Με επιτυχία ολοκληρώθηκε την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025 η υβριδική Επιμορφωτική Ημερίδα με θέμα «Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη: Τοπική Ιστορία και Τοπική Γεωγραφία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», που διοργάνωσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ».
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου στην Περιβόλα Πατρών, με ταυτόχρονη διαδικτυακή μετάδοση μέσω Webex για όσους επέλεξαν εξ αποστάσεως παρακολούθηση.
Συνολικά συμμετείχαν 475 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων 234 διά ζώσης και 241 εξ αποστάσεως, γεγονός που καταδεικνύει το ενδιαφέρον του εκπαιδευτικού κόσμου για τη θεματική του προγράμματος.
Χαιρετισμοί και παρουσιάσεις
Τους συμμετέχοντες καλωσόρισε η Δρ. Αικατερίνη Νικολακοπούλου, Επόπτρια Ποιότητας της Εκπαίδευσης Δ.Π.Ε. Αχαΐας. Την ημερίδα τίμησαν με χαιρετισμούς και εισηγήσεις εκπρόσωποι από εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα, όπως ο κ. Νίκος Χριστοδούλου από το ΙΕΠ, ο Ομότιμος Καθηγητής κ. Σήφης Μπουζάκης από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ο Δρ. Νικόλαος Δελέγκος, Αναπληρωτής Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, η Δρ. Αθανασία Μπαλωμένου, Περιφερειακή Επόπτρια Ποιότητας, ο Δρ. Νικόλαος Κλάδης, Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, καθώς και εκπρόσωποι του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ» και ιστορικοί ερευνητές.
Στο πρώτο μέρος της ημερίδας, οι εισηγητές ανέδειξαν τον ρόλο της Τοπικής Ιστορίας και Γεωγραφίας ως εργαλείων για τη διαμόρφωση ενεργών και κριτικά σκεπτόμενων πολιτών. Ο κ. Μπουζάκης παρουσίασε τη «Τοπική Ιστορία στην εκπαίδευση: Η ελληνική εμπειρία», ενώ ο κ. Νικόλαος Τζανάκος ανέδειξε τον ρόλο της κριτικής μελέτης της τοπικής ιστορίας για τη συμμετοχή των μαθητών στη λήψη αποφάσεων για την ανάπτυξη του τόπου τους.
Παρουσιάστηκε επίσης το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών “Δράσεις Ενεργού Πολίτη”, από τον κ. Χριστοδούλου, ενώ η κα Μαίρη Μπελογιάννη ανέπτυξε πρακτικές εφαρμογές αξιοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς και η κα Γεωργία Μανωλοπούλου, Μουσειολόγος του Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών, αναφέρθηκε στη σημασία του μουσείου και του πολιτισμού στην εκπαίδευση του πολίτη του κόσμου.
Εκπαιδευτικές πρακτικές από τα Σχολεία
Στο δεύτερο μέρος, εκπαιδευτικοί και μαθητές παρουσίασαν παραδείγματα εφαρμογής του προγράμματος στις σχολικές μονάδες της ΔΠΕ Αχαΐας. Η νηπιαγωγός Ροζίνα Νταπέ μίλησε για την «Ιστορία που μας ενώνει», ενώ μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ροϊτίκων παρουσίασαν το έργο τους με θέμα «Η Ιστορία του τόπου μας μέσα από τις μαρτυρίες των ανθρώπων που τον κατοικούν». Επιπλέον, μαθητές του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Πατρών παρουσίασαν την εμπειρία τους στο πλαίσιο της «Ομάδας Σχολείων για την Τοπική Ιστορία και Συνεκπαίδευση».
Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με συζήτηση και ερωτήσεις από το κοινό, εξ αποστάσεως και διά ζώσης, ενώ η συντονισμός έγινε από την κα Νικολακοπούλου, Επόπτρια Ποιότητας Δ.Π.Ε. Αχαΐας.
Οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν θετικά την ημερίδα, αναγνωρίζοντας τη σημασία της για την καλλιέργεια ενεργού πολιτειότητας και κριτικής σκέψης στους μαθητές, καθώς και για τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την τοπική ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά. Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας ευχαριστεί το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο για τη φιλοξενία και τη συνολική υποστήριξη της εκδήλωσης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ