Στη Βουλή συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση του τομεάρχη Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη προς το υπουργείο Παιδείας σχετικά με την πρόσβαση των παιδιών προσφύγων στην εκπαίδευση. Η ερώτηση είχε κατατεθεί αρχικά στις 20 Σεπτεμβρίου, με τις συνυπογραφές 43 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο, η αρμόδια υπουργός επέλεξε να μη δώσει απαντήσεις και για το λόγο αυτό, η ερώτηση μετατράπηκε από γραπτή σε προφορική.
Ο Νίκος Φίλης, αναπτύσσοντας την ερώτηση, ανέφερε πως:
Στις 20 Σεπτεμβρίου, καταθέσαμε την ερώτηση για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων και απάντηση δε λάβαμε από το ΥΠΑΙΘ. Καταθέσαμε λοιπόν, επίκαιρη ερώτηση, παρά τις όποιες εξελίξεις είναι φυσικό να έχουν υπάρξει, για να σας αναγκάσουμε να έρθετε στη Βουλή. Επί δυόμιση μήνες αγνοείτε τη Βουλή· είναι κανόνας του υπουργείου Παιδείας να παρακάμπτει και να αγνοεί τη Βουλή. Σε άλλες περιπτώσεις για να την αιφνιδιάσει με ανεπίτρεπτες νομοθετικές πρωτοβουλίες. Στο θέμα όμως των παιδιών προσφύγων υπάρχει κάτι χειρότερο.
Είναι τραγική η αποτυχία του ΥΠΑΙΘ να ανταποκριθεί στη διεθνή υποχρέωση της χώρας να παράσχει εκπαίδευση στα προσφυγόπουλα. Οι αριθμοί βοούν. Πέρυσι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε καταφέρει να εντάξει στις ειδικές δομές και στα σχολεία 12.867 μαθητές. Τόσο στη νησιωτική όσο και στην ηπειρωτική Ελλάδα λειτούργησαν Δομές Υποδοχής & Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ), ιδρύθηκαν τάξεις υποδοχής, ενώ έγιναν δεκτοί μαθητές σε σχολεία χωρίς τάξεις υποδοχής τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Φέτος, παρατηρούνται τραγικές καθυστερήσεις που οφείλονται στη διοικητική ανικανότητα του υπουργείου. Ή μήπως και σε πολιτική σκοπιμότητα;
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν τα συγκεκριμένα ερωτήματα.
1. Πόσοι πρόσφυγες μαθητές φοιτούν στα σχολεία και τις δομές φέτος;
2. Η υπουργική απόφαση για τη συγκρότηση των ΔΥΕΠ εκδόθηκε μόλις πριν λίγο καιρό και μόλις πριν δύο εβδομάδες άρχισαν να λειτουργούν. Αντιθέτως, το 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ η υπουργική απόφαση για τις ΔΥΕΠ εκδόθηκε στις 28 Αυγούστου. Το πρωτοφανές φέτος είναι ότι δεν ιδρύονται ΔΥΕΠ στα νησιά, όπου συνωστίζονται χιλιάδες προσφυγόπουλα. Για παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ στη Σάμο υπάρχουν 1.600 παιδιά πρόσφυγες σχολικής ηλικίας και κανένα δεν πηγαίνει σχολείο. Στη Λέσβο, στο Καρά Τεπέ, πηγαίνουν στο πρωινό σχολείο 45 παιδιά σε σύνολο 400. Και στη Μόρια έχουμε 4.755 παιδιά, από τα οποία 1.200 νήπια, που δεν πηγαίνουν σχολείο.
3. Σύμφωνα με το νόμο 4540/2018 (άρθρο 13 παρ. 2) που ενσωμάτωνε ευρωπαϊκή οδηγία, η ένταξη των προσφυγόπουλων στο εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να γίνεται μέσα σε τρεις μήνες από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της ταυτοποίησης του ανηλίκου. Εσείς αυτό δεν το τηρείτε, το καταστρατηγείτε. Γιατί;
4. Ο αριθμός των διορισμένων Συντονιστών Εκπαίδευσης Προσφύγων είναι μικρότερος από τον περσινό, παρότι έχει εκτιναχθεί ο αριθμός των αφίξεων νέων προσφύγων. Τι έχετε να απαντήσετε σε αυτό;
5. Είναι αλήθεια ότι στην Αττική δεν λειτουργούν τάξεις ΔΥΕΠ στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
6. Είναι αλήθεια επίσης ότι οι ΔΥΕΠ δε λειτουργούν όχι μόνο σε όλα τα νησιά αλλά και στα Γρεβενά; Γιατί;
7. Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στη μετακίνηση των μαθητών που λύνονται εκ των ενόντων από τις περιφέρειες και τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (ΔΟΜ). Τον Φεβρουάριο λέγεται ότι λήγει η συνδρομή του ΔΟΜ. Τι προτίθεστε να κάνετε;
8. Οι τάξεις υποδοχής και οι ΔΥΕΠ είναι υποστελεχωμένες. Πότε προτίθεστε να προσλάβετε αναπληρωτές; Η υποστελέχωση έχει ως αποτέλεσμα να δυσκολεύει η φοίτηση των μαθητών, αλλά και να δημιουργούνται προβλήματα εντός του σχολείου. Το πρόβλημα θα διογκωθεί καθώς με την αποσυμφόρηση των νησιών οδηγούνται χιλιάδες παιδιά στα υπάρχοντα κέντρα υποδοχής στην ηπειρωτική χώρα.
9. Αληθεύει ότι στα μέσα της χρονιάς απομακρύνονται παιδιά τα οποία φοιτούν σε σχολεία της Αθήνας, με το επιχείρημα ότι πρέπει να πάνε στα νησιά μαζί με τους γονείς τους για να εκδικαστεί η αίτηση πολιτικού ασύλου; Σε ποια εκπαιδευτική και ανθρωπιστική αρχή στηρίζεται αυτή η αυταρχική συμπεριφορά που καταλήγει να βιώνεται από τα παιδιά ουσιαστικά ως απέλαση;
10. Η περιβόητη ιστορία με την αφαίρεση του ΑΜΚΑ από πρόσφυγες και μετανάστες έχει δυσκολέψει τον εμβολιασμό των παιδιών. Γνωρίζω ότι το θέμα παρακάμπτεται επειδή οι γιατροί τιμούν στην πράξη τον όρκο του Ιπποκράτη και ορθώς παρανομούν. Το τονίζω για να το ακούσουν: ορθώς παρανομούν. Θα συνεχιστεί αυτό το καθεστώς με τον ΑΜΚΑ; Γνωρίζετε τον αριθμό των παιδιών που έχουν μείνει ανεμβολίαστα και εξ αυτού του λόγου δεν μπορούν να πάνε σχολείο;
Μίλησα νωρίτερα για τη διοικητική ανικανότητα του υπουργείου. Δεν ευθύνονται οι υπηρεσίες που με υποδειγματικό τρόπο λειτούργησαν όλα αυτά τα χρόνια. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ευθύνεται που δεν στέλνει οδηγίες και δεν επικοινωνεί με τις μονάδες εκπαίδευσης, αφήνοντας το έργο στον ηρωϊσμό των Συντονιστών Εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών.
Άφησα τελευταίο ένα σημαντικό πολιτικό ζήτημα. Η ρητορική ξενοφοβίας που εκπέμπει η κυβέρνηση και οι βουλευτές της (πολιτική κλειστών κέντρων, ρητορική Σαμαρά και άλλων περί «λαθροεισβολέων», η ανοχή απέναντι σε φαινόμενα ρατσισμού) τροφοδοτεί αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, που δεν τιμούν την παράδοση φιλοξενίας και τη μνήμη προσφυγιάς του ελληνικού λαού. Οι αντιδράσεις αυτές αυξάνονται και λόγω της απουσίας του υπουργείου Παιδείας, να παρέμβει εκεί που αναφύονται προβλήματα, καθώς οι γονείς φοβούνται ότι θα επιβαρυνθεί η εκπαίδευση των παιδιών τους, επηρεασμένοι από διάφορες φήμες που χύνονται σαν δηλητήριο στις συνειδήσεις των πολιτών.
Επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δώσαμε μάχη, πείθοντας και κάμπτοντας αρνητικά στερεότυπα και αντιδράσεις ορισμένων τοπικών κοινωνιών, ώστε, να δημιουργηθεί μια κουλτούρα αλληλεγγύης. Δεν θα σας αφήσουμε να την ξηλώσετε συνειδητά ή ασυνείδητα με πράξεις ή την αδιαφορία σας.
Απαντήστε μας παρακαλώ στα συγκεκριμένα ερωτήματα που σας θέσαμε.
Στην απάντησή της, η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, έπειτα από πίεση του Ν. Φίλη να παραθέσει στοιχεία και αριθμούς, ανέφερε πως: «πέρσι, επί ΣΥΡΙΖΑ φοιτούσαν 12.500 (σ.σ. στην πραγματικότητα 12.900), φέτος φοιτούν 8.000 ήδη και θα αυξηθούν» για να δεχθεί την παρατήρηση του Ν. Φίλη: «παραδέχεστε λοιπόν πως έχουν χαθεί 5.000 προσφυγόπουλα από τους χώρους της εκπαίδευσης - πείτε μας πού βρίσκονται! Όσο για τα υπόλοιπα ερωτήματα, με αριθμούς και στοιχεία δεν απαντήσατε σε κανένα απολύτως».
Το βίντεο με την αρχική ανάπτυξη της ερώτησης από τον Νίκο Φίλη, εδώ:
Το βίντεο με την δευτερολογία του Νίκου Φίλη, εδώ:
Διαβάστε επίσης:
Σ. Ζαχαράκη: Προσλήψεις το επόμενο διάστημα για τις νέες Τάξεις Υποδοχής
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη