Εν όψει του σχετικού διαλόγου για το Εθνικό Απολυτήριο, θα ήθελα να καταθέσω τις ακόλουθες προτάσεις:
Υποχρεωτική εκπαίδευση
Η υποχρεωτική εκπαίδευση θα διαρκεί, όπως σήμερα, από τα τέσσερα (4) μέχρι και τα δεκαπέντε (15) χρόνια του παιδιού (από το σημερινό Νηπιαγωγείο μέχρι και τη σημερινή Γ’ τάξη των Γυμνασίων). Απαιτούνται αλλαγές στο Πρόγραμμα Σπουδών της, με σκοπό, κατά την διάρκειά της, τα παιδιά να αποκτούν το σύνολο των λεγόμενων «εγκύκλιων γνώσεων» και να ασκούνται, σε ικανοποιητικό βαθμό, στις απαραίτητες σήμερα, την εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, δεξιότητες του πολίτη.
Μη υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Η μη υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα αποτελείται, όπως σήμερα, από τις Α’, Β’ και Γ’ τάξεις των Γενικών (ΓΕΛ) και των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ). Τα παιδιά θα εγγράφονται ελεύθερα, σε όποιον τύπο Λυκείου (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) επιθυμούν, όπως σήμερα. Οι προτάσεις που ακολουθούν αφορούν τα ΓΕΛ αλλά αντίστοιχες μπορούν να προκύψουν και για τα ΕΠΑΛ.
Η Α’ τάξη, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σήμερα, δεν θα είναι τάξη Γενικής Παιδείας, αλλά τάξη Επιλογής Κύκλου Σπουδών. Ολοκληρώνοντας την Α’ Λυκείου, τα παιδιά θα πρέπει να έχουν επιλέξει έναν από τους ακόλουθους [πέντε (5)] Κύκλους Σπουδών: Ανθρωπιστικές Σπουδές, Θετικές Σπουδές, Σπουδές Υγείας, Σπουδές Οικονομίας και Σπουδές Πληροφορικής.

Για να επιτευχθεί αυτή η επιλογή, θα πρέπει το Πρόγραμμα Σπουδών της Α’ τάξης να σχεδιαστεί κατάλληλα, με σκοπό τη γνωριμία των παιδιών με όλους τους Κύκλους Σπουδών ή τουλάχιστον με όσους από αυτούς επιλέξουν, όπως περιγράφεται παρακάτω. Κάθε Κύκλος Σπουδών περιλαμβάνει πέντε (5) μαθήματα. Προτείνεται η κατάργηση των ενιαίων μαθημάτων με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους (π.χ. προτείνεται η κατάργηση του ενιαίου μαθήματος Φυσικές Επιστήμες με διακριτά αντικείμενα – κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία). Ένα μάθημα (π.χ. Φυσική) μπορεί να ανήκει σε περισσότερους του ενός Κύκλους Σπουδών (π.χ. Θετικές Σπουδές και Σπουδές Υγείας).
Πίνακας 2 : Κάθε Κύκλος Σπουδών περιλαμβάνει πέντε (5) μαθήματα.

Τα παιδιά θα παρακολουθούν υποχρεωτικά τα μαθήματα Νέα Ελληνική Γλώσσα, Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός, Επιστημονική Ηθική και Φυσική Αγωγή και θα επιλέγουν άλλα εννέα (9) μαθήματα. Η επιλογή θα πραγματοποιείται με την εγγραφή των παιδιών στην Α’ τάξη. Τα επιλεγόμενα εννέα (9) μαθήματα θα ανήκουν, προφανώς, σε διαφορετικούς Κύκλους Σπουδών, και πάντως τουλάχιστον σε δύο (2). Καθένα από τα μαθήματα Νέα Ελληνική Γλώσσα, Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός, Επιστημονική Ηθική και Φυσική Αγωγή θα διδάσκεται δύο (2) ώρες εβδομαδιαίως, ενώ καθένα από τα επιλεγόμενα μαθήματα θα διδάσκεται τρεις (3) ώρες εβδομαδιαίως. Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα θα έχει συνολική χρονική διάρκεια τριάντα πέντε (35) ωρών.
Το υποχρεωτικό μάθημα Επιστημονική Ηθική θα έχει αντικείμενο την επιστημονική δεοντολογία και τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν κατά τη χρήση νέων τεχνολογιών (π.χ. Τεχνητή Νοημοσύνη).


Όλα τα μαθήματα, εκτός από το μάθημα Φυσική Αγωγή, θα είναι γραπτώς εξεταζόμενα.
Οι γραπτές εξετάσεις θα διεξάγονται στο Λύκειο φοίτησης, με επιτηρήτριες/επιτηρητές του ίδιου Λυκείου. Το σύνολο των θεμάτων του εξεταστικού δοκιμίου κάθε μαθήματος θα κληρώνεται, σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας, από τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ). Το πλήθος των θεμάτων ανά μάθημα στην ΤΘΔΔ θα είναι μεγαλύτερο του χίλια (1000). Η βαθμολόγηση των γραπτών θα αποτελεί έργο των Διδασκουσών/Διδασκόντων το αντίστοιχο μάθημα.
Η προαγωγή των παιδιών στην Β’ τάξη θα γίνεται ως εξής: αρχικά θα υπολογίζεται ο προφορικός βαθμός κάθε μαθήματος , όπου α ο βαθμός του μαθήματος στο Α’ τετράμηνο και β ο βαθμός του μαθήματος στο Β’ τετράμηνο. Στη συνέχεια θα υπολογίζεται ο βαθμός ετήσιας επίδοσης κάθε μαθήματος ΒΕΕΜ. Αυτός, για μεν τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα θα προκύπτει από τη σχέση: , για δε το μάθημα Φυσική Αγωγή από τη σχέση: όπου α ο βαθμός του μαθήματος στο Α’ τετράμηνο, β ο βαθμός του μαθήματος στο Β’ τετράμηνο και γ ο γραπτός βαθμός του μαθήματος.
Στη συνέχεια θα υπολογίζεται ο μέσος όρος των βαθμών ετήσιας επίδοσης όλων των μαθημάτων ΜΟΒΕΕΜ. Όλοι οι παραπάνω υπολογισμοί θα γίνονται με προσέγγιση δεκάτου.
Για την προαγωγή στην Β’ τάξη θα απαιτείται Ο ΜΟΒΕΕΜ δεν θα προσμετράται στο βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου. Το όριο των αδικαιολόγητων απουσιών θα είναι μηδέν (0) απουσίες. Το όριο των δικαιολογημένων απουσιών (από γονείς/κηδεμόνες, ιατρούς κ.λπ., εκτός των εξαιρέσεων που ισχύουν και σήμερα) θα είναι εβδομήντα (70) απουσίες.
Στην Β’ και στην Γ’ Λυκείου τα παιδιά θα διδάσκονται τα μαθήματα Νέα Ελληνική Γλώσσα, Επιστημονική Ηθική, Φυσική Αγωγή και τα πέντε (5) μαθήματα, του Κύκλου Σπουδών που έχουν επιλέξει. Τα μαθήματα Νέα Ελληνική Γλώσσα και Επιστημονική Ηθική θα διδάσκονται δύο (2) ώρες εβδομαδιαίως, το μάθημα Φυσική Αγωγή θα διδάσκεται τρεις (3) ώρες εβδομαδιαίως, ενώ καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα θα διδάσκεται πέντε (5) ώρες εβδομαδιαίως. Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα θα έχει συνολική χρονική διάρκεια τριάντα δύο.

Όλα τα μαθήματα, εκτός από το μάθημα Φυσική Αγωγή, θα είναι γραπτώς εξεταζόμενα.
Η προαγωγή των παιδιών στην Γ’ τάξη, όπως και η απόλυση από το Λύκειο θα γίνεται ως εξής: αρχικά και προκειμένου για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα, θα συγκρίνεται ο γραπτός βαθμός γ του μαθήματος, με τον προφορικό βαθμό του μαθήματος , όπου α και β οι βαθμοί του μαθήματος στο Α’ και στο Β’ τετράμηνο αντίστοιχα. Ο ΠΒΜ θα προσαρμόζεται στον γ με απόκλιση δύο (2) μονάδων και έτσι θα προκύπτει ο προσαρμοσμένος προφορικός βαθμός του μαθήματος (ΠΠΒΜ).
Δηλαδή, για το μάθημα Φυσική Αγωγή θα ισχύει: . Στη συνέχεια θα υπολογίζεται ο βαθμός ετήσιας επίδοσης κάθε μαθήματος (ΒΕΕΜ). Αυτός, για μεν τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα θα προκύπτει από τη σχέση: , για δε το μάθημα Φυσική Αγωγή από τη σχέση: . Για την προαγωγή στην Γ’ τάξη και την απόλυση θα απαιτείται για κάθε μάθημα. Στη συνέχεια θα υπολογίζεται ο
μέσος όρος των βαθμών ετήσιας επίδοσης όλων των μαθημάτων ΜΟΒΕΕΜ. Ο ΜΟΒΕΕΜ θα προσμετράται στο βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου ως εξής: ο ΜΟΒΕΕΜ της Β’ Λυκείου κατά 40%, ενώ ο ΜΟΒΕΕΜ της Γ’ Λυκείου κατά 60%. Έτσι, ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου (ΒΕΑ) υπολογίζεται από τη σχέση: . Όλοι οι παραπάνω υπολογισμοί θα γίνονται με προσέγγιση δεκάτου. Οι γραπτές εξετάσεις θα διεξάγονται στα Λύκεια φοίτησης, με επιτηρητές από όμορα Λύκεια. Το πρόγραμμα αυτών των εξετάσεων θα είναι εθνικό (ίδιο για όλα τα Λύκεια) και το σύνολο των θεμάτων του εξεταστικού δοκιμίου κάθε μαθήματος θα κληρώνεται, σε εθνικό επίπεδο (ίδια θέματα για όλα τα παιδιά), από τα θέματα της ΤΘΔΔ. Τα γραπτά των παιδιών θα ψηφιοποιούνται, θα αναρτώνται (χωρίς στοιχεία ταυτοποίησης) στην Πλατφόρμα Βαθμολόγησης και θα διαμοιράζονται (τυχαία) στα μέλη του Σώματος Βαθμολογητριών/Βαθμολογητών, οι οποίες/οποίοι θα τα βαθμολογούν (ηλεκτρονικά). Το όριο των αδικαιολόγητων απουσιών θα είναι μηδέν (0) απουσίες. Το όριο των δικαιολογημένων απουσιών (από γονείς/κηδεμόνες, ιατρούς κ.λπ., εκτός των εξαιρέσεων που ισχύουν και σήμερα) θα είναι εξήντα τέσσερεις (64) απουσίες.
Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Για την κατάταξη των υποψήφιων φοιτητριών/φοιτητών ενός Τμήματος και την επιλογή των εισακτέων, θα λαμβάνεται υπόψη, υποχρεωτικά, ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου. Αν κάποιο Τμήμα επιθυμεί, θα μπορεί να αξιοποιήσει, για τον σκοπό αυτό και πρόσθετα κριτήρια όπως, π.χ., τους ΒΕΕΜ κάποιου/κάποιων μαθημάτων της Γ’ τάξης. Τα πρόσθετα κριτήρια θα αποφασίζονται από το Τμήμα.
Επαναλαμβάνω εδώ ότι αντίστοιχη διάρθρωση μπορεί να έχει και το Επαγγελματικό Λύκειο.
Εύχομαι επιτυχία στον διάλογο που μόλις ξεκινά...
Δρ Αργύρης Δ. Ψαλίδας
Εκπαιδευτικός ΠΕ04.01 (Φυσικών) στο Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
Συγγραφέας - Επιμορφωτής
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ