άβακας
Σύλλογος ΠΕ Κερατσινίου - Περάματος "Νίκος Πλουμπίδης": Για μια ακόμη φορά, τα παιδιά ΑμΕΑ και οι οικογένειές τους θύμα των ανεπαρκειών του εκπαιδευτικού και υγειονομικού συστήματος

Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς έκαναν την παρουσία τους και τα μεγάλα προβλήματα που αφορούσαν την διαχείριση της πανδημίας στα σχολεία. Προβλήματα που έχουν  άμεση εξάρτηση, τόσο με την απαράδεκτη  κατάσταση των σχολικών υποδομών  προ πανδημίας, όσο με τα ανεπαρκή Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) και τα υγειονομικά πρωτόκολλα που δεν παίρνουν υπόψη τους την ελληνική  σχολική πραγματικότητα. Τα Υπουργεία Παιδείας, Υγείας και πολιτικής προστασίας ως καθ’ ύλη αρμόδια για τη διαχείριση,  αρκούνται σε αυτάρεσκες  δηλώσεις που πολλές φορές παρουσιάζουν την πραγματικότητα με το κεφάλι κάτω και τα πόδια πάνω.

Η Ειδική Αγωγή για μια ακόμη φορά, θύμα των ανεπαρκειών του εκπαιδευτικού και υγειονομικού συστήματος. Καμία φροντίδα, καμιά διαφοροποίηση και καμιά εξειδίκευση από τα κυβερνητικά επιτελεία διαχείρισης  του κορονοϊού, για τις δομές ειδικής αγωγής που με τα πρώτα ύποπτα κρούσματα έχουν φτάσει σε σημείο απόγνωσης, αδυνατώντας να ελέγξουν  την κατάσταση.

Πριν απ’ οτιδήποτε άλλο, να πούμε ότι η θέση για «ΑΝΟΙΧΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ» είναι αδιαπραγμάτευτη, καθώς ήδη έχει χαθεί κατά την ανοιξιάτικη περίοδο, σημαντικός χρόνος από την εκπαίδευση των παιδιών ΑμΕΑ.  Χρόνος που δύσκολα μπορεί να αναπληρωθεί, καθώς τα παιδιά ωριμάζοντας ηλικιακά και ψυχοκινητικά, «χάνουν» σημαντικά κομμάτια από το παζλ της εκπαίδευσής τους , σημαντικές  κατακτήσεις και δεξιότητες  που καταχτιόνται σε συγκεκριμένη ηλικία και αφορούν  όλους τους τομείς της ανάπτυξής τους.  Ωστόσο για να είναι οι δομές Ειδικής Αγωγής ανοιχτές - και  προπάντων  ασφαλείς - πρέπει να υπάρχουν αρκετές δικλείδες  που θα διασφαλίζουν  την απρόσκοπτη λειτουργία τους.

Παράγοντες που επηρεάζουν την ασφαλή  λειτουργία των δομών Ειδικής Αγωγής σε συνθήκες πανδημίας.

Πριν προτείνουμε κάποια μέτρα που η ίδια η πραγματικότητα επιβάλλει, ας αναφέρουμε μερικά  ζητήματα που πρέπει να παίρνονται υπόψη στη σύνταξη  ενός Πρωτοκόλλου που θα διασφαλίζει τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας για μαθητές,  εκπαιδευτικούς και γονείς  σε ένα Ειδικό Σχολείο:

  • Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών έχει σοβαρά υποκείμενα νοσήματα (πχ επιληψίες, σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα, οργανικές ανεπάρκειες κλπ).  Εκτός από τους μαθητές, πολλοί από τους   γονείς τους έχουν οι ίδιοι σοβαρές παθήσεις ή αδυνατούν λόγω ψυχοκοινωνικών παραγόντων να διαχειριστούν καταστάσεις είτε ως προς την πρόληψη (τήρηση κανόνων υγιεινής διαβίωσης) είτε ως προς την αντιμετώπιση της ασθένειας όταν προκύψει (αδυναμία, να περιγράψουν στον γιατρό τη σοβαρότητα  του προβλήματος, το ιστορικό εκδήλωσης της νόσου, τις επαφές κλπ).  Ως εκ τούτου θα πρέπει να υπάρχει ειδική μέριμνα και σχέδιο παρέμβασης, τόσο για τον χώρο του σχολείου, όσο και για το χώρο που ζει και δραστηριοποιείται το παιδί, μετά από αυτό.
  • Ένα μεγάλο μέρος των μαθητών δεν έχει λεκτική επικοινωνία. Πολύ δύσκολα αυτά τα παιδιά θα εξηγήσουν αυτονόητα σε μας πράγματα όπως  ο πονοκέφαλος, ο πονόλαιμος, η αδιαθεσία. Πολύ περισσότερο που υποκείμενα νοσήματα μπορούν να δημιουργήσουν σύγχυση ως προς την εκτίμηση της νόσου (πχ χρόνιες λοιμώξεις του αναπνευστικού)
  • Οι εκπαιδευτικοί σε μια μονάδα Ειδικής Αγωγής, είναι διαρκώς εκτεθειμένοι στην πανδημία. Πολλοί από αυτούς μάλιστα ανήκουν και σε ομάδες υψηλού κινδύνου, που προς τιμήν τους  παρά τους κινδύνους, επιμένουν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους δια ζώσης, υποκινούμενοι από την ανιδιοτελή  αγάπη προς τα παιδιά ΑμΕΑ. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί  εκ των πραγμάτων, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, επιβάλλεται να βρίσκονται πολύ κοντά στα παιδιά. Κι αυτό δεν γίνεται  από «αμέλεια» ή αποποίηση της «προσωπικής ευθύνης», αλλά γιατί δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Η παιδαγωγική παρέμβαση επιβάλλει, ο εκπαιδευτικός (κάθε ειδικότητας) να δίπλα στο παιδί, να το κρατάει από το χέρι και να το κατευθύνει στην εργασία, να το αγγίζει στο πρόσωπο και το στόμα (πχ στις ασκήσεις λογοθεραπείας), ή σε ολόκληρο το σώμα του (εργοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, γυμναστική, δεξιότητες φαγητού, αυτοεξυπηρέτηση). Μέσα σε κάθε τμήμα ειδικού σχολείου, οι εκπαιδευτικοί εναλλάσσονται συνεχώς και σε καθημερινή βάση, εκπονούν προγράμματα συνδιδασκαλίας, είναι «κουβάρι» με τους μαθητές. Ας φανταστεί πχ κάποιος τη σκηνή διαχείρισης ενός σοβαρού επιληπτικού επεισοδίου  (πολύ συνηθισμένου στα  Ειδικά Σχολεία) που ταυτόχρονα  μπορεί εν αγνοία όλων να είναι και θετικό στον κορονοϊό. Ο εκπαιδευτικός της τάξης, ο σχολικός νοσηλευτής, ο σχολικός φροντιστής είναι σίγουρο ότι θα εμπλακούν στο επεισόδιο και θα έρθουν σε επαφή με σωματικές εκκρίσεις του παιδιού, χωρίς εκείνη τη στιγμή να σκεφτούν την έκθεση του εαυτού τους σε κίνδυνο, καθώς αυτό που προέχει είναι, το παιδί να βγει από την κρίση υγιές. Σημειωτέον ότι ο μαθητής (όπως ορίζουν τα πρωτόκολλα αλλά και η πραγματικότητα) αδυνατεί να φορέσει μάσκα και ο εκπαιδευτικός συνήθως φοράει είτε – μόνο -  μάσκα είτε – για εκπαιδευτικούς λόγους -  την ειδική προσωπίδα.
  • Οι μαθητές των δομών ΕΑ μεταφέρονται καθημερινά με μισθωμένα οχήματα και μάλιστα με αστικά ή υπεραστικά λεωφορεία και με ΤΑΞΙ,  που όταν τους αφήνουν στο σχολείο,  συνεχίζουν τα δρομολόγιά τους μέχρι το μεσημέρι που θα επιστρέψουν να τους παραλάβουν. Εκτός από τα παιδιά δηλαδή, ένας μεγάλος αριθμός ατόμων κατά τη διάρκεια της ημέρας θα χρησιμοποιήσει τα οχήματα αυτά, δημιουργώντας συνθήκες αμφίδρομης μετάδοσης του ιού
  • Επιπλέον, οι μαθητές των Ειδικών Σχολείων, τις απογευματινές ώρες, παρακολουθούν προγράμματα Δημιουργικής Απασχόλησης με μαθητές άλλων Ειδικών Σχολείων, σε ιδιωτικές, Δημοτικές ή Δημόσιες δομές (ΚΔΑΠ ΑμΕΑ). Πραγματικά δεν θέλουμε να φανταστούμε τι θα γίνει, αν ένας ή περισσότεροι μαθητές, προκύψουν φορείς (συμπτωματικοί ή ασυμπτωματικοί) της ασθένειας. Μόνο με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τα ΚΔΑΠ, ο ιός θα επεκταθεί με ταχύτατους ρυθμούς στον γενικό πληθυσμό μιας πολύ μεγάλης περιοχής.

«Πρωτόκολλο διαχείρισης της πανδημίας στα Ειδικά Σχολεία: «Ο σώζων εαυτόν, σωθήτω»

Ας έρθουμε τώρα  στην εμπειρία που προκύπτει από την μέχρι τώρα διαχείριση της πανδημίας στις Δομές Ειδικής Αγωγής.

Είναι αυτονόητο ότι τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί,  με αυξημένο αίσθημα ευθύνης που πηγάζει τόσο από τον ρόλο του ενσυνείδητου εκπαιδευτικού, όσο και από την αγωνία για την προστασία των μαθητών και των αγαπημένων ανθρώπων του περιβάλλοντός τους, καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για την τήρηση μέτρων υγιεινής και ασφάλειας. Σ’ αυτή τους την προσπάθεια είναι συχνά αβοήθητοι από τη μεριά της πολιτείας και των αρμόδιων υπουργείων, γεγονός που δημιουργεί αισθήματα οργής και θυμού.

Ας αναφέρουμε ένα περιστατικό διαχείρισης ενός ύποπτου κρούσματος:

Με την εκδήλωση των συμπτωμάτων (υψηλός πυρετός, διάρροια, εμετός) ο υπεύθυνος  διαχείρισης (συνήθως ο Διευθυντής), με τον σχολικό νοσηλευτή (εφόσον υπάρχει), τηρώντας τα προβλεπόμενα μέτρα, απομονώνουν το παιδί στον ειδικό χώρο (εφόσον κι αυτός υπάρχει). Ενημερώνεται η Διεύθυνση Εκπαίδευσης και καλούνται οι γονείς να παραλάβουν το παιδί τους από το σχολείο. Μέχρις εδώ όλα πηγαίνουν ρολόι και οι εκπαιδευτικοί επιτελούν με συνέπεια το καθήκον τους. Από εδώ και πέρα θα έπρεπε να αναλαμβάνει η πολιτεία τη δική της  ευθύνη, και παίρνοντας υπόψη όλα όσα τέθηκαν παραπάνω να προβεί στα εξής βήματα:

Α) Άμεση επίσκεψη κλιμακίου του ΕΟΔΥ για διερεύνηση με τεστ ΣΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΠΛΗΘΥΣΜΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, της διασποράς μέσα στη σχολική μονάδα. Το κλιμάκιο θα πρέπει να είναι ενήμερο για τις συνθήκες λειτουργίας της δομής,  και κυρίως για το ότι  έχει να διαχειριστεί μεγάλο αριθμό ατόμων που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου, που  διατρέχουν δηλαδή κίνδυνο ακόμα και για τη ζωή τους.

Β) Ιχνηλάτηση των επαφών και των χώρων που δραστηριοποιήθηκε τα τελευταία 24/ωρα ο μαθητής  και μέτρα για τον περιορισμό πιθανής  διασποράς από αυτούς. Πχ Τεστ σε άτομα  των δομών ΚΔΑΠ που πηγαίνει ο μαθητής, απολύμανση χώρων και ΜΜΜ που χρησιμοποίησε κλπ.

Γ) Αν προκύψει από τα τεστ διασπορά, κλείσιμο και καραντίνα στους χώρους που διαπιστώθηκε.

Δ) Πρόσθετα μέτρα στήριξης των οικογενειών των παιδιών με Κοινωνικούς Λειτουργούς, Νοσηλευτές, Φροντιστές κλπ. που εκτός των άλλων θα αναλάβουν και την διαχείριση της πορείας αποκατάστασης της υγείας στα νοσηλευτικά ιδρύματα.

Αντί για τα παραπάνω που είναι αυτονόητα, οι εκπαιδευτικοί των ειδικών σχολείων βρίσκονται αντιμέτωποι με καταστάσεις κυριολεκτικά τριτοκοσμικές, όπου  προσπαθούν να βρουν κάποιο «μέσον», να αξιοποιήσουν κάποια γνωριμία στα νοσοκομεία,  για να παραπέμψουν για τεστ τον μαθητή με ύποπτα συμπτώματα, όταν σχολίατροι δεν υπάρχουν και οι ιδιώτες γιατροί την μόνη οδηγία που δίνουν  (χωρίς φυσικά να εξετάσουν τον μαθητή) είναι «10 μέρες περιορισμός στο σπίτι».

Αλήθεια δεν μπορεί κανένας από τους αρμόδιους να συναισθανθεί ότι επιβάλλεται να γίνει  γρήγορα η  γνωμάτευση (τεστ) για να μπορέσει να προστατευτεί και ο υπόλοιπος πληθυσμός; Ποιος αλήθεια θα αναλάβει  την ευθύνη σε περίπτωση κάποιας σοβαρής επιπλοκής σε ένα παιδί, στον γονέα του ή σε έναν εκπαιδευτικό του σχολείου;  Είναι επιστημονική η προσέγγιση που λέει: κάθισε στο σπίτι σου με πυρετό, διάρροια, εμετό και …«όποιον πάρει ο Χάρος» κυριολεκτικά;

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ, ΜΕ ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ.

Δεν μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι ξαφνικά η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας  θα αποφασίσει να σκύψει πάνω στα προβλήματα της Ειδικής Αγωγής και θα δρομολογήσει τις λύσεις που επιτακτικά απαιτεί η σημερινή δύσκολη πραγματικότητα. Χρόνια τώρα, το εκπαιδευτικό, το γονεϊκό και το αναπηρικό κίνημα απαιτούν ουσιαστικά μέτρα για την αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Σίγουρα οι αγώνες αυτοί έχουν φέρει σημαντικές κατακτήσεις, όπως για παράδειγμα οι πρόσφατοι διορισμοί εκπαιδευτικών στα Ειδικά Σχολεία που δεν χαρίστηκαν από κανέναν. Το γεγονός ότι αυτοί οι διορισμοί αποτέλεσαν προεκλογικές υποσχέσεις κοντά δέκα χρόνων και είναι πολύ κάτω από τις πραγματικές ανάγκες, μάλλον συναισθήματα ντροπής πρέπει να επιφέρει και όχι πανηγυρισμών.

Ξεχωρίζουμε κάποια μέτρα για τις δομές Ειδικής Αγωγής,  ως απόλυτα άμεση αναγκαιότητα, προκειμένου να μην φτάσουμε στα επίπεδα των ΗΠΑ και της Ιταλίας, να μετρούμε δηλαδή φέρετρα, τα οποία η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι κυρίως προέρχονται από τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες:

  • Μείωση μαθητών ανά τμήμα στα Ειδικά σχολεία. Είναι απαράδεκτο να λειτουργούν τμήματα με περισσότερα από 5 παιδιά με σοβαρές παθήσεις και σε χώρους πολύ λίγων τετραγωνικών. Κατάργηση του κατώτατου αριθμού μαθητών (4) στα τμήματα των Ειδικών Σχολείων. Ο αριθμός να ορίζεται με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Δημιουργία Σχολιατρικής Υπηρεσίας και στελέχωσή της με τον απαραίτητο αριθμό γιατρών ώστε να καλύπτουν όλα τα σχολεία (Γενικά και Ειδικά).  Η Σχολιατρική Υπηρεσία θα λύσει όλα τα ζητήματα αντιμετώπισης επιδημιών στα σχολεία και της άμεσης υγειονομικής παρέμβασης για να μην υπάρχει εξάπλωση.
  •  Τοποθέτηση σε όλα τα σχολεία σχολικών νοσηλευτών.
  • Μαζικά, δωρεάν και επαναλαμβανόμενα τεστ για εκπαιδευτικού και μαθητές.
  • Εξασφάλιση επάρκειας σε μέσα ατομικής προστασίας
  • Αύξηση του προσωπικού καθαριότητας και τοποθέτηση με μόνιμη σχέση εργασίας καθαριστριών σε όλα τα Ειδικά σχολεία με αποκλειστική απασχόληση σε αυτά.
  • Αποκλειστικά Δημόσιες και Δωρεάν σχολικές μεταφορές με οχήματα που θα είναι αποκλειστικής χρήσης από τα σχολεία. Όσο κι αν φαντάζει ουτοπικό το αίτημα αυτό, τα ιδιωτικά σχολεία που έχουν δικά τους σχολικά λεωφορεία αποδεικνύουν ότι το αίτημα είναι απόλυτα εφικτό, αν υπάρχει πολιτική βούληση.

======================

ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ 

ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ Δ.Σ. ……………………….

 

ΘΕΜΑ: «Μέτρα προστασίας για τον covid. Επείγοντα ζητήματα και προβλήματα διαχείρισης στη σχολική μονάδα του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου……………..

 

Στα……………….και στο Γραφείο του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου……………….., σήμερα,………………, ημέρα………. και ώρα…………..συνήλθε σε τακτική συνεδρίαση ο σύλλογος διδασκόντων, του  Σχολείου που αποτελείται από τους:

  προκειμένου να να συζητήσει σχετικά με ζητήματα και προβλήματα διαχείρισης του covid19 στη σχολική μονάδα του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου………………………

Ο Διευθυντής του σχολείου, εισηγούμενος έκανε γνωστά τα όσα προβλέπονται σχετικά: στο Πρωτόκολλο με τίτλο «Διαχείριση ύποπτων ή επιβεβαιωμένων περιστατικών λοίμωξης covid19 στις σχολικές μονάδες» με ημερομηνία 18/9/2020,  στην με Αρ. Πρωτ.:Φ7/ 118240 Δ1/09-09-2020 , την με αρ. πρωτοκόλλου Φ12/119396 /Δ1 /11-09-2020,   εγκυκλίους  του Υπουργείου Παιδείας, το ΦΕΚ 3780/τΒ΄/08-09-2020 που δημοσιεύθηκε η με αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 55339/08- 09-2020 ΚΥΑ με θέμα: «Λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, εργαστηριακών κέντρων και σχολικών εργαστηρίων, Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, Μεταλυκειακού έτους - τάξης Μαθητείας ΕΠΑΛ, Κολλεγίων, Κέντρα Διά Βίου Μάθησης, δομών Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ. της Σιβιτανιδείου Δημόσιας Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων, φροντιστηρίων, κέντρων ξένων γλωσσών, φορέων παροχής εκπαίδευσης και πιστοποίησης δεξιοτήτων, ξενόγλωσσων ινστιτούτων εκπαίδευσης και πάσης φύσεως συναφών δομών, δημοσίων και ιδιωτικών, Δημοσίων Βιβλιοθηκών, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και των Γενικών Αρχείων του Κράτους κατά την έναρξη του σχολικού έτους 2020 - 2021 και μέτρα για την αποφυγή διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 κατά τη λειτουργία τους.», τις σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ: ΛΟΙΜΩΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΚΟΡΩΝΟΪΟ SARS–CoV-2 (COVID-19) ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ -31 Αυγούστου 2020.

Στη συνέχεια έκανε ενημέρωση που αφορούσε τον τρόπο και τα προβλήματα διαχείρισης της πανδημίας στη σχολική μονάδα του Ειδικού Σχολείου………………………. Συγκεκριμένα ανέφερε:

Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς βιώνουμε  μεγάλα και σύνθετα προβλήματα που αφορούν την διαχείριση της πανδημίας στο  σχολείο μας. Προβλήματα που έχουν  άμεση εξάρτηση, με την κατάσταση των σχολικών υποδομών και τα ανεπαρκή Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ). Παρότι έχουμε διατυπώσει ερωτήματα  κατά στις τηλεδιασκέψεις (Δ/νση Εκπαίδευσης – Υπεύθυνους γιατρούς για τη  διαχείριση, τηλεφωνική επικοινωνία με την υπεύθυνη γιατρό) δεν κατορθώσαμε να πάρουμε πειστικές απαντήσεις, επειδή  τα υπάρχοντα  υγειονομικά πρωτόκολλα δεν παίρνουν υπόψη τους την καθημερινότητα σε μια ΣΜΕΑΕ. Διαπιστώνεται επίσης ότι το επιτελείο του ΕΟΔΥ τοπικά, δεν είναι ενημερωμένο από το Υπουργείο Παιδείας για τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της . Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι, τα ύποπτα κρούσματα που διαπιστώνονται σχεδόν καθημερινά, να μας έχουν φέρει σε σημείο απόγνωσης.

Μέχρι τώρα το προσωπικό του σχολείου μας,  με αυξημένο αίσθημα ευθύνης και με  αγωνία για την προστασία των μαθητών και των αγαπημένων ανθρώπων του περιβάλλοντός μας, καταβάλλουμε υπεράνθρωπες προσπάθειες για την τήρηση μέτρων υγιεινής και ασφάλειας. Σ’ αυτή μας την προσπάθεια νιώθουμε αβοήθητοι γεγονός που μας καταρρακώνει, δημιουργώντας αισθήματα ανασφάλειας.

Βασικά προβλήματα ως προς τη διαχείριση των ύποπτων περιστατικών:

  • Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών του σχολείου μας  έχει σοβαρά υποκείμενα νοσήματα (επιληψίες, σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα, οργανικές ανεπάρκειες κλπ).  Εκτός από τους μαθητές, πολλοί από τους   γονείς τους έχουν οι ίδιοι σοβαρές παθήσεις ή αδυνατούν λόγω ψυχοκοινωνικών παραγόντων να διαχειριστούν καταστάσεις είτε ως προς την πρόληψη (τήρηση κανόνων υγιεινής διαβίωσης) είτε ως προς την αντιμετώπιση της ασθένειας αν προκύψει (αδυναμία, να περιγράψουν στον γιατρό τη σοβαρότητα  του προβλήματος, το ιστορικό εκδήλωσης της νόσου, τις επαφές κλπ).  Ως εκ τούτου θα πρέπει να υπάρχει ειδική μέριμνα και σχέδιο παρέμβασης, τόσο για τον χώρο του σχολείου, όσο και για το χώρο που ζει και δραστηριοποιείται το παιδί, μετά από αυτό.
  • Ένα μεγάλο μέρος των μαθητών δεν έχει λεκτική επικοινωνία. Πολύ δύσκολα μας δείχνουν αν έχουν  πονοκέφαλο,  πονόλαιμο,  αδιαθεσία, βασικά δηλαδή συμπτώματα του κορονοϊού. Πολύ περισσότερο που υποκείμενα νοσήματα που έχουν μπορούν να δημιουργήσουν σύγχυση ως προς την εκτίμηση της νόσου (πχ χρόνιες λοιμώξεις του αναπνευστικού, ρινίτιδες).
  • Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου  είναι διαρκώς εκτεθειμένοι στην πανδημία. Πέντε από  αυτούς ανήκουν και σε ομάδες υψηλού κινδύνου, ενώ αρκετοί ζουν με άτομα υψηλού κινδύνου.
  • Όλοι μας  εκ των πραγμάτων, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, επιβάλλεται να βρισκόμαστε πολύ κοντά στα παιδιά. Κι αυτό δεν γίνεται  από «αμέλεια» ή αποποίηση της «προσωπικής ευθύνης», αλλά γιατί δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Η παιδαγωγική παρέμβαση επιβάλλει, ο εκπαιδευτικός (κάθε ειδικότητας) να είναι για πολύ χρόνο δίπλα στο παιδί, να το κρατάει από το χέρι και να το κατευθύνει στην εργασία, να το αγγίζει στο πρόσωπο και το στόμα (πχ στις ασκήσεις λογοθεραπείας), ή σε ολόκληρο το σώμα του (εργοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, γυμναστική, δεξιότητες φαγητού, αυτοεξυπηρέτηση).
  • Μέσα σε κάθε τμήμα του σχολείου μας, οι εκπαιδευτικοί εναλλάσσονται συνεχώς και σε καθημερινή βάση, εκπονούν προγράμματα συνδιδασκαλίας-συνεκπαίδευσης, είναι «κουβάρι» με τους μαθητές. Έχουν συμβεί περιπτώσεις κατά τη διάρκεια  διαχείρισης μιας κρίσης (πχ επιληψία), να  έρχονται   σε επαφή με σωματικές εκκρίσεις του μαθητή αρκετοί εκπαιδευτικοί (εκπαιδευτικός της τάξης, η σχολική νοσηλεύτρια, οι σχολικές φροντίστριες κ.ά.), χωρίς εκείνη τη στιγμή να μπορούν να αποφύγουν την έκθεση του εαυτού τους σε κίνδυνο.  Σημειωτέον ότι οι μαθητές (όπως ορίζουν τα πρωτόκολλα αλλά και η πραγματικότητα) αδυνατούν να φορέσουν μάσκα και ο εκπαιδευτικός συνήθως φοράει είτε – μόνο -  μάσκα είτε – για εκπαιδευτικούς λόγους -  την ειδική προσωπίδα.
  • Οι μαθητές του σχολείου μας  μεταφέρονται καθημερινά με μισθωμένα οχήματα, αστικά λεωφορεία και ΤΑΞΙ,  που όταν τους αφήνουν στο σχολείο,  συνεχίζουν τα δρομολόγιά τους μέχρι το μεσημέρι που θα επιστρέψουν να τους παραλάβουν. Εκτός από τα παιδιά δηλαδή, ένας μεγάλος αριθμός ατόμων κατά τη διάρκεια της ημέρας θα χρησιμοποιήσει τα οχήματα αυτά, δημιουργώντας συνθήκες αμφίδρομης μετάδοσης του ιού.
  • Επιπλέον, οι μαθητές του σχολείου μας , τις απογευματινές ώρες, παρακολουθούν προγράμματα Δημιουργικής Απασχόλησης με μαθητές άλλων Ειδικών Σχολείων, σε ιδιωτικές, Δημοτικές ή Δημόσιες δομές («Μέριμνα», ΕΛΕΠΑΠ, ΚΔΑΠ ΑμΕΑ). Ήδη σε αυτές τις δομές έχουν εμφανιστεί κρούσματα  και δεν θέλουμε να φανταστούμε τι θα γίνει, αν ένας ή περισσότεροι μαθητές, προκύψουν φορείς (συμπτωματικοί ή ασυμπτωματικοί) της ασθένειας. Μόνο με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τα ΚΔΑΠ, ο ιός θα επεκταθεί με ταχύτατους ρυθμούς στον γενικό πληθυσμό της πόλης μας.
  • Κάποια παιδιά εκδήλωσαν ύποπτα συμπτώματα τις εβδομάδες που πέρασαν. Προσπαθήσαμε να τα διαχειριστούμε με βάση τα πρωτόκολλα, παρότι ακόμη δεν έχουμε όλα τα απαιτούμενα ΜΑΠ (ολόσωμη φόρμα, ειδική μάσκα κλπ) και τον απαιτούμενο χώρο απομόνωσης. Το σχολείο δεν διαθέτει κανέναν ελεύθερο χώρο και έχει οριστεί ως χώρος απομόνωσης το γυμναστήριο, με επίπτωση, τα παιδιά να χάνουν τη γυμναστική τους κάποιες μέρες.  Σε κάθε συμβάν ενημερώνονταν  η Διεύθυνση Εκπαίδευσης και καλούνταν  οι γονείς να παραλάβουν το παιδί τους από το σχολείο. Ωστόσο εισπράξαμε μια απροθυμία ως προς την υποστήριξη, από τους  υπεύθυνους του ΕΟΔΥ, αλλά και από τους  γιατρούς των παιδιών, σχετικά με  την διάγνωση του παιδιού με τεστ, για το αν έχει κορονοϊό. Αναγκαστήκαμε να αξιοποιήσουμε προσωπικές γνωριμίες στα Νοσοκομεία για να παραπέμψουμε μαθητές με σοβαρά συμπτώματα για τεστ. Μας ξεκαθάριζαν,  ότι «δεν χρειάζεται να γίνει  τεστ στο παιδί», και επέμεναν ακόμη  και μετά  την ενημέρωση από μας ότι ανήκει σε ομάδα υψηλού κινδύνου. Η οδηγία ήταν η τυπική  «10 μέρες στο σπίτι» και η οδηγία αυτή φαίνεται ότι δεν είναι προσωπική άποψη των γιατρών αλλά κατεύθυνση του Υπουργείου.

Μετά την ενημέρωση – τοποθέτηση του Διευθυντή,

ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφάσισε ΟΜΟΦΩΝΑ τα εξής:

Επειδή διαπιστώνουμε ότι  ήδη έχει χαθεί κατά την ανοιξιάτικη περίοδο, σημαντικός χρόνος από την εκπαίδευση των παιδιών του σχολείου, είναι κοινή πεποίθηση όλου του προσωπικού του, ότι το σχολείο πρέπει να μείνει ανοιχτό. Ο χρόνος που χάθηκε δύσκολα μπορεί να αναπληρωθεί, καθώς τα παιδιά ωριμάζοντας ηλικιακά και ψυχοκινητικά, «χάνουν» σημαντικά κομμάτια από το παζλ της εκπαίδευσής τους , σημαντικές  κατακτήσεις και δεξιότητες  που καταχτιόνται σε συγκεκριμένη ηλικία και αφορούν  όλους τους τομείς της ανάπτυξής τους.  Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει να δημιουργηθούν  αρκετές δικλείδες  που θα διασφαλίζουν  την απρόσκοπτη λειτουργία του σχολείου. Τέτοιες είναι::

  1. Άμεση σύνταξη ειδικού Πρωτοκόλλου για τις ΣΜΕΑΕ που θα παίρνει υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της.
  2. Κατά την εκδήλωση ύποπτων περιστατικών να γίνεται άμεσα επίσκεψη κλιμακίου του ΕΟΔΥ για διερεύνηση με τεστ σε όλον τον πληθυσμό του Σχολείου, της διασποράς μέσα στη σχολική μονάδα. Το κλιμάκιο θα πρέπει να είναι ενήμερο για τις συνθήκες λειτουργίας της δομής,  και κυρίως για το ότι  έχει να διαχειριστεί μεγάλο αριθμό ατόμων που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου, που  διατρέχουν δηλαδή κίνδυνο ακόμα και για τη ζωή τους.
  3. Γρήγορη ιχνηλάτηση των επαφών και των χώρων που δραστηριοποιήθηκε τα τελευταία 24/ωρα ο μαθητής  και μέτρα για τον περιορισμό πιθανής  διασποράς από αυτούς. Πχ Τεστ σε άτομα  των δομών ΚΔΑΠ που πηγαίνει ο μαθητής, απολύμανση χώρων και ΜΜΜ που χρησιμοποίησε κλπ. Αν διαπιστωθεί από τα τεστ διασπορά, κλείσιμο και καραντίνα στους χώρους που διαπιστώθηκε.
  4. Πρόσθετα μέτρα στήριξης των οικογενειών των παιδιών με Κοινωνικούς Λειτουργούς, Νοσηλευτές, Φροντιστές κλπ. που εκτός των άλλων θα αναλάβουν και την διαχείριση της πορείας αποκατάστασης της υγείας στα νοσηλευτικά ιδρύματα.  
  5. Μείωση μαθητών ανά τμήμα στο σχολείο. Ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη να ορίζεται με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες και τα τετραγωνικά μέτρα της κάθε αίθουσας.
  6. Για την οριστική λύση των  προβλημάτων που προκύπτουν από την αντιμετώπιση επιδημιών στα σχολεία και την  άμεση υγειονομική παρέμβασης σε καθημερινά ζητήματα  απαιτείται η άμεση  Δημιουργία Σχολιατρικής Υπηρεσίας και η στελέχωσή της με τον απαραίτητο αριθμό γιατρών ώστε να καλύπτουν όλα τα σχολεία (Γενικά και Ειδικά). 
  7. Εξασφάλιση επάρκειας σε μέσα ατομικής προστασίας.
  8. Τοποθέτηση καθαρίστριας με αποκλειστική ευθύνη το Ειδικό Σχολείο, πλήρες ωράριο , και μόνιμη σχέση εργασίας
  9. Να θεσμοθετηθούν αποκλειστικά Δημόσιες και Δωρεάν σχολικές μεταφορές στα Ειδικά Σχολεία, με οχήματα που θα είναι αποκλειστικής χρήσης από αυτά.
  10. Αντίγραφο του Πρακτικού αυτού να διαβιβαστεί στην Διεύθυνση ΠΕ Ιωαννίνων για ενημέρωση και λήψη σχετικών μέτρων.

Στο σημείο αυτό έληξε η συνεδρίαση, διαβάστηκε ενώπιον όλων το παρόν πρακτικό και υπογράφεται όπως ακολουθεί.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

107-synodos-pritaneon
Στο Μυστρά η 107η Σύνοδος των Πρυτάνεων (video) - Οι παρεμβάσεις Δ. Κατσή και Δ.  Πτωχού
Χαρακτηριστικά τα όσα ανέφερε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου κ. Αθανάσιος Κατσής υπογραμμίζοντας «στόχος να προσπαθήσουμε μέσα από την...
Στο Μυστρά η 107η Σύνοδος των Πρυτάνεων (video) - Οι παρεμβάσεις Δ. Κατσή και Δ.  Πτωχού