Σήμα κινδύνου για τις ανθρωπιστικές σπουδές
Οι εκπαιδευτικοί υπογραμμίζουν ότι πρέπει να να ενισχυθούν ουσιαστικά τα μαθήματα ανθρωπιστικού περιεχομένου στην υποχρεωτική εκπαίδευση αντί να περιορίζονται οι ώρες τους στο αναλυτικό πρόγραμμα

Σήμα κινδύνου για τις ανθρωπιστικές σπουδές στη χώρα μας εκπέμπουν πανεπιστημιακοί και εκπαιδευτικοί.

Σε ψήφισμα που υπέγραψαν οι σύνεδροι του 15ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας, εκφράζουν  έντονη ανησυχία για την υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών, όπως αυτή εκφράστηκε από τις πολλές κενές θέσεις στο σύνολο σχεδόν των τμημάτων ανθρωπιστικού προσανατολισμού στα ελληνικά ΑΕΙ.

Οι εκπαιδευτικοί υπογραμμίζουν ότι πρέπει να να ενισχυθούν ουσιαστικά τα μαθήματα ανθρωπιστικού περιεχομένου στην υποχρεωτική εκπαίδευση αντί να περιορίζονται οι ώρες τους στο αναλυτικό πρόγραμμα (π.χ. καλλιτεχνικά/θεατρική παιδεία, κοινωνιολογία), όπως και να αναθεωρηθούν ριζικά το περιεχόμενο και ο τρόπος διδασκαλίας των γλωσσικών μαθημάτων (νεοελληνική γλώσσα, ξένες γλώσσες), ώστε να μη φθίνει το ενδιαφέρον για τα αντικείμενα αυτά στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης

Το ψήφισμα

Ως κοινότητα των ερευνητριών και ερευνητών της ελληνικής γλώσσας και γλωσσολογίας του 15ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας (15-18/9/22) εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για την υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών, όπως αυτή εκφράστηκε από τις πολλές κενές θέσεις στο σύνολο σχεδόν των τμημάτων ανθρωπιστικού προσανατολισμού στα ελληνικά ΑΕΙ (π.χ. Τμήματα Φιλοσοφικής, Σπουδών Περιοχής, Θεατρικών Σπουδών κ.ά.).

Η πτώση των βάσεων εισαγωγής, συνάρτηση του νέου αλγόριθμου του υπουργείου παιδείας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, συντείνει στη μειωμένη ελκυστικότητα των τμημάτων και στην υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών. Παράλληλα, η χρηματοδότηση από την ελληνική πολιτεία ακόμη και της βασικής έρευνας στη γλωσσολογία με αποκλειστικό κριτήριο την ψηφιακή διάσταση, όπως στην τρέχουσα πρόσκληση του ΕΛΙΔΕΚ, περιορίζει δραστικά τις δυνατότητες διερεύνησης της σχέσης της/των γλώσσας/γλωσσών με την ανθρώπινη εμπειρία. Ωστόσο, ο ανθρωπιστικός προσανατολισμός είναι αυτός που μετασχηματίζει μια πολύπλοκη διαδικασία συλλογής δεδομένων σε πρακτικές επ’ ωφελεία των ανθρώπινων κοινωνιών. Η υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών έχει σοβαρές συνέπειες για τη σημασία που δίνουν οι κοινωνίες και τα κράτη στα δικαιώματα του ανθρώπου, στη λειτουργία της δημοκρατίας, στη διεθνή ειρήνη και συνεργασία, και φυσικά στην εκπαίδευση των νέων γενεών.

Απαιτείται η ανάληψη πρωτοβουλιών ώστε η υποχώρηση των ανθρωπιστικών επιστημών να αναχαιτιστεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Απαραίτητα μέτρα προς την κατεύθυνση αυτή, από πλευράς πολιτείας, είναι να ενισχυθούν ουσιαστικά τα μαθήματα ανθρωπιστικού περιεχομένου στην υποχρεωτική εκπαίδευση αντί να περιορίζονται οι ώρες τους στο αναλυτικό πρόγραμμα (π.χ. καλλιτεχνικά/θεατρική παιδεία, κοινωνιολογία), όπως και να αναθεωρηθούν ριζικά το περιεχόμενο και ο τρόπος διδασκαλίας των γλωσσικών μαθημάτων (νεοελληνική γλώσσα, ξένες γλώσσες), ώστε να μη φθίνει το ενδιαφέρον για τα αντικείμενα αυτά στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης. Επιπλέον απαιτείται αναβάθμιση βιβλιοθηκών και αποθετηρίων, χρηματοδότηση της έρευνας και προγραμμάτων σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς και επαρκής στελέχωση πανεπιστημιακών τμημάτων και ερευνητικών κέντρων.

Οι σύνεδροι του 15ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε – Τι προβλέπει το σχέδιο για την εκπαίδευση το 2025

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paideias
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
Οδηγίες για τη συμμετοχή εκπαιδευτικών στη διαδικασία συνεντεύξεων
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
PANELLADIKES
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη 17 Ιουνίου 2025 και ώρα 10.00 π.μ. θα λάβει χώρα η πανελλαδική...
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Παύλος Μαρινάκης
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, 4 από τα 13 ξένα ΑΕΙ που ζητούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα ξεπερνούν τα ελληνικά στη διεθνή κατάταξη - Τα υπόλοιπα...
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"