Βρισκόμαστε ήδη στα μέσα της σχολικής χρονιάς, αλλά τα προβλήματα όχι μόνο παραμένουν, αλλά βαθαίνουν. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επικαλείται έναν υποτιθέμενο «εξορθολογισμό» του συστήματος. Η λέξη είναι κομψή και δύσκολα κάποιος θα αντιταχθεί χωρίς να χαρακτηριστεί… παράλογος. Ωστόσο, πίσω από αυτή την ωραία ονομασία κρύβεται ουσιαστικά ψαλίδισμα παροχών και εργασιακών δικαιωμάτων.
Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: μείωση κόστους με κάθε δυνατό τρόπο. Αν δεν βρίσκονται πραγματικές αφορμές για περικοπές, δημιουργούνται τεχνητά προβλήματα ώστε να δικαιολογηθεί η συρρίκνωση θέσεων, παροχών ή δομών. Με αυτόν τον τρόπο, η εκπαίδευση υποτάσσεται σε μία λογική αριθμών, αντί σε μια πολιτική που προστατεύει τον άνθρωπο και τη γνώση.
Γι’ αυτό μιλάμε για Εκπαιδευτικούς και μαθητές στην προκρούστεια κλίνη, όπως αναφέρει και ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Τσιριγώτης, και προσθέτει πως η πραγματικότητα «κόβεται ή τεντώνεται» ανάλογα με αυτό που συμφέρει τις προϋπολογιστικές ισορροπίες.
Οι προσλήψεις αναπληρωτών σαν… φάσεις της Σελήνης
Παρά τις περσινές δεσμεύσεις ότι τα κενά θα είχαν καλυφθεί πριν τον αγιασμό, λείπουν πάνω από 35.000 εκπαιδευτικοί. Οι αναπληρωτές περιμένουν φάση με τη φάση, σαν το φεγγάρι, ενώ ο μισθός τους μειώνεται ανάλογα με το πότε προσλαμβάνονται.
Οι 10 μήνες εργασίας γίνονται 9, οι 9 γίνονται 8, και ολόκληρη η ζωή τους βρίσκεται σε διαρκή αναμονή: βαλίτσες έτοιμες, επαγγελματική και οικογενειακή ζωή στο «pause», μετάθεση σε ακριτικές περιοχές για να καλύψουν διαρκώς τις τρύπες του συστήματος.
Επιπλέον, οι αναπληρωτές δεν αντιμετωπίζονται ως ισότιμοι εργαζόμενοι. Δεν έχουν πλήρη δικαιώματα άδειας, ούτε καν στοιχειώδεις δυνατότητες όταν αρρωστήσουν ή αποκτήσουν παιδί. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη προειδοποιήσει με πρόστιμα για τη μη εξίσωση των δικαιωμάτων τους με αυτά των μονίμων, αλλά το κράτος φαίνεται να εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο να πληρώνει πρόστιμο αντί να διορθώσει την αδικία.
Συγχωνεύσεις τμημάτων: αριθμοί πάνω από εκπαιδευτικές ανάγκες
Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό Δημήτρη Τσιριγώτη, ήδη πάνω από 1.600 τμήματα έχουν συγχωνευθεί σε όλες τις βαθμίδες. Αυτό δημιουργεί υπερπολυπληθείς τάξεις, ακόμα και εκεί όπου υπάρχουν μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Οι ειδικοί προτείνουν ολιγομελή τμήματα, αλλά η πραγματικότητα διαμορφώνεται αποκλειστικά με βάση το λογιστικό όφελος.
Παράδειγμα: δύο τμήματα των 16 μαθητών στο Γυμνάσιο «γίνονται» ένα τμήμα, ενώ ο μέγιστος νόμιμος αριθμός μαθητών είναι 27. Άρα, 5 μαθητές «περισσεύουν». Αντί να εξασφαλιστεί λύση μέσα στο σχολείο, προτείνεται μεταγραφή σε άλλα σχολεία, ακόμη κι αν βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση.
Και αν η απόσταση μεγαλώσει; Κάποιοι «θυμίζουν» ότι μπορούν απλώς να… περπατούν. Ή να μεταφέρονται με λεωφορεία, υποτίθεται από την «εξοικονόμηση» πόρων.
Αυτή η νοοτροπία μοιάζει με λογική “τρεις το λάδι, τρεις το ξύδι και έξι το λαδόξιδο”: τα νούμερα βγαίνουν, αλλά η εκπαιδευτική πραγματικότητα διαλύεται.
Και τι συνέπειες έχει για τους μαθητές η βίαιη και αναγκαστική αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος; Απώλεια φίλων, διατάραξη ψυχολογίας, υποβάθμιση της επίδοσης — όλα αυτά για χάρη λογιστικών «ισορροπιών».
Γι’ αυτό ξανά: Εκπαιδευτικοί και μαθητές στην προκρούστεια κλίνη, χωρίς παιδαγωγική λογική, χωρίς σεβασμό.
Υποδομές χωρίς ανθρώπους
Το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει μεγάλα κονδύλια για κτιριακά έργα, ανακαινίσεις, διαδραστικούς πίνακες και τεχνολογικό εξοπλισμό. Είναι μια θετική κίνηση, αλλά μοιάζει να χρησιμοποιείται για να «κρύψει» το υπόλοιπο πρόβλημα.
Διότι τι αξία έχουν οι νέες αίθουσες όταν οι μαθητές στοιβάζονται σαν σαρδέλες;
Τι αξία έχει ο διαδραστικός πίνακας όταν το μάθημα ξεκινάει τον Δεκέμβρη, επειδή δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί να τον χειριστούν;
Το σχολείο δεν είναι μόνο υποδομή. Είναι οι άνθρωποί του.
Όσο η πολιτική επένδυση επικεντρώνεται στα τούβλα και στα μηχανήματα, ενώ τα έμψυχα μέρη του σχολείου υποβαθμίζονται, τότε φτιάχνουμε μια βιτρίνα χωρίς θεμέλια.
Η ελληνική εκπαίδευση βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή. Δεν μπορούν οι πολιτικές εξοικονόμησης να γίνουν αυτοσκοπός. Η παιδεία χρειάζεται επένδυση στον άνθρωπο, όχι μόνο στην υποδομή.
Αν συνεχίσουμε έτσι, το σχολείο θα μοιάζει ολοένα και περισσότερο με μοντέρνο κτίριο, γεμάτο τεχνολογικά μέσα, αλλά χωρίς επαρκείς δασκάλους, χωρίς μικρές τάξεις, χωρίς παιδαγωγική φροντίδα.
Και τότε η μαθησιακή διαδικασία θα είναι η πρώτη που θα πληρώσει το κόστος.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Ευαγγελία Ασημακοπούλου