Συνάντηση ΣΑΚΕΑ με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας
Ίδρυση Τμημάτων Ένταξης σε Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ και Ωνάσεια Σχολεία – Ψηφιακές τομές στα ΚΕΔΑΣΥ – Υποχρεωτική συμμετοχή εκπαιδευτικών ΕΑΕ στις ΕΔΥ – Σταδιακή μονιμοποίηση της Παράλληλης Στήριξης

Σε εξαιρετικά θετικό και δημιουργικό κλίμα πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 18 Ιουλίου η θεσμική συνάντηση του Συλλόγου Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής (ΣΑΚΕΑ) με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Η αντιπροσωπεία του Συλλόγου συναντήθηκε με τον Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου της Υπουργού Σοφίας Ζαχαράκη, κ. Κωνσταντίνο Γιαννικόπουλο, τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης ΕΑΕ, κ. Δημήτρη Μπουσδούνη, καθώς και με τον Σύμβουλο της Υπουργού, κ. Απόστολο Παπακωνσταντίνου.

Η συνάντηση επιβεβαίωσε το κοινό όραμα για ένα λειτουργικό, σύγχρονο και ενταξιακό σύστημα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ενώ από την πλευρά του ο ΣΑΚΕΑ κατέθεσε επίσημο φάκελο προτάσεων επί του νέου νομοσχεδίου.

Τμήματα Ένταξης σε Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ και "Ωνάσεια Σχολεία"

Κομβικό θέμα αποτέλεσε η ίδρυση νέων Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με το Υπουργείο να προαναγγέλλει νομοθετική ρύθμιση: πλέον, η ίδρυση Τ.Ε. θα γίνεται αποκλειστικά με εισήγηση ΚΕΔΑΣΥ και Περιφερειακών Διευθύνσεων.

Από το σχολικό έτος 2025-2026, Τ.Ε. θα λειτουργήσουν σε Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ, καθώς και στα 12 νέα “Ωνάσεια Σχολεία, συμπεριλαμβανομένων Πρότυπων και Πειραματικών μονάδων.

Ο ΣΑΚΕΑ είχε αιτηθεί εγκαίρως την ίδρυση Τ.Ε. στα Ωνάσεια Σχολεία, τεκμηριώνοντας την αναγκαιότητα και προς το Ίδρυμα Ωνάση, και υποδέχθηκε με ικανοποίηση την ανταπόκριση του Υπουργείου.

Μόνιμο προσωπικό και νέος Οδηγός Λειτουργίας Τ.Ε.

Η στελέχωση των νέων Τ.Ε. θα γίνει κατά προτεραιότητα με μόνιμους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, διασφαλίζοντας σταθερότητα και συνέχεια.

Παράλληλα, εντός Οκτωβρίου 2025 θα εκδοθεί νέος Οδηγός Λειτουργίας, με επικαιροποιημένο καθηκοντολόγιο και πρόβλεψη μιας εβδομαδιαίας ώρας συνεργασίας Γενικής και Ειδικής Αγωγής.

Ψηφιακές τομές στα ΚΕΔΑΣΥ

Το Υπουργείο ανακοίνωσε την εισαγωγή ψηφιακών εργαλείων για τα ΚΕΔΑΣΥ, με στόχο την επιτάχυνση και εγκυρότητα των αξιολογήσεων, καθώς και νέα ψηφιακή πλατφόρμα ατομικών φακέλων με πρόσβαση από ΕΔΥ και εκπαιδευτικούς Γενικής Εκπαίδευσης.

Ο ΣΑΚΕΑ επανέλαβε τη θέση του για αποκλειστική αξιολόγηση μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από εκπαιδευτικούς της αντίστοιχης βαθμίδας, και πρότεινε να συμμετέχει εκπαιδευτικός ΕΑΕ Δευτεροβάθμιας στις ομάδες που αξιολογούν μαθητές Ε’ και Στ’ Δημοτικού.

ΕΔΥ: Υποχρεωτική πλέον η συμμετοχή εκπαιδευτικών ΕΑΕ

Σημαντική εξέλιξη αποτελεί η θεσμική ένταξη του εκπαιδευτικού ΕΑΕ στις Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.), με ενεργό ρόλο στις αποφάσεις, αναγνωρίζοντας τη σημαντική επιστημονική του συμβολή.

Παράλληλη Στήριξη και Ειδικά Σχολεία: Στροφή στη μονιμότητα

Το Υπουργείο επανέλαβε τη δέσμευσή του για συνέχιση των προσλήψεων αναπληρωτών ΕΑΕ σύμφωνα με τις ισχύουσες γνωματεύσεις, με στρατηγικό στόχο τη μετατροπή της Παράλληλης Στήριξης σε μόνιμο θεσμό.

Τέλος, δόθηκε έμφαση στη στελέχωση των Ειδικών Σχολείων με μόνιμο προσωπικό και στην προώθηση συνεργασιών με σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης, ώστε να καλλιεργηθεί κουλτούρα ένταξης.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΑΚΕΑ

«Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής (ΣΑΚΕΑ) πραγματοποίησε, την Παρασκευή 18 Ιουλίου 2025, θεσμική συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Η αντιπροσωπεία του Συλλόγου έγινε δεκτή από τον Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου της Υπουργού Παιδείας κας Σοφίας Ζαχαράκη, κ. Κωνσταντίνο Γιαννικόπουλο, τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, κ. Δημήτρη Μπουσδούνη και τον Σύμβουλο της Υπουργού, κ. Απόστολο Παπακωνσταντίνου.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε εξαιρετικά θετικό και δημιουργικό κλίμα, επιβεβαιώνοντας την αγαστή συνεργασία που έχει δομηθεί ανάμεσα στον ΣΑΚΕΑ και στο Υπουργείο Παιδείας. Κατά τη διάρκεια του διαλόγου, που υπήρξε ουσιαστικός και υψηλού επιπέδου, διαφάνηκε η σύμπνοια προσεγγίσεων και η κοινή στόχευση για τη συστηματική ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) στο πλαίσιο της ενταξιακής εκπαίδευσης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Παράλληλα, ο ΣΑΚΕΑ κατέθεσε επίσημο φάκελο προτάσεων που περιλαμβάνει τεκμηριωμένες βελτιωτικές τροποποιήσεις επί του νέου σχεδίου νόμου που βρίσκεται σε διαβούλευση.

Οι προτάσεις αυτές αγκαλιάστηκαν με ενδιαφέρον από την ηγεσία του Υπουργείου, ενώ με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώθηκε πως μεγάλο μέρος των εισηγήσεων που είχε καταθέσει ο ΣΑΚΕΑ στην προηγούμενη συνάντηση βρήκε ουσιαστική ανταπόκριση, γεγονός που επιβεβαιώνει την αποτελεσματικότητα του διαλόγου και μας ενθαρρύνει να συνεχίσουμε με συνέπεια και τεκμηρίωση.

Αναλυτικότερα, συζητήθηκαν τα εξής:

1. Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.)

Κεντρικό σημείο της συνάντησης αποτέλεσε η ίδρυση νέων Τμημάτων Ένταξης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ο ΣΑΚΕΑ εξέφρασε την έντονη ανησυχία του σχετικά με την παρατηρούμενη απροθυμία ορισμένων διευθυντών και διευθυντριών σχολικών μονάδων να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες που αφορούν στην ίδρυση Τμημάτων Ένταξης, στάση η οποία θέτει εμπόδια στην ισότιμη συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην εκπαίδευση.

Το Υπουργείο απάντησε πως έχει δρομολογηθεί νομοθετική ρύθμιση, ώστε η ίδρυση των Τμημάτων Ένταξης από εδώ και στο εξής να υλοποιείται αποκλειστικά με εισηγήσεις των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.

Από το σχολικό έτος 2025-2026 προγραμματίζεται η ίδρυση Τ.Ε. σε Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑ.Λ., καθώς και η λειτουργία Τ.Ε. στα 12 νέα «Ωνάσεια Σχολεία».

Επιπλέον, Τ.Ε. θα συσταθούν και σε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, διασφαλίζοντας την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών/μαθητριών στο δικαίωμα για υποστηρικτική εκπαιδευτική παρέμβαση. Ειδικά για τα ΤΕ. στα «Ωνάσεια σχολεία», ο ΣΑΚΕΑ είχε τεκμηριωμένα υποστηρίξει την αναγκαιότητα ίδρυσής τους, αποστέλλοντας σχετικά αιτήματα τόσο προς το Υπουργείο Παιδείας όσο και προς το Ίδρυμα Ωνάση. Η εξέλιξη αυτή συνιστά ένα ουσιαστικό βήμα προς τη διασφάλιση των αναγκαίων προσαρμογών για την ισότιμη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενισχύοντας ταυτόχρονα τις συνθήκες μάθησης για το σύνολο της σχολικής κοινότητας.

Η στελέχωση των νέων Τ.Ε. θα γίνει κατά προτεραιότητα με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό ΕΑΕ, προκειμένου να ενισχυθεί η λειτουργική συνέχεια και η παιδαγωγική σταθερότητα των δομών.

Εντός Οκτωβρίου 2025 πρόκειται να εκδοθεί νέος Οδηγός Λειτουργίας των Τ.Ε., ο οποίος θα περιλαμβάνει όχι μόνο επικαιροποιημένο καθηκοντολόγιο, αλλά και σαφείς προβλέψεις για την καλλιέργεια συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών Γενικής και Ειδικής Αγωγής. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΑΚΕΑ εισηγήθηκε τη θεσμοθέτηση μίας εβδομαδιαίας ώρας συνεργασίας των δύο ειδικοτήτων, ενταγμένης εντός του υπάρχοντος ωρολογίου προγράμματος, με στόχο τον αποτελεσματικότερο σχεδιασμό και υλοποίηση της συνδιδασκαλίας και την ανάπτυξη τη διαφοροποιημένης διδασκαλίας.

2. Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.)

Ανακοινώθηκε η υλοποίηση νέων ψηφιακών εργαλείων, με σκοπό τη βελτίωση της εγκυρότητας, της παρακολούθησης, της ταχύτητας και της αξιοπιστίας των αξιολογικών εκθέσεων. Η εξέλιξη αυτή θα επιτρέψει στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. να ανταποκρίνονται με επιστημονικό τρόπο και με λιγότερες καθυστερήσεις στις αυξανόμενες ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού. Επιπλέον, πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία νέα ψηφιακή πλατφόρμα, στην οποία θα διατηρείται πλήρης φάκελος για κάθε μαθητή/μαθήτρια με «γνωμάτευση».

Η πλατφόρμα αυτή θα είναι προσβάσιμη από τα μέλη των Ε.Δ.Υ. και από εκπαιδευτικούς της Γενικής Εκπαίδευσης, διευκολύνοντας τη συνεργασία, την αλληλοενημέρωση και την απλοποίηση των διαδικασιών.

Ο ΣΑΚΕΑ επισήμανε εκ νέου την ανάγκη οι μαθητές/μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προσέρχονται για αξιολόγηση στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. να αξιολογούνται αποκλειστικά από εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η εγκυρότητα της αξιολογικής διαδικασίας. Επίσης, ο ΣΑΚΕΑ εισηγήθηκε για τους μαθητές/τις μαθήτριες της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού που προσέρχονται στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στην αντίστοιχη διεπιστημονική ομάδα να υπάρχει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΚΑΙ εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

3. Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.)

Στο νέο πλαίσιο λειτουργίας των Ε.Δ.Υ., καθίσταται υποχρεωτική η συμμετοχή του εκπαιδευτικού ΕΑΕ ως αναπόσπαστο μέλος, με ενεργό ρόλο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Πρόκειται για σημαντική θεσμική τομή που αναγνωρίζει την ειδική παιδαγωγική γνώση ως αναγκαίο στοιχείο κάθε διεπιστημονικής παρέμβασης.

4. Παράλληλη Στήριξη

Επιβεβαιώθηκε η συνέχιση των προσλήψεων αναπληρωτών ΕΑΕ βάσει των ισχυουσών «γνωματεύσεων». Ο στρατηγικός στόχος παραμένει η σταδιακή μετατροπή του θεσμού σε μόνιμη δομή, μέσα από τη στελέχωσή του με σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, ώστε να εξασφαλίζεται η παιδαγωγική συνέχεια και η υψηλή ποιότητα υποστήριξης.

5. Ειδικά Σχολεία (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.)

Υπογραμμίστηκε η ανάγκη για στελέχωση των Ειδικών Σχολείων με μόνιμο προσωπικό και ενισχυμένη παιδαγωγική υποστήριξη. Τονίστηκε, επιπλέον, η σημασία της εξωστρέφειας των σχολικών μονάδων αυτών μέσω συνεργειών με σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ενταξιακής εκπαιδευτικής κουλτούρας.

Συμπεράσματα – Κοινό Όραμα

Η συνάντηση ανέδειξε την ουσία και τη σημασία του θεσμικού διαλόγου, με τα δύο μέρη να εκφράζουν κοινή βούληση για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου, λειτουργικού και ενταξιακού εκπαιδευτικού πλαισίου στην ΕΑΕ. Το θετικό κλίμα, η αμοιβαία κατανόηση και η ανταπόκριση του Υπουργείου στις τεκμηριωμένες προτάσεις μας αποτελούν ενθαρρυντικά σημεία συνέχειας.

Ο ΣΑΚΕΑ παραμένει σταθερά προσηλωμένος στην προώθηση επιστημονικά τεκμηριωμένων θέσεων και στη διαρκή ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, με έμφαση σε όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες και το δικαίωμά τους για ποιοτική, ενταξιακή εκπαίδευση. 5 Δεσμευτήκαμε από κοινού για νέα συνάντηση το προσεχές διάστημα, στο πλαίσιο της εξαιρετικής συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει και της συνέχισης του θεσμικού διαλόγου προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Με εκτίμηση, για τo Δ.Σ. του Σ.Α.Κ.Ε.Α.

Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας

Πουλπούλογλου Νικόλαος Ναζίρης Ιωάννης»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πώς λέγεται στα ελληνικά η «ντομάτα»;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γαζα
Σχέδιο εκτοπισμού Παλαιστινίων στη Λιβύη εξετάζει το Ισραήλ – Επικίνδυνη πρόταση υπό το πρίσμα του «οράματος Τραμπ»
«Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής»: Αποκαλύψεις για πρόταση του Ισραήλ με εκτοπισμό πληθυσμού εκτός Γάζας υπό τις «ευλογίες» Τραμπ
Σχέδιο εκτοπισμού Παλαιστινίων στη Λιβύη εξετάζει το Ισραήλ – Επικίνδυνη πρόταση υπό το πρίσμα του «οράματος Τραμπ»
Γονείς στις ΗΠΑ μέσα σε αμάξι
Κτηνωδία: Ζευγάρι κρατούσε τον 7χρονο γιο του κλειδωμένο σε ντουλάπα και τον άφηνε να λιμοκτονεί
«Ήταν ένας σκελετός με δέρμα πάνω του» – Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες για την υπόθεση κακοποίησης
Κτηνωδία: Ζευγάρι κρατούσε τον 7χρονο γιο του κλειδωμένο σε ντουλάπα και τον άφηνε να λιμοκτονεί
Απάντηση Grok στο Χ (πρώην Twitter)
Όταν το Grok βάζει τα γυαλιά: «Αν η ΝΔ ήταν στη Σουηδία, θα είχε ήδη πέσει»
Η Τεχνητή νοημοσύνη είδε ΟΠΕΚΕΠΕ και «μίλησε» σαν... Εισαγγελέας Σκανδιναβίας - Μια απλή ερώτηση στο X (πρώην Twitter) ξεγυμνώνει την πολιτική ανοχή...
Όταν το Grok βάζει τα γυαλιά: «Αν η ΝΔ ήταν στη Σουηδία, θα είχε ήδη πέσει»