Thumbnail
«Η μεταβατική διάταξη για μονιμοποίηση αναπληρωτών, όπως επίσης και οι νέοι διαγωνισμοί μέσω ΑΣΕΠ θα πρέπει να οδηγούν σε μόνιμους διορισμούς κάθε χρόνο ώστε να εξαλειφθούν τα κενά που έχουν δημιουργηθεί από την αδιοριστία και τις συνταξιοδοτήσεις τόσων χρόνων»

Ο διορισμός 11.700 μόνιμων εκπαιδευτικών μετά από 12 χρόνια είναι το πρώτο βήμα για την επιστροφή στην κανονικότητα σχετικά με το μεγάλο ζήτημα των χιλιάδων κενών στην εκπαίδευση. Αυτό το βήμα ήρθε να προστεθεί στους 4.500 μόνιμους διορισμούς που έγιναν πέρσι στην ειδική αγωγή.

Οι 11.700 διορισμοί παρόλο τον σχεδιασμό του Υπουργείου παιδείας (είχε εξαγγείλει 5.200 για φέτος) ήρθε να ικανοποιήσει το αίτημα των Ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ), των εκπαιδευτικών (ΠΕΑΔ, Συντονιστικά Αναπληρωτών), αλλά και σύσσωμου του πολιτικού κόσμου (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ,…).

Οι μόνιμοι αυτοί διορισμοί αφορούν κυρίως την κάλυψη βασικών αναγκών των σχολείων σε ανθρώπινο δυναμικό, που ως σήμερα καλύπτονταν από αναπληρωτές.

Συνταξιοδοτήσεις & προσλήψεις αναπληρωτών

Όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης δημιουργήθηκαν χιλιάδες κενά αποτέλεσμα της αδιοριστίας αλλά και των συνταξιοδοτήσεων.  

Από το 2010 – 2021 αποχώρησαν από την εκπαίδευση με συνταξιοδότηση περίπου 46.000 εκπαιδευτικοί και των δύο βαθμίδων !

Οι προσλήψεις των αναπληρωτών χρόνο με το χρόνο αυξάνονταν εξαιτίας των κενών που έπρεπε να καλυφθούν. Χαρακτηριστικά το 2010 προσλήφθηκαν 10.000 αναπληρωτές ενώ το 2021 περίπου 50.000 και για τις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης. Μέσα σε μια δεκαετία λοιπόν πενταπλασιάστηκαν οι προσλήψεις αυτές.

Προσλήψεις αναπληρωτών που έχουν να κάνουν όχι μόνο με την ανάγκη αναπλήρωσης αυτών που λείπουν αλλά κυρίως με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Οι ελαστικές μορφές εργασίας (ωρομίσθιοι ή πλήρους απασχόλησης, 3μηνήτες,…) έχουν αυξηθεί στη Δημόσια εκπαίδευση και οι αναπληρωτές αποτελούν πλέον σχεδόν το 26% επί του συνόλου των υπηρετούντων εκπαιδευτικών.

Ο θεσμός του αναπληρωτή υπάρχει σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου, καλείται όμως ο θεσμός αυτός να καλύψει έκτακτες ανάγκες (ασθένειες, εγκυμοσύνες, μετακινήσεις,…) και όχι πάγιες και διαρκείς ανάγκες σε εκπαιδευτικό δυναμικό όπως συμβαίνει στην Ελλάδα.

Ήταν λοιπόν μεγάλο βήμα και συγχαίρουμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου παιδείας για τους μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή πέρσι και αυτούς στην γενική παιδεία φέτος. Θα πρέπει όμως να υπάρξει συνέχεια αυτών των μόνιμων διορισμών μέχρι την ελαχιστοποίηση των αναγκών σε αναπληρωτές όπως συμβαίνει σε όλα τα σχολεία του κόσμου.

Μονιμοποίηση αναπληρωτών

Σε όλα τα συστήματα διορισμών των εκπαιδευτικών (Αρσένη, Γιαννάκου, Στυλιανίδη, Διαμαντοπούλου) υπήρχε η ρύθμιση για μόνιμο διορισμό των αναπληρωτών που απασχολούνταν για χρόνια στα σχολεία.

Πάντα υπήρχαν οι μεταβατικές διατάξεις για μονιμοποίηση αναπληρωτών με πολλούς μήνες προϋπηρεσία και όρια όπως οι 30 ή 24 μήνες.

Το μόνο σύστημα μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση που δεν είχε τέτοιες μεταβατικές διατάξεις ήταν το σύστημα Γαβρόγλου. Ένα σύστημα που όχι μόνο απέκλειε σχεδόν τους αναπληρωτές από μόνιμο διορισμό αλλά εξομοίωνε την προϋπηρεσία που με κόπο και μόχθο απέκτησαν οι χιλιάδες συνάδελφοι μας υπηρετώντας στις εσχατιές της χώρας με το «προσοντολόγιο». Πτυχία και κάθε είδους σεμινάρια που απέκτησαν εκπαιδευτικοί μακριά από την τάξη και τις πραγματικές ανάγκες της. Το σύστημα Γαβρόγλου όχι μόνο δεν ενίσχυε όλους τους συναδέλφους μας που υπηρέτησαν ως αναπληρωτές το δημόσιο σχολείο αλλά δεν τους αναγνώριζε ούτε το σύνολο της προϋπηρεσίας τους καθώς όριζε τους 120 μήνες ως μέγιστο πλαφόν.

Το νομοσχέδιο Γαβρόγλου, που κακώς κράτησε η τωρινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, πρέπει να καταργηθεί ΑΜΕΣΑ και να αντικατασταθεί από ένα νομοσχέδιο που θα αναγνωρίζει τις θυσίες όλων αυτών των συναδέλφων μας που υπηρέτησαν το λειτούργημα του εκπαιδευτικού μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας και τις οικογένειες τους για χρόνια.

Στο νέο νομοσχέδιο θα πρέπει να υπάρχει η μεταβατική ρύθμιση για μόνιμο διορισμό των αναπληρωτών που απασχολήθηκαν για χρόνια στα δημόσια σχολεία και το όριο αυτών των μηνών θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα διαλόγου μεταξύ των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών και του Υπουργείου.

Διαγωνισμός ΑΣΕΠ

Εκτός από τις μεταβατικές αυτές διατάξεις που θα μονιμοποιούν τους χιλιάδες αναπληρωτές με μόνο κριτήριο την προϋπηρεσία (αυτό ίσχυε όπως ανέφερα παραπάνω σε όλα τα νομοσχέδια για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών) θα πρέπει να επανέλθει ο θεσμός του διαγωνισμού μέσω ΑΣΕΠ.

Από την πρώτη εφαρμογή των εξετάσεων μέσω ΑΣΕΠ δόθηκε η δυνατότητα σε χιλιάδες πτυχιούχους να διαγωνιστούν και να έχουν την ευκαιρία να μετρήσουν τις ικανότητές τους όχι μόνο στο γνωστικό αντικείμενο αλλά και στα Παιδαγωγικά και την Διδακτική.

Χιλιάδες πτυχιούχοι είναι στον προθάλαμο της εκπαίδευσης και θέλουν να τους δοθεί η ευκαιρία να υπηρετήσουν το δημόσιο σχολείο. Είναι υποχρέωσή μας να τους αφουγκραστούμε και να τους δώσουμε την δυνατότητα.

Όσο για αυτούς που μιλούν για μεγάλο κόστος των εξετάσεων αυτών, υπάρχουν λύσεις που μας προσφέρει πλέον η τεχνολογία. Το απαγορευτικό κόστος που είναι αυτό της διόρθωσης των γραπτών μπορεί να αντικατασταθεί με την διόρθωση αυτών μέσω υπολογιστή. Οι ερωτήσεις όλες να είναι πολλαπλής επιλογής και η διόρθωση να γίνεται ηλεκτρονικά.

Τα πρώτα βήματα έγιναν με τα γραπτά των υποψηφίων για τα Πρότυπα σχολεία αλλά και με τις πρόσφατες εξετάσεις ιθαγένειας, στις οποίες ακολουθήθηκε αυτή η πρακτική. Ευκαιρία να εφαρμοστεί και στον διαγωνισμό των εκπαιδευτικών για να έχουμε όχι μόνο μη κοστοβόρες εξετάσεις αλλά και άμεσα αποτελέσματα ώστε οι διαδικασίες να τρέχουν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά.

Μετά τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα πρέπει να προσμετρούνται πτυχία, σεμινάρια και κοινωνικά κριτήρια (πολυτεκνία, ασθένεια,…) ώστε να βγαίνουν οι τελικοί πίνακες μόνιμων διορισμών.

Η μεταβατική διάταξη για μονιμοποίηση αναπληρωτών, όπως επίσης και οι νέοι διαγωνισμοί μέσω ΑΣΕΠ θα πρέπει να οδηγούν σε μόνιμους διορισμούς κάθε χρόνο ώστε να εξαλειφθούν τα κενά που έχουν δημιουργηθεί από την αδιοριστία και τις συνταξιοδοτήσεις τόσων χρόνων.

*Νικηφόρος Κωνσταντίνου

Ταμίας ΟΛΜΕ

Γενικός Γραμματέας ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ύπνος
Ηλεκτρική κουβέρτα όλη νύχτα: Οι κίνδυνοι που δεν φαντάζεστε
Αν και η ιδέα να κοιμόμαστε με την ηλεκτρική κουβέρτα αναμμένη είναι δελεαστική, οι ειδικοί προειδοποιούν για δυο σημαντικούς κινδύνους
Ηλεκτρική κουβέρτα όλη νύχτα: Οι κίνδυνοι που δεν φαντάζεστε
xeiropedes
Σύλληψη εκπαιδευτικού σε σχολική εκδρομή επειδή εν αγνοία του μαθητές αγόρασαν οινοπνευματώδη ποτά
Χειροπέδες σε καθηγητή - συνοδό σχολικής εκδρομής, πέρασαν οι αστυνομικοί της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Ιωαννίνων
Σύλληψη εκπαιδευτικού σε σχολική εκδρομή επειδή εν αγνοία του μαθητές αγόρασαν οινοπνευματώδη ποτά