Thumbnail
Αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης στα Πανεπιστήμια: Το σχέδιο για εξετάσεις αποκλειστικά από την Τράπεζα Θεμάτων και καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου

Για την Τρίτη 8 Ιουλίου προγραμματίστηκε η ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με αντικείμενο τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής, Χριστόδουλος Στεφανάδης. Η πρωτοβουλία για τη διεξαγωγή της συζήτησης ανήκει σε οκτώ βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, με επικεφαλής τον τομεάρχη Παιδείας του κόμματος, Στέφανο Παραστατίδη.

Σύμφωνα με τον κ. Στεφανάδη, στόχος της συζήτησης είναι να αναδειχθούν εποικοδομητικές προτάσεις γύρω από το νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο που προωθεί η κυβέρνηση μέσω του Εθνικού Απολυτηρίου, το οποίο αναμένεται να επανακαθορίσει τον τρόπο αξιολόγησης και αποφοίτησης των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ποιοι θα συμμετάσχουν στη συζήτηση

Η συνεδρίαση θα έχει ευρεία πολιτική και επιστημονική εκπροσώπηση, με συμμετοχή της Υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη, εκπροσώπων όλων των κοινοβουλευτικών κομμάτων, καθώς και εξωκοινοβουλευτικών προσώπων. Ιδιαίτερη σημασία αποκτά η πρόσκληση του γλωσσολόγου και πρώην Πρύτανη του ΕΚΠΑ, Γιώργου Μπαμπινιώτη, ο οποίος θα καταθέσει τις απόψεις και προτάσεις του επί του θέματος, συμβάλλοντας με την επιστημονική του εμπειρία στον διάλογο.

Η συνεδρίαση της 8ης Ιουλίου αναμένεται να λειτουργήσει ως προάγγελος δημόσιας διαβούλευσης.

ζαχαρακη

Αναλυτικά

 

Αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης στα Πανεπιστήμια: Το σχέδιο για εξετάσεις αποκλειστικά από την Τράπεζα Θεμάτων και καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου

Σχέδιο για σαρωτικές αλλαγές στη δομή του Λυκείου και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με όχημα τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου έχει βγάλει από το συρτάρι η υπουργός Παιδείας κ. Σοφία Ζαχαράκη.

Όπως ανακοίνωσε σε συνέντευξή της στην τηλεόραση της ΕΡΤ, το Εθνικό Απολυτήριο «είναι μία μεγάλη συζήτηση που θα γίνει σε επίπεδο υπερκομματικό, κυρίως για το πώς μπορεί να δομηθεί».

Οι Πανελλαδικές του 2026 θα διεξαχθούν κανονικά. Η πλήρης εφαρμογή του νέου συστήματος προβλέπεται μετά το 2027

Και η Σοφία Ζαχαράκη εμφανίστηκε καθησυχαστική, τονίζοντας πως τα παιδιά δεν πρέπει να ανησυχούν. «Τα παιδιά τα οποία ετοιμάζονται αυτή τη χρονιά και είναι στη β' τάξη του Λυκείου. Οι εξετάσεις θα ισχύσουν κανονικά γιατί γνωρίζω ότι ήδη έχουν ξεκινήσει και προετοιμάζονται.»

Το νέο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας που βασίζεται στο σχεδιασμό που ξεκίνησε επί θητείας Πιερρακάκη και προωθείται πλέον από τη νέα υπουργό Σοφία Ζαχαράκη, βασίζεται σε δυο θεμελιώδεις άξονες:

1. Εξετάσεις αποκλειστικά από την Τράπεζα Θεμάτων

Το σχέδιο προβλέπει από το 2026, όλες οι ενδοσχολικές εξετάσεις (προαγωγικές και απολυτήριες) να βασίζονται αποκλειστικά στην Τράπεζα Θεμάτων. Τώρα επιλέγονται εξ ημισείας από Τράπεζα Θεμάτων και από τον διδάσκοντα του μαθήματος. Το νέο αυτό καθεστώς, σύμφωνα με όσα διακηρύττει το υπουργείο Παιδείας, έρχεται να εξασφαλίσει ενιαία κριτήρια αξιολόγησης και να ενισχύσει τη διαφάνεια.

Η κεντρική ιδέα είναι ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου να προκύπτει από ενδοσχολικές εξετάσεις στα βασικά μαθήματα κάθε επιστημονικής κατεύθυνσης (όπως Αρχαία, Ιστορία, Βιολογία, Χημεία, Μαθηματικά, Φυσική, Πληροφορική, Οικονομία και Γλώσσα – Εκθεση).

Παράλληλα η φιλοδοξία του υπουργείου Παιδείας είναι η αλλαγή στον τρόπο βαθμολόγησης των γραπτών στις ενδοσχολικές εξετάσεις, με την αξιοποίηση ενός ψηφιακού συστήματος επί των γραπτών που θα έχουν σκαναριστεί.

Οι δηλωμένοι στόχοι των επιτελών του υπουργείου Παιδείας είναι η ομοιογενής αξιολόγηση πανελλαδικά, η πίεση για κάλυψη της διδακτέας ύλης και ο περιορισμός της «χαριστικής» προαγωγής.

2. Εθνικό Απολυτήριο με βάση το 10 – Τέλος στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής - Εισαγωγή στα ΑΕΙ με ευέλικτα κριτήρια ανά τμήμα

Ο σχεδιασμός προβλέπει κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), που είχε εισαχθεί το 2021, και καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου με βάση το 10. Η είσοδος στα ΑΕΙ θα προϋποθέτει μέσο όρο τουλάχιστον 10 στο απολυτήριο. Σύμφωνα με το σχεδιασμό η βαθμολογία θα διαμορφώνεται με συνυπολογισμό βαθμών Β’ και Γ’ Λυκείου (ενδεχομένως και Α’) οι οποίοι θα έχουν προκύψει με ενδοσχολικές εξετάσεις μέσω της Τράπεζας Θεμάτων και με ψηφιακή βαθμολόγηση.

Θα ακολουθούν εξετάσεις πανελλαδικού τύπου, στις οποίες η βαθμολόγηση των γραπτών θα γίνεται όπως σήμερα. Η συμμετοχή στις εξετάσεις, θα είναι προαιρετική, καθώς προβλέπεται να υπάρχουν τμήματα ΑΕΙ που για την εισαγωγή θα ζητούν μόνο απολυτήριο Λυκείου.

Κάθε πανεπιστημιακό τμήμα αποκτά τη δυνατότητα να καθορίζει τα δικά του κριτήρια εισαγωγής, συνδυάζοντας τον βαθμό απολυτηρίου με επιπλέον εξετάσεις ή μαθήματα αυξημένης βαρύτητας.

Ανώτατα στελέχη του υπουργείου Παιδείας που έχουν εμπλοκή με τον σχεδιασμό του Εθνικού Απολυτηρίου σημειώνουν ότι «θέλουμε να ενισχύσουμε το απολυτήριο και να απελευθερώσουμε τις σχολές από την ομοιομορφία της πρόσβασης. Το πανεπιστήμιο θα αποφασίζει με βάση τις ανάγκες του».

Η Τράπεζα Θεμάτων και το «ξεκαθάρισμα» του Λυκείου

Το Εθνικό Απολυτήριο  αντλεί στοιχεία και φιλοσοφία από άλλες προηγούμενες εκδοχές πανελλαδικών εξετάσεων ή εξαγγελίες που δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν. Τα "ξαδελφάκια" του είναι ανάλογες εξαγγελίες του Γιώργου Παπανδρέου στα μέσα της δεκαετίας του 90, το σύστημα Αρσένη (1998/99), οι ιδέες της Άννας Διαμαντοπούλου το 2010/11 και η προγραμματική εξαγγελία της ΝΔ το 2019.

Να το ξεκαθαρίσουμε ευθύς: Είναι φανερό ότι η κεντρική γραμμή πλεύσης του υπουργείου Παιδείας είναι η έμφαση στις εξεταστικές δοκιμασίες που αφενός οδηγούν σε ένα «ξεκαθάρισμα» του μαθητικού πληθυσμού και αφετέρου απλώνουν την «σκιά τους» στην ημερήσια διάταξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Δεν χρειάζεται να καταναλώσουμε πολλή… στατιστική, για να αποδείξουμε ότι στήνεται και πάλι ένας ολοκληρωμένος και «θωρακισμένος μηχανισμός αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν τις πόρτες του νέου Λυκείου.

Το κλειδί είναι η Τράπεζα θεμάτων που, καθόλου τυχαία, προβάλλεται με φωτοστέφανο αθωότητας από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αποτελεί το πιο δηλητηριώδες τμήμα της οικοδόμησης του λεγόμενου «νέου σχολείου».

Η πρώτη εμπειρία, με την Τράπεζα Θεμάτων είναι το «τρέξιμο» στην εξεταστέα ύλη, που για εκατοντάδες σχολεία ήταν και παραμένει μεγάλος βραχνάς.

Τι σημαίνει, όμως, όλος ο σχεδιασμός;

α) Επί της ουσίας μετατρέπει τις ενδοσχολικές εξετάσεις του Λυκείου σε άτυπες «Πανελλήνιες», ενισχύοντας τον ανταγωνιστικό και εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος δε βρίσκεται ο μαθητής αλλά η ύλη.

β) Δε λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις μαθησιακές ανάγκες των παιδιών διαφορετικών τμημάτων και υποτάσσει τα πάντα σε μια ασθμαίνουσα κάλυψη μιας υπερβολικά εκτενούς ύλης περιορίζοντας τα περιθώρια εμβάθυνσης και αφομοίωσής της από τους μαθητές.

γ) Στοιχειώδη γνώση να έχει κάποιος για την κατάσταση στις σχολικές τάξεις και για τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μάθησης, αντιλαμβάνεται ότι πολύ γρήγορα η λειτουργία της Τράπεζας θα απογειώσει τη σχολική θνησιμότητα, δηλαδή την απόρριψη ή την ενσωμάτωση της αδυναμίας, την απόγνωση, την αναχαίτιση, το ψαλίδισμα των προσδοκιών, τον φόβο και την εγκατάλειψη.

Παράλληλα η Τράπεζα Θεμάτων, δηλαδή το είδος και η «ποιότητα» των ερωτήσεων, μπορεί αθέατα να προσανατολίσει τη μαθησιακή διαδικασία σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις, να υποβαθμίσει το «πώς» και το «γιατί», να πριμοδοτήσει συγκεκριμένους τρόπους διδασκαλίας ή διαβάσματος. Στην κατεύθυνση αυτή προφανώς ρίχνεται λίπασμα και από τις ερωτήσεις τύπου πολλαπλής επιλογής κ.λπ. Είναι σαφές ότι στο νέο περιβάλλον η φροντιστηριακή εκγύμναση θα κερδίσει έδαφος ως «σώμα και πνεύμα» στο σχολείο, ενώ η υπερτυποποίηση της διδασκαλίας θα απογειωθεί.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάζουν τους εκπαιδευτικούς να δουλεύουν... και στις διακοπές!

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Γάζα
Γάζα: 15 ΜΚΟ καταγγέλλουν το GHF για συνέργεια σε εγκλήματα πολέμου
Σφοδρές επικρίσεις δέχεται το Ανθρωπιστικό Ίδρυμα για τη Γάζα (GHF), καθώς 15 διεθνείς Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις προειδοποιούν πως η λειτουργία του...
Γάζα: 15 ΜΚΟ καταγγέλλουν το GHF για συνέργεια σε εγκλήματα πολέμου
Κίνημα Δημοκρατίας
Kίνημα Δημοκρατίας: Πλήγμα στη συμμετοχή των εργαζομένων στα πειθαρχικά συμβούλια
Αντιδημοκρατική ανατροπή στο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων καταγγέλλει ο Τομέας Παιδείας του Κινήματος Δημοκρατίας
Kίνημα Δημοκρατίας: Πλήγμα στη συμμετοχή των εργαζομένων στα πειθαρχικά συμβούλια
Steaming the Future_Thessaloniki
«STEAMing the Future»: 628 μαθητές και 77 εκπαιδευτικοί σε πρόγραμμα του Κολλεγίου Ανατόλια με τη στήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη
Εκατοντάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα γνώρισαν τον κόσμο του STEAM μέσα από το καινοτόμο πρόγραμμα του Κολλεγίου Ανατόλια, με...
«STEAMing the Future»: 628 μαθητές και 77 εκπαιδευτικοί σε πρόγραμμα του Κολλεγίου Ανατόλια με τη στήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη