Thumbnail
Το E-learning είναι ένα μοντέλο εκπαίδευσης που χρησιμοποιεί Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών για την υλοποίηση της μαθησιακής διαδικασίας. 

Έτσι, ως εξ αποστάσεως εκπαίδευση ορίζεται η απόκτηση γνώσεων και ικανοτήτων με έμμεση πληροφόρηση και καθοδήγηση που περιλαμβάνει όλες τις τεχνολογίες και άλλες μορφές μάθησης από απόσταση . Είναι το μοντέλο εκπαίδευσης όπου ο φορέας εκπαίδευσης είναι έτσι διαμορφωμένος ώστε να παρέχει τις υπηρεσίες του στους εκπαιδευόμενους εξ αποστάσεως, χωρίς δηλαδή την υποχρέωση οι εκπαιδευόμενοι να βρίσκονται την ίδια στιγμή σε κάποιο χώρο μαζί με τον εκπαιδευτή, όπως συμβαίνει στην κλασική εκπαίδευση. Η εξ αποστάσεως εκ- παίδευση προσφέρει ως εκ τούτου σημαντικές διεξόδους στο ζήτημα της φυσικής παρουσίας στο χώρο σε μια δεδομένη χρονική στιγμή.

Στην από απόσταση εκπαίδευση ο κύριος χώρος μάθησης μπορεί να είναι η κατοικία του εκπαιδευόμενου ή ο εργασιακός του χώρος και όχι η τυπική αίθουσα διδασκαλίας ή το αμφιθέατρο ενός πανεπιστημίου. Ο εκπαιδευόμενος μπορεί να επιλέξει το χρόνο που θα αφιερώσει για την μελέτη του τόσο σε διάρκεια όσο και σε σχέση με τις υπόλοιπες ασχολίες του. Ο τρόπος οργάνωσης της εκπαίδευσης, το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί αλλά και ο εκπαιδευτής που θα υλοποιήσει την εκπαίδευση, θα πρέπει να ικανοποιούν τους κανόνες της διαδικασίας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Υπό αυτήν την ιδιότητα, τo E-learning παρέχει σε φοιτητές και εργαζόμενους ευελιξία μάθησης και ποικίλες δεξιότητες που συνδέονται με το αντικείμενο σπουδών, επιτρέποντας ταυτόχρονα σε ανθρώπους με περιορισμένο ελεύθερο χρόνο να εξοικειωθούν με τις νέες τεχνολογίες. Τα προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης περιλαμβάνουν το εκπαιδευτικό σχέδιο, το εκπαιδευτικό υλικό και την πλατφόρμα διαχείρισης. Συγκεκριμένα:

Α) Εκπαιδευτικό σχέδιο

Το εκπαιδευτικό σχέδιο είναι επί της ουσίας ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός που αναπτύσσεται για την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης. Ένας αποτελεσματικός εκπαιδευτικός σχεδιασμός θα πρέπει να διευκολύνει τη μάθηση για τις ανάγκες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, να παρέχει και να συνδυάζει τα μέσα, την πλατφόρμα και το περιεχόμενο. Η περιγραφή της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της διαδικασία αξιολόγησης, αλλά και η πρόβλεψη για την παροχή υποστήριξης του μαθητή αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι ενός αποτελεσματικού εκπαιδευτικού σχεδίου.

Β) Εκπαιδευτικό υλικό

Το εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει το ηλεκτρονικό υλικό, την αλληλεπίδραση με το μαθητή, το έντυπο υλικό αναφοράς (βιβλίο, εκτυπώσιμα αρχεία), το τεστ αξιολόγησης ή προσομοιώσεις εξετάσεων. Το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί στο E-learning θα πρέπει να διαθέτει σαφή και κατανοητή πλοήγηση, ήχο, video, εικόνες, διαδραστικότητα με τον εκπαιδευόμενο, προσομοιώσεις με περιβάλλοντα που θα πρέπει να μάθει ο εκπαιδευόμενος, ασκήσεις αυτοαξιολόγησης κ.ά.

Γ) Πλατφόρμα

Η πλατφόρμα του E-learning αποτελεί το σύστημα διαχείρισης του συνόλου των συμμετεχόντων στην εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή των εκπαιδευτών και των εκπαιδευομένων, αλλά και του συνόλου του εκπαιδευτικού υλικού, δηλαδή των μαθημάτων και της μαθησιακής διαδικασίας. Οι servers που συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία διανέμουν κατόπιν μέσω της πλατφόρμας το υλικό είτε μέσω internet/intranet στους εκπαιδευόμενους.

To E-learning αποτελεί μια μέθοδο εκμάθησης και εκπαίδευσης η οποία μπορεί να προσφέρει πολλές δυνατότητες στον χρήστη. Τα εξειδεικευμένα προγράμματα σπουδών εξ απόστάσεως εκπαίδευσης παρέχονται συνήθως από τα πανεπιστήμια έναντι κάποιου κόστους συμμετοχής σε αυτά, δεν είναι δηλαδή δωρεάν για τον σπουδαστή. Ωστόσο, η άμεση πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό όποτε και οπουδήποτε θέλει ο χρήστης αποτελεί ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της μεθόδου. Ο χρήστης έχει επίσης πρόσβαση σε επικαιροποιημένες ηλεκτρονικές πηγές, υπερσυνδέσμους, ηλεκτρονικές εκδόσεις και περιοδικά, εικόνες, ηχητικά ντοκουμέντα, video και διάφορα άλλα αλληλεπιδραστικά υποστηρικτικά εκπαιδευτικά υλικά. Οι πλατφόρμες του E-learning παρέχουν συνήθως μηχανισμούς επικοινωνίας μεταξύ ατόμων και ομάδων, ενώ ο εκπαιδευτής και οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να επικοινωνούν τόσο σε πραγματικό χρόνο (σύγχρονη εκπαίδευση) ή όταν έχουν διαθέσιμο χρόνο (ασύγχρονη εκπαίδευση). Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με ειδικούς εμπειρογνώμονες όπως επίσης και μεταξύ τους. Στο τέλος των μαθημάτων και μετά την επιτυχή εξέτασή του, ο σπουδαστής σε προγράμματα E-learning λαμβάνει πιστοποιητικό παρακολούθησης και επιτυχούς εξέτασης.

Εκτός από την εξοικονόμηση χρόνου και χώρου, ανάμεσα στα πλεονεκτήματα που προσφέρει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είναι η ανάπτυξη διαφόρων δεξιοτήτων που συνδέονται με την αυτόνομη πορεία μάθησης και τον εμπλουτισμό των ήδη υπαρχουσών γνώσεων, μέσα από συνεργασίες ομάδων που συμμετέχουν στα προγράμματα, συζητήσεων και την πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό για φοιτητές οι οποίοι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα στα πανεπιστήμια.

Από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί για τη σημασία του E-learning στη διαδικασία μάθησης, οι συμμετέχοντες σε προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν έχουν αμφιβολίες σχετικά με την αξία της ηλεκτρονικής μάθησης. Τα 3/4 των ερωτηθέντων από διάφορα ευρωπαϊκά ιδρύματα αναγνωρίζουν ότι η ηλεκτρονική μάθηση μπορεί να αλλάξει την εκπαιδευτική προσέγγιση και διδασκαλία, ενώ ένα 87% θεωρεί τον συγκεκριμένο τρόπο εκπαίδευσης καταλυτικό για τις αλλαγές στις μεθόδους διδασκαλίας. Μεταξύ άλλων θετικών χαρακτηριστικών, υποστηρίζουν τις δυνατότητες για την ενίσχυση της μάθησης στα μαζικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα («Βοηθά στην εκπαίδευση περισσότερων φοιτητών και τους επιτρέπει επίσης να συνεργάζονται μεταξύ τους»).

Όμως, ενώ μόνο το 8% δηλώνει ότι δεν είναι βέβαιοι για το γενικό όφελος της ηλεκτρονικής μάθησης, οι απόψεις παραμένουν διαιρεμένες ως προς ορισμένα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά: για παράδειγμα, το 45% των ερωτηθέντων δεν είναι βέβαιοι για τα οφέλη της ηλεκτρονικής σχολικής τάξης. Ομοίως, περίπου οι μισοί από τους ερωτηθέντες είτε πιστεύουν ότι η ηλεκτρονική μάθηση δεν βελτιώνει την ποιότητα της μάθησης και της διδασκαλίας, είτε δηλώνουν ότι δεν είναι βέβαιοι ότι το κάνει. Παρόλα αυτά, ένα μικρό μόνο ποσοστό των ερωτηθέντων είναι εντελώς αρνητικό, ενώ ένας σχετικά μεγάλος αριθμός φαίνεται να είναι αναποφάσιστος. Οι ερωτηθέντες επισημαίνουν επίσης συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την επιτυχία της ηλεκτρονικής μάθησης, όπως ο σχετικός χρόνος για την εισαγωγή της (76%), οι παράγοντες κόστους (43%) και η απαραίτητη δέσμευση του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Μέσα από την ανάπτυξη προγραμμάτων E-learning, τα πανεπιστήμια αναφέρουν ως πλεονεκτήματα την ευελιξία της παροχής μάθησης, την αυξημένη αποτελεσματικότητα του χρόνου στην τάξη και τις περισσότερες και καλύτερες ευκαιρίες μάθησης. Επιπλέον, η ηλεκτρονική μάθηση θεωρείται από την πλειοψηφία των ιδρυμάτων ως μέσο συνεργασίας για το ίδιο το ίδρυμα (71%), αλλά και με άλλα διεθνή ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (70%). Λιγότερη σημασία έχει η συνεργασία με φορείς στην ίδια χώρα, εργοδότες και ιδιωτικούς φορείς παροχής εκπαίδευσης.'

Το E-learning χαρακτηρίζεται από τα εξής βασικά είδη εξ αποστάσεως εκπαίδευσης:

Α) Σύγχρονη ηλεκτρονική εκπαίδευση

Στη σύγχρονη ηλεκτρονική εκπαίδευση οι συμμετέχοντες βρίσκονται την ίδια ώρα στο δικό τους χώρο και με τη βοήθεια λογισμικού και τηλεπικοινωνιακής σύνδεσης συμμετέχουν σε μια «εικονική αίθουσα» διδασκαλίας. Οι δυνατότητες που έχουν στην «εικονική αίθουσα» είναι η μελέτη του υλικού που εκείνη τη στιγμή ο εκπαιδευτής παρουσιάζει, ενώ πολλές φορές υπάρχει και ηλεκτρονικός πίνακας. Ο εκπαιδευτής καλείται να πραγματοποιήσει το μάθημα με τρόπο παρόμοιο με την κλασσική εκπαίδευση, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή σε συζητήσεις και ομαδική εργασία.

Β) Ασύγχρονη ηλεκτρονική εκπαίδευση

Στην ασύγχρονη ηλεκτρονική εκπαίδευση οι εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν με το διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό οπουδήποτε κι οποτεδήποτε, αρκεί να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Με την είσοδό τους στο σχετικό λογισμικό έχουν τη δυνατότητα ασύγχρονης (forum, mail) και σύγχρονης (chat) επικοινωνίας κι ανταλλαγής απόψεων με τους συμμετέχοντες στην εκπαίδευση ή με τον εκπαιδευτή. Ο εκπαιδευτής κάνει χρήση των υπαρχόντων εργαλείων για να μεταφέρει τη γνώση και να παρακινήσει τους μαθητές του.

Γ) Ηλεκτρονικά υποστηριζόμενη συμβατική εκπαίδευση

Στην ηλεκτρονικά υποστηριζόμενη συμβατική εκπαίδευση, οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν σε ένα κλασσικό μάθημα και η εκπαιδευτική διαδικασία εμπλουτίζεται με πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό, με αποθήκευση και διαθεσιμότητα εκπαιδευτικού υλικού που παράγεται από ηλεκτρονικούς πίνακες, κ.λπ.

Δ) Μικτή εκπαίδευση

Στη μικτή μορφή εκπαίδευσης μπορεί να συνδυάζονται όλες ή μερικές από τις προηγούμενες μορφές με τρόπο που να ταιριάζει καλύτερα στις εκάστοτε εκπαιδευτικές ανάγκες. Στο πλαίσιο αυτό, ο εκπαιδευτής ορίζει στον αρχικό σχεδιασμό πώς θα δομήσει το μάθημά του.

Στην Ελλάδα υπάρχουν πλέον πολλά πανεπιστήμια τα οποία προσφέρουν προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης επί πληρωμή. Το μεγαλύτερο και παλαιότερο από αυτά είναι το E-Learning του ΕΚΠΑ, στο πλαίσιο του Κέντρου Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης (πιστοποιημένο ΚΔΒΜ2 από τον ΕΟΠΠΕΠ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα λειτουργεί από το 2001 παρέχοντας προγράμματα συμπληρωματικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που διασυνδέουν τη θεωρητική και ακαδημαϊκή με την πρακτική και εφαρμοσμένη γνώση των επιστημών στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, όλα τα νέα προγράμματα που αναπτύσσονται, σχεδιάζονται με γνώμονα τις γνώσεις και τις δεξιότητες που ζητούνται στην αγορά εργασίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και συμβάλλουν στη δημιουργία ενός δυναμικού και ανταγωνιστικού επαγγελματικού προφίλ.

Στη διάρκεια των 15 ετών λειτουργίας του, το E-Learning του ΕΚΠΑ έχει δεχτεί συνολικά περισσότερες από 70.000 αιτήσεις συμμετοχής, ενώ στα προγράμματα έχουν συμμετάσχει περί τα 40.000 άτομα. Παράλληλα, έχει υλοποιηθεί πλήθος προγραμμάτων εταιρικής κατάρτισης, αλλά και προγράμματα που υλοποιούνται σε συνεργασία με τρίτους φορείς και επιχειρήσεις. Τα προγράμματα διεξάγονται αποκλειστικά μέσω Διαδικτύου και απευθύνονται σε άτομα κάθε ηλικιακής ομάδας που είτε ξεκινούν σήμερα την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, είτε εργάζονται ήδη ως στελέχη σε επιχειρήσεις και ενδιαφέρονται να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις τους και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας, είτε επιθυμούν να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας ή να μετακινηθούν σε άλλο κλάδο. Το E-learning του ΕΚΠΑ προσφέρει πλέον πάνω από 200 προγράμματα εκπαίδευσης, σε ένα ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών κατευθύνσεων όπως Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων,Ναυτιλιακά, Logistics, Χρηματοοικονομικά, Επιχειρηματικότητα, Marketing, Λογιστική, Διοί- κηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Πληροφορική, Τουριστικά, Περιβάλλον, Παιδαγωγικά, Ψυχολογία, Ειδική Αγωγή, Κοινωνιολογία, Υγεία, Διατροφή, Πολιτισμός, Φιλοσοφία κ.ά. Η διεξαγωγή των μαθημάτων αποκλειστικά μέσω Διαδικτύου προσφέρει στον εκπαιδευόμενο «αυτονομία», δηλαδή τη δυνατότητα μελέτης χωρίς να περιορίζεται από την υποχρέωση της φυσικής του παρουσίας σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο. Η διάρκεια των προγραμμάτων κυμαίνεται από 3 έως 10 μήνες και η επιτυχής ολοκλήρωσή τους οδηγεί στη χορήγηση Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης ή Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης.

Ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα στην Ελλάδα για εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι και το E-Learning του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Το πρόγραμμα είναι επίσης επί πληρωμή και προσφέρει σύντομη διάρκεια σπουδών με πιστοποιημένα μαθήματα. Όπως και το E-Learning του ΕΚΠΑ, έτσι και το E-Learning του Πανεπιστημίου Πειραιά παρέχει εκπτώσεις σε άνεργους, πολύτεκνους, ΑΜΕΑ, Κατόχους Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων κ.ά. Ενδεικτικά, στο Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης, οι θεματικές ενότητες που προσφέρονται είναι 5: Αγορές, Χρηματοδότηση & Επιχειρηματικότητα, η οποία περιέχει 70 μαθήματα, η Εκπαίδευση, Κοινωνία και Δια Βίου Μάθηση, η οποία περιέχει 30 μαθήματα, τα Σύγχρονα Εργαλεία στη Διαχείριση των Μονάδων Υγείας, τα οποία αφορούν μαθήματα που ενδιαφέρουν επαγγελματίες και στελέχη στο χώρο της Υγείας, Ξένες γλώσσες και Πληροφορική και προσφερόμενα μαθήματα σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ορκωτών Λογιστών της Αγγλίας (ICAEW), όπου η ύλη και τα θέματα μαθημάτων επιμόρφωσης ορίζονται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Ινστιτούτου Ορκωτών Λογιστών της Αγγλίας. Στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, τα μαθήματα διαρκούν από 1 έως 6 μήνες, ενώ συνολικά, εκτός από το Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης, προσφέρονται πάνω από 300 μαθήματα και είναι εγγεγραμμένοι σε αυτά πάνω από 20.000 χρήστες. Προγράμματα E-learning παρέχει από το 2013 και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και από το 2016 το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Πηγή: ΙΟΒΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mitsotakis
Κυριάκος Μητσοτάκης: Συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με την Google, που "βάζει" την τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία με το πρόγραμμα "Experience AI"
«Η Ελλάδα είναι μια από τις πρώτες χώρες που υιοθετεί ένα τέτοιο πρόγραμμα, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε όλα τα σχολεία της χώρας, δημόσια και...
Κυριάκος Μητσοτάκης: Συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με την Google, που "βάζει" την τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία με το πρόγραμμα "Experience AI"