Για τον καθηγητή Χρήστο Φράγκο: Με αφορμή τα 40 χρόνια του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ΑΠΘ
Ο Χρήστος Φράγκος αποτέλεσε εμπνευστής και ιδρυτικό μέλος των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης και υποστήριξε τα αιτήματα του κλάδου για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης σε πανεπιστημιακό επίπεδο

Το άρθρο για τον Χρήστο Φράγκο γράφεται με αφορμή τα 40 χρόνια από την ίδρυση του Τμήματος Νηπιαγωγών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τα οποία γιορτάζει φέτος το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Α.Π.Θ., όπως μετονομάστηκε αργότερα. Ο Χρήστος Φράγκος αποτέλεσε εμπνευστής και ιδρυτικό μέλος των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης και υποστήριξε τα αιτήματα του κλάδου για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Ήταν ένας καθηγητής με όραμα, με αφοσίωση στην εκπαίδευση και πάντα στην επιστημονική πρωτοπορία.

Τον θυμάμαι σαν δάσκαλο να συζητά στα μεγάλα ακροατήρια των μαθημάτων του στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και στις αρχές της δεκαετίας του ‘90, ό,τι πιο σύγχρονο υπήρχε σε επίπεδο θεωρίας και πρακτικής. Εισήγαγε τον όρο Ψυχοπαιδαγωγική και άνοιξε το πεδίο της διεπιστημονικότητας στην μελέτη των εκπαιδευτικών φαινομένων. Στα μαθήματά του δεν ακούγαμε μόνο για τις θεωρίες παιδαγωγών και ψυχολόγων όπως αυτές του J. Piaget και του L. Vygotsky, τότε ακόμα σχετικά άγνωστου στον ελληνικό χώρο. Αναλύαμε διαλογικά ζητήματα για το σχολείο του μέλλοντος, για την ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών, τον ρόλο των εκπαιδευτικών και την οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στα μαθήματα αυτά μπορούσε κανείς να διαπιστώσει τις βαθύτατες γνώσεις που αντλούσε από τον χώρο της φιλοσοφίας, των επιστημών της εκπαίδευσης και των κοινωνικών επιστημών ευρύτερα. Τα μαθήματα δεν έμεναν όμως σε ένα θεωρητικό επίπεδο. Η ίδρυση του Παιδικού Κέντρου στο οποίο φοιτούσαν παιδιά 2,5 – 5 χρονών δίπλα στις τότε λυόμενες αίθουσες του Τμήματος σε συνεργασία με την αείμνηστη καθηγήτρια Μαρίκα Τσιαντζή, αποτέλεσε πεδίο εφαρμοσμένης έρευνας και εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, διευκολύνοντας την επαφή μας με το πεδίο της πράξης και την σύνδεσή του με διαφορετικές θεωρίες.

Οι πρωτοβουλίες του για υποστήριξη του ερευνητικού και εφαρμοσμένου πεδίου της προσχολικής εκπαίδευσης οδήγησαν στην δημιουργία του Παιδαγωγικού Κέντρου Ερευνών και Επιμόρφωσης στην Κρυοπηγή Χαλκιδικής, το οποίο υποστηρίχθηκε οικονομικά από το ζεύγος Ziegler. Η σύνδεση του Κέντρου αυτού με τις δράσεις του Τμήματος ήταν συνεχής με προσκλήσεις καθηγητών και καθηγητριών από ιδρύματα του εξωτερικού και την διοργάνωση επιμορφωτικών δράσεων για όλη την εκπαιδευτική και ερευνητική κοινότητα. Οι συναντήσεις αυτές ενέπνευσαν και έδωσαν εφόδια σε πολλές και πολλούς από εμάς που τότε αναζητούσαμε ερευνητικά τους δρόμους μας.

Ο Χ. Φράγκος αποτέλεσε ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Έρευνα στην Προσχολική Αγωγή (European Early Childhood Education Research Association) και φιλοξένησε ένα από τα πρώτα συνέδριά της στο Παιδαγωγικό Κέντρο Ερευνών και Επιμόρφωσης στην Κρυοπηγή το 1994. Σε όλα τα συνέδρια που ακολούθησαν και μέχρι να αποβιώσει ήταν ο πρώτος που ερχόταν και ο τελευταίος που έφευγε από αυτά, συμμετέχοντας ενεργά και ενθαρρύνοντας πάντα τους νέους και τις νέες επιστήμονες.

Όλα όσα δημιούργησε δεν ήταν εύκολα, ούτε υπήρχε πάντα ένα χαλί στρωμένο για τις καινοτομίες που εισήγαγε και τις πρωτοβουλίες που πήρε. Όμως ο Χ. Φράγκος ήταν ένας άνθρωπος ανοικτός σε νέες ιδέες, με πίστη στις συνεργασίες που ευνοούσε με κάθε τρόπο εντός και εκτός του Τμήματός του, ένας άνθρωπος εργατικός, επίμονος και αφοσιωμένος στην επιστημονική και ακαδημαϊκή πρόοδο. Το αποτύπωμα του Χ. Φράγκου έχει μείνει αναλλοίωτο στον χώρο της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών. Ένα αποτύπωμα που δείχνει τον δρόμο για εμάς που υπηρετούμε το Πανεπιστήμιο και την εκπαίδευση. Πίστη και αφοσίωση σε ό,τι αφορά τα παιδιά, τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας και το επιστημονικό πεδίο που υπηρετούμε. Επιμονή στις δυσκολίες, ενίσχυση των συνεργασιών και οργάνωση της δράσης μας με ένα δημοκρατικό και προοδευτικό όραμα προς όφελος της κοινωνίας. Το Τμήμα που υπηρέτησε τιμά την μνήμη του με ημερίδα αφιερωμένη στην προσωπικότητα και το έργο του την Δευτέρα 19/5, ώρα 18.00–20.30 στον 10ο όροφο του Πύργου της Παιδαγωγικής Σχολής Α.Π.Θ.

* Σοφία Αυγητίδου, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

photo_sofia_avgitidou.jpg

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 70.000 υποψήφιους ως 19/5 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/05

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

malama
Κ.Μάλαμα: Να ακυρωθεί το απαράδεκτο σχέδιο μετατροπής της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης σε τιμωρητικό μηχανισμό
Η ίδρυση σχολείων με «τιμωρητική λογική» για παιδιά που θεωρούνται παραβατικά, δημιουργεί ένα πλαίσιο αποκλεισμού και στιγματισμού, που όχι μόνο δεν...
Κ.Μάλαμα: Να ακυρωθεί το απαράδεκτο σχέδιο μετατροπής της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης σε τιμωρητικό μηχανισμό
mousiki
Μουσικό Σχολείο Άρτας: Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για τη νέα σχολική χρονιά
Το Μουσικό Σχολείο Άρτας ανοίγει τις πύλες του για νέες εγγραφές – Μια ξεχωριστή εκπαιδευτική πρόταση για μαθητές με αγάπη στη μουσική
Μουσικό Σχολείο Άρτας: Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για τη νέα σχολική χρονιά
πυροσβέστης
Μεγάλη φωτιά στη Ριτσώνα – Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις
Για προληπτικούς λόγους, στάλθηκε μήνυμα από το 112 στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, προκειμένου να είναι σε επιφυλακή
Μεγάλη φωτιά στη Ριτσώνα – Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις