sxoleio
Ας υποθέσουμε λοιπόν, ότι συνειδητοποιήσαμε τις τραγικές συνέπειες της φετινής χαμένης εκπαιδευτικής χρονιάς και αποφασίζουμε την επανάληψή της. Ποια προβλήματα θα ανακύψουν από μία τέτοια απόφαση;

Με πόσες απουσίες κρίνεται μία φοίτηση ανεπαρκής ώστε ο μαθητής να υποχρεώνεται να επαναλάβει τη χρονιά; Το ανώτατο όριο απουσιών σε κάποιο μαθητή είναι 124 ώρες που αντιστοιχούν περίπου σε 20 ημέρες μάθημα Επιπλέον, το  Άρθρο 24 ΥΑ 10645 2018 προβλέπει ότι 24 ημέρες απουσιών δεν προσμετρούνται σε μαθητές με πάρα πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας. Άρα ακόμη και στην πιο ακραία περίπτωση που ένας μαθητής πάσχει από πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας, αν απουσιάσει πάνω από 44 ημέρες τότε υποχρεώνεται να επαναλάβει τη χρονιά.

Φέτος έχουν γίνει περίπου 100 ημέρες μαθήματα εξ αποστάσεως. Επομένως, εφόσον οι μαθητές προάγονται, είναι σαν να αποδεχόμαστε ότι ένα μάθημα εξ αποστάσεως αντιστοιχεί κατά 54% με ένα μάθημα δια ζώσης. Ή πιο απλά δύο ώρες εξ’ αποστάσεως ισοδυναμούν τουλάχιστον με μία ώρα μαθήματος διαζώσης. Ένας ισχυρισμός που ακόμη και οι πιο φανατικοί υποστηρικτές της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν έχουν τολμήσει να τον υποστηρίξουν. Συμπερασματικά λοιπόν, αν θέλουμε να είμαστε σύννομοι και ειλικρινείς, όλοι οι μαθητές θα πρέπει να επαναλάβουν τη χρονιά λόγω ανεπαρκούς φοίτησης αφού σε κανονικές συνθήκες  αυτό θα πράτταμε ακόμη και αν οι μαθητές μας είχαν πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας.  

Ας υποθέσουμε όμως ότι λόγω των ειδικών συνθηκών αλλάζουμε το γράμμα και το πνεύμα του νόμου και όλοι οι μαθητές προάγονται και μάλιστα χωρίς καν  εξετάσεις. Τι συνέπειες θα έχει στο μέλλον μία τέτοια απόφαση;

Όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι η γνώση χτίζεται κλιμακωτά. Δεν είναι δυνατό να μάθεις οποιοδήποτε εκπαιδευτικό αντικείμενο όπως, φυσική, χημεία, μαθηματικά, γλώσσα, λογοτεχνία κλπ μίας χρονιάς αν δεν γνωρίζεις πάνω από κάποιο επίπεδο, το γνωστικό αντικείμενο της προηγούμενης. Γι αυτό σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου και σε όλη την εκπαιδευτική κλίμακα, υπάρχει ο θεσμός της επανάληψης της χρονιάς.  Οι πάντες γνωρίζουν ότι η γνώση που παρέχει η εκπαίδευση είναι μία αλυσίδα που η έλλειψη ενός κρίκου διακόπτει τη συνοχή της. Άρα από εκπαιδευτική άποψη, η προαγωγή θα προκαλέσει ένα ανεπανόρθωτο εκπαιδευτικό πλήγμα με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μία γενιά   πολιτών με μεγάλη έλλειψη παιδείας. Η έλλειψη αυτή θα είναι τόσο μεγαλύτερη όσο μικρότερη η ηλικία των μαθητών, αφού όλοι γνωρίζουμε ότι η αποτελεσματικότητα ενός εξ’ αποστάσεως μαθήματος είναι αντιστρόφως ανάλογη της ηλικίας των μαθητών.

Το πρόβλημα γίνεται ακόμη  εντονότερο μετά την απόφαση για την κατάργηση των προαγωγικών εξετάσεων. Μια απόφαση που είναι μια έμμεση παραδοχή ότι οι μαθητές μας δεν είχαν ισότιμη πρόσβαση στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Όλοι γνωρίζουμε ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι εξετασοκεντρικό. Είναι γνωστό ότι όσα μαθήματα δεν εξετάζονται έχουν υποβαθμιστεί. Η υποβάθμιση αυτή φέτος, αφού δεν θα πραγματοποιηθούν εξετάσεις, αφορά σε όλα τα μαθήματα.

Εκτός όμως από ένα ισχυρότατο εκπαιδευτικό κενό, η μη επανάληψη της χρονιάς θα αποτελέσει πλήγμα και για τον ίδιο το θεσμό του σχολείου. Ένας θεσμός ο οποίος περνάει ήδη μεγάλη κρίση. Ένας θεσμός που η αξία του και η προσφορά του αμφισβητείται από πολλούς χωρίς όμως να έχει διατυπωθεί κάποια εναλλακτική πρόταση. Η μη επανάληψη της χρονιάς νομίζω ότι θα αποτελέσει την οριστική υποβάθμιση αυτού του θεσμού, αφού θα ισχυροποιηθεί η άποψη ότι  η ζωή μπορεί να συνεχιστεί και χωρίς το διαζώσης μάθημα. Αυτό θα έχει ολέθρια αποτελέσματα που δεν θα γίνουν άμεσα αντιληπτά, αφού τα αποτελέσματα της έλλειψης παιδείας δεν είναι άμεσα. Η έλλειψη γνώσης, κουλτούρας και πολιτισμού  είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει μακροπρόθεσμα στην δημιουργία μίας γενιάς πολιτών οι οποίοι λόγω έλλειψης παιδείας θα χειραγωγούνται εύκολα με ότι αυτό συνεπάγεται.

Ας υποθέσουμε λοιπόν, ότι συνειδητοποιήσαμε τις τραγικές συνέπειες της φετινής χαμένης εκπαιδευτικής χρονιάς και αποφασίζουμε την επανάληψή της. Ποια προβλήματα θα ανακύψουν από μία τέτοια απόφαση; Το βασικότερο πρόβλημα που θα δημιουργηθεί είναι αυτό της σχολικής στέγης αφού θα πρέπει οι ίδιες τάξεις να φιλοξενήσουν του χρόνου διπλάσια παιδιά. Το πρόβλημα όμως δεν είναι τόσο τραγικό από όσο εξ αρχής φαίνεται. Και αυτό γιατί περιορίζεται αποκλειστικά και μόνο στην Α’ Δημοτικού. Το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί στην Α’ Δημοτικού θα μπορούσε να αμβλυνθεί,  αν νομοθετούσαμε έτσι ώστε τα παιδιά να πηγαίνουν στο Δημοτικό μισό χρόνο αργότερα από ότι πάνε σήμερα. Συμπερασματικά λοιπόν θα λέγαμε ότι πρόκειται για ένα αντιμετωπίσιμο πρόβλημα. Από την άλλη θα δίνονταν περισσότερος χρόνος διακοπών στους μαθητές, εκτονώνοντας την ψυχολογική πίεση όλης αυτής της περιόδου.  

Τελικά πρέπει να το αναλογιστούμε. Μήπως η επανάληψη της χρονιάς είναι η βέλτιστη λύση;

Μία απόφαση επανάληψης της χρονιάς από το Υπουργείο, είναι σίγουρο ότι θα προσέφερε τα μέγιστα στα εκπαιδευτικά δρώμενα της χώρας και θα έγραφε ιστορία.  

Μία ανάλογη πρόταση από τη μεριά της αντιπολίτευσης θα σηματοδοτούσε ένα νέο πολιτικό ήθος έξω από λαϊκισμούς και σκοπιμότητες με μοναδικό κριτήριο το καλό της πατρίδας επενδύοντας σοβαρά στη νεολαία, δηλαδή στο μέλλον αυτού του τόπου.  

Θεωρώ ότι τα πάντα είναι θέμα παιδείας. Ότι λοιπόν σπέρνουμε στο παρόν αυτό και θα θερίσουμε στο μέλλον. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο.  

Πάνος Μουρούζης

Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος
Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε Κέρκυρας
Πρόεδρος της ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nazi
«Γιαβόλ» – 4η έκδοση: Πώς ξεπλύθηκαν από το Ναζιστικό τους παρελθόν μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις
Προδημοσίευση από την εμπλουτισμένη νέα έκδοση του βιβλίου του Γιώργου Χαρβαλιά
«Γιαβόλ» – 4η έκδοση: Πώς ξεπλύθηκαν από το Ναζιστικό τους παρελθόν μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις
sklirinsi
Σκλήρυνση κατά πλάκας: Ενδείξεις της νόσου εμφανίζονται στο αίμα πριν εκδηλωθούν τα συμπτώματα
Συγκεκριμένα, εντοπίστηκε ότι οι ασθενείς με αυτά τα αυτοαντισώματα είχαν αυξημένα επίπεδα νευροϊνιδίων χαμηλού μοριακού βάρους (Nfl), πρωτεϊνικά...
Σκλήρυνση κατά πλάκας: Ενδείξεις της νόσου εμφανίζονται στο αίμα πριν εκδηλωθούν τα συμπτώματα