litrivi
ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ | ΙΝΤΙΜΕ
«Σπάμε έναν φαύλο κύκλο χαμένων ευκαιριών που διήρκησε πολύ» - Τι είπε η υφυπουργός Λυτρίβη στην ομιλία της στη Βουλή

Για ένα «κομβικό παράδοξο» μίλησε η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννα Λυτρίβη, κατά την ομιλία της στη Βουλή για το σχέδιο νόμου του υπουργείου με τίτλο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης».

Όπως αναλυτικά είπε «Όλες οι στατιστικές και οι διαθέσιμοι δείκτες μαρτυρούν τη συνεχή υποβάθμιση των επαγγελματικών σπουδών ως συνειδητής επιλογής ζωής για τις νεότερες γενιές, την ίδια στιγμή που η ελληνική κοινωνία εμφανίζεται να επενδύει τις ελπίδες της για ανάπτυξη στη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού πρότυπου».

Συμπλήρωσε πως «πρόκειται για ένα κομβικό παράδοξο: από τη μια, επιδιώκουμε την ανάπτυξη μέσα από την παραγωγική ανασυγκρότηση κλάδων υψηλής προστιθέμενης αξίας, επικαλούμενοι τις ανοιχτές κοινωνίες της γνώσης και της πληροφορίας, ενώ από την άλλη απαξιώνουμε και θέτουμε το στίγμα της αποτυχίας στους νέους ανθρώπους που σχεδιάζουν την επαγγελματική τους ζωή μέσα στην παραγωγή διεκδικώντας τη θέση τους στον κόσμο της εργασίας».

Παράλληλα, ανέφερε πως στην περίπτωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης εδώ και σχεδόν μισό αιώνα «δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από ένα τέλμα συνεχούς κοινωνικής απαξίωσης της γνώσης και της μάθησης που συνδέεται με την παραγωγή και την εργασία».

Αναλυτικά η ομιλία της υφυπουργού

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Πριν ξεκινήσω θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους φορείς και τους συναδέλφους που συμμετείχαν στον διάλογο καταθέτοντας προτάσεις για βελτιώσεις, τροποποιήσεις, κ.α.  

Και θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι ο διάλογος θα συνεχιστεί. Και θα συνεχιστεί πρωτίστως στο κρίσιμο στάδιο της κατάρτισης των Κανονισμών Λειτουργίας, άρα στο στάδιο της υλοποίησης. Και σας καλώ και από αυτό το βήμα να συνεργαστούμε σε αυτή την κατεύθυνση.  

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,  

Αυτές τις ημέρες, αντιπαρατέθηκαν στη Βουλή δυο διαφορετικές αντιλήψεις για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στη χώρα μας.  

Σπεύδω να διευκρινίσω ότι δεν αναφέρομαι στις απόλυτα θεμιτές, αναμενόμενες και κατανοητές στο πλαίσιο τους δημοκρατικού διαλόγου ιδεολογικές αντιπαραθέσεις ή τις διαφοροποιημένες επιλογές σε επίπεδο πολιτικών προγραμμάτων.  

Η αντιπαράθεση είχε περισσότερο να κάνει με το πώς κατανοεί κανείς την ιστορική εμπειρία και τα μαθήματα που οφείλουμε να παίρνουμε από πολιτικές που δεν πέτυχαν, μεταρρυθμιστικά εγχειρήματα δεκαετιών που ακυρώθηκαν στην πράξη και άλλα που έθεσαν στέρεες βάσεις, όπως ο ν. 4763/20, επί των οποίων χτίζουμε.   

Στην περίπτωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι σαφές ότι εδώ και σχεδόν μισό αιώνα δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από ένα τέλμα συνεχούς κοινωνικής απαξίωσης της γνώσης και της μάθησης που συνδέεται με την παραγωγή και την εργασία.  

Όλες οι στατιστικές και οι διαθέσιμοι δείκτες μαρτυρούν τη συνεχή υποβάθμιση των επαγγελματικών σπουδών ως συνειδητής επιλογής ζωής για τις νεότερες γενιές, την ίδια στιγμή που η ελληνική κοινωνία εμφανίζεται να επενδύει τις ελπίδες της για ανάπτυξη στη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού πρότυπου.  

Πρόκειται για ένα κομβικό παράδοξο: από τη μια, επιδιώκουμε την ανάπτυξη μέσα από την παραγωγική ανασυγκρότηση κλάδων υψηλής προστιθέμενης αξίας, επικαλούμενοι τις ανοιχτές κοινωνίες της γνώσης και της πληροφορίας, ενώ από την άλλη απαξιώνουμε και θέτουμε το στίγμα της αποτυχίας στους νέους ανθρώπους που σχεδιάζουν την επαγγελματική τους ζωή μέσα στην παραγωγή διεκδικώντας τη θέση τους στον κόσμο της εργασίας. 

Ο νέος νόμος για την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αποτελεί σημείο συνειδητής και αποφασιστικής θραύσης με τη διαχρονική ρητορική της απαξίωσης των επαγγελματικών σπουδών στην χώρα μας.  

Για πάνω από έναν αιώνα οι δομές της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην χώρα μας λειτουργούσαν ασύνδετα μεταξύ τους, εγκλωβισμένες και μετέωρες σε διαφορετικά επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος.  

Ας το πούμε καθαρά: για δεκαετίες δεν ανοίγαμε δρόμους και δεν κτίζαμε γέφυρες, αλλά ορθώναμε τείχη και φτιάχναμε αδιέξοδα.  

Με το παρόν, ολοκληρώνεται μια συστηματική προσπάθεια διασύνδεσης και συστηματικής οργάνωσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης από το επίπεδο της αποφοίτησης του γυμνασίου μέχρι το κατώφλι του πανεπιστημίου.  

Αγαπητοί Συνάδελφοι,  

Δεν θα αλλάξουμε ακόμη μια φορά ταμπέλες.  

Μέχρι το τέλος της τετραετίας, εξήντα εξοπλισμένα και ανασχεδιασμένα πολυδύναμα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης θα έχουν αναπτυχθεί σε όλη την επικράτεια αποτελώντας τις ισχυρότερες σε πόρους και μεγαλύτερες σε πληθυσμό σπουδαστών δομές του εκπαιδευτικού συστήματος, αμέσως μετά τα πανεπιστήμια.  

Τα νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης έρχονται εξοπλισμένα με έναν μεγάλο αριθμό καινοτομιών που θα τους επιτρέψει να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να αδράξουν ευκαιρίες ανάπτυξης μέσα από συγκεκριμένους στρατηγικούς σχεδιασμούς: νέα συμπληρωματικά πρότυπα διοίκησης, σύγχρονος τεχνολογικός εξοπλισμός, λειτουργικές μορφές συνεργασίας με τις τοπικές κοινωνίες, καινοτόμοι τρόποι διασύνδεσης με τις αγορές εργασίας, αποτελούν μόνο κάποια από τα νέα εργαλεία που θα τεθούν άμεσα στη διάθεσή τους. 
 
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,  

Δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση ξεκομμένη από τις τοπικές κοινωνίες, τις ιδιαίτερες παραγωγικές δυνατότητες κάθε περιφέρειας, τα ειδικά χαρακτηριστικά των αγορών εργασίας κάθε περιοχής.  

Για δεκαετίες η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση εγκαθιστούσε, εγκαθιστούσε και οργάνωνε τις δομές της αγνοώντας τις παραγωγικές πραγματικότητες, αλλά, κυρίως, τις αναπτυξιακές δυνατότητες κάθε περιφέρειας.  

Και σε αυτή την περίπτωση, το βάρος των κοινωνικών στερεοτύπων και η λογική των χαμηλών προσδοκιών αντιμετώπιζε τα επαγγελματικά λύκεια και τις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης ως απλό υποβαθμισμένο τοπικό παράρτημα του εκπαιδευτικού συστήματος.  

Με το παρόν, μέσα από την ίδρυση των νέων ΚΕΕΚ, αποδίδουμε επιτέλους στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση τον κοινωνικό ρόλο που της αναλογεί: αυτόν του αναπτυξιακού μοχλού και του φορέα διάχυσης καινοτομίας στη περιφέρεια και στις τοπικές κοινωνίες. Μέσα από νέες δομές διακυβέρνησης οργανώνουμε τη συνεργασία με τους παραγωγικούς φορείς και τους κοινωνικούς εταίρους, δημιουργώντας ανοιχτές εστίες διάχυσης της γνώσης και της καινοτομίας.  

Οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι σπουδαστές των Κέντρων Επαγγελματικής κατάρτισης μετατρέπονται σε τοπικούς εκπροσώπους της αλλαγής και του εκσυγχρονισμού των δομών κατάρτισης, μέσα από την διαρκή επαφή τους με τις τοπικές κοινότητες και της επιχειρήσεις. Συμφιλιώνουμε τη γνώση με την παραγωγή και ενδυναμώνουμε τις τοπικές αγορές εργασίας στοχεύοντας όχι μόνο στο να ανταποκρινόμαστε στις τοπικές ανάγκες των επιχειρήσεων, αλλά στο να τις διαμορφώνουμε, προωθώντας νέες παραγωγικές μεθόδους και αναδεικνύοντας νέες επαγγελματικές δεξιότητες.  

Οι ενδυναμωμένοι σε προσωπικό και εύρος αρμοδιοτήτων τομείς Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας κάθε Κέντρου θέτουν στόχους που υπερβαίνουν την απλή αντιστοίχιση με τις αγορές εργασίας. Δεν μας αρκεί πλέον να προσαρμοζόμαστε στις τοπικές ανάγκες, συνθήκες και δυνατότητες: στοχεύουμε στη θετική αλλαγή και στην αναβάθμισή τους.  

Τα νέα πρότυπα πρακτικής άσκησης μαθητών και σπουδαστών, τα προγράμματα δημιουργίας εικονικών επιχειρήσεων, αλλά και τα νέα προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων, επικαιροποίησης γνώσεων και εκπαίδευσης εκπαιδευτών πρακτικής άσκησης των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης, εντάσσονται σε αυτή την διάσταση. Κατά αυτόν τον τρόπο, μπορούμε πραγματικά να μιλάμε όχι μόνο για εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αλλά και για ένα πραγματικό δίκτυο παραγωγικής ανάπτυξης και αναβάθμισης δεξιοτήτων που θα καλύπτει το σύνολο των περιφερειών της χώρας.  

Τα ΚΕΕΚ δημιουργούν νέες ανάγκες και παρέχουν περισσότερες δυνατότητες επαγγελματικής ολοκλήρωσης και αναβάθμισης του ρόλου των εκπαιδευτικών επαγγελματικής εκπαίδευσής και κατάρτισης.  

Η συνύπαρξη πολλαπλών δομών και διαφορετικών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στα πλαίσια μιας λειτουργικά ενιαίας δομής, ανοίγει τον δρόμο για την διαμόρφωση συνεργειών και την αξιοποίηση πόρων σε ό,τι αφορά την συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση και επιμόρφωση, ή την διεθνή κινητικότητα, οι οποίοι ήταν δύσκολα αξιοποιήσιμοι στα στενά όρια της κάθε μικρής μεμονωμένης εκπαιδευτικής μονάδας.  

Επιπλέον, η ενίσχυση της διακυβέρνησης και διοίκησης των ΚΕΕΚ, τους επιτρέπει να επικεντρωθούν απερίσπαστοι στα διδακτικά τους καθήκοντα και να επιδιώξουν την ανάπτυξη καινοτόμων εκπαιδευτικών και διδακτικών προσεγγίσεων, χωρίς να περιορίζονται από την έλλειψη διαθέσιμων μέσων και πόρων.  Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί αποκτούν λόγο στη συνεχή επικαιροποίηση και αναμόρφωσή των οδηγών σπουδών των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Το νέο πρότυπο διοίκησης και διακυβέρνησης, αλλά και η θεσμική ισχυροποίηση των νέων κέντρων, καταργεί την απομόνωσή τους και επιτρέπει την συμμετοχή τους στην διαρκή ανατροφοδότηση τους συστήματος με καινοτόμες συμβολές, παρεμβάσεις και προτεινόμενους σχεδιασμούς.  

Οι συνέργειες και τα έργα διδακτικού πειραματισμού ενθαρρύνονται, προσκαλώντας και ενθαρρύνοντας ιδιαίτερα τους εκπαιδευτικούς μηχανικούς και τεχνικούς να εμβαθύνουν και να επεκτείνουν την διδακτική διάσταση της επαγγελματικής τους ταυτότητας και εκπαιδευτικής συγκρότησης.  

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,  

Πρόκειται για μια στρατηγική επιλογή, μια εκπαιδευτική πολιτική κερδισμένων ευκαιριών που απαντά συνειδητά σε δύο σημαντικές και αλληλένδετες προκλήσεις: η πρώτη είναι η ανάδειξη των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε ισχυρούς αναπτυξιακούς βραχίονες σε τοπικό, περιφερειακό επίπεδο και κλαδικό επίπεδο, με τους σπουδαστές και τους εκπαιδευτικούς να λειτουργούν ως προάγγελοι παραγωγικού μετασχηματισμού και εργασιακής αναδιοργάνωσης. Η δεύτερη είναι η αποκατάσταση της σχέσης εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων με τη νεότερη γενιά εργαζομένων. Οι ελληνικές επιχειρήσεις οφείλουν να μάθουν να εντάσσουν στη λειτουργία τους τα νέα στελέχη και τους νέους τεχνικούς που προέρχονται από τα μεσαία επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, επενδύοντας σε φιλόδοξα παραγωγικά εγχειρήματα. 

Και οι δύο αυτές προκλήσεις μπορούν να απαντηθούν, σπάζοντας έναν φαύλο κύκλο χαμένων ευκαιριών που ήδη έχει διαρκέσει αδικαιολόγητα πολύ». 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Φυσικός Βαρβακείου για το θέμα της Φυσικής των Πανελληνίων: Eάν ο Π. Πολάκης δεν ανακαλέσει θα κινηθώ νομικά

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 5 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 13/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

vaseis20150905.jpg
Πανελλαδικές 2024: Πτώση βάσεων από Φυσική, Ιστορία - Ανάλυση για όλα τα πεδία
Με βάση τον υψηλό πήχη δυσκολίας των φετινών θεμάτων, εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι δύσκολα οι περιζήτητες σχολές θα διατηρήσουν τις βάσεις τους και...
Πανελλαδικές 2024: Πτώση βάσεων από Φυσική, Ιστορία - Ανάλυση για όλα τα πεδία