Αντίδραση προκάλεσε στην Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία (ΠΦΠΟ) δημοσίευμα τοπικού μέσου της Εύβοιας, το οποίο αμφισβητεί δράση φιλοζωικής αγωγής σε δημοτικό σχολείο της Χαλκίδας, όπου συμμετείχε εκπαιδευμένος και εμβολιασμένος σκύλος. Η Ομοσπονδία κάνει λόγο για «στοχοποίηση» της διευθύντριας του σχολείου και για αναπαραγωγή φόβων που, όπως υποστηρίζει, δεν στηρίζονται σε παιδαγωγικά δεδομένα.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη δράση εντάσσεται σε σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί σε σχολεία σε όλη τη χώρα, συμβάλλοντας – σύμφωνα με την ΠΦΠΟ – στην καλλιέργεια ενσυναίσθησης και υπεύθυνης στάσης απέναντι στα ζώα. Παράλληλα, ασκείται κριτική στον τρόπο παρουσίασης του θέματος από τοπικό μέσο ενημέρωσης, αλλά και στις αντιδράσεις μερίδας γονέων.
Η Ομοσπονδία δηλώνει την υποστήριξή της προς την εκπαιδευτικό και καλεί τους αρμόδιους φορείς να προστατεύσουν αντίστοιχες παιδαγωγικές πρωτοβουλίες, τονίζοντας τη σημασία της περιβαλλοντικής και φιλοζωικής αγωγής για τους μαθητές.
Η ανακοίνωση
Επιτροπή Παιδείας – Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία
Θέμα: Στοχοποίηση διευθύντριας σχολείου της Χαλκίδας για παιδαγωγική δράση φιλοζωίας
Η Επιτροπή Παιδείας της ΠΦΠΟ πληροφορήθηκε πρόσφατο δημοσίευμα του τοπικού μέσου eviatop, το οποίο δαιμονοποιεί την παρουσία ενός εκπαιδευμένου και εμβολιασμένου σκύλου σε Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας, στο πλαίσιο δράσης φιλοζωικής αγωγής. Ο ισχυρισμός του δημοσιεύματος ότι «ένα παιδί μπορεί να προκαλέσει το ζώο και αυτό να αντιδράσει απρόβλεπτα» δεν αποτελεί τεκμηριωμένη ανησυχία· αποτελεί αναπαραγωγή φοβικών στερεοτύπων που καλλιεργούν άσκοπο πανικό και δυσχεραίνουν την εκπαίδευση των παιδιών στη σωστή, ασφαλή και υπεύθυνη επαφή με τα ζώα. Η άγνοια δεν προλαμβάνει κινδύνους· αντίθετα, η ενημέρωση και η καθοδηγούμενη αλληλεπίδραση μειώνουν τις πιθανότητες ατυχημάτων και χτίζουν συνθήκες πραγματικής ασφάλειας.
Η συγκεκριμένη δράση εναρμονίζεται πλήρως με τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις για την καλλιέργεια ενσυναίσθησης, υπευθυνότητας και σεβασμού προς τα ζώα, αλλά και με τους στόχους της ελληνικής εκπαίδευσης για ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και ενεργής πολιτειότητας, σύμφωνα και με εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Η εμπειρία από σχολεία που συμμετέχουν στο Δίκτυο Φιλόζωων Σχολείων της ΠΦΠΟ έχει δείξει ότι τέτοιες δράσεις ενισχύουν τις κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών, μειώνουν τον σχολικό εκφοβισμό μέσω της ανάπτυξης ενσυναίσθησης, βοηθούν τους μαθητές να μάθουν πρακτικούς κανόνες ασφαλούς αλληλεπίδρασης με ζώα, προάγουν την υπεύθυνη στάση απέναντι στα αδέσποτα και δεσποζόμενα ζώα και συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση ενεργών και ευαισθητοποιημένων πολιτών.
Η πρόσφατη δημοσίευση της τοπικής εφημερίδας, που παρουσίασε τη δράση με τρόπο μονομερή και παραπλανητικό, δεν συνιστά «ενημέρωση». Συνιστά στοχοποίηση εκπαιδευτικού που ενήργησε με παιδαγωγική συνέπεια. Είναι λυπηρό —και επικίνδυνο για το σχολικό κλίμα— όταν ένα θετικό παράδειγμα καινοτομίας μετατρέπεται σε «σκάνδαλο» για λόγους εντυπωσιοθηρίας.
Εξίσου ανησυχητική είναι η ζωοφοβική αντίδραση ελάχιστων γονέων, οι οποίοι, αντί να αναζητήσουν διάλογο με το σχολείο, επέλεξαν την καταγγελία και τη δημοσιοποίηση.
Οι αξίες που καλλιεργούνται από τέτοιες δράσεις —ενσυναίσθηση, σεβασμός, αποδοχή, υπευθυνότητα— αποτελούν θεμέλια όχι μόνο της εκπαίδευσης, αλλά και της κοινωνίας που θέλουμε να οικοδομήσουμε. Η υπονόμευσή τους, στο όνομα μιας αδικαιολόγητης φοβίας, δεν μπορεί να γίνει ανεκτή. Η στοχοποίησή της εκπαιδευτικού δεν πλήττει μόνο την ίδια, αλλά στέλνει λάθος μήνυμα σε κάθε εκπαιδευτικό που προσπαθεί να καινοτομήσει, να καλλιεργήσει ενσυναίσθηση και να προσφέρει στα παιδιά μια εκπαίδευση που ξεπερνά τα όρια του βιβλίου.
Η ΠΦΠΟ καταδικάζει απερίφραστα:
- τη δημοσιογραφική στοχοποίηση της διευθύντριας,
- την αδικαιολόγητη δραματοποίηση μιας παιδαγωγικά ορθής πρακτικής,
- την αναπαραγωγή φόβου αντί της προώθησης γνώσης και υπεύθυνης συμπεριφοράς απέναντι στα ζώα.
Η Ομοσπονδία στηρίζει τη διευθύντρια και κάθε εκπαιδευτικό που προάγει δράσεις φιλοζωικής και περιβαλλοντικής αγωγής. Καλούμε τους θεσμικούς φορείς να προστατεύσουν την εκπαιδευτική διαδικασία από υπερβολές και στοχοποιήσεις, και να ενθαρρύνουν πρωτοβουλίες που διαμορφώνουν υπεύθυνους και ενημερωμένους πολίτες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης