ekpaideytikos
Η πρόταση για «διορισμό με εντοπιότητα» δεν είναι νέα, αλλά επανέρχεται σε κάθε εκπαιδευτική κρίση.

Το οξύ πρόβλημα στελέχωσης των σχολείων σε ακριτικά νησιά όπως τα Ψαρά επαναφέρει στο προσκήνιο το ζήτημα των διορισμών εκπαιδευτικών. Ο δήμαρχος Ψαρών, Κώστας Βρατσάνος, προτείνει να ληφθεί υπόψη η εντοπιότητα ως επιπλέον κριτήριο στους διορισμούς, προκαλώντας αντιδράσεις αλλά και ευρύτερο προβληματισμό για τη βιωσιμότητα της δημόσιας εκπαίδευσης στις απομονωμένες περιοχές.

Το πρόβλημα: Σχολεία χωρίς δασκάλους

Ο δήμαρχος Ψαρών, μιλώντας στην εκπομπή «Now», περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση: «Τα νησιά μας είναι δυσπρόσιτα, αλλά δεν πρέπει να γίνουν απρόσιτα», τόνισε, αναδεικνύοντας το θέμα της έλλειψης εκπαιδευτικών.

Αναφέρθηκε μάλιστα σε τέσσερις νέους εκπαιδευτικούς από το νησί, αδιόριστους, που θα επιθυμούσαν να εργαστούν εκεί μόνιμα. Η λύση, σύμφωνα με τον ίδιο, θα μπορούσε να έρθει με το να ενταχθεί η εντοπιότητα ως προϋπόθεση ή πριμοδότηση στους διορισμούς.

Ο κ. Βρατσάνος ζήτησε επιπλέον να θεσπιστεί πρόγραμμα στέγασης εκπαιδευτικών, στα πρότυπα εκείνου που ισχύει για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. «Με τους μισθούς που παίρνουν, το πρόβλημα της στέγασης είναι τεράστιο», επεσήμανε.

ΟΛΜΕ: «Αντίθετοι στην εντοπιότητα – Απειλείται η ισονομία»

Η πρόταση δεν έμεινε αναπάντητη. Η αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, Στέλλα Μανουσογιωργάκη, τόνισε πως οι διορισμοί βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια – όπως προσόντα, προϋπηρεσία, επιμόρφωση – και όχι γεωγραφική καταγωγή. 

«Αν προταχθεί η εντοπιότητα, θα αλλάξουν όλα στους πίνακες διορισμών», δήλωσε, φοβούμενη ανατροπές στην αξιοκρατία.

Η πρόταση για «διορισμό με εντοπιότητα» δεν είναι νέα, αλλά επανέρχεται σε κάθε εκπαιδευτική κρίση. Στόχος είναι να δοθεί κίνητρο παραμονής στους τοπικούς υποψηφίους που, αντί να μετακινηθούν, επιθυμούν να υπηρετήσουν τον τόπο τους.

Όμως, υπάρχουν σοβαρές συνταγματικές και πρακτικές ενστάσεις:

  • Η ισότητα πρόσβασης στο δημόσιο δεν επιτρέπει γεωγραφικές διακρίσεις.

  • Πιθανή νόθευση των μορίων και των διαγωνισμών ΑΣΕΠ.

  • Κίνδυνος πελατειακών σχέσεων αν το κριτήριο εντοπιότητας δεν καθοριστεί με σαφή και ελεγχόμενο τρόπο.

Παραδείγματα από άλλες χώρες

  • Ιταλία: Σε ορεινές και απομονωμένες περιοχές, δίνεται πριμοδότηση παραμονής, όχι διορισμός λόγω τόπου καταγωγής.

  • Ιαπωνία: Χρηματοδοτεί ενεργά τη στέγαση και μετακίνηση των δασκάλων σε απομακρυσμένες περιοχές, χωρίς να θίγει τον εθνικό πίνακα προσόντων.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Φοιτητές
Πτυχίο και μεταπτυχιακό «πακέτο» :Τα 115 τμήματα ΑΕΙ που το πτυχίο τους ισοδυναμεί με μεταπτυχιακό
Αυτά είναι τα 115 Τμήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων που το πτυχίο τους ισοδυναμεί με μεταπτυχιακό τίτλο
Πτυχίο και μεταπτυχιακό «πακέτο» :Τα 115 τμήματα ΑΕΙ που το πτυχίο τους ισοδυναμεί με μεταπτυχιακό
Πανελλαδικές εξετάσεις
Πανελλαδικές 2026: Νέες σχολές, αλλαγές στα πεδία και ενίσχυση σύνδεσης με την αγορά εργασίας
Πανελλαδικές 2026: Όλες οι αλλαγές στα Τμήματα και τις Σχολές ανά Επιστημονικό Πεδίο
Πανελλαδικές 2026: Νέες σχολές, αλλαγές στα πεδία και ενίσχυση σύνδεσης με την αγορά εργασίας