Η Ειδική Αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Μερόπη Τζούφη, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για τη σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΕΚ).
Η βουλεύτρια εξέφρασε έντονη κριτική, κάνοντας λόγο για «ιδιωτικοποίηση του δημόσιου συστήματος κατάρτισης» και «εργοδοτική διείσδυση» στις δημόσιες δομές εκπαίδευσης, τονίζοντας ότι το σχέδιο νόμου «εντείνει τις κοινωνικές, εκπαιδευτικές και περιφερειακές ανισότητες».
1. Εργοδοτικός ρόλος στις δημόσιες δομές
Σύμφωνα με την κ. Τζούφη, το νέο πλαίσιο επιτρέπει στις επιχειρήσεις να έχουν λόγο στη διοίκηση, τον καθορισμό ειδικοτήτων, τον εξοπλισμό και την πρακτική άσκηση των σπουδαστών. Όπως σημείωσε, «οι δημόσιες σχολές μετατρέπονται σε υποκαταστήματα της αγοράς», καθώς οι αποφάσεις περνούν μέσα από «εργοδοτικά φίλτρα» χωρίς διαφάνεια.
Η ίδια τόνισε ότι «η εκπαίδευση δεν είναι εργαλείο κερδοφορίας, αλλά δικαίωμα του πολίτη και υποχρέωση του κράτους».
2. Ανισότητες και διπλό εκπαιδευτικό σύστημα
Η βουλεύτρια υποστήριξε ότι, μετά την καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) και την ψήφιση του νόμου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, οι νέες Ακαδημίες δημιουργούν ένα σύστημα δύο ταχυτήτων.
Όπως ανέφερε, «οι λίγοι θα έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικά σχολεία και κολέγια, ενώ οι πολλοί θα οδηγούνται σε φθηνή κατάρτιση, όπου η αγορά καθορίζει το περιεχόμενο».
3. Κίνδυνος συρρίκνωσης της δημόσιας κατάρτισης
Η ρύθμιση για συγχώνευση ή κατάργηση Ακαδημιών με λιγότερους από 100 σπουδαστές οδηγεί, σύμφωνα με την κ. Τζούφη, σε εκπαιδευτική ερήμωση των απομακρυσμένων περιοχών.
Όπως επισήμανε, «όπου δεν συμφέρει η αγορά, το κράτος αποσύρεται», με αποτέλεσμα οι νέοι της περιφέρειας να χρειάζεται είτε να μετακινηθούν είτε να στραφούν σε ιδιωτικές δομές με οικονομικό κόστος.
4. Μαθητεία χωρίς δικαιώματα και εργασιακή επισφάλεια
Η σύνδεση με την αγορά εργασίας, όπως υποστήριξε, καταλήγει σε μαθητεία χαμηλών αποδοχών, χωρίς σταθερή προοπτική απασχόλησης.
Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλέστηκε, μόλις το 23% των μαθητευομένων προσλαμβάνεται μετά την πρακτική άσκηση, με τους περισσότερους να αμείβονται «κάτω από αξιοπρεπή επίπεδα» και χωρίς πλήρη ασφάλιση.
5. Ευρύτερη υποβάθμιση της δημόσιας Παιδείας
Η κ. Τζούφη συνέδεσε το νομοσχέδιο με μια συνολική εικόνα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης στη δημόσια εκπαίδευση, αναφέροντας ενδεικτικά τα χιλιάδες κενά στα σχολεία, την ειδική αγωγή, τα ολημέρα σχολεία και τα πανεπιστήμια.
Όπως είπε, «η κυβέρνηση παρουσιάζει την αποδόμηση ως αναβάθμιση», ενώ στην πράξη «η δημόσια εκπαίδευση λειτουργεί ως βαλβίδα αποσυμπίεσης των κοινωνικών αποκλεισμών».
Θέση της Νέας Αριστεράς
Η Νέα Αριστερά καταψηφίζει το νομοσχέδιο, το οποίο θεωρεί μέρος μιας στρατηγικής ιδιωτικοποίησης και εκπαίδευσης δύο ταχυτήτων.
Το κόμμα, όπως υπογραμμίζεται, υπερασπίζεται τη δημόσια και δωρεάν Παιδεία σε όλες τις βαθμίδες — σχολείο, πανεπιστήμιο και κατάρτιση — ως «θεμέλιο ισότητας και δημοκρατίας».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 8/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ