Η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη, σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «Political», παρουσίασε τις βασικές προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης, σε μια περίοδο που η μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος εισέρχεται σε φάση υλοποίησης.
Κεντρικά σημεία της συνέντευξης αποτέλεσαν η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, η προώθηση των Ωνασείων Δημόσιων Σχολείων με κοινωνικά κριτήρια, καθώς και η καθολική εφαρμογή σύγχρονων εργαλείων μάθησης όπως το Ψηφιακό Φροντιστήριο και οι διαδραστικοί πίνακες.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην πανεπιστημιακή ασφάλεια, με στόχο την πλήρη εφαρμογή των μέτρων από τον Σεπτέμβριο, σεβόμενη την ακαδημαϊκή ελευθερία αλλά εξασφαλίζοντας την προστασία της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Ακολουθεί η συνέντευξη στον της Υπουργού στον Χρήστο Μυτιλινιό:
Κυρία υπουργέ, μετά την απόφαση του ΣτΕ για τη συνταγματικότητα των μη κρατικών ΑΕΙ, ποια είναι τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης για την αδειοδότησή τους και πότε αναμένεται να λειτουργήσουν τα πρώτα ιδρύματα;
Η πρόσφατη απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση μιας ιστορικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, μέσω της οποίας θέλουμε να εξελιχτεί η χώρα μας σε εκπαιδευτικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Πρόκειται για ένα βήμα ενίσχυσης της ακαδημαϊκής πολυμορφίας, περισσότερων επιλογών για τα παιδιά μας και αναβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Ήδη 12 διεθνή πανεπιστήμια ετοιμάζονται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους από το νέο ακαδημαϊκό έτος, προσφέροντας προγράμματα σπουδών υψηλής ποιότητας, με έμφαση στην καινοτομία και τη σύνδεση με την αγορά εργασίας.
Στην παρούσα φάση, βρισκόμαστε στο κρίσιμο σημείο αξιολόγησής τους από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και τον ΕΟΠΠΕΠ. Μέχρι τέλη Ιουλίου θα έχει υποβληθεί η εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης σχετικά με τα ιδρύματα και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών. Όσα ιδρύματα λάβουν τελικά το «πράσινο φως», θα μπορέσουν να λειτουργήσουν από τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο ήρθε για να μείνει. Ο στόχος που έχουμε θέσει για τη νέα σχολική χρονιά 2025-2026 είναι η περαιτέρω στήριξη και ο εμπλουτισμός του θεσμού, επ’ ωφελεία των παιδιών αλλά και των οικογενειών τους.
Πώς αξιολογείτε την αντίδραση μέρους της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά και στελεχών της αντιπολίτευσης, που κάνουν λόγο για «παράκαμψη της συνταγματικής διαδικασίας» μέσω της ερμηνείας του άρθρου 28;
Την απάντηση τη δίνει η απόφαση του ΣτΕ. Από εκεί και πέρα, βρισκόμαστε διαρκώς σε συνεργασία με την πανεπιστημιακή κοινότητα, για θέματα που αφορούν το πανεπιστήμιο και την ενδυνάμωση της ανώτατης εκπαίδευσης.
Όταν όμως αναφερόμαστε στην ασφάλεια των φοιτητών μας που θέλουν να ασκήσουν το αναφαίρετο δικαίωμα στη μόρφωση, οφείλουμε να συμφωνούμε στα αυτονόητα. Από την άλλη, δυστυχώς έχουμε μια αντιπολίτευση κατώτερη των περιστάσεων, που δεν μπορεί να συμβαδίσει με τις σύγχρονες απαιτήσεις και να αφουγκραστεί τις ανάγκες της νέας γενιάς.
Μια αντιπολίτευση του «όχι σε όλα» και «ναι σε τίποτα» όχι μόνο δεν προσφέρει στην πρόοδο της πατρίδας, αλλά μένοντας διαρκώς προσκολλημένη σε παρωχημένες ιδεοληψίες και αγκυλώσεις, προσπαθεί να φρενάρει ό,τι καλό πάει να γίνει προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Εις μάτην. Ακούμε την κοινωνία και συνεχίζουμε το κυβερνητικό μας έργο, για μια ανώτατη εκπαίδευση που θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο παγκόσμιο ακαδημαϊκό περιβάλλον.
Τι απαντάτε στην κριτική που δέχεστε για ταξική διάσταση των Ωνάσειων Δημόσιων Σχολείων; Με ποιον τρόπο θα διασφαλίσετε ότι δεν θα δημιουργηθούν σχολεία δύο ταχυτήτων;
Καμία ταξική διάσταση. Το αντίθετο θα έλεγα, καθώς τα Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία έρχονται να ενισχύσουν τα γενικά. Το μεγάλο ενδιαφέρον μάλιστα που επέδειξαν τα παιδιά στις εξετάσεις του Μαΐου αποδεικνύει ότι η ελληνική οικογένεια έχει δίψα για μια βελτιωμένη και διαφοροποιημένη δημόσια εκπαίδευση.
Να σας ενημερώσω ότι το 60% των μαθητών που θα επιλεγούν μέσα από τις εξετάσεις για τα Ωνάσεια Σχολεία θα προέρχονται από τις τοπικές κοινωνίες όπου ιδρύονται τα σχολεία. Συνεπώς, δίνουμε μεγάλη αξία στην ενίσχυση και στήριξη των περιοχών, αλλά και στη διατήρηση της κοινωνικής ανθρωπογεωγραφίας.
Τόσο ο νέος θεσμός των Ωνασείων Δημόσιων Σχολείων όσο και οι καλές πρακτικές των Πειραματικών και των Προτύπων που ήδη εφαρμόζονται όχι μόνο δεν πρόκειται να δημιουργήσουν σχολεία δύο ταχυτήτων, αλλά θα αποτελέσουν «πηγή» έμπνευσης για τα γενικά σχολεία και επιπλέον κίνητρο προόδου για τους μαθητές.
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την καθολική εφαρμογή του Ψηφιακού Φροντιστηρίου, των πολλαπλών βιβλίων και των διαδραστικών πινάκων σε όλα τα σχολεία της χώρας;
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο ήρθε για να μείνει. Ο στόχος που έχουμε θέσει για τη νέα σχολική χρονιά 2025-2026 είναι η περαιτέρω στήριξη και ο εμπλουτισμός του θεσμού, επ’ ωφελεία των παιδιών αλλά και των οικογενειών τους.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά καινοτόμο εκπαιδευτική δράση με σημαντικά αποτελέσματα, που αποτελεί το μέσο για την απομείωση ενός σημαντικού βάρους για τις οικογένειες. Να σας αναφέρω χαρακτηριστικά ότι φέτος μέσω ελεύθερης πρόσβασης παρακολούθησαν τα live μαθήματα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου 49.000 παιδιά της Γ’ Λυκείου, με τη συμβολή 75 εκπαιδευτικών, ενώ από την Ε’ δημοτικού μέχρι και τα παιδιά που φοιτούν στη Β΄ Λυκείου θα γίνεται διαρκώς ανατροφοδότηση της πλατφόρμας με ποικιλία γνωστικών αντικειμένων.
Όσον αφορά το πολλαπλό βιβλίο, να σας ενημερώσω ότι έχει γίνει μια πολυετής προσπάθεια, με στόχο το 2026 να υπάρχει επιλογή από τον καθηγητή του βιβλίου που ταιριάζει περισσότερο στη μεθοδολογία και την προσέγγισή του, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη μετάδοση, αλλά και αφομοίωση της γνώσης από τα παιδιά μας.
Σχετικά με τους διαδραστικούς πίνακες, έχουν ήδη αποσταλεί στα σχολεία μας 36.000 πίνακες και αναμένονται ακόμη 2.900. Η βέλτιστη αξιοποίησή τους αποτελεί μια δυναμική διαδικασία (επιμόρφωση εκπαιδευτικών, προσθήκη ψηφιακών προγραμμάτων κ.ά.) που εξελίσσεται διαρκώς.
Θέλουμε η μάθηση να είναι σύγχρονη και «ζωντανή» για τους μαθητές μας και οι διαδραστικοί πίνακες να αποτελέσουν το «παράθυρο» στον κόσμο της γνώσης!
Σχετικά με την πανεπιστημιακή ασφάλεια, ποια είναι η αποτίμησή σας για την αποτελεσματικότητα των νέων μέτρων αντιμετώπισης βίας και φθορών στα ΑΕΙ; Έχετε εικόνα για τη μείωση περιστατικών;
Πέραν των μέτρων που ανακοινώσαμε και που σύντομα θα είναι νόμος του κράτους, να θυμίσω ότι από το 2019 με πρωτοβουλία αυτής της κυβέρνησης έχει εφαρμοστεί μια σειρά αποτελεσματικών παρεμβάσεων, με πιο σημαντική την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και τη δυνατότητα άμεσης επέμβασης των αστυνομικών αρχών, όταν έχουμε διάπραξη έκνομων πράξεων εντός των πανεπιστημιακών χώρων.
Σε πρόσφατη συνάντηση που είχα με τη Σύνοδο των Πρυτάνεων, ζήτησα να τρέξουν ακόμη πιο γρήγορα οι ενέργειες που είναι αναγκαίες για την εμπέδωση του κλίματος ασφάλειας στα πανεπιστήμια, όπως η υιοθέτηση σύγχρονων κανονισμών και σχεδίων ασφαλείας.
Πάντα με σεβασμό στην ακαδημαϊκή ελευθερία, στους φοιτητές, αλλά και στις οικογένειες, που με κόπο και στερήσεις στήριξαν και στηρίζουν την προσπάθεια των παιδιών τους. Με τα μέτρα που θέλουμε να εφαρμόσουμε, κάνουμε απλά το αυτονόητο.
Ήρθε η ώρα ό,τι συμβαίνει στα πανεπιστήμια του εξωτερικού να γίνει πράξη και στην Ελλάδα. Είναι βέβαιο ότι με τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά και την πλήρη εφαρμογή των μέτρων θα έχουμε ακόμη καλύτερη εικόνα και αρκετά μετρήσιμα αποτελέσματα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Απόλυτος θρίαμβος για μαθήτρια πολύτεκνης οικογένειας – 20 σε όλα τα μαθήματα στις Πανελλαδικές
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 30/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ