Η επιστροφή στα σχολεία εν μέσω κορύφωσης της πανδημίας είναι εν εξελίξει και οι πέντε «καυτές» μέρες που προηγήθηκαν, δίνουν τα περιθώρια για μια πρώτη αποτίμηση του σχεδίου επιστροφής στις τάξεις και της σημερινής κατάστασης.
ΤΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Η προστασία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους στηρίχθηκε σχεδόν αποκλειστικά στα rapid test και στα self test.
Ένα πρώτο κρίσιμο ερώτημα είναι πόσο αξιόπιστα είναι τα rapid test και τα self test, ώστε η διενέργειά τους να αποτελεί το κύριο –αν όχι το μοναδικό- εργαλείο ασφάλειας και προστασίας.
Αλιεύοντας απόψεις ειδικών από το διαδίκτυο διαπιστώνουμε μεταξύ άλλων πως υπάρχουν επιστήμονες που πιστεύουν πως τα rapid test «αποδίδουν περισσότερα ψευδώς αρνητικά στην αρχή μιας λοίμωξης από το Όμικρον», άλλοι που ισχυρίζονται πως «πριν από μια μεγάλη συγκέντρωση σε εσωτερικούς χώρους θα μπορούσαν να μην εντοπίσουν τις πρώιμες λοιμώξεις που θα μπορούσαν να είναι μεταδοτικές» ή πως «η μόλυνση δεν μπορεί να ανιχνευθεί από λήψη δείγματος από τη μύτη».
Επίσης πως «κάποιοι αρνητικοί σε rapid test αντιγόνου, μπορεί να έχουν ήδη υψηλό ιικό φορτίο και να το μεταδώσουν σε άλλους» ή κάποιος «να λάβει ένα αρνητικό αποτέλεσμα rapid test και να γίνει μολυσματικός λίγες ώρες αργότερα». «Μετά από μερικές ημέρες είναι όλα αρνητικά και δίνουν στους ανθρώπους λανθασμένη ασφάλεια. Πρέπει να είναι κανείς πολύ επιφυλακτικός με αυτά» λέει κάποιος άλλος.
Ας μη μιλήσουμε για τα self test, που η ούτως ή άλλως μικρότερη αξιοπιστία τους αλλά και η διενέργειά τους στο σπίτι από τον ίδιο τον εξεταζόμενο, περιορίζουν ακόμη περισσότερο τις πιθανότητες επιτυχίας τους.
Επιπλέον, είναι κοινό μυστικό πως αρκετά παιδιά δηλώνουν αρνητικά test στην πλατφόρμα χωρίς να τα κάνουν. Το ζήτημα αυτό διογκώνεται από το αντικειμενικό γεγονός της έλλειψης των self test στα φαρμακεία, που συνεχίζεται (αλήθεια, έγινε καμιά έρευνα για το πόσοι γονείς δεν κατάφεραν τελικά να τα προμηθευτούν;).
ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΝΟΥΜΕΡΟ
Το 50% συν ένας, μοιάζει με μαγικό νούμερο, γιατί είναι αδιερεύνητο πώς , από ποιον και γιατί εισέβαλε στη ζωή μας και ελέγχει τα κρούσματα και την κατάσταση στα σχολεία, σα μονίμως ανοιχτή στρόφιγγα.
Αλήθεια, από ποια επιστημονικά, στατιστικά και ερευνητικά δεδομένα προέκυψε;
Δεν είμαι γιατρός, μαθηματικός, ή σταστικολόγος, όμως η λογική μου υπαγορεύει πως οι μετρήσεις και οι εκτιμήσεις, που προηγούνται μιας τέτοιας επιλογής , γίνονται με βάση διάφορα επιστημονικά μοντέλα, ιατρικές εκτιμήσεις και σίγουρα εκθετικά ή λογαριθμικά και όχι γραμμικά. Στο μεταξύ, δύο τουλάχιστον μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων απερίφραστα δήλωσαν πως το 50% συν ένας, ουδόλως ήταν εισήγηση της Επιτροπής αλλά απλώς και μόνο πολιτική επιλογή. Το αξιοσημείωτο είναι πως οι δηλώσεις τους έρχονται σε μετωπική διαφωνία με τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού, πως το νούμερο αυτό ήταν εισήγηση των ειδικών.
Το Υπουργείο Παιδείας δε σταματάει να επικαλείται ως επιχείρημα αυτής του της επιλογής, τη γενικότερη τάση τα σχολεία να παραμένουν ανοιχτά σε όλες τις χώρες. Στην πραγματικότητα στο Βέλγιο ένα τμήμα κλείνει αν παρουσιαστούν δύο κρούσματα μέσα σε επτά ημέρες, στη Γαλλία αν τρεις μαθητές βρεθούν θετικοί, το ίδιο και στην Ιταλία, στην Ολλανδία, την Τσεχία και τη Ρουμανία αμέσως μετά το πρώτο κρούσμα, το ίδιο και στη Σλοβακία αν δεν έχουν νοσήσει ή εμβολιαστεί.
Τελικά, ίσως το 50% συν ένας αποτυπώνει απλώς την πρόθεση της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας τα σχολεία να μην κλείσουν ποτέ αλλά αντίθετα να αποτελέσουν το όχημα της διασποράς στην αγέλη. Πόσο ελεγχόμενα και με τι συνέπειες ουδείς γνωρίζει.
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ VS ΜΑΓΕΙΑ
Στο μεταξύ, οι τάξεις της Πρωτοβάθμιας στις οποίες νοσεί ένας αριθμός μαθητών (μικρότερος του 50% συν ένας) και λειτουργούν με μικρό, μονοψήφιο αριθμό μαθητών, καθώς οι γονείς αυτοβούλως κρατούν τα παιδιά τους σπίτι για να μη νοσήσουν, δεν καταγράφονται πουθενά.
Τα τμήματα στα οποία τα παιδιά νοσούν σχεδόν στο σύνολό τους, χωρίς ποτέ να φτάσουν το μαγικό νούμερο 50% συν έναν ταυτόχρονα είναι αόρατα στο σύστημα.
Οι απουσίες των νοσούντων εκπαιδευτικών, τα κενά στις αντίστοιχες ώρες και ημέρες, επίσης δεν ανακοινώνονται (και δε συμπληρώνονται).
Τέλος, πώς μεταφράζεται και θα μεταφραστεί η ανεξέλεγκτη διάδοση του ιού, σε σοβαρά νοσήσαντες και απώλειες ανθρώπινων ζωών, είναι μη μετρήσιμο.
Εξάλλου, με την πενθήμερη καραντίνα, που ορίστηκε ως η ενδεδειγμένη για όσους νοσούν από την Όμικρον, οι πιθανότητες να συμπέσουν χρονικά οι θετικοί σε ένα τμήμα, πρακτικά εκμηδενίζονται.
Η ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γιατί δεν επιλέχτηκε η λύση της τηλεκπαίδευσης, για το κρίσιμο διάστημα των δύο- τριών εβδομάδων, κατά το οποίο θα κορυφωθεί η εξάπλωση του ιού και θα πιεστεί το σύστημα υγείας;
Περισσότερο από όλους, τα σχολεία τα θέλουν ανοιχτά οι εκπαιδευτικοί. Κι αυτό έχει τους λόγους του. Δεν υπάρχει ενεργός εκπαιδευτικός, που να μην μπορεί να απαριθμήσει τα μειονεκτήματα και τα ανεπαρκή αποτελέσματα της τηλεκπαίδευσης, τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε παιδαγωγικό επίπεδο. Κανένας που να την προκρίνει ή να την αποδέχεται ως σταθερή εναλλακτική.
Είναι αποδεκτή αποκλειστικά και μόνο ως λύση ανάγκης , ως επιλογή με μειωμένα οφέλη, τα σοβαρά μειονεκτήματα της οποίας αντισταθμίζονται από την αποτροπή δυσανάλογα πιο επιζήμιων συνεπειών στη δημόσια υγεία.
Το άξιον απορίας ερώτημα είναι η εμμονή του Υπουργείου Παιδείας να την αποκλείει ως προσωρινή λύση ανάγκης, όταν την προηγούμενη χρονιά την εφάρμοσε για όλο σχεδόν το σχολικό έτος.
Θα έχει τους λόγους του, όπως κάθε μορφής εξουσία που σέβεται τον εαυτό της .
Ίσως να συνέβαλαν οι επιπλήξεις που δέχτηκε από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και οι εντολές που του δόθηκαν για διορθωτικές ενέργειες. Ίσως η υποχρέωση παροχής κατάλληλης υλικοτεχνικής υποδομής στους εκπαιδευτικούς, για την εκτέλεση των καθηκόντων τους μέσω τηλεργασίας
( Ν.4807/21). Μπορεί και το ζήτημα που θα προέκυπτε με την ανάγκη χορήγησης αδειών Ειδικού Σκοπού στους γονείς των μαθητών, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Η ΠΕΝΘΗΜΕΡΗ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑ
Κατά τα λοιπά, η πενθήμερη καραντίνα αμφισβητείται έντονα, τόσο παγκοσμίως από επιστήμονες, όσο και στα καθ’ ημάς.
Κι επίσης, ποιος γνωρίζει από ποια μετάλλαξη νοσεί και πότε το μαθαίνει;
(Σε ασθενείς που έκαναν καλλιέργεια σε ιδιωτικά εργαστήρια δε δόθηκε το αποτέλεσμα, γιατί υπάρχει σχετική οδηγία. Αλλά και πόσοι προχωρούν σε μοριακό τεστ και επιπλέον και σε καλλιέργεια;)
«Πρόκειται για έναν συμβιβασμό μεταξύ επιστήμης και οικονομίας» λέει μεταξύ άλλων ο εκτελεστικός διευθυντής του προγράμματος έκτακτης ανάγκης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και βάζει σε ένα πλαίσιο τη νέα επιλογή.
Ο ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΟΣ ΙΟΣ
Η Υπουργός Παιδείας αισθάνεται περιχαρής για τον εντοπισμό των κρουσμάτων καθώς επισημαίνει πως τα 31.000 κρούσματα που εντοπίστηκαν την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων, «θα κυκλοφορούσαν ανέμελα, χωρίς να έχουν ιδέα ότι είναι εν δυνάμει φορείς. Θα είχαν δει τουλάχιστον 10 άτομα το καθένα, και έτσι θα είχαμε 310.000 εν δυνάμει κρούσματα». Πουθενά δεν αναφέρεται το γεγονός πως μέρος αυτών των 31.000 κρουσμάτων μέχρι να εντοπιστούν συγχρωτίζονταν επί έξι (ή και περισσότερες) ώρες, για μία ή περισσότερες ημέρες, με τους συμμαθητές και τους καθηγητές τους στα ελάχιστα τετραγωνικά μιας σχολικής τάξης. Και πιστέψτε με, στα αστικά κέντρα τουλάχιστον και παρ’ όλες τις φήμες για το αντίθετο, τα τμήματα εξακολουθούν να είναι εικοσιεπτάρια!
Όλα αυτά ερμηνεύονται, μόνο αν υπάρχουν ερευνητικά δεδομένα, που καταδεικνύουν τη μη μεταδοτικότητα του ιού εντός των σχολικών αιθουσών, τα οποία η Πολιτεία γνωρίζει και οι πολίτες αγνοούν…
Άλλη μια φορά λοιπόν, είμαστε αντιμέτωποι με τις παράλληλες πραγματικότητες, των πολιτών και της εξουσίας, με την επιλεκτική προβολή στοιχείων, την κατασκευασμένη, με τη συνδρομή των Μέσων Ενημέρωσης, «επιτυχία». Αν τον καιρό αυτό βρίσκεται κανείς σε σχολείο, διαπιστώνει πως ο έλεγχος της πανδημίας και οι θριαμβολογίες του Υπουργείου Παιδείας θυμίζουν περισσότερο το γνωστό «Η εγχείρηση πέτυχε, ο ασθενής απεβίωσε.»
Ρία Φελεκίδου
Εκπαιδευτικός-Συγγραφέας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη