Η διαμόρφωση στρατηγικής πολιτικής για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση μέσα από το πλαίσιο του σχέδιου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
Η διαμόρφωση στρατηγικής πολιτικής για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση μέσα από το πλαίσιο του σχέδιου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων

Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση αποτελούν για τους περισσότερους έννοιες ταυτόσημες και άρρηκτα συνδεδεμένες με τη δια βίου μάθηση. Κατά μία έννοια το γεγονός αυτό δεν αποτελεί παράδοξο καθώς έως και σήμερα δεν υπήρχε σαφής διαχωρισμός ανάμεσα σε αυτές τις τρεις έννοιες: εκπαίδευση, κατάρτιση και δια βίου μάθηση.

Οι οριζόντιες πολιτικές για την παιδεία περιελάμβαναν σκοπίμως ή μη, την εννιαία αντιμέτωπιση τους.

Ως εκ τούτου  ήταν αναμενόμενο τα εκπαιδευτικά προγράμματα να μην ήταν σαφώς προσδιορισμένα σε ποιες ομάδες - στόχους απευθύνονται, να υπάρχουν αλληλεπικαλύψεις ανάμεσα στις ειδικότητες και ο εκπαιδευτικός προσανατολισμός μιας κοινωνίας να διαμορφώνεται από τάσεις, τηλεοπτικά πρότυπα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το σχέδιο νόμου για την επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και δια βίου μάθηση που παρουσίασε πρόσφατα το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, έρχεται μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα αδράνειας, να διαμορφώσει στοχευμένη εκπαιδευτική πολιτική για την κοινωνία. Είναι ένα νομοσχέδιο όπου απομακρύνει το κλειστό μοντέλο της λήψης αποφάσεων για την εκπαίδευση και κατάρτιση από την ηγεσία  του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Για πρώτη φορά στο σχεδιασμό και στη λήψη αποφάσεων μπορούν να εκφράσουν τη θέση τους όλοι οι άμεσα εμπλεκόμενοι κοινωνικοί και θεσμικοί φορείς. Δίνεται η δυνατότητα στην ίδια την κοινωνία να αναδείξει τις δικές της εκπαιδευτικές ανάγκες, να προτείνει  θεματικούς τομείς, να εξασφαλίσει το απαραίτητο εξειδικεύμενο στελεχιακό δυναμικό για την αγορά εργασίας.

Είναι εξαιρετικά δύσκολο το εγχείρημα καθώς ο συγκεκριμένος σχεδιασμός απαιτεί την ενεργό συμμετοχή και τη συνδρομή όλων των εμπλεκόμενων. Των εκπαιδευτικών, των εκπαιδευομένων/καταρτιζομένων, των οικογενειών τους, των εκπαιδευτικών φορέων και δομών. Θα πρέπει από τη διαδικασία εκτέλεσης αποφάσεων, να προβούν στη διαδικασία σχεδιασμού. Είναι απαραίτητο όμως να γίνει αλλαγή της νοοτροπίας και της κουλτούρας στο τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η εκπαίδευση. Οι παρωχημένες πολτικές και ιδεολογίες του παρελθόντος δεν έδωσαν στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση τη θέση που τους αρμόζει μέσα στο κοινωνικό γίγνεσθαι.

Δεν μπορούμε να συζητάμε για υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης όταν εμείς οι ίδιοι επιλέγουμε τα παιδιά μας να σπουδάσουν για να έχουν ένα πτυχίο. Όταν εμείς ως κοινωνία τοποθετούμε τα παιδιά που πηγαίνουν στα ΕΠΑΛ, ή στα ΙΕΚ ότι είναι παιδιά άνευ ουσιαστικών προσόντων. Όταν δεν τους δίνουμε το δικαίωμα της επιλογής.

Από την άλλη πλευρά μία κονωνία με περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες σε ένα κόσμο όπου η τεχνολογία έχει εισβάλλει σε όλα τα επίπεδα είναι και ας είμαστε αυστηροί σε αυτό, μία «φτωχή» κοινωνία. Είναι πραγματικά, άξιο απορίας πως έχουμε εξοικιωθεί με ταχύτατους ρυθμούς στα social skills και αδυνατούμε να προσαρμοστούμε στα vocational skills.

Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, φέρνει ένα σύγχρονο προσανατολισμό στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Είναι μία αναγκαιότητα που εκ των πραγμάτων θα πρέπει να προσαρμοστούμε εαν θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στις εγχώριες και διεθνείς αγορές. Σε κάθε περίπτωση όπως όλα τα νομοσχέδια θα κριθεί εκ του αποτελέσματος.

Θα πρέπει όμως να αναλογιστούμε τη δική μας συμβολή στην επίτευξη των αποτελεσμάτων που αυτό καθοδηγεί.

Θα πρέπει να σταθούμε στο τι είδους εκπαίδευση αλλά και κατάρτιση επιθυμούμε να έχουμε. Θα μείνουμε στα στεγανά του παρελθόντος ή θα εκμεταλλευτούμε τη δυνατότητα για αλλαγή. Άλλωστε, όπως είχε αναφέρει ο Αμερικανός συγγραφέας William Arthur Ward:ι «η διδασκαλία είναι κάτι περισσότερο από το να διανέμεις τη γνώση. Είναι να εμπνέεις την αλλαγή».

 

Η επικεφαλής του θεματικού τομέα

      Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης

και Δια Βίου Μάθησης της Νέας Δημοκρατίας

        Αναστασία Σαρχόσογλου

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Το σεμινάριο Ειδικής Αγωγής με το χαμηλότερο κόστος από ΑΕΙ - 50 ευρώ εγγραφή έως 27-9

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΣΕΠ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: Ύλη, Προετοιμασία, Ειδικότητες, παλιά θέματα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ για ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ - με μόνο 65 ευρώ εγγραφή

Παν.Πατρών: ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ στα ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ Ειδικής Αγωγής και Διαπολιτισμικής μέσω alfavita.gr

Προκηρύξεις ΑΣΕΠ: Πάρτε σε 2 μόνο ημέρες online Πιστοποίηση Αγγλικών με 111 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

korinthiakos_seismoi
Κορινθιακός Κόλπος: Οι δεκάδες δονήσεις προβληματίζουν καθώς η σεισμική «άπνοια» συνεχίζεται - «Η Αττική είναι ευάλωτη», τονίζει ο Παπαδόπουλος
Σύμφωνα με τον σεισμολόγο, Γεράσιμο Παπαδόπουλο περίπου από τις 15 Σεπτεμβρίου καταγράφεται μια έντονη σεισμική δραστηριότητα στη συγκεκριμένη εστία
Κορινθιακός Κόλπος: Οι δεκάδες δονήσεις προβληματίζουν καθώς η σεισμική «άπνοια» συνεχίζεται - «Η Αττική είναι ευάλωτη», τονίζει ο Παπαδόπουλος
ΑΣΕΠ
ΑΣΕΠ: Τραγικά και μοιραία λάθη στις προϋπηρεσίες εκατοντάδων αναπληρωτών
Επιστολή απόγνωσης: Καταστρέφονται ζωές! Καταδικαζόμαστε σε 3 χρόνια ανεργίας - Στα σκουπίδια οι προσπάθειες τόσων χρόνων
ΑΣΕΠ: Τραγικά και μοιραία λάθη στις προϋπηρεσίες εκατοντάδων αναπληρωτών
Στέφανος Κασσελάκης
Στον ΣΥΡΙΖΑ είναι «μια ωραία ατμόσφαιρα»: Οι πρώτες κινήσεις Κασσελάκη ανακατεύουν την τράπουλα και δημιουργούν τριγμούς
Οι αλλαγές στην Κοινοβουλευτική Ομάδα και στη θέση του Εκπροσώπου Τύπου πυροδότησαν κύμα αντιδράσεων
Στον ΣΥΡΙΖΑ είναι «μια ωραία ατμόσφαιρα»: Οι πρώτες κινήσεις Κασσελάκη ανακατεύουν την τράπουλα και δημιουργούν τριγμούς