Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενός Σοσιαλδημοκρατικού κόμματος, όπως και κάθε επιμέρους θεσμικό πεδίο του, οφείλει να εκφράζει τη βασική πολιτική και ιδεολογική του κοσμοθεωρία. Να συμπυκνώνει με έναν σαφή τρόπο τη δική του πρόταση για την παιδεία, αυτόνομα και αυτοδύναμα αλλά και σε αντιπαράθεση με τις αντίστοιχες εκπαιδευτικές πολιτικές των άλλων κομμάτων – τουλάχιστον στο βασικό πυρήνα του προγράμματος.
Η εκπαίδευση, θεσμικά και ιστορικά, υπηρετεί την κοινωνική πρόοδο και την ανάπτυξη της χώρας. Για τη Σοσιαλδημοκρατία αυτό επιπλέον συνδέεται με την προαγωγή του κοινωνικού κράτους και του κράτους δικαίου, με την ενίσχυση της δημοκρατικής παιδείας. Ως εκ τούτων, η συνεχής ενίσχυση της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας είναι η πρώτη του προτεραιότητα. Αλλά ποιες είναι οι βασικές συνιστώσες της εκπαιδευτικής πολιτικής του;
Η άμβλυνση των ανισοτήτων – των ανισοτήτων που είναι κυρίως εισαγόμενες στην εκπαίδευση, έτσι ώστε να διασφαλίζονται στον μέγιστο δυνατό βαθμό η κοινωνική κινητικότητα, η παροχή ίσων ευκαιριών για μια δημιουργική κοινωνική ανέλιξη και επαγγελματική εξέλιξη των νέων. Είναι μια βασική του αντίθεση προς κάθε συντηρητική και νεοφιλελεύθερη εκπαιδευτική πολιτική.
Απαιτείται η ανάπτυξη της ανθρωπιστικής εκπαίδευσης μέσα από μια επικαιροποιημένη θεώρησή της στους καιρούς της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και των Κοινωνιών της Γνώσης. Σε περίοδο έντονων τεχνολογικών εξελίξεων και εμπορευματοποίησης δημόσιων αγαθών, η ανάδειξη των ουμανιστικών αξιών της αλληλεγγύης, της διαφορετικότητας, του πλουραλισμού, της ελευθερίας, της ισότητας, του αλληλοσεβασμού κλπ αποτελεί πρώτιστο πρόταγμα.
Είναι απόλυτα αναγκαία μια προοδευτική μεταρρύθμιση με κέντρο της την πολιτιστική και παιδαγωγική αλλαγή παραδείγματος του σχολείου, που θα στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας μαθητών και μαθητριών, θα καλλιεργεί την ανεξαρτησία του πνεύματός των και την κριτική σκέψη τους.
Προσδιορίζεται ο μετασχηματισμός του σχολείου, έτσι ώστε να εντάξει στους βασικούς του στόχους τις νέες όψεις της ψηφιακότητας και της τεχνητής νοημοσύνης με δημιουργικό τρόπο και υπηρετώντας τις δικές του εκπαιδευτικές και κοινωνικές αποστολές.
Προβάλλεται το άνοιγμα των δημόσιων πανεπιστημίων στις σύγχρονες κοινωνικές αλλαγές και στη διεθνοποίησή τους με ενίσχυση της αυτονομίας τους. Παράλληλα, τίθεται ακαδημαϊκός έλεγχος των ιδιωτικών πανεπιστημίων από τους θεσμούς της εκπαίδευσης για την απόλυτη τήρηση των αρχών και των κριτηρίων της ΕΘΑΕ. Δίνεται απόλυτη προτεραιότητα στην ανάπτυξη Έρευνας και Καινοτομίας, από τα δημόσια ερευνητικά κέντρα και τα δημόσια πανεπιστήμια.
Όλα αυτά κρίνονται στην ανάπτυξη ενός ουσιαστικού κοινωνικού και εκπαιδευτικού διαλόγου, για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της μεταρρυθμιστικής πολιτικής, με την ανάδειξη του ρόλου των εκπαιδευτικών και των πανεπιστημιακών καθηγητών και τη συγκροτημένη και ολοκληρωμένη στήριξή τους.
Δεν μπορεί να αναπτύσσονται τα επιμέρους εκπαιδευτικά μέτρα ως πολιτική πρόταση, όταν αυτά μάλιστα έχουν διαχειριστικό χαρακτήρα και όταν αποτελούν προτάσεις αυτονόητες, που λίγο – πολύ στηρίζονται απ’ όλα τα κόμματα. Προφανώς αυτά θα τεθούν σε μια εξειδικευμένη και αναλυτική παρουσίαση του όλου προγράμματος. Αν τίθενται ως βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής πολιτικής στοιχεία που συνήθως αποτελούν αιτήματα ενός τοπικού Διδασκαλικού συλλόγου ή μιας τοπικής ΕΛΜΕ καθηγητών, τότε έχει χαθεί η ουσία της πολιτικής.
Φυσικά, αν υπάρχει πρόταση για έναν νέο, εκσυγχρονιστικό θεσμό, όπως το Εθνικό Απολυτήριο παρουσιάζεται η σχετική πρόταση – διαλόγου, φυσικά με την παράθεση της σχετικής μεταρρύθμισης στο περιεχόμενο του Λυκείου (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) και των αναγκαίων προϋποθέσεων και συνθηκών, έτσι ώστε να καταφανούν σε όλη τους την έκταση οι σημαντικές διαφορές από την αντίστοιχη πρόταση της δεξιάς παράταξης.
Αν δεν ιεραρχούνται και δεν αναδεικνύονται οι βασικές ιδεολογικές και πολιτικές της Σοσιαλδημοκρατίας και παρουσιάζεται ως πρόγραμμα τα επιμέρους και διαχειριστικά μέτρα, τότε δεν παράγεται πολιτική – το αντίθετο πλήττεται. Δεν δημιουργείται κοινωνική δυναμική.
Η δημόσια εκπαίδευση δεν είναι ένας επιμέρους κοινωνικός θεσμός. Συνδέεται άρρηκτα με την πρόοδο και την ανάπτυξη της χώρας μας. Συνδέεται με τη γενικότερη πολιτική της Σοσιαλδημοκρατίας. Και είναι πάντα προνομιακό έδαφος για ένα ευρύ Μορφωτικό Ρεύμα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Τσούλιας