Thumbnail
Το προαύλιο του σχολείου χωράει μόλις μισό γήπεδο μπάσκετ (φώτο)

Στο χώρο της Παιδείας η κυβέρνηση επαίρεται ότι ρίχνει βάρος στον τομέα της Ειδικής Αγωγής και ότι ίδρυσε μια σειρά από νέες σχετικές μονάδες. Ο «Ριζοσπάστης» επισκέφτηκε μια τέτοια νέα μονάδα και καταγράφει σ' αυτό το φύλλο τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει, τα οποία είναι ενδεικτικά συνολικότερα για τα προβλήματα των ειδικών - και όχι μόνο - σχολείων.

Πρόκειται για το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο Αθήνας, που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2017 και στεγάζεται σε ένα φρεσκο-ανακαινισμένο κτίριο στο Θησείο. Να σημειωθεί ότι για τα προβλήματα του σχολείου το ΚΚΕ έχει καταθέσει Ερώτηση στη Βουλή προς τον υπουργό Παιδείας, ενώ έχει κάνει παρέμβαση και στο Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας.

Αναδεικνύονται οι μεγάλες ανάγκες που υπάρχουν

Φέτος, το σχολείο βρίσκεται στο δεύτερο χρόνο λειτουργίας του και οι αιτήσεις για εγγραφή πολλαπλασιάστηκαν, δείχνοντας καταρχάς τις τεράστιες ανάγκες που υπάρχουν στον τομέα της Ειδικής Αγωγής για παιδιά ηλικίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και μένουν ανικανοποίητες. Οπως εξηγούν οι εκπαιδευτικοί, τα παιδιά με ειδικές ανάγκες αυτών των ηλικιών, σε πολλές περιπτώσεις μένουν σπίτι τους, καθώς κλείνουν σχετικά ιδρύματα, τα ΕΕΕΕΚ δεν επαρκούν και υπάρχουν παιδιά που πετιούνται εκτός Εκπαίδευσης.

Το συγκεκριμένο σχολείο είναι η μοναδική δημόσια μονάδα Ειδικής Αγωγής γι' αυτές τις ηλικίες σε όλη τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Α' Αθήνας (!), αφού στην επικράτεια της Διεύθυνσης δεν υπάρχει ούτε ΕΕΕΕΚ, ενώ μια μονάδα που υπάρχει στην Ηλιούπολη αφορά μόνο κινητικά ανάπηρα παιδιά και όχι όλο το φάσμα της Ειδικής Αγωγής. Οπως σημειώνει ο διευθυντής του σχολείου, Δ. Παπαευθυμίου, «τα παιδιά της Α' Αθήνας πηγαίνουν μέχρι τώρα Λύκειο στο Αιγάλεω ή στον Αγιο Δημήτριο»! Κι εκτιμά ότι με βάση τις πραγματικές ανάγκες χρειάζονται τουλάχιστον τρία τέτοια σχολεία στην Α' Αθήνας.

Σήμερα, στο σχολείο φοιτούν 74 μαθητές, χωρισμένοι σε τμήματα με εννιά μαθητές κατ' ανώτατο όριο, όπως προβλέπει ο νόμος, και η κατανομή τους είναι σε 3 τμήματα στην Α' τάξη, 5 τμήματα στη Β' τάξη, και από ένα τμήμα στη Γ' και τη Δ' τάξη (τα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια είναι τετρατάξια), ενώ υπάρχουν κι άλλες αιτήσεις για εγγραφές που δεν μπορούν να ικανοποιηθούν, καθώς δεν χωράνε πια. «Θα μπορούσαμε να πούμε, ας κάνουμε άλλο ένα τμήμα στην Α' τάξη, αλλά αντίστοιχα θα γίνει και του χρόνου κι αυτό δεν είναι λύση», μας λέει ο διευθυντής και μας εξηγεί ότι από του χρόνου θα πρέπει να λειτουργήσει και το Λύκειο και κάθε χρόνο το σχολείο θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά μία τάξη, οπότε πρέπει να προβλεφθούν χώροι μέχρις ότου φτάσει σε πλήρη λειτουργία όλο το σχολείο. Ομως, με τους μαθητές που έχει ήδη σήμερα το σχολείο, εκτιμάται ότι θα αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα από του χρόνου για τη λειτουργία του Λυκείου και ότι μπορεί να αναγκαστούν να κόψουν παιδιά από το Γυμνάσιο για να λειτουργήσει το Λύκειο!

Καινούργιο κτίριο με σοβαρές δυσλειτουργίες

Ενας από τους παράγοντες που επιβαρύνουν αυτό το πρόβλημα χώρου σε σχέση με τις ανάγκες, είναι και το ότι το κτίριο που κατασκευάστηκε δεν σχεδιάστηκε για να στεγάσει ειδικό σχολείο, αλλά ένα γενικό Δημοτικό. Ετσι, για παράδειγμα, οι αίθουσές του είναι πολύ ευρύχωρες, αντί να σχεδιαστούν για τμήματα των εννιά μαθητών. Η σκάλα που οδηγεί στο γραφείο του διευθυντή είναι πολύ απότομη και, όπως μας εξηγούσε ο ίδιος, έχει συμβεί περιστατικό που ένας μαθητής έπαθε φοβία και δεν μπορούσε να κατέβει... Υπάρχουν πόρτες, μπαλκονόπορτες και παράθυρα που βλέπουν στο δρόμο και δεν κλειδώνουν για λόγους ασφαλείας, κάτι που ακούγεται φυσιολογικό για ένα γενικό σχολείο (προκειμένου να μπορούν να βγουν γρήγορα έξω αν κάτι συμβεί), όμως σε ένα ειδικό σχολείο δημιουργούνται πολλαπλάσιες ανάγκες επιτήρησης: «Τρέμουμε μην ξεφύγει κάποιο παιδί της προσοχής και ανοίξει και βγει στο δρόμο», μας λέει το προσωπικό.

Επίσης, το προαύλιο του σχολείου είναι πολύ μικρό και χωράει μόλις μισό γήπεδο μπάσκετ με μία μπασκέτα, ενώ δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για ορθοστάτες ώστε να τοποθετηθεί φιλέ για βόλεϊ, όπως μας δείχνει η γυμνάστρια του σχολείου, συμπληρώνοντας ότι το μπάσκετ και το βόλεϊ είναι από τα βασικά ομαδικά αθλήματα που κάνουν όλα τα σχολεία στη γυμναστική και αυτό θα ήταν πρόβλημα έτσι κι αλλιώς όποιο σχολείο κι αν στεγαζόταν στο χώρο.

Κι ακόμα, αν και ακούγεται αστείο και απίστευτο, το σχολείο δεν έχει καρέκλες! Προκειμένου να χωρέσουν τα παιδιά οι εκπαιδευτικοί μετέφεραν στις αίθουσες τις καρέκλες από την αίθουσα τελετών, δίνουν τις δικές τους καρέκλες στα παιδιά και οι ίδιοι μένουν όρθιοι κάποιες φορές την ώρα του μαθήματος, στο γραφείο των καθηγητών υπάρχουν μόνο τέσσερις καρέκλες και στα διαλείμματα κάθονται εκ περιτροπής, ενώ στο δικό του γραφείο ο διευθυντής έφερε καρέκλες από το σπίτι του... Στο αίτημα προς την εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.» (η ΚΤΥΠ, που αντικατέστησε τον ΟΣΚ και είναι υπεύθυνη για τον εξοπλισμό των σχολείων) για να δώσει στο σχολείο τον απαιτούμενο αριθμό από καρέκλες για να κάθονται όλα τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί, η εξίσου απίστευτη απάντηση που έλαβε το σχολείο είναι ότι... θα τους στείλει καρέκλες του χρόνου τον Οκτώβρη!

Και επιπλέον, δεν μπορούν να γίνουν εύκολα διορθωτικές παρεμβάσεις, καθώς το σχολείο κατασκευάστηκε με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ και για οποιαδήποτε αλλαγή στον χώρο θα πρέπει να δώσει άδεια η κατασκευάστρια εταιρεία. Μας λέει χαρακτηριστικά ο διευθυντής: «Για να μετακινήσουμε τις βιβλιοθήκες και να διαμορφώσουμε τον χώρο της "βιβλιοθήκης" σε γραφείο των καθηγητών, χρειάστηκε να ζητήσουμε εγγράφως άδεια από την εταιρεία και να ακολουθήσουμε μια ολόκληρη διαδικασία. Ούτε ένα καρφί δεν μπορούμε να βάλουμε χωρίς άδεια! Ακόμα και τον κλιματισμό και τα φώτα δεν τα ανάβουμε εμείς, ελέγχονται κεντρικά από την εταιρεία, οι αίθουσες δεν έχουν διακόπτες, χρειάστηκε μια φορά να έρθω βράδυ για να αφήσω κάτι πράγματα και ήταν σκοτάδι, δεν μπορούσα να δω. Αν χρειαστούμε κάτι απλό, το ζητάμε από τον "συντονιστή" της εταιρείας, όμως αυτός έχει στην ευθύνη του κι άλλα σχολεία της εταιρείας και η δουλειά μας μπορεί να γίνει μετά από δύο ή τέσσερις μέρες». Φαίνονται έτσι ανάγλυφα οι δυσλειτουργίες που δημιουργεί η μέθοδος των ΣΔΙΤ που προκρίνουν οι κυβερνήσεις για την κατασκευή σχολείων τα τελευταία χρόνια...

Κι όλα αυτά σε ένα σχολείο που εγκαινιάστηκε πέρσι «μετά βαΐων και κλάδων», με μια επίσημη γιορτή παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Αρχιεπισκόπου, του υπουργού Παιδείας και του δημάρχου Αθηναίων. Οταν σβήνουν τα φώτα των γιορτών και των εγκαινίων όμως, βγαίνουν στην επιφάνεια τα προβλήματα και υπουργείο και δήμος... εξαφανίζονται.

Ελλείψεις προσωπικού και προβλήματα στο θεσμικό πλαίσιο

Πέρα από τα παραπάνω, το σχολείο αντιμετωπίζει και όλα τα άλλα προβλήματα που ταλανίζουν κάθε χρόνο όλα τα σχολεία της επικράτειας. Ετσι, τους πρώτους μήνες λειτούργησε χωρίς φυσικό, βιολόγο, μαθηματικό και με κενές ώρες σε κάποια φιλολογικά μαθήματα. Στελεχώνεται και με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, όπως η πλειοψηφία των σχολείων, ωστόσο στα παιδιά της Ειδικής Αγωγής αυτό είναι ακόμα πιο επιβαρυντικό όταν πρέπει κάθε χρόνο να γνωρίσουν και να εμπιστευτούν από την αρχή διαφορετικούς ανθρώπους. Κοινή συμφωνία όλων των εκπαιδευτικών είναι ότι πολύ περισσότερο σε αυτά τα σχολεία, το προσωπικό πρέπει να είναι μόνιμο. Εχει ανάγκες σε ειδικό βοηθητικό προσωπικό, ενώ υπάρχει ψυχολόγος, αλλά οι εκπαιδευτικοί συμφωνούν ότι ένας ψυχολόγος δεν φτάνει για τις αυξημένες ανάγκες που υπάρχουν.

Και μπορεί στα χαρτιά να φαίνεται ότι το προσωπικό «κουτσά - στραβά» αναλογεί στον αριθμό των μαθητών, ωστόσο όταν μιλάμε για τα ειδικά σχολεία, οι ανάγκες δεν είναι μόνο αριθμητικές. «Θα έπρεπε να υπάρχει επαρκές προσωπικό ώστε να μπορούμε να κάνουμε π.χ. εξειδικευμένο πρόγραμμα για δυο ή τρεις μαθητές από τους εννιά της τάξης εκεί που υπάρχει ανάγκη», μας λένε οι εκπαιδευτικοί εξηγώντας ότι αυτό προβλέπεται και μπορεί να γίνεται στα ΕΕΕΕΚ, δεν μπορεί να γίνεται όμως σε αυτά τα νέα Ειδικά Επαγγελματικά Σχολεία, όχι μόνο λόγω έλλειψης προσωπικού, αλλά και γιατί είναι ενταγμένα στο ηλεκτρονικό σύστημα «myschool», όπου δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη για δυο εκπαιδευτικούς στην τάξη.

Ομως, πέρα από αυτά οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν και άλλα σοβαρότερα προβλήματα στο θεσμικό πλαίσιο. «Παιδιά που δεν έχουν στηριχθεί όπως πρέπει στο Γενικό Δημοτικό, έχουν μεγαλύτερες δυσκολίες», λένε οι εκπαιδευτικοί, δείχνοντας πως η πολιτική της ένταξης στα γενικά σχολεία των παιδιών που χρήζουν Ειδικής Αγωγής είναι προβληματική. Επιπλέον, σε αυτά τα νέα Ειδικά Σχολεία που δημιουργήθηκαν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως το συγκεκριμένο, προβλέπεται να φοιτούν παιδιά με πολύ διαφορετικές ανάγκες. Στην ίδια τάξη μπορεί να βρίσκονται 13χρονα με 15χρονα παιδιά και με μεγάλη ανομοιογένεια. Ετσι, υπάρχουν παιδιά με αυτισμό, με νοητική υστέρηση, αλλά και παιδιά που έχουν δείξει παραβατικές συμπεριφορές και ουσιαστικά εκδιώχθηκαν από τα γενικά σχολεία που φοιτούσαν, παιδιά με πολύ σοβαρά προβλήματα ψυχιατρικής φύσης, που κινδυνεύουν ανά πάσα ώρα και στιγμή να γίνουν επικίνδυνα για τους συμμαθητές τους και τον ίδιο τους τον εαυτό. «Εδώ πετάνε όλες τις αναπηρίες, ακόμα και παραβατικές συμπεριφορές κι αυτό δείχνει πώς βλέπει το κράτος την Ειδική Αγωγή: Ως Καιάδα», σχολιάζουν οι εκπαιδευτικοί.

 

rizospastis.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ.jpg
Σαν σήμερα γεννιέται ο Τάσος Λειβαδίτης - Απαγγέλλει το πιο συγκλονιστικό ερωτικό του ποίημα
«Ναι αγαπημένη μου. Πολύ πριν να σε συναντήσω, εγώ σε περίμενα. Πάντοτε σε περίμενα».
Σαν σήμερα γεννιέται ο Τάσος Λειβαδίτης - Απαγγέλλει το πιο συγκλονιστικό ερωτικό του ποίημα