Δεν δεχόμαστε καμιά κατάργηση –συγχώνευση –μετακίνηση- συστέγαση σχολείου !
Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης

Στα πλαίσια του νόμου 4512/17-1-18 Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις (μτφ. μέτρα του 3ου μνημονίου) ψηφίσθηκε το άρθρο 246 που προβλέπει τα κριτήρια και την διαδικασία συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων.

Η κυβέρνηση  δηλαδή νομοθέτησε κατ απαίτηση ή καλύτερα σε συνεννόηση με τους θεσμούς (Ε.Ε.- ΔΝΤ-ΕΚΤ ) ένα νέο κύμα συγχωνεύσεων των σχολείων μας. 

Οι συγχωνεύσεις είχαν προαναγγελθεί από τον  υπουργό κ. Γαβρόγλου από τις 6/12/2017 όταν εξηγούσε τι συμφώνησε με τους Θεσμούς :

«Δεύτερον, είπαμε ότι θα νομοθετήσουμε κριτήρια συγχωνεύσεων. Και τα κριτήρια συγχωνεύσεων πρέπει να τα αποφασίσουμε όλοι. Δεν νοείται να έχουμε ένα σχολείο με τους ίδιους διαδρόμους και να συστεγάζονται δύο σχολεία αντί να στεγάζεται ένα. Δεν είναι λογικό. Επειδή υπάρχουν δύο Διευθυντές; Να γίνουν δύο Υποδιευθυντές. Αλλά δεν μπορούμε να εμπλακούμε και εμείς σε απίστευτες παθογένειες του παρελθόντος

«Υπάρχουν 300 τέτοια σχολεία…» τόνισε αποκαλύπτοντας ότι υπάρχει ήδη μελέτη και το σχέδιο από το υπουργείο.

 Η εκτίμηση μας αυτή επιβεβαιώθηκε στις επισκέψεις- παραστάσεις που πραγματοποίησε η Γ΄ΕΛΜΕ -Θ στις διευθύνσεις εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, στον Περιφερειακό διευθυντή Κ. Μακεδονίας, τον Γ.Γ. του ΥΠΕΠΘ κ. Αγγελόπουλο και την επικεφαλής του πρωθυπουργικού γραφείου του πρωθυπουργού κ. Νοτοπούλου.

Εκεί αναφέρθηκαν ,ως παραδείγματα, συγκεκριμένα σχολεία που σχεδιάζονται να συγχωνευθούν, διαφάνηκε μια επιμονή στην υπεράσπιση των κριτηρίων του νόμου και συνεχής επίκληση του. 

Έτσι μετά τις 2000 συγχωνεύσεις-καταργήσεις- υποβαθμίσεις σχολείων από τις προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις  με διαπιστωμένες πλέον τις αρνητικές τους συνέπειες, βρισκόμαστε «προ των πυλών» μιας νέας εκστρατείας συγχωνεύσεων λογιστικού τύπου των σχολείων μας από την παρούσα κυβέρνηση. «Προς τέρψιν» των θεσμών αλλά και της εγχώριας ελίτ, που επιθυμούν διακαώς την ακόμη μεγαλύτερη μείωση των ήδη πενιχρών εκπαιδευτικών δαπανών προς όφελος της εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους και της  παραπέρα ενίσχυσης της επιχειρηματικής δράσης.

Αυτός είναι ο προφανής αλλά όχι μοναδικός στόχος των συγχωνεύσεων. Μείωση του αριθμού των τμημάτων (αν συνενωθούν 2 σχολεία πχ. με 8 και 9 τμήματα δεν θα προκύψει 1 με 17 αλλά πολύ λιγότερα),  μεγιστοποίηση του αριθμού των παιδιών στο τμήμα, πλεόνασμα εκπαιδευτικού προσωπικού, μείωση του αριθμού των απαιτούμενων αναπληρωτών, μείωση των διευθυντικών στελεχών, ελαχιστοποίηση των λειτουργικών δαπανών. Αυτό το τελευταίο εξηγεί και τον ζήλο που επιδεικνύουν ορισμένοι δήμαρχοι για την υλοποίηση του σχεδίου «συγχωνεύσεις».

Εξίσου σημαντικός και δηλωμένος πλέον  στόχος, σύμφωνος με τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, είναι η δημιουργία μεγάλων σχολικών μονάδων που θα λειτουργούν με τα πρότυπα επιχειρηματικών μονάδων, με διευθυντές σε ρόλο manager, στην λογική της οικονομικής «αυτονομίας», προσαρμοσμένες στα σχέδια για την νέα δομή και περιεχόμενο που προβλέπουν οι εξαγγελίες  για «νέο λύκειο και ΕΠΑΛ».  Οι συγχωνευσεις στοχεύουν  κι αυτές στο φθηνό και «αποδοτικό» σχολείο της αγοράς και της αμάθειας  κοινή επιδίωξη  όλων των  αντιδραστικών αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων που διαδέχεται η μία την άλλη με καταιγιστικό ρυθμό.

Είναι προφανές ότι οι συγχωνευσεις θα επιφέρουν νέο πλήγμα στις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας και ταυτόχρονα στις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών.

  • Πληθωρικά τμήματα  που θα καθιστούν αδύνατη την εξατομικευμένη στήριξη ή τις συνεργατικές μεθόδους διδασκαλίας με αρνητικά μαθησιακά και παιδαγωγικά αποτελέσματα.
  • Γιγαντιαία, απρόσωπα σχολεία με μαθητές και εκπαιδευτικούς απλούς αριθμούς και στατιστικά στοιχεία, αγνώστους μεταξύ τους, όπου θα εξαφανίζεται η παιδαγωγική σχέση, η ιδιαιτερότητα και τα προβλήματα του κάθε μαθητή και θα αυξάνονται η παραβατικότητα και τα φαινόμενα βίας, ο κίνδυνος ακόμα διάδοσης ασθενειών.
  • Διόγκωση της γραφειοκρατίας και του αντίστοιχου φόρτου σε βάρος του παιδαγωγικού έργου.
  • Μετακινήσεις του  εκπαιδευτικού προσωπικού και των μαθητών.
  • Διεύρυνση των  ταξικών ανισοτήτων στην εκπαίδευση. κυρίως σε περιοχές με ιδιαίτερα αυξημένα κοινωνικά προβλήματα  πχ. μεγάλος αριθμός  παιδιών μεταναστών , νυκτερινά σχολεία, ΕΠΑΛ εργατικών συνοικιών.

 

Στον αντίποδα αυτής της λογικής κινούνται οι προτάσεις και οι διεκδικήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος

Τα  σχολεία  μας  αντί συγχώνευσης, έχουν ανάγκη στήριξης και αναβάθμισης !

 Με ενίσχυση της χρηματοδότησης και των υποδομών τους , μείωση του αριθμού των παιδιών 20 στα μαθήματα, 15 στις κατευθύνσεις  και 10 στα εργαστήρια  τις ξένες γλώσσες,  διατήρηση των ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, πλήρης ανάπτυξη όλων των υποστηρικτικών δομών, βιβλιοθήκες, εργαστήρια, γυμναστήρια, εποπτικά μέσα, ενισχυτική διδασκαλία, πρόσθετη διδακτική στήριξη, τμήματα ένταξης και υποδοχής, ουσιαστική επιμόρφωση εκπαιδευτικών, μαζικοί διορισμοί  κλπ.

Όλα αυτά στην προοπτική ενός ενιαίου (θεωρίας και πράξης) 12χρονου δημόσιου, δωρεάν, υψηλής ποιότητας σχολείου που θα χωρά όλη τη γνώση, όλα τα παιδιά και πολύ περισσότερους εκπαιδευτικούς, πλευρά συνολικών  προοδευτικών κοινωνικών αλλαγών.

Κάθε σχολείο πρέπει να έχει το δικό του κτήριο μαζί με όλο το απαραίτητο υποστηρικτικό προσωπικό : μόνιμοι επιστάτες, γραμματείς, καθαρίστριες, ψυχολόγοι, γιατροί κλπ.

Απαιτείται νέα χωροταξική κατανομή για ισόρροπη κατανομή των μαθητών στα σχολεία, μέτρα για την δωρεάν , έγκαιρη και ασφαλή μεταφορά των μαθητών από και προς τα σχολεία.

Διατήρηση του σχολείου γειτονιάς και αναβάθμιση του ως κέντρο μορφωτικών, αθλητικών και πολιτιστικών  δραστηριοτήτων.

Το ΔΣ της Γ΄ΕΛΜΕ-Θ επισκέφτηκε όλα τα σχολεία της περιοχής μας, που ενδέχεται να συμπεριληφθούν, με βάση τα κριτήρια του νόμου, στην λίστα των υπό συγχώνευση σχολείων και συζήτησε αναλυτικά το θέμα με τους συναδέλφους.

Κατατέθηκε πλούτος επιχειρημάτων και συναποφασίσθηκαν μέτρα προστασίας των σχολείων από τον ¨ξαφνικό θάνατο» που μπορεί να ανακοινωθεί ανά πάσα στιγμή, καθώς έτσι προβλέπει η σχετική διάταξη κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής της.

 Όλοι μαζί εκπαιδευτικοί –γονείς –μαθητές ενάντια στις συγχωνευσεις !

 

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                            Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΘΗΡΑΣ                                    ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΑΝΤΖΑΣ


Τι αναφέρει η διάταξη που θεσπίστηκε πρόσφατα για τις συγχωνεύσεις

Άρθρο 246 του ν. 4512/2018 (ΦΕΚ 5/Α/17-1-2018)

1. Στο άρθρο 11 του ν. 1966/1991 (Α΄ 147) προστίθεται παρ. 6 ως εξής:  «6. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 5, οι υπουργικές αποφάσεις των παραγράφων 2 και 4 που αφορούν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων εκδίδονται ύστερα από γνώμη των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, η οποία υποβάλλεται στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων έως το τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους, ύστερα από εισήγηση των Διευθυντών Εκπαίδευσης, η οποία εκδίδεται έως το τέλος Οκτωβρίου και η οποία λαμβάνει υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια, βεβαιώνοντας και τα αντίστοιχα πραγματικά δεδομένα:

α) την οργανικότητα, προκειμένου για σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 1566/1985 (άρθρο 4, παράγραφος 6)

β) το υφιστάμενο μαθητικό δυναμικό, καθώς και το προβλεπόμενο για τα επόμενα σχολικά έτη,

γ) τον αριθμό των μαθητών της σχολικής μονάδας που θα προκύψει από τη συγχώνευση,

δ) τη συστέγαση στο ίδιο κτήριο ή συγκρότημα κτηρίων σχολικών μονάδων ίδιου τύπου και βαθμίδας,

ε) τη δυνατότητα στέγασης της σχολικής μονάδας που θα προκύψει από τη συγχώνευση,

στ) τον αριθμό των μεταφερόμενων μαθητών,

ζ) τις δυνατότητες μεταφοράς των μαθητών, με βάση τη χιλιομετρική απόσταση της μεταφοράς, καθώς και τις ιδιαίτερες γεωγραφικές και κλιματολογικές συνθήκες και

η) τις ιδιαίτερες κοινωνικές και δημογραφικές επιπτώσεις,

θ) το χρόνο μετακίνησης και την ύπαρξη ή πρόβλεψη μέσων μεταφοράς από και προς τις σχολικές μονάδες δεδομένου ότι κατά κανόνα ο μέγιστος χρόνος της κάθε μετακίνησης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα τριάντα (30) λεπτά.

Οι ανωτέρω υπουργικές αποφάσεις εκδίδονται έως το τέλος Δεκεμβρίου κάθε έτους και ισχύουν από το επόμενο σχολικό έτος.».

2. Κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας παραγράφου, οι προθεσμίες που προβλέπονται στην προηγούμενη περίπτωση καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων που θα δημοσιευτεί δύο μήνες μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.

Τι αναφέρει η παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 1966/1991 (Α΄ 147), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 15 άρθρου 59 του Ν. 3966/2011 (ΦΕΚ 118/Α/24-5-2011) :
«5. Για τα θέματα των προηγούμενων παραγράφων γνωμοδοτεί το δημοτικό συμβούλιο. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι σχετικές διατάξεις του ν. 1566/1985.»


 

 

best of network

σχετικά άρθρα