σε εσάς θέμα δύο φορές την εβδομάδα και αφιερώστε 5-10 λεπτά για να μάθετε κάτι νέο. Καταγράψτε τρία ενδιαφέροντα σημεία. Από τους πιλότους του Β’ Παγκοσμίου έως τα... δέντρα με τετράγωνο κορμό, το νόημα είναι να ενεργοποιείτε τη γνώση πέρα από τα συνηθισμένα.

2. Ασκώ την αποκλίνουσα σκέψη – δεν ψάχνω μόνο τη σωστή απάντηση

Οι περισσότεροι μεγαλώνουμε εκπαιδευμένοι να βρίσκουμε τη «σωστή» απάντηση. Όμως, όπως τονίζει ο καθηγητής, η δημιουργική σκέψη αναπτύσσεται με ανοιχτές ερωτήσεις.

 Πρακτική εφαρμογή: Θέστε στον εαυτό σας ερωτήσεις τύπου «Τι θα γινόταν αν...»:

  • Αν μπορούσατε να ξαναζήσετε μια μέρα της ζωής σας, ποια θα ήταν;

  • Αν ένα ιστορικό γεγονός αντιστρεφόταν, ποιο θα διαλέγατε;

  • Αν ξαφνικά αποκτούσατε ένα ταλέντο, ποιο θα ήταν;

Αυτές οι ερωτήσεις διευρύνουν τον τρόπο σκέψης και ενεργοποιούν νέες διαδρομές στον εγκέφαλο.

3. Καλλιεργώ το δέος – εκπλήσσομαι συχνά

Η εμπειρία του δέους, σύμφωνα με έρευνες του UC Berkeley, αυξάνει την περιέργεια και βελτιώνει την ψυχική διάθεση.

Πώς να το πετύχετε: Πηγαίνετε κάθε μήνα κάπου που δεν έχετε ξαναπάει – ένα άγνωστο πάρκο, ένα μουσείο, ένα νέο μέρος στη γειτονιά σας. Παρατηρήστε το περιβάλλον, καταγράψτε τις σκέψεις και εντυπώσεις σας. Η ενίσχυση της αίσθησης θαυμασμού τονώνει τον εγκέφαλο και τις θετικές συνδέσεις του.

4. Διευρύνω τη λίστα ανάγνωσής μου – έξω από το αντικείμενό μου

Ο Fredericks διαβάζει βιβλία για την οικολογία, την παλαιοντολογία, τις ντομάτες και το... βρετανικό ναυτικό – παρότι ήταν εκπαιδευτικός. Το διάβασμα σε άγνωστους τομείς διευρύνει την προοπτική και ενισχύει τη γνωστική ευλυγισία.

Η πρόταση: Διαλέξτε 3 βιβλία εντελώς έξω από την ειδικότητά σας. Διαβάστε 1 κεφάλαιο την ημέρα και παρακολουθήστε πού θα σας οδηγήσει η περιέργεια. Ο εγκέφαλος αγαπά τις ανατροπές – και τις ανταμείβει με αυξημένη διανοητική ζωτικότητα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Θέλω να πατήσω ένα κουμπί και να εξαφανίσω τους τουρίστες» – Η αίσθηση της έλλειψης χώρου στην Αθήνα

Προσοχή! Νέο κύμα καύσωνα από σήμερα Κυριακή με διάρκεια και κινδύνους – Ποιες περιοχές θα «καούν»

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ζαχαρακη
Σοφία Ζαχαράκη: Νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - Δύο εναλλακτικές προτάσεις από το Υπουργείο Παιδείας
Δύο εναλλακτικά μοντέλα αξιολόγησης εξετάζει το Υπουργείο Παιδείας – Πότε μπαίνει σε εφαρμογή το νέο σύστημα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ
Σοφία Ζαχαράκη: Νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - Δύο εναλλακτικές προτάσεις από το Υπουργείο Παιδείας
Σκάκι στα σχολεία
«Σαχ Ματ» στα εμπόδια: Σκάκι σε 170 σχολεία για παιδιά με οπτική αναπηρία από το Erasmus+
Μια σκακιέρα για όλους: Εκπαίδευση, ισότητα και ανθρώπινα δικαιώματα μέσα από το παιχνίδι
«Σαχ Ματ» στα εμπόδια: Σκάκι σε 170 σχολεία για παιδιά με οπτική αναπηρία από το Erasmus+
Μηχανογραφικό 2025. Πίνακας με χέρι
Διαδικτυακό τριήμερο ΣΕΠ για τη συμπλήρωση Μηχανογραφικού Δελτίου 2025
Διαδικτυακό Τριήμερο Σ.Ε.Π. για τη Συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου 2025 και του Παράλληλου Μηχανογραφικού – Παρουσίαση Α.Ε.Ι. και Πανεπιστημίων...
Διαδικτυακό τριήμερο ΣΕΠ για τη συμπλήρωση Μηχανογραφικού Δελτίου 2025