Με δύο μέτρα και σταθμά αντιμετωπίζει η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για διάφορα ζητήματα που αφορούν στην εκπαίδευση, ανάλογα με τι συμφέρει την ...«επιχειρηματικότητα» και όχι με τι συμφέρει τους απλούς εργαζόμενους...
Τελευταίο παράδειγμα, αποτελεί η πρακτική που ακολούθησε η χώρα στις δύο πιο πρόσφατες παρεμβάσεις της Ε.Ε, εκ των οποίων η μια αφορά παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωδικαστήριο επειδή δεν αναγνώριζε πτυχία κολεγίων για την επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης, ακόμα και διευθυντών σχολείων και η δεύτερη την προειδοποίηση για παραπομπή στο Ευρωδικαστήριο, επειδή οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν ανισότητα σε σύγκριση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς στην χορήγηση άδειας μητρότητας και αναρρωτικής άδειας -μεταξύ άλλων.
Η παραπομπή
Σύμφωνα με την ανακοίνωσή της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε στις 25 Ιουλίου να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω μη συμμόρφωσης των εθνικών κανόνων με τη νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Οι ενωσιακοί κανόνες έχουν συμβάλει στο να καθιερωθεί ένα σύγχρονο σύστημα για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων σε ολόκληρη την ΕΕ. Διευκολύνουν τους επαγγελματίες να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε διάφορα κράτη μέλη.
Πιο συγκεκριμένα, η Επιτροπή θεωρεί ότι οι ελληνικοί κανόνες δεν συμμορφώνονται με την οδηγία 2005/36/ΕΚ, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2013/55/ΕΕ, σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, και με το άρθρο 45 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).
Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, οι επαγγελματίες που έχουν αποκτήσει προσόντα διευθυντή σχολείου σε άλλα κράτη μέλη, όπως και άλλα παρόμοια διευθυντικά εκπαιδευτικά στελέχη, πρέπει να ακολουθήσουν μια διαδικασία πιο δύσκολη από εκείνη που προβλέπεται στην οδηγία για την επαγγελματική αναγνώριση των τίτλων τους προκειμένου να είναι σε θέση να εργαστούν στην Ελλάδα. Αυτό αντιβαίνει στην οδηγία και δυσχεραίνει την πρόσβαση αυτών των επαγγελματιών της ΕΕ στην ελληνική αγορά εργασίας.
Η Επιτροπή απηύθυνε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2022 και αιτιολογημένη γνώμη στις 19 Απριλίου 2023. Ωστόσο, η Ελλάδα δεν έχει ακόμη εξασφαλίσει τη συμμόρφωση των εθνικών της κανόνων με τη νομοθεσία της ΕΕ όσον αφορά την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να παραπέμψει την υπόθεση αυτή στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η οδηγία 2005/36/ΕΚ, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2013/55/ΕΕ, ρυθμίζει την πρόσβαση σε νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα, τα οποία απαιτούν την κατοχή καθορισμένων επαγγελματικών προσόντων. Ειδικότερα, όσον αφορά τα νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα, οι κανόνες ορίζουν ότι ένα κράτος μέλος πρέπει να αναγνωρίζει τα επαγγελματικά προσόντα που έχουν αποκτηθεί σε άλλο κράτος μέλος και πρέπει να επιτρέπει στον κάτοχο των εν λόγω προσόντων να ασκεί το ίδιο επάγγελμα στο έδαφός του. Οι κανόνες επιβάλλουν επίσης στα κράτη μέλη υποχρεώσεις διαφάνειας και αναλογικότητας.
Η προειδοποίηση
Λίγο αργότερα, στις 7 Αυγούστου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κίνησε και διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα [INFR(2024)4013], λόγω μη ορθής μεταφοράς στο εθνικό της δίκαιο της οδηγίας 1999/70/ΕΚ του Συμβουλίου, η οποία απαγορεύει την εισαγωγή διακρίσεων σε βάρος των εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Ως γνωστόν οι αναπληρώτριες που γεννούν λαμβάνουν 3.5 μήνες άδεια ανατροφής τέκνου. Είναι οι μόνες εργαζόμενες στην Ελλάδα που δεν μπορούν να λάβουν εννιά μήνες, όπως ισχύει για όλες τις εργαζόμενες σύμφωνα με το σχέδιο νόμου: «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις» και σύμφωνα με τα άρθρα 44 και 45 αυτού. Η λογική του Υπουργείου είναι πως αφενός δεν ανήκουν ξεκάθαρα ούτε στον ιδιωτικό ούτε στο δημόσιο τομέα και απαιτείται σύμπραξη τριών Υπουργείων αφετέρου ότι, αν δοθεί στις αναπληρώτριες, θα πρέπει να δοθεί σε όλους τους συμβασιούχους του Δημοσίου που ανήκουν στην ίδια κατηγορία.
Οσον αφορά στους αναπληρωτές και αναπληρώτριες, η Επιτροπή αναφέρει ότι το ελληνικό δίκαιο προβλέπει λιγότερο ευνοϊκές συνθήκες απασχόλησης για τους εκπαιδευτικούς με συμβάσεις ορισμένου χρόνου που εργάζονται σε δημόσια σχολεία σε σύγκριση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, για παράδειγμα όσον αφορά την άδεια μητρότητας και την αναρρωτική άδεια.
Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή απέστελε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία είχε προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθεί και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή, εκ των οποίων ο ένας μήνες πέρασε ήδη, συνεπώς μέχρι περίπου τα τέλη Σεπτεμβρίου πρέπει να υπάρξει εξέλιξη, καθώς η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Τι κάνει η χώρα μας
Για το πρώτο θέμα, που ευνοεί την επιχειρηματικότητατων κολεγίων και των αλλοδαπών πανεπιστημίων, φρόντισε να το ρυθμίσει ΠΡΟΤΟΥ ακόμα αποφασιστεί η παραπομπή της (αποφασίστηκε στις 25 Ιουλίου)! Εσπευσε δηλαδή να συμμορφωθεί στις προσταγές της ΕΕ και περίπου 10 μέρες πριν από την παραπομπή (13 Ιουλίου) έφερε τροποποίηση στο συζητούμενο τότε σχέδιο νόμου του ΥΠΑΙΘΑ με τίτλο «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέτρα στήριξης του εκπαιδευτικού συστήματος στις απομακρυσμένες περιοχές και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού» με την οποία επιτρέπει πλέον, και στους εκπαιδευτικούς με πτυχία κολεγίων, να γίνουν Διευθυντές σχολείων και στελέχη εκπαίδευσης:
«Όλοι οι τίτλοι σπουδών, που προέρχονται από ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της αλλοδαπής, γίνονται δεκτοί, εφόσον είτε είναι αναγνωρισμένοι από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), το Διαπανεπιστημιακό Κέντρο Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών της Αλλοδαπής (ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α.)ή το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Ι.Τ.Ε.), είτε έχει αναγνωριστεί η επαγγελματική ισοδυναμία τους ή τα επαγγελματικά προσόντα των κατόχων τους από το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (Α.Τ.Ε.Ε.Ν.) του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (Σ.Α.Ε.Π.), το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικής Ισοτιμίας Τίτλων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Σ.Α.Ε.Ι.Τ.Τ.Ε.) ή το Συμβούλιο Επαγγελματικής Αναγνώρισης Τίτλων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Ε.Α.Τ.Ε.Κ.). Στις περιπτώσεις που ζητείται η δήλωση της διάρκειας φοίτησης, όπου αυτή δεν αποδεικνύεται, αποδίδεται η μικρότερη προβλεπόμενη μοριοδότηση», αναφέρει η σχετική παράγραφος.
Δεν έσπευσε όμως για τους αναπληρωτές, τουλάχιστον όχι ακόμα...
Παρότι οφείλει, σύμφωνα με την προειδοποιητική επιστολή, μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου να ρυθμίσει το ζήτημα για να μην παραπαμφεί η χώρα πάλι σε δίκη, ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα απολύτως από το ΥΠΑΙΘΑ για τα δικαιώματα των αναπληρωτριών στην άδεια μητρότητας και στο επίδομα.
Ως γνωστόν οι αναπληρώτριες που γεννούν λαμβάνουν 3.5 μήνες άδεια ανατροφής τέκνου. Είναι οι μόνες εργαζόμενες στην Ελλάδα που δεν μπορούν να λάβουν εννιά μήνες, όπως ισχύει για όλες τις εργαζόμενες σύμφωνα με το σχέδιο νόμου: «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις» και σύμφωνα με τα άρθρα 44 και 45 αυτού. Η λογική του Υπουργείου είναι πως αφενός δεν ανήκουν ξεκάθαρα ούτε στον ιδιωτικό ούτε στο δημόσιο τομέα και απαιτείται σύμπραξη τριών Υπουργείων αφετέρου ότι, αν δοθεί στις αναπληρώτριες, θα πρέπει να δοθεί σε όλους τους συμβασιούχους του Δημοσίου που ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Η γραφειοκρατία ωστόσο είναι θέμα της Νομοθετικής εξουσίας να την καταργήσει, όχι να την παγιώσει.
Επιπλέον, ούτε το επίδομα μητρότητα δεν μπορούν να λάβουν οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί.
Η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να βρει την «φόρμουλα» που θα «ξεμπλοκάρει» την ειδική παροχή μητρότητας και για τις αναπληρώτριες καθηγήτριες: Μέχρι σήμερα η συγκεκριμένη κατηγορία γυναικών στερείται το λεγόμενο επίδομα μητρότητας, αν και θεωρητικά ο νόμος καλύπτει όλες τις απασχολούμενες στο Δημόσιο μητέρες.
Ειδικά για τις αναπληρώτριες καθηγήτριες -που είναι η μόνη κατηγορία εργαζόμενων γυναικών που δεν έχει δικαίωμα στο επίδομα- έχει εντοπιστεί μια «ασυμμετρία» και το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία πάντα με το Υπουργείο Εργασίας, αναζητά την «συνταγή» που θα επιτρέψει και σε αυτές τις περιπτώσεις να λαμβάνουν την ειδική παροχή.
Αντί λοιπόν η κυβέρνηση, που έχει έτσι κι αλλιώς υποσχεθεί να ρυθμίσει αυτά τα θέματα -αλλιώς θα καταδικαστεί στο Ευρωδικαστήριο- να σπεύσει να φροντίσει πρώτα το θέμα που αφορά χιλιάδες γυναίκες με μωρά παιδιά οι οποίες δυσκολεύονται να επιβιώσουν συμβάλλοντς στην εκτόνωση της πίεσης των ανθρώπων αυτών και στην κοινωνική δικαιοσύνη, προτίμησε να δώσει βάρος στο άλλο θέμα, το οποίο αφορά λίγα υποψήφια στελέχη εκπαίδευσης με πτυχία κολεγίων -και φυσικά ευνοεί τις επιχειρήσεις αυτές.
Προτιμήσεις είναι αυτές θα πείτε, απολύτως ενδεικτικές όμως των προτεραιοτήτων που θέτει. Πάντως, παρότι έσπευσε, το Ευρωδικαστήριο για τα κολεγιακά πτυχία δεν το γλίτωσε τελικά. Θα αθωωθεί πιθανότατα, αλλά τότε προς τι η πρεμούρα;
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη