Αντισώματα απέναντι στο «μεταλλαγμένο» σχολείο της Κεραμέως
Γράφει ο Γιώργος Μακράκης, Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ν. Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος», Μέλος Ε.Ε. ΑΔΕΔΥ

Ένα από τα κεντρικά προτάγματα της σημερινής κυβέρνησης είναι η σταδιακή αποδέσμευση του κράτους από τη Δημόσια Εκπαίδευση και στην κατεύθυνση αυτή η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προωθεί μεθοδευμένα, με αλλεπάλληλα νομοθετήματα, την ιδιωτικοποίηση της Εκπαίδευσης.

Μετά την εξίσωση πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων με εκείνα των δημόσιων Πανεπιστημίων, την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων στο Λύκειο και την ταυτόχρονη περικοπή χιλιάδων θέσεων στις δημόσιες σχολές, «σπρώχνοντας» τη νέα γενιά σε ιδιωτικά κέντρα αμφιβόλου ποιότητας, σειρά έχει μια συνολική ανατροπή του Δημόσιου Δωρεάν Σχολείου με επίμαχους άξονες τη συνεχή αξιολόγηση και την οικονομική-διοικητική αποκέντρωσή του.

Η κυβέρνηση εφαρμόζει πιστά την έκθεση της επιτροπής Πισσαρίδη, στην οποία φανερώνεται όλο το πλέγμα των νεοφιλελεύθερων αλλαγών που μεταβάλλουν τη φυσιογνωμία του Σχολείου. Η μετατόπιση από την παιδαγωγική οπτική της εκπαιδευτικής, ψυχικής και κοινωνικής λειτουργίας του σχολείου σ’ ένα γραφειοκρατικό και τεχνοκρατικό μοντέλο διοίκησης με συνεχείς διεκπεραιωτικού τύπου διαδικασίες (συμπλήρωση φορμών, μέτρηση και ποσοτικοποίηση δεικτών του παρεχόμενου κ.ά.) θα συρρικνώσουν τον πολύτιμο χρόνο της δημιουργικής και ουσιαστικής αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.

Το πόρισμα της επιτροπής Πισσαρίδη είναι αποκαλυπτικό και κυρίως σε δύο κομβικά σημεία. Αναφέρει χαρακτηριστικά πως

«Χρειάζονται επανεξέταση και οι σημερινές διαδικασίες κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης στις σχολικές μονάδες, ώστε να συνδεθούν με την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων… τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων θα πρέπει να δημοσιοποιούνται και να παρουσιάζονται σε συγκριτική μορφή» και «Άλλες αρμοδιότητες μπορούν να μεταβιβασθούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, όπως ιδίως η διαχείριση του κύριου και βοηθητικού προσωπικού των σχολικών μονάδων…».

Η υποχώρηση του κράτους από την ευθύνη της κεντρικής χρηματοδότησης και η απεμπλοκή του από τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού ανατρέπει άρδην την εν γένει λειτουργία των Σχολείων αλλά και το εργασιακό καθεστώς χιλιάδων εκπαιδευτικών, προφανώς, με δυσμενέστερους όρους. Ένα σχολείο με ανακυκλώσιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και ανταγωνιστικό πλαίσιο λειτουργίας μεταξύ των σχολικών κοινοτήτων, καθώς η αξιολόγηση τους συνδέεται με μετρήσιμες επιδόσεις, με συγκριτική κατάταξη βάσει των αποτελεσμάτων και με τη συνεπαγόμενη διαβαθμισμένη χρηματοδότηση.

Η οικονομική-διοικητική αποκέντρωση των σχολείων με κυρίαρχο φορέα αρμοδιοτήτων την τοπική αυτοδιοίκηση –δήμοι και περιφέρειες διαφορετικών δυνατοτήτων– θα οδηγήσει σε σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων και κατ’ επέκταση στην όξυνση εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων. Η διεθνής εμπειρία από την εφαρμογή τέτοιους είδους μοντέλων, για παράδειγμα στην Αγγλία, έχει καταδείξει σημαντικές αρνητικές πτυχές όπως στην έντονη ταξικότητα της εκπαίδευσης και στη διαμόρφωση ενός ασταθούς εργασιακού περιβάλλοντος για το εκπαιδευτικό προσωπικό.

Η εκπαιδευτική κοινότητα, όπως έπραττε πάντοτε, θα δημιουργήσει τα κατάλληλα «αντισώματα» με σκοπό να υπερασπιστεί το αξιακό υπόβαθρο του δημόσιου δωρεάν σχολείου, για καθολική μόρφωση και γνώση, απέναντι στο νέο «μεταλλαγμένο» Σχολείο που προωθεί η κα. Κεραμέως και η κυβέρνηση. Θα προτάξει το αίτημα για περισσότερη παιδαγωγική αυτονομία απέναντι στην οικονομική  αποκέντρωση και υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου με στόχο την ανατροφοδότηση και την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τη στελέχωση των σχολείων με μόνιμο προσωπικό και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών από κρατικό φορέα. Η συλλογική και μαζική αποχή των εκπαιδευτικών από την άκαιρη χρονικά, επιστημονικά ανεπαρκής και βαθιά ταξική, ως προς τη στόχευσή της, αξιολόγηση των σχολικών μονάδων δείχνει πως τα «αντισώματα» είναι ισχυρά.

Γιώργος Μακράκης,

Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ν. Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος»

Μέλος Ε.Ε. ΑΔΕΔΥ

makrakis.jpg

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sillalitirio-ekpaideutikoi.jpg
Αξιολόγηση: Ανυποχώρητη η βάση των εκπαιδευτικών - Ηδη 24 ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ επαναπροκήρυξαν απεργία-αποχή
Ο αγώνας στα χέρια των Πρωτοβάθμιων σωματείων και των εκπαιδευτικών - Ζητούν επαναπροκήρυξη απεργίας-αποχής και από τις Ομοσπονδίες
Αξιολόγηση: Ανυποχώρητη η βάση των εκπαιδευτικών - Ηδη 24 ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ επαναπροκήρυξαν απεργία-αποχή
γιαγιά
«Νταντάδες της γειτονιάς»: Πώς θα λάβουν έως και 500 ευρώ παππούδες και γιαγιάδες
Πώς μπορούν οι γιαγιάδες, οι παππούδες, οι θείοι και οι νονοί να εισπράττουν 500 ευρώ από το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς»;
«Νταντάδες της γειτονιάς»: Πώς θα λάβουν έως και 500 ευρώ παππούδες και γιαγιάδες
ilikiomenos
Θεσσαλονίκη: Ιδιοκτήτες γηροκομείου καταδικάστηκαν για τον θάνατο τετραπληγικού που κάηκε ζωντανός
Δεν λειτούργησε η πυρανίχνευση στο θάλαμο του άτυχου άνδρα
Θεσσαλονίκη: Ιδιοκτήτες γηροκομείου καταδικάστηκαν για τον θάνατο τετραπληγικού που κάηκε ζωντανός
ΔΥΠΑ ΟΑΕΔ
ΔΥΠΑ: Τα οριστικά αποτελέσματα για τη νέα δράση επαγγελματικής κατάρτισης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης
Η πιλοτική δράση υλοποιείται στο πλαίσιο συνεργασίας της ΔΥΠΑ με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και στοχεύει στην παροχή...
ΔΥΠΑ: Τα οριστικά αποτελέσματα για τη νέα δράση επαγγελματικής κατάρτισης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης