Thumbnail
Γιώργος Μαυρογιώργος

Α΄ Ο George Steiner ( “Τα Μαθήματα των Δασκάλων», Scripta,Αθήνα, Αρχική Έκδοση 2003), ανάμεσα σε άλλα γράφει:

 «Ο δάσκαλος έχει επίγνωση του μεγαλείου και, αν θέλετε, του μυστηρίου του επαγγέλματός του...μαμή του εγκυμονούντος πνεύματος…αφυπνίζει από την αμνησία… Κυρίαρχο μοτίβο είναι η δημιουργική αϋπνία… Η μεγάλη διδασκαλία είναι αϋπνία, η έτσι θα όφειλε να είναι…
Διδάσκω σοβαρά σημαίνει πως απλώνω το χέρι πάνω σε ό,τι ζωτικότερο υπάρχει σ’ένα ανθρώπινο πλάσμα. Πως αναζητώ πρόσβαση στο πιο ζωντανό και το πιο ενδόμυχο στοιχείο της ακεραιότητας ενός παιδιού ή ενός ενήλικου. Ο δάσκαλος εισβάλλει, παραβιάζει, μπορεί να σπείρει τον όλεθρο προκειμένου να απολυμάνει και να ξαναχτίσει…Όσοι υπήρξαμε τυχεροί, γνωρίσαμε πραγματικούς δασκάλους…
Συχνά μένουν ανώνυμοι: απομονωμένοι δάσκαλοι και δασκάλες που αφυπνίζουν το χάρισμα ενός παιδιού ή ενός εφήβου, που στρώνουν το δρόμο σε μια εμμονή. Δανείζοντας ένα βιβλίο, μένοντας στην τάξη μετά το μάθημα, έτοιμοι να ανταποκριθούν σε όποιον τους αναζητεί. …
Πως μπορεί να χωρέσει η κλίση στον κατάλογο μισθοδοσίας;…Το ερώτημα αυτό με κυνηγούσε και μονίμως μου προκαλούσε αμηχανία σε όλο τον διδασκαλικό μου βίο. Γιατί αμείβουν, γιατί έπαιρνα λεφτά κάνοντας κάτι που είναι το οξυγόνο μου και η μόνη μου raison d’etre; Το να διαβάζω μαζί με άλλους, να μελετώ τον Φαίδρο ή την Τρικυμία…Αυτά για μένα υπήρξαν προνόμιο, ανταμοιβή, απαράμιλλο άγγιγμα χάρης και ελπίδας. Η συνταξιοδότησή μου από τη διδασκαλία, όπως τη ζω τώρα, με έχει αφήσει ορφανό…
Όταν (κι αυτό το αισθανόμουν με όλο και οξύτερη δυσφορία) θα ήταν για μένα κατά πολύ πιο σωστό να πληρώνω εγώ αυτούς που με καλούσαν να διδάξω;»

Β΄ Ο Yalom, I., "Στον Κήπο του Επίκουρου",2008,;Άγρα, σελ.189), γράφει:

«Οι πλούσιες ευκαιρίες για ανθρώπινη επαφή είναι το χαρακτηριστικό της ψυχοθεραπείας που προσφέρει τη μεγαλύτερη ανταμοιβή στον θεραπευτή. Με τον κάθε θεραπευόμενο που γνωρίζω, επιχειρώ να έρθω σε στενή και αυθεντική επαφή κάθε φορά που συναντιόμαστε.
Πριν από λίγο καιρό έλεγα σ ’έναν στενό μου φίλο και συνάδελφο, που είναι και αυτός θεραπευτής, ότι παρόλο που είμαι εβδομήντα πέντε χρονών, η ιδέα να πάρω σύνταξη εξακολουθεί να βρίσκεται πολύ μακριά από τη σκέψη μου.
«Αυτή η δουλειά προσφέρει τόσες ικανοποιήσεις», είπα, «που θα την έκανα και χωρίς λεφτά. Τη θεωρώ προνόμιο» .
Εκείνος απάντησε αμέσως: «Εγώ υπάρχουν φορές που σκέφτομαι ακόμα κι ότι θα πλήρωνα, για να κάνω αυτή τη δουλειά». Εδώ τελειώνει η καταγραφή του Yalom.

Τι μπορεί να συμβαίνει;

Αυτοί οι διάλογοι να είναι πραγματικοί, άραγε; Οι διαλεγόμενοι είχαν επηρεαστεί απ τους στοχασμούς του Steiner; Λέτε, ο συνομιλητής του Yalom στο επεισόδιο να ήταν ο ίδιος ο Steiner; Ο τι και να συμβαίνει, το επάγγελμα του δασκάλου και του ψυχαναλυτή-ψυχοθεραπευτή έχουν προνόμια. Τόσο που η όποια απόπειρα για «επαναδιατύπωση» των ίδιων στοχασμών ακυρώνει τους δείκτες αυθεντικότητας και των «πνευματικών δικαιωμάτων»…

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Το 2ο ΕΝΕΓΥΥΛ στο περίπτερο του alfavita.gr στη ΔΕΘ
ΔΕΘ: Το 2ο ΕΝΕΕΓΥΛ Ανατολικής Θεσσαλονίκης παρουσίασε την “έξυπνη πόλη” στο alfavita.gr
Μαθητές και εκπαιδευτικοί έδειξαν στη 89η ΔΕΘ πώς η τεχνολογία και η παράδοση συναντώνται μέσα από την «έξυπνη πόλη», το θερμοκήπιο και τα «μουσικά...
ΔΕΘ: Το 2ο ΕΝΕΕΓΥΛ Ανατολικής Θεσσαλονίκης παρουσίασε την “έξυπνη πόλη” στο alfavita.gr
γαυδ
Η Κρητικιά δασκάλα που πήγε στη Γαύδο για να διδάξει τη μοναδική μαθήτρια του νησιού
Η κα Τζαγκαράκη, που τα προηγούμενα δύο χρόνια δίδασκε στη Λέρο, αναδεικνύει τη μοναδικότητα της διδασκαλίας σε ένα σχολείο με έναν μόνο μαθητή
Η Κρητικιά δασκάλα που πήγε στη Γαύδο για να διδάξει τη μοναδική μαθήτρια του νησιού
teacher
Σχολεία: Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών Νηπιαγωγείων, Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων
Σε ποιους εκπαιδευτικούς μειώνεται το ωράριο από την τρέχουσα σχολική χρονιά και γιατί
Σχολεία: Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών Νηπιαγωγείων, Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων