Thumbnail
Της Αγγέλικας Σαπουνά

Τρεις εβδομάδες πριν, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε σε δελτίο τύπου τη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων στη συνήθη ημερομηνία, πριν δηλαδή από τις απολυτήριες εξετάσεις της γ’ λυκείου.

Η ρύθμιση αυτή έχει ένα χαρακτήρα «παραδόξου», καθώς η απόκτηση του απολυτηρίου λυκείου αποτελεί προϋπόθεση για τη συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, σύμφωνα με τη μικρή μεταρρύθμιση που θεσμοθετήθηκε πέρυσι την άνοιξη, ισχύει για πρώτη φορά από φέτος και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων: την αποσύνδεση του βαθμού απόλυσης από το λύκειο από το βαθμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (βαθμολογία στις πανελλαδικές εξετάσεις), τη μείωση των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων παράλληλα με την αύξηση των επιλογών πεδίων σπουδών για τους υποψήφιους, την κατάργηση της τράπεζας θεμάτων για τις ενδοσχολικές εξετάσεις του λυκείου και τη μείωση του μέσου όρου προαγωγής και απόλυσης στις λυκειακές τάξεις από 10 σε 9μιση.

Ο προηγούμενος σχεδιασμός

Σκοπός των μέτρων αυτών, σύμφωνα με τις δημόσια διακηρυγμένες προθέσεις του υπουργικού σχήματος της προηγούμενης κυβέρνησης, ήταν να γίνει το πρώτο βήμα ενός πιο μακροπρόθεσμου σχεδίου μεταρρύθμισης της λυκειακής εκπαίδευσης, στην κατεύθυνση της «απεξάρτησης» της λυκειακής βαθμίδας από τον βραχνά και τις «δουλείες» των εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια, με στόχο την αναβάθμιση της δουλειάς που γίνεται μέσα στο δημόσιο, πρωτίστως, σχολείο.

Ο στόχος αυτός αποτελεί αίτημα των εκπαιδευτικών κινημάτων, της αριστεράς και των προοδευτικών παιδαγωγών από τότε που πρωτολειτούργησαν οι πανελλαδικές εξετάσεις ως τρόπος επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Από τότε έχει διατυπωθεί το αίτημα για τη μορφωτική και παιδαγωγική αυτοτέλεια της λυκειακής βαθμίδας. Αίτημα που χρόνο με το χρόνο γίνεται ασφυκτικά επίκαιρο, καθώς η «φροντιστηριοποίηση» του λυκείου υπονομεύει συστηματικά τη μαθησιακή διαδικασία σε όλες της τις εκφάνσεις – από το ρυθμό και τα περιεχόμενα της διδασκαλίας ως την αξιολόγηση των επιδόσεων, τις πενταήμερες εκδρομές της γ’ λυκείου (που πλέον γίνονται πριν τα Χριστούγεννα) και τις … απουσίες, που οι τελειόφοιτοι μαθητές τις «κρατάνε» και δεν έρχονται στο σχολείο από το Μάρτιο και μετά, για να επιδοθούν απερίσπαστοι στο φροντιστηριακό διάβασμα.

Για αυτούς και άλλους λόγους (όπως λ.χ. η μαζική αποτυχία των μαθητών από λαϊκότερα στρώματα στις εξετάσεις με τη χρήση της τράπεζας θεμάτων) τα μέτρα αυτά έγιναν δεκτά με χαρά και ανακούφιση από την εκπαιδευτική κοινότητα, όχι ως συνολική και επαρκής λύση του προβλήματος, αλλά ακριβώς ως προανάκρουσμα και επιβεβαίωση μιας κατεύθυνσης που θα έπρεπε στη συνέχεια να τύχει συστηματικότερης πολιτικής και επιστημονικής επεξεργασίας και φυσικά ως αντικείμενο ενός ευρέως κοινωνικού διαλόγου, όπου η εκπαιδευτική κοινότητα θα συμμετείχε τουλάχιστον ενεργά, αν όχι προνομιακά.
Ο σχεδιασμός περιελάμβανε και άλλους τομείς, που συνδιαμορφώνουν το πλαίσιο της καθημερινής σχολικής πραγματικότητας, το αναλυτικό πρόγραμμα αλλά και το «παραπρόγραμμα» της παιδαγωγικής, της διδακτικής, των κοινωνικών λειτουργιών και των εργασιακών σχέσεων που διέπουν το «υπαρκτό» σχολείο. Απ’ αυτή την άποψη, η θεσμοθέτηση ενός δημοκρατικού και αυτορυθμιζόμενου συστήματος διοίκησης της εκπαίδευσης, η κατάργηση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (συνάμα ιεραρχική και τεχνοκρατική με προφανή στόχο την εκπειθάρχηση στα νεοφιλελεύθερα θέσφατα), η ενίσχυση των λειτουργιών και του πολυδιάστατου ρόλου του συλλόγου διδασκόντων και φυσικά η σοβαρή μεταρρύθμιση του αναλυτικού προγράμματος και των σχολικών μεθόδων και εγχειριδίων, μπήκαν στο σχεδιασμό με ερεθιστικούς τίτλους όπως: ανάδειξη διευθυντικών στελεχών με καθοριστικό κριτήριο και τη γνώμη των συναδέλφων τους, κριτική αποτίμηση και προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και πάλι από τους συλλόγους αλλά και με τη συμβολή των άλλων μελών της σχολικής κοινότητας (γονείς, μαθητές) καθώς και των σχολικών συμβούλων, μείωση της ύλης για περισσότερη εμβάθυνση, μόνιμοι διορισμοί νέων εκπαιδευτικών με σύστημα μοριοδότησης προϋπηρεσάις και προσόντων και όχι εξετάσεις.

Γιατί όχι μόνο κοινωνικός;

Το τι απ’ αυτά έγινε και τι δεν έγινε είναι γνωστό. Αυτό που δεν είναι γνωστό είναι τι θα γίνει. Την περασμένη Πέμπτη το νέο υπουργικό σχήμα της παιδείας ανακοίνωσε επίσημα το σχεδιασμό για έναρξη του «εθνικού και κοινωνικού» –γιατί όχι μόνον κοινωνικού; Στο εθνικό πεδίο συσκοτίζονται, συνήθως, τα πράγματα– διαλόγου για την παιδεία. Μερικά σημεία, ίσως συμβολικά, ίσως όχι μόνον, προκαλούν ανησυχία.
Ένα είναι το προαναφερθέν για την ημερομηνία των πανελλαδικών. Χάθηκε ο κόσμος, δηλαδή, για μια φορά, την πρώτη φορά ύστερα από χρόνια, να ολοκληρωθεί φυσιολογικά η σχολική χρονιά αυτής της έρμης γ’ λυκείου, με έμφαση στα μαθήματα και όχι στις εξετάσεις, αφού η ενδοσχολική βαθμολογία δεν παίζει άλλωστε «ρόλο», και μετά να διεξαχθούν οι τρομερές πανελλαδικές; Για να δοθεί ένα σήμα, καθόλου δευτερεύον και πολυαναμενόμενο από τους εκπαιδευτικούς τουλάχιστον, ότι κάτι μπορεί ν’ αλλάξει όντως, ότι αξίζει να διδάσκει με μεράκι κανείς ακόμη στην τελευταία τάξη του δημόσιου λυκείου.
Ένα δεύτερο, αφορά τη σύνθεση της επιτροπής και τον τρόπο διεξαγωγής του «διαλόγου για την παιδεία». Με όλη την –πραγματική και για πολλούς συντροφική– εκτίμηση στους εκλεκτούς πανεπιστημιακούς δασκάλους και ερευνητές που επιλέχθηκαν, γιατί απουσιάζει τόσο κραυγαλέα ο κόσμος του σχολείου; Δεν αρκεί βέβαια η τιμητική παρουσία του αγαπημένου μας Θέμη για να διασκεδάσει αυτή την απουσία, που ανασύρει έναν πάγιο και πατροπαράδοτο, δυστυχώς, συμβολισμό: Οι επιστήμονες κατοικούν στο πανεπιστήμιο, η βιωμένη εμπειρία των δασκάλων του σχολείου κάπως, για κάποια αποφασιστικά επίπεδα, δεν μετράει εξίσου…
Τέλος, ακούσαμε από τους υπουργούς ότι θ’ ανοίξει η διαδικτυακή πλατφόρμα του διαλόγου. Ας ελπίσουμε ότι η «ηλεκτρονική δημοκρατία» είναι το βοηθητικό και όχι το κύριο μέσον του διαλόγου. Υπό συνθήκες, και δη στριμωγμένες μνημονιακές, το μέσον φτιάχνει το μήνυμα, πολλώ δε μάλλον που πληθαίνουν τα δυσάρεστα μηνύματα από το κυβερνητικό μέτωπο εσχάτως…

Πηγή: Η ΕΠΟΧΗ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ολτεε
ΕΠΑΛ: Επανεξετάζεται ο τρόπος των εγγραφών - Πιστοποίηση αποφοίτων μαθητείας δυό φορές το χρόνο
Τι συζήτησε το ΔΣ της ΟΛΤΕΕ με την υφυπουργό Παιδείας κ.I.Λυτρίβη
ΕΠΑΛ: Επανεξετάζεται ο τρόπος των εγγραφών - Πιστοποίηση αποφοίτων μαθητείας δυό φορές το χρόνο
τεχν
Ανάγκη για αντιμετώπιση των 300.000 κενών θέσεων εργασίας σε τεχνικές ειδικότητες
Ο Υφυπουργός Εργασίας, Κωνσταντίνος Καραγκούνης, ανέφερε ότι στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 300.000 κενές θέσεις σε τεχνικές ειδικότητες,...
Ανάγκη για αντιμετώπιση των 300.000 κενών θέσεων εργασίας σε τεχνικές ειδικότητες