Πρόγραμμα Σπουδών Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας τάξεων ΓΕΛ (ΦΕΚ)
Το ΦΕΚ με το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας των Α', Β' και Γ' τάξεων ΓΕΛ

Σε ΦΕΚ δημοσιεύθηκε το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας των Α', Β' και Γ' τάξεων ΓΕΛ.

Πιο αναλυτικά, το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας των Α', Β' και Γ' τάξεων Γενικού Λυκείου ορίζεται ως εξής:

Α. ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αντικείμενο μελέτης της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (ΑΕΓΓ) στο Λύκειο είναι η γλώσσα, η γραμματεία και εν γένει ο πολιτισμός του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Η ΑΕΓΓ μελετά τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό μέσα από μια πολυδιάστατη, σφαιρική και κριτική διαδικασία ερμηνείας των σωζόμενων γραπτών πηγών στο πλαίσιο ενός ανοιχτού και γόνιμου διαλόγου με την ελληνική αρχαιότητα. Ως εκ τούτου, με τη διδασκαλία της ΑΕΓΓ επιδιώκεται η σταδιακή εξοικείωση των μαθητών/-τριών με τον αρχαίο ελληνικό λόγο και τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.

O αρχαίος ελληνικός λόγος είναι αποτυπωμένος στα σωζόμενα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων. Γλώσσα των κειμένων αυτών είναι η αρχαία ελληνική
(στις διάφορες εξελικτικές ή διαλεκτικές μορφές που πήρε από τα ομηρικά χρόνια μέχρι την εποχή της ύστερης αρχαιότητας). Στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας μελετώνται κατεξοχήν (αλλά όχι αποκλειστικά) κείμενα γραμμένα στην αττική διάλεκτο, προερχόμενα από την κλασική εποχή. Η γλωσσική μορφή και το νοηματικό περιεχόμενο των αρχαίων ελληνικών κειμένων συνιστούν τις δύο κεντρικές κατευθύνσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ο ενιαίος χαρακτήρας του μαθήματος της ΑΕΓΓ προϋποθέτει τη συστηματική μελέτη καθεμιάς από τις δύο συνιστώσες του, της αρχαιογλωσσίας και της αρχαιογνωσίας. Γι’ αυτό και το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος μεριμνά με ιδιαίτερη προσοχή τόσο για την προαγωγή των γνώσεων της αρχαίας ελληνικής γλώσσας τις οποίες
οι μαθητές/-τριες απέκτησαν στο Γυμνάσιο, όσο και για την εμβάθυνση στον στοχασμό των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων. Η διδασκαλία, επομένως, της ΑΕΓΓ στο Λύκειο αποβλέπει στο να οδηγήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες -αξιοποιώντας τις γνώσεις της ΑΕ που απέκτησαν στην προηγούμενη εκπαιδευτική βαθμίδασε όσο το δυνατόν βαθύτερη κατανόηση σημαντικών έργων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, στην κατανόηση του στοχασμού και τη βίωση των θεμελιωδών αξιών ενός πολιτισμού που έχει ως κέντρο του τον άνθρωπο και την κοινωνία. Η κριτική πρόσληψη του πολιτισμού αυτού παραμένει αίτημα των σύγχρονων κοινωνιών και προσφέρει πάντα γόνιμο έδαφος για επίκαιρες και ουσιαστικές αναζητήσεις στον χώρο των γραμμάτων και των τεχνών. Άλλωστε, η διαλεκτική σχέση με τον αρχαίο κόσμο τροφοδοτεί τη σκέψη και ταυτόχρονα μας βοηθά να ορίζουμε τη στάση μας στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Ο ανθρωποκεντρικός και κοινωνιοκεντρικός πολιτισμός της ελληνικής αρχαιότητας αποτελεί καίριο αντίβαρο στη σύγχρονη τεχνοκρατία, καθώς θέτει στο κέντρο της προσέγγισης και της ερμηνείας τον ίδιο τον άνθρωπο.

Πέραν, όμως, αυτών, υπάρχουν και άλλοι παιδαγωγικοί λόγοι που επιβάλλουν τη διδασκαλία της ΑΕΓΓ. Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών κειμένων και η διαδικασία της ενδογλωσσικής μετάφρασης (από την αρχαία ελληνική στη νέα ελληνική) συνεισφέρουν, στο πλαίσιο πάντα της Δευτεροβάθμιας (και ιδιαίτερα της λυκειακής) Εκπαίδευσης, στην πληρέστερη γλωσσική κατάρτιση των μαθητών/-τριών και ενισχύουν σε σημαντικό βαθμό τη γλωσσική τους αυτοπεποίθηση. Η ακριβολογία, η εκφραστική πυκνότητα, η ιδιαίτερη ευαισθησία για λεπτές σημασιολογικές και υφολογικές αποχρώσεις, η αποτελεσματική σύνταξη, καθώς και η ορθογραφία είναι ορισμένες από τις πτυχές της γενικότερης γλωσσικής εκπαίδευσης των μαθητών/-τριών, στη διαμόρφωση των οποίων η συμβολή της διδασκαλίας της ΑΕ μπορεί να αποβεί καθοριστική.

Η παιδαγωγική διάσταση περιλαμβάνει και δύο ακόμη σημαντικές πτυχές. Η διδασκαλία της ΑΕ καλλιεργεί στον/στη μαθητή/-τρια σημαντικές ικανότητες και δεξιότητες: κριτική ικανότητα, πειθαρχία στη σκέψη και τον λόγο, μνημονική ικανότητα που τίθεται στην υπηρεσία της δημιουργικής σκέψης, παρατηρητικότητα, προσοχή στη σημαντική λεπτομέρεια και αναγνώριση της αξίας της. Η ΑΕΓΓ διδάσκει, επίσης, ότι η προσέγγιση και κατανόηση ενός διαφορετικού κόσμου και πολιτισμού απαιτεί βούληση ισχυρή και προσπάθεια διαρκή, καθώς εξοικειώνει σταδιακά τους/τις μαθητές/-τριες με τον αρχαιοελληνικό κόσμο και πολιτισμό, που θεωρείται βέβαια εξ ορισμού δικός τους, αλλά παρά ταύτα απαιτεί αυτή τη διαρκή προσπάθεια, γιατί είναι ένας κόσμος αρκετά διαφορετικός. Με δεδομένο, τέλος, ότι η ΑΕΓΓ
συνιστά πολιτισμικό απόθεμα της ανθρωπότητας και αδιαμφισβήτητο θεμέλιο του σύγχρονου παγκόσμιου πολιτισμού, η μελέτη της αποκτά ιδιαίτερη σημασία στη σημερινή πολυπολιτισμική κοινωνία, αφού, λόγω του ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, ενσωματώνει οικουμενικές αξίες.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη την ιδιαίτερη αυτή φυσιογνωμία της ΑΕΓΓ, το παρόν Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) αποσκοπεί αφενός στο να οικειώνονται οι διδασκόμενοι/-ες μαθητές/-τριες αδιάσπαστα τη γλωσσική μορφή και το νοηματικό περιεχόμενο του αρχαίου ελληνικού λόγου μέσα από την κατάλληλη, ανάλογα με τη φύση των κειμένων, προσέγγιση και αφετέρου να «αποκομίζουν» στη μέγιστη δυνατή πληρότητά του το μορφωτικό του μήνυμα. Έτσι, μέσα από την ουσιαστική και αποτελεσματική γνωριμία με την αρχαιοελληνική ιστοριογραφία, ρητορεία, τραγωδία και φιλοσοφία το ΠΣ επιδιώκει να συμβάλει στην ενίσχυση της γενικής μόρφωσης των
μαθητών/-τριών, στην ανάπτυξη της κριτικής τους ικανότητας, στην καλλιέργεια της αισθητικής τους, στον βαθύτερο προβληματισμό τους σε ζητήματα ηθικής, πολιτικής και κοινωνικής ζωής, καθώς και στην ένταξή τους στην κοινωνία των ενεργών πολιτών.

Β. ΣΚΟΠΟΘΕΣΙΑ

Γενικός Σκοπός

Κεντρικός σκοπός του μαθήματος είναι η διαλεκτική επαφή των μαθητών/-τριών με τα αρχαία ελληνικά κείμενα, ως έργα γλωσσικού, αισθητικού και, ευρύτερα, πολιτισμικού χαρακτήρα. Πρόκειται για μια πολύπλευρη διαδικασία (γνωστική, βιωματική, αισθητική) που ενισχύει τη γλωσσική, ψυχοπνευματική και αισθητική καλλιέργειά τους.

Η δημιουργική επαφή με τα αρχαία ελληνικά κείμενα θα αποτελέσει για αυτόν/-ήν που μετέχει στην ελληνική παιδεία και θα γίνει ο αυριανός πολίτης στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση του 21ου αιώνα σημαντικό μορφωτικό εφόδιο. Μολονότι οι σημερινοί Έλληνες δεν μπορούμε -και δικαίως- να διεκδικήσουμε την αποκλειστικότητα των αξιών και ιδεών που τα αρχαία ελληνικά κείμενα αναδεικνύουν, μπορούμε και πρέπει να αξιοποιήσουμε τη στενότατη σχέση μας με αυτά. Την προνομιακή αυτή σχέση μάς προσφέρει η γλώσσα μας, που αποτελεί οργανική συνέχεια της ΑΕ. Οι μαθητές/-τριες που θα τη γνωρίσουν θα είναι ικανοί/-ές να αναζητούν και στη διάρκεια της ενήλικης ζωής τους ηθική και ιδεολογική στήριξη, πνευματική ικανοποίηση και αισθητική απόλαυση στα κείμενα της ΑΕ που θα μπορούν να τα μελετήσουν είτε από το πρωτότυπο είτε, βεβαίως, και με τη βοήθεια της εκάστοτε νεοελληνικής τους απόδοσης.

Γενικοί Στόχοι

H διαμόρφωση των γενικών στόχων του μαθήματος της ΑΕΓΓ στηρίζεται στη διδακτική προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου ως «όλου» (σύμφωνα και με
τις αρχές της μορφολογικής ψυχολογίας και του αθροιστικού μοντέλου της μάθησης), που γίνεται σταδιακά αντιληπτό κατά την πορεία της μάθησης, ξεκινώντας από το όλον προς τα μέρη και επιστρέφοντας πάλι στον όλον (Βλ. Δ’ ενότητα).

Με τη διδασκαλία του μαθήματος επιδιώκεται οι μαθητές/-τριες:

- Να αναπτύξουν ουσιαστικότερη επαφή με τον αρχαίο ελληνικό λόγο (ως γλωσσική μορφή και νοηματικόπεριεχόμενο), όπως αυτός πραγματώνεται μέσα από αντιπροσωπευτικά δείγματα διαφορετικών κειμενικών/ γραμματειακών ειδών (ιστοριογραφία, ρητορεία, φιλοσοφία).

- Να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον και την αγάπη για τον αρχαίο ελληνικό λόγο και να αποκτήσουν την ικανότητα αυτοδύναμης, στο μέτρο του δυνατού, προσφυγής σε αρχαία ή μεταγενέστερα κείμενα σταδιακά αυξανόμενου βαθμού δυσκολίας, έχοντας κατακτήσει βασικές γλωσσικές δεξιότητες και αναγνωστικές στρατηγικές.

- Να αναπτύξουν τις νοητικές δεξιότητες (όπως κριτική ικανότητα, σύγκριση και αξιολόγηση, αφαιρετική σκέψη, δημιουργικότητα, ιεράρχηση εννοιών, ορθολογική αμφισβήτηση) που απαιτούνται, για να οικειωθούν τη νέα παρεχόμενη γνώση.

- Να εφαρμόσουν γνωστικές στρατηγικές που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική διαχείριση της γνώσης, στον βαθμό που και το κέντρο βάρους της διδασκαλίας μετατίθεται από τη μονοδιάστατη παροχή γνώσεων-πληροφοριών στην ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας.

- Να αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες, ώστε να καθίστανται ικανοί/-ές να επιλέγουν τις κατάλληλες διαδικασίες, προκειμένου να οδηγηθούν στη γνώση, στην ερμηνεία, στην επίλυση προβλημάτων κ.ά.

- Να αναπτύξουν συναισθηματικές δεξιότητες (όπως η ενσυναίσθηση, η έκφραση και η διαχείριση συναισθημάτων, η αρμονική εξισορρόπηση λόγου και πάθους).

- Να κατακτήσουν βιωματικά τα κείμενα με την ανάπτυξη ψυχοκινητικών δεξιοτήτων (θεατρικές τεχνικές, παιχνίδια ρόλων, ρητορικές αντιλογίες, έννοια του ρυθμού στον λόγο μέσα από διαφορετικές αναγνώσεις, οπτική και ακουστική αντίληψη, παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου).

Προσδοκώμενα Aποτελέσματα

Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα του μαθήματος της ΑΕΓΓ στο Λύκειο συνίστανται στο να είναι σε θέση οι μαθητές/-τριες:

- Να εντοπίζουν στα διάφορα κείμενα τα τυπολογικά γνωρίσματα ποικίλων γραμματειακών γενών και ειδών: λογοτεχνία (ποίηση, πεζογραφία) - ιστοριογραφία, ρητορεία, φιλοσοφία, να συνυπολογίζουν το περικείμενο παραγωγής των συγκεκριμένων έργων και να προσαρμόζουν αντιστοίχως τις ερμηνευτικές τους αναγνώσεις (γραμματειακός γραμματισμός).

- Να εντοπίζουν και να αξιοποιούν ερμηνευτικά πληροφορίες σχετικά με το επικοινωνιακό πλαίσιο του κειμένου: πομπός, δέκτης, ρητοί και άρρητοι στόχοι της επικοινωνιακής περίστασης κ.ά. (κειμενικός γραμματισμός).

- Να εξηγούν, να ερμηνεύουν και να σχολιάζουν προφορικά ή γραπτά τις ιδέες και τις αξίες ενός κειμένου, προσλαμβάνοντας και κατανοώντας το κείμενο ολιστικά, και να τις συγκρίνουν με τις αξίες της σύγχρονης εποχής (κριτικός γραμματισμός).

- Να διακρίνουν και να συσχετίζουν το λεξιλόγιο της ΑΕ με το αντίστοιχο της ΝΕ, και να εφαρμόζουν τόσο τις γραμματικές και συντακτικές γνώσεις που απέκτησαν στο Γυμνάσιο όσο και αυτές που θα αποκτήσουν στο Λύκειο, ώστε να αναγιγνώσκουν από το πρωτότυπο απλά αρχαιοελληνικά κείμενα και να τα ερμηνεύουν ή να προσεγγίζουν και απαιτητικότερα αρχαιοελληνικά κείμενα με τη βοήθεια δόκιμης μετάφρασης (γλωσσικός γραμματισμός).

- Να εκτιμούν τις αρετές του αρχαίου ελληνικού λόγου, για να ενισχύσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του προσωπικού τους προφορικού και γραπτού λόγου (γλωσσικός γραμματισμός).

- Να κρίνουν και να συγκρίνουν τις νεοελληνικές αποδόσεις ενός αρχαιοελληνικού κειμένου, έχοντας υπόψη ότι οι μεταφραστικές εκδοχές είναι μορφές πρόσληψης και ερμηνείας από συγκεκριμένους ανθρώπους στο ιστορικό πλαίσιο μιας συγκεκριμένης κοινωνίας (κειμενικός/κριτικός γραμματισμός).

- Να ερμηνεύουν και να αποτιμούν το αρχαιοελληνικό κείμενο τόσο στη συγχρονία όσο και στη διαχρονία του μέσα από διευρυμένες οπτικές γωνίες πρόσληψης και στο πλαίσιο μιας κοινωνίας που επικοινωνεί με την κλασική αρχαιότητα και την κοινωνική λειτουργία του αρχαίου ελληνικού λόγου (κριτικός/κοινωνικός/πολιτειακός γραμματισμός).

- Να επεκτείνουν τις γνώσεις τους στις ποικίλες πτυχές της ΑΕΓΓ και να τις διαχειρίζονται, έτσι ώστε, ως ενήλικοι πλέον, να μπορούν να οικειώνονται και να απολαμβάνουν όλες τις μορφές επιβίωσης και πρόσληψης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού σε ποικίλες σύγχρονες μορφές της τέχνης, της θεωρίας και της επιστήμης (κριτικός/αισθητικός γραμματισμός).

- Να εφαρμόζουν τα ψηφιακά μέσα (ΨΜ) στην αναζήτηση και διαχείριση της γνώσης, να επεξεργάζονται και να παράγουν κείμενα σε ψηφιακή μορφή, πολυτροπικά κ.ά. (ψηφιακός γραμματισμός).

- Να διαπιστώνουν μέσα από συγκεκριμένες αναστοχαστικές διαδικασίες τους τρόπους προσέγγισης των κειμένων που ακολούθησαν και να επιλέγουν τις κατάλληλες στρατηγικές, ώστε να διευρύνουν τις αναγνωστικές τους δυνατότητες (μεταγνωστικές δεξιότητες).

Γ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ - ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

Το περιεχόμενο αντανακλά τη φυσιογνωμία και τους σκοπούς του γνωστικού αντικειμένου της ΑΕΓΓ, όπως αυτοί περιγράφονται στα αντίστοιχα μέρη του παρόντος ΠΣ.

Με δεδομένο ότι πρωτεύων στόχος του μαθήματος είναι να διαμορφωθούν πολίτες με δημοκρατική συνείδηση, ενσυναίσθηση και συναίσθηση ευθύνης για την επίλυση οικουμενικών προκλήσεων στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία του 21ου αιώνα, επιλέχθηκαν αντιπροσωπευτικά γραμματειακά είδη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, στα οποία αποτυπώνεται, όπως προαναφέρθηκε, ο ανθρωποκεντρικός και κοινωνιοκεντρικός χαρακτήρας του πολιτισμού της ελληνικής αρχαιότητας.

Η επιλογή, λοιπόν, των κειμενικών ειδών έγινε με βασικό στόχο να εμβαθύνουν οι μαθητές/-τριες του Λυκείου στην αρχαιοελληνική ιστοριογραφία, ρητορεία και τραγωδία, καθώς και να γνωρίσουν μέσα από τα κείμενα την αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Επιπροσθέτως, η ευρύτερη επαφή των μαθητών/-τριών και με άλλα είδη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας θα επιτευχθεί και μέσα από την προσέγγιση ανθολογημένων αποσπασμάτων διαφόρων συγγραφέων στο πλαίσιο στοχευμένης και διαβαθμισμένης γλωσσικής διδασκαλίας.

Πιο συγκεκριμένα, επιλέχθηκε το γραμματειακό είδος της ιστοριογραφίας με το σκεπτικό ότι έθεσε τις βάσεις της επιστημονικής μελέτης της ανθρώπινης ιστορίας, καταγράφοντας και ερμηνεύοντας τα γεγονότα κατά το δυνατόν αντικειμενικά· είδε τον άνθρωπο, στην ατομική και κοινωνική του ύπαρξη, ως το ον που διαμορφώνει μέσα στον χώρο και τον χρόνο τη ζωή του και παράγει πολιτισμό. Στην αρχαιοελληνική ιστοριογραφία η ιστορική πραγματικότητα προσεγγίζεται μέσω του ορθού λόγου.

Επιπλέον, κρίθηκε σκόπιμο οι μαθητές/-τριες να έρθουν σε επαφή με ρητορικά κείμενα διαφορετικών ειδών, προκειμένου να γνωρίσουν τη δυναμική της ρητορικής τέχνης, όπως αναπτύχθηκε κυρίως στην κλασική Αθήνα και αποτέλεσε καθοριστική έκφανση της άμεσης δημοκρατίας, αλλά και της κοινωνικής ζωής των αρχαίων Αθηναίων. Ο ορθός λόγος αποτελεί το κατεξοχήν όργανο έκφρασης και στη ρητορική τέχνη.

Συνάμα, οι μαθητές/-τριες θα προσεγγίσουν την αρχαία ελληνική τραγωδία, που αποτελεί κορυφαία έκφραση της ελληνικής και της παγκόσμιας λογοτεχνίας και είναι στο σύνολό της πολιτικό θέατρο με εξαιρετική διδακτική σπουδαιότητα για τις αξίες της δημοκρατίας και τα ανθρωπιστικά ιδεώδη. Παράλληλα, με την καλλιτεχνική πλοκή του μύθου, που οδηγεί, σταδιακά, μέσα από περιπέτειες στην κάθαρση και τη λύση τραγικών καταστάσεων, η αρχαία ελληνική τραγωδία προσφέρει βαθιά αισθητική απόλαυση και ηθική ικανοποίηση στους θεατές.

Τέλος, οι μαθητές/-τριες θα εντρυφήσουν στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία, η οποία ασχολήθηκε με όλα τα μεγάλα και διαχρονικά προβλήματα του ανθρώπου:

Διερωτήθηκε για τη φύση των πραγμάτων και την ουσία της ύπαρξης· αναζήτησε την αλήθεια και το νόημα του κόσμου· προβληματίστηκε για τις ηθικές αξίες και τις πολιτικές επιλογές· ανίχνευσε το κάλλος της φύσης και το βάθος της τέχνης.

Ως εκ τούτου το περιεχόμενο του γνωστικού αντικειμένου ανά τάξη διαμορφώνεται ως εξής: Α’ Λυκείου: ΑΕΓΓ Γενικής Παιδείας

Το περιεχόμενο δομείται σε δύο άξονες: Α. Ιστοριογραφία: Ξενοφών, «Ἑλληνικά», και Ρητορική: Λυσίας, «Κατὰ Ἐρατοσθένους», Β. Στοχευμένη Γλωσσική Διδασκαλία μέσω ανθολογημένων κειμένων.

Α. Η διδασκαλία του ιστοριογραφικού έργου «Ἑλληνικά» του Ξενοφώντα και ο ρητορικός λόγος «Κατὰ Ἐρατοσθένους» του Λυσία στόχο έχει αφενός να φέρει σε επαφή τους/τις μαθητές/-τριες της Α’ Λυκείου με ευχερώς προσπελάσιμα κείμενα της αττικής διαλέκτου και αφετέρου, μέσα από την ανάδειξη της θεματολογικής και νοηματικής τους συσχέτισης, να παρακινήσει τους/τις μαθητές/-τριες να κατανοήσουν βαθύτερα θεμελιώδεις αρχές και αξίες του αρχαιοελληνικού πολιτισμού. Ειδικότερα, τα «Ἑλληνικά» του Ξενοφώντα, με τη ρέουσα και κατανοητή ιστορική αφήγηση, εγείρουν προβληματισμούς για σειρά ζητημάτων, όπως η δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ ηγεσίας και πολιτών και η θεσμική σχέση μεταξύ του νόμου και του δικαίου. Με την ολιστική προσέγγιση του κειμένου οι μαθητές/-τριες θα έρθουν σε επαφή με την αττική διάλεκτο και τον πολύπτυχο και πολυδύναμο κόσμο όχι μόνο της κλασικής ιστοριογραφίας αλλά και, ευρύτερα, της κλασικής εποχής. Ταυτόχρονα ο λόγος του Λυσία «Κατὰ Ἐρατοσθένους», μέσα από την εύγλωττη αποτύπωση ενός ατομικού περιστατικού, σχετικού με την αυθαιρεσία και την αναλγησία της αυταρχικής εξουσίας εις βάρος ανυπεράσπιστων πολιτών, «συνομιλεί» με τα «Ἑλληνικά» του Ξενοφώντα, όπου περιγράφονται οι ακρότητες του καθεστώτος των Τριάκοντα εις βάρος
των δημοκρατικών πολιτών και των πλούσιων μετοίκων της Αθήνας.

Η συνέχεια εδώ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

via
Ενημερωτική εκδήλωση στις 23/4 - «Βία μεταξύ των ανηλίκων και αναρτημένη στο διαδίκτυο»
Ενημερωτική εκδήλωση για τη βία ανηλίκων συνδιοργανώνουν οι Δήμοι Αγ. Παρασκευής, Παπάγου – Χολαργού & Φιλοθέης – Ψυχικού
Ενημερωτική εκδήλωση στις 23/4 - «Βία μεταξύ των ανηλίκων και αναρτημένη στο διαδίκτυο»
gerasimos_siasos
Ο Πρύτανης του Ε.Κ.Π.Α. Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος στην 105η Σύνοδο Πρυτάνεων των Ελληνικών Πανεπιστημίων
Δείτε τα πορίσματα της Συνόδου Αντιπρυτάνεων
Ο Πρύτανης του Ε.Κ.Π.Α. Καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος στην 105η Σύνοδο Πρυτάνεων των Ελληνικών Πανεπιστημίων