Κατερίνα Νοτοπούλου
Ελληνικά σχολεία ομογένειας στη Νορβηγία – Το παράδειγμα του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας (ΤΕΓ) Όσλο»

Τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ομογενείς μας στα ελληνικά σχολεία στη Νορβηγία, φέρνουν με ερώτησή τους στη Βουλή, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία της Κατερίνας Νοτοπούλου, έπειτα από την πρόσφατη επίσκεψή της στο Όσλο.

Σε συνάντηση που είχε με οικογένειες της Ομογένειας, της μετέφεραν την αγωνία τους για το μέλλον των παιδιών τους και τον κίνδυνο να στερηθούν την ελληνική γλώσσα.

Παρά την αυξημένη ζήτηση για φοίτηση, με πάνω από 130 μαθητές και λίστα αναμονής για επιπλέον μαθητές αλλά και την ανάπτυξη της ελληνικής κοινότητας στη Νορβηγία, με πάνω από 5.000 άτομα, το σχολείο αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων που δυσχεραίνουν τη λειτουργία του.

Ένα από αυτά είναι το ζήτημα υποστελέχωσης, το οποίο έχει καταθέσει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Ελληνοπαίδων Νορβηγίας Συλλόγου προς το Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης Βόρειας Ευρώπης το 2023, καθώς και σε έκθεση προς την Ελληνική Πρεσβεία στη Νορβηγία το 2025 με αίτημα για απόσπαση δεύτερου εκπαιδευτικού. Το αίτημα παραμένει ανοικτό, μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα το Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας Όσλο να απασχολεί ιδιώτες εκπαιδευτικούς για την κάλυψη του εκπαιδευτικού έργου. Η ανάγκη για δεύτερο εκπαιδευτικό υπαγορεύεται από το γεγονός ότι τα τμήματα των Τ.Ε.Γ. οφείλουν να λαμβάνουν υπ’ όψιν τους, όχι μόνο το γλωσσικό επίπεδο των μαθητών, αλλά και την ηλικία τους, διαφορές οι οποίες οδηγούν κατ’ ανάγκη σε σύνθεση τμημάτων, μικρότερου του συνήθους αριθμού μαθητών, και άρα σε περισσότερα τμήματα.

Ήδη από το 2019 έχει καταδειχθεί η δυσαναλογία του επιμισθίου (960 ευρώ) σε σχέση με το ιδιαίτερα υψηλό κόστος ζωής στη Νορβηγία, γεγονός που οδηγεί σε αδυναμία προσέλκυσης και διατήρησης εκπαιδευτικών. Ταυτόχρονα, η μη δυνατότητα πλήρους πρόσβασης στο νορβηγικό σύστημα υγείας, καθιστά τη θέση λιγότερο ελκυστική και δημιουργεί πρόσθετη ανασφάλεια για τους εκπαιδευτικούς. Το αίτημα για την αύξηση του επιμισθίου κατατέθηκε ήδη από το 2019 στο Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης Βόρειας Ευρώπης και εμπεριέχεται στην έκθεση του 2025 προς την Ελληνική Πρεσβεία στη Νορβηγία.

Σημαντικά, είναι και τα ζητήματα στέγασης, καθώς το σχολείο στεγάζεται περιστασιακά σε αίθουσες που παραχωρούνται από νορβηγικά σχολεία, χωρίς καμία σταθερότητα, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η συνέχιση της δια ζώσης διδασκαλίας.

Στις 7 Ιουλίου 2025, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχαν καταθέσει  κοινοβουλευτική ερώτηση, με θέμα «Απόσπαση Ελλήνων εκπαιδευτικών σε εκπαιδευτικά ιδρύματα ελληνικών κοινοτήτων εξωτερικού» (Α.Π. 7353/7-7-2025). Οι απαντήσεις, όμως,  που δόθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ήταν, δυστυχώς, γενικόλογες και δεν παρείχαν καμία συγκεκριμένη δέσμευση για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα ομογενειακά σχολεία και ειδικότερα τα σχολεία της Νορβηγίας.

Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό συνιστά θεμελιώδη πυλώνα διατήρησης της γλώσσας, της ταυτότητας και της πολιτιστικής συνέχειας των ελληνικών κοινοτήτων.

Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Νορβηγία βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι και η Πολιτεία μέχρι σήμερα δεν έχει ανταποκριθεί ουσιαστικά στα τεκμηριωμένα αιτήματα για απόσπαση δεύτερου εκπαιδευτικού, αύξηση επιμισθίου και βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των αποσπασμένων.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

1.         Εξετάζει η κυβέρνηση την αναπροσαρμογή του επιμισθίου για τις χώρες με υψηλό κόστος ζωής, όπως η Νορβηγία, ώστε να καθίσταται εφικτή η στελέχωση των σχολείων με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς;

2.         Πώς θα διασφαλιστεί η πλήρης υγειονομική κάλυψη των αποσπασμένων εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε χώρες εκτός ΕΕ, όπως η Νορβηγία;

3.         Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο Παιδείας ώστε να ικανοποιηθεί το διαχρονικό αίτημα για απόσπαση δεύτερου εκπαιδευτικού στο ΤΕΓ Όσλο;

4.         Προτίθεται το Υπουργείο να διαμορφώσει θεσμικό πλαίσιο σταθερής στέγασης του Ελληνικού Σχολείου Όσλο, σε συνεργασία με τις νορβηγικές αρχές και την ελληνική κοινότητα;

5.         Θα καθιερωθεί μόνιμη και ασφαλής διαδικασία αποστολής σχολικών συγγραμμάτων στα ομογενειακά σχολεία της Νορβηγίας, ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις και εκτελωνιστικά προβλήματα;

6.         Ποιες πρωτοβουλίες θ’ αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να δημιουργηθεί στη Νορβηγία βιβλιοθήκη με ελληνικά βιβλία;

Η ερώτηση στη Βουλή

«Ελληνικά σχολεία ομογένειας στη Νορβηγία – Το παράδειγμα του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας (ΤΕΓ) Όσλο»

Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό συνιστά θεμελιώδη πυλώνα διατήρησης της γλώσσας, της ταυτότητας και της πολιτιστικής συνέχειας των ελληνικών κοινοτήτων. Το Ελληνικό Σχολείο Όσλο, που λειτουργεί από το 1982 και αναγνωρίστηκε επισήμως ως Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας με το ΦΕΚ 1677Β/16.05.2017, με φορέα διαχείρισης τη μη κερδοσκοπική οργάνωση «Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Ελληνοπαίδων Νορβηγίας», αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ζωντανής εστίας ελληνισμού στη Νορβηγία.

Παρά την αυξημένη ζήτηση για φοίτηση, με πάνω από 130 μαθητές και λίστα αναμονής για επιπλέον μαθητές αλλά και την εντυπωσιακή ανάπτυξη, την τελευταία δεκαετία,  της ελληνικής κοινότητας στη Νορβηγία, η οποία απαριθμεί πάνω από 5.000 άτομα, σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα διαβατήρια, το σχολείο αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων που δυσχεραίνουν τη λειτουργία του:

Κατ’ αρχάς υπάρχει ζήτημα υποστελέχωσης, το οποίο έχει κατατεθεί, αναλυτικά, ως αίτημα του Συλλόγου προς το Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης Βόρειας Ευρώπης το 2023, καθώς και σε έκθεση προς την Ελληνική Πρεσβεία στη Νορβηγία το 2025 (για την Η1 Διεύθυνση Απόδημου Ελληνισμού και προγραμμάτων του Υπουργείου Εξωτερικών), για απόσπαση δεύτερου εκπαιδευτικού.Το εν λόγω αίτημα παραμένει ανοικτό, μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα το Τ.Ε.Γ. Όσλο να απασχολεί ιδιώτες εκπαιδευτικούς για την κάλυψη του εκπαιδευτικού έργου. Η ανάγκη για δεύτερο εκπαιδευτικό υπαγορεύεται από το γεγονός ότι τα τμήματα των Τ.Ε.Γ. οφείλουν να λαμβάνουν υπ’ όψιν τους, όχι μόνο το γλωσσικό επίπεδο των μαθητών, αλλά και την ηλικία τους, διαφορές οι οποίες οδηγούν κατ’ ανάγκη σε σύνθεση τμημάτων, μικρότερου του συνήθους αριθμού μαθητών, και άρα σε περισσότερα τμήματα.

Ήδη από το 2019 έχει καταδειχθεί η δυσαναλογία του επιμισθίου (960 ευρώ) σε σχέση με το ιδιαίτερα υψηλό κόστος ζωής στη Νορβηγία, γεγονός που οδηγεί σε αδυναμία προσέλκυσης και διατήρησης εκπαιδευτικών. Ταυτόχρονα, η μη δυνατότητα πλήρους πρόσβασης στο νορβηγικό σύστημα υγείας, καθιστά τη θέση λιγότερο ελκυστική και δημιουργεί πρόσθετη ανασφάλεια για τους εκπαιδευτικούς. Το αίτημα για την αύξηση του επιμισθίου κατατέθηκε ήδη από το έτος 2019 στο Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης Βόρειας Ευρώπης και εμπεριέχεται στην έκθεση του 2025 προς την Ελληνική Πρεσβεία στη Νορβηγία (για την Η1 Διεύθυνση Απόδημου Ελληνισμού και Προγραμμάτων του Υπουργείου Εξωτερικών).

Σημαντικά, όμως, είναι και τα ζητήματα στέγασης, καθώς το σχολείο στεγάζεται περιστασιακά σε αίθουσες που παραχωρούνται από νορβηγικά σχολεία, χωρίς καμία σταθερότητα, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η συνέχιση της δια ζώσης διδασκαλίας.

Θέμα, επίσης, υπάρχει και με τα σχολικά βιβλία, καθώς, παρά την ύπαρξη ηλεκτρονικών συγγραμμάτων, η έλλειψη θεσμοθετημένης διαδικασίας αποστολής έντυπων βιβλίων (π.χ. μέσω διπλωματικού σάκου) προκαλεί καθυστερήσεις και αβεβαιότητα στο σύνολο της μαθητικής κοινότητας.

Στις 7 Ιουλίου 2025, καταθέσαμε 11 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ  κοινοβουλευτική ερώτηση, με θέμα «Απόσπαση Ελλήνων εκπαιδευτικών σε εκπαιδευτικά ιδρύματα ελληνικών κοινοτήτων εξωτερικού» (Α.Π. 7353/7-7-2025). Οι απαντήσεις, όμως,  που δόθηκαν από το Υπουργείο Παιδείαςκαι το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικώνήταν, δυστυχώς, γενικόλογες και δεν παρείχαν καμία συγκεκριμένηδέσμευση για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα ομογενειακά σχολεία και ειδικότερα τα σχολεία της Νορβηγίας.

Επειδή η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Νορβηγία βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, με το Ελληνικό Σχολείο Όσλο να αδυνατεί να καλύψει τη ζήτηση,

Επειδή η Πολιτεία δεν έχει μέχρι σήμερα ανταποκριθεί ουσιαστικά στα τεκμηριωμένα αιτήματα για απόσπαση δεύτερου εκπαιδευτικού, αύξηση επιμισθίου και βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των αποσπασμένων,

Επειδή η αδράνεια αυτή ενέχει τον κίνδυνο υποβάθμισης ή και συρρίκνωσης της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στη Νορβηγία, παρά την ισχυρή βούληση της κοινότητας να στηρίξει το έργο της,

Επειδή η εύρυθμη λειτουργία του Ελληνικού Σχολείου Όσλο επαφίεται στο αίσθημα ευθύνης και την αυταπάρνηση των εκπαιδευτικών, καθώς και στην πολύτιμη εθελοντική δράση και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν οι γονείς, χωρίς την πραγματική μέριμνα και την απαιτούμενη στήριξη από την ελληνική πολιτεία.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Εξετάζει η κυβέρνηση την αναπροσαρμογή του επιμισθίου για τις χώρες με υψηλό κόστος ζωής, όπως η Νορβηγία, ώστε να καθίσταται εφικτή η στελέχωση των σχολείων με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς;
  2. Πώς θα διασφαλιστεί η πλήρης υγειονομική κάλυψη των αποσπασμένων εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε χώρες εκτός ΕΕ, όπως η Νορβηγία;
  3. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο Παιδείας ώστε να ικανοποιηθεί το διαχρονικό αίτημα για απόσπαση δεύτερου εκπαιδευτικού στο ΤΕΓ Όσλο;
  4. Προτίθεται το Υπουργείο να διαμορφώσει θεσμικό πλαίσιο σταθερής στέγασης του Ελληνικού Σχολείου Όσλο, σε συνεργασία με τις νορβηγικές αρχές και την ελληνική κοινότητα;
  5. Θα καθιερωθεί μόνιμη και ασφαλής διαδικασία αποστολής σχολικών συγγραμμάτων στα ομογενειακά σχολεία της Νορβηγίας, ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις και εκτελωνιστικά προβλήματα;
  6. Ποιες πρωτοβουλίες θ’ αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να δημιουργηθεί στη Νορβηγία βιβλιοθήκη με ελληνικά βιβλία;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Δούρου Ρένα

Γιαννούλης Χρήστος

Ζαμπάρας Μίλτος

Παπαηλιού Γεώργιος

Κασιμάτη Νίνα

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Τσαπανίδου Πόπη

Ψυχογιός Γεώργιος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μετακινήσεις μαθητών σε σχολεία λόγω συχωνεύσεων
Η «συνεπιμέλεια» και οι χαμένες τάξεις: Μαθητές περιμένουν το «ναι» και των δύο γονιών για να πάνε... σχολείο
Συνεπιμέλεια… στα μαθήματα: Μαθητές μένουν εκτός τάξης λόγω γονικής διαφωνίας – Τι λένε οι ειδικοί και πώς η νομοθεσία μπλοκάρει την ομαλή φοίτηση
Η «συνεπιμέλεια» και οι χαμένες τάξεις: Μαθητές περιμένουν το «ναι» και των δύο γονιών για να πάνε... σχολείο
Ημερίδα με θέμα «Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη: Τοπική Ιστορία και Τοπική Γεωγραφία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»
Μεγάλη επιτυχία για την Ημερίδα «Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη»
Ενισχύοντας την εκπαίδευση και την ενεργό πολιτειότητα: Εκπαιδευτικοί και μαθητές παρουσιάζουν καινοτόμες πρακτικές μέσα από την Τοπική Ιστορία και...
Μεγάλη επιτυχία για την Ημερίδα «Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη»
ΡΑΕ
ΑΣΕΠ: Δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ της προκήρυξης 5Κ/2025 – Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις
ΑΣΕΠ 5Κ/2025: Όλες οι λεπτομέρειες για μόνιμες προσλήψεις στη ΡΑΑΕΥ – Ημερομηνίες αιτήσεων, ειδικότητες και οδηγίες υποβολής
ΑΣΕΠ: Δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ της προκήρυξης 5Κ/2025 – Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις
AMFITHEATRO
Έρευνα: Πανεπιστημιακοί καταγγέλλουν «σκάνδαλο αλά ΟΠΕΚΕΠΕ» – Προειδοποίηση για παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
Πανεπιστημιακοί καταγγέλλουν «τρύπιες» διαδικασίες και πελατειακή διαχείριση στα ελληνικά ερευνητικά προγράμματα – Η ΚΙΠΑΝ προειδοποιεί για πιθανή...
Έρευνα: Πανεπιστημιακοί καταγγέλλουν «σκάνδαλο αλά ΟΠΕΚΕΠΕ» – Προειδοποίηση για παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας