Κατερίνα Σπυριδάκη
Ερώτηση στη Βουλή από την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη προς την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη για την κατάσταση των σχολείων στον Νομό Λασιθίου

Κοινοβουλευτική ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη κατέθεσε η βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη, αναδεικνύοντας την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία του Νομού εξαιτίας των σοβαρών ελλείψεων εκπαιδευτικών, της ανεπαρκούς στελέχωσης και της συστηματικής υποδήλωσης των πραγματικών κενών.

Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση, τα σχολεία του Λασιθίου «εξακολουθούν να λειτουργούν εν έτει 2025–2026 με σοβαρές ελλείψεις στη Γενική Αγωγή, στην Ειδική Αγωγή και στην Παράλληλη Στήριξη», παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου περί «ομαλής έναρξης» και «κάλυψης των κενών». Η πραγματικότητα, σύμφωνα με το κείμενο, είναι «σχολεία που υπολειτουργούν, διδακτικά αντικείμενα που δεν διδάσκονται, μαθητές χωρίς εκπαιδευτικό και ωρολόγια προγράμματα που παραμένουν διάτρητα».

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο γεγονός ότι η Ειδική Πρόσκληση του υπουργείου για την κάλυψη λειτουργικών κενών στο Λασίθι προκήρυξε μόλις 16 θέσεις συνολικά (2 ΠΕ70 Γενικής Αγωγής και 14 Παράλληλης Στήριξης), τη στιγμή που –όπως αναφέρεται– «τα πραγματικά κενά είναι πολλαπλάσια». Η Ερώτηση παραθέτει συγκεκριμένα παραδείγματα σχολικών μονάδων που λειτουργούν χωρίς βασικές ειδικότητες, με τετράωρα προγράμματα ή χωρίς κρίσιμα μαθήματα, τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Στο κείμενο αναδεικνύεται ότι συνολικά στον Νομό καταγράφονται «περίπου 30 ελλείψεις εκπαιδευτικών», αριθμός που χαρακτηρίζεται ήδη υποτιμημένος. Παράλληλα, γίνεται λόγος για «λειτουργικές αλχημείες» που συγκαλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες: εκπαιδευτικοί που μοιράζονται σε 4 και 5 σχολεία, μαθήματα που μειώνονται τεχνητά, διδασκαλία εκ περιτροπής και εργαστηριακά μαθήματα χωρίς τις απαραίτητες συνθήκες ασφάλειας.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον ευαίσθητο τομέα της Ειδικής Αγωγής και της Παράλληλης Στήριξης. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, από τις 250 εγκρίσεις παράλληλης στήριξης για δασκάλους στο Λασίθι καλύφθηκαν μόλις 130, αφήνοντας 120 μαθητές χωρίς την υποστήριξη που δικαιούνται, ενώ αντίστοιχα κενά καταγράφονται και στα νηπιαγωγεία. Επισημαίνεται δε ότι η πρόσφατη εγκύκλιος που μετατρέπει την παράλληλη στήριξη από «ανά μαθητή» σε «ανά τμήμα» υποβαθμίζει περαιτέρω την εξατομικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη.

Η ερώτηση καταγράφει με λεπτομέρεια τη δραματική κατάσταση στα Ειδικά Σχολεία του Νομού. Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Σητείας λειτουργεί χωρίς βασικές ειδικότητες (λογοθεραπευτή, κοινωνικό λειτουργό, ψυχολόγο, φυσιοθεραπευτή, νοσηλευτή), ενώ στο Ειδικό Σχολείο Ιεράπετρας οι σοβαρές κτιριολογικές ελλείψεις «θέτουν σε κίνδυνο την ίδια τη λειτουργία του σχολείου». Ακόμη πιο ανησυχητική χαρακτηρίζεται η κατάσταση στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αγίου Νικολάου, το οποίο λειτουργεί χωρίς εκπαιδευτικό ΠΕ71 και χωρίς βασικές υποδομές προσβασιμότητας, με αποτέλεσμα πρόσφατα, κατά τη διάρκεια κακοκαιρίας, μαθητές με αναπηρία να βρεθούν εκτεθειμένοι σε επικίνδυνες συνθήκες.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στο Ειδικό Σχολείο Ιεράπετρας, όπου –όπως επισημαίνεται στην Ερώτηση– το σχολείο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στελέχωσης, ενώ οι υφιστάμενες κτιριακές υποδομές είναι ανεπαρκείς για τον αριθμό και τις αυξημένες ανάγκες των μαθητών με αναπηρίες. Οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να λειτουργούν σε συνθήκες διαρκούς αυτοσχεδιασμού, χωρίς τους αναγκαίους χώρους και χωρίς την απαιτούμενη υποστήριξη, γεγονός που επηρεάζει άμεσα την ασφάλεια, την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τη δυνατότητα ουσιαστικής συμπερίληψης. Όπως τονίζεται, δραστηριότητες μεταφέρονται ακόμη και σε εξωτερικούς χώρους, με πολλαπλά ερεθίσματα που δυσχεραίνουν τη μαθησιακή διαδικασία, αναδεικνύοντας με τον πιο καθαρό τρόπο ότι το Ειδικό Σχολείο Ιεράπετρας λειτουργεί κάτω από τα ελάχιστα αποδεκτά παιδαγωγικά και λειτουργικά όρια.

Όπως τονίζεται στην ερώτηση, η συνολική εικόνα «δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού», καθώς παρά τις επίσημες διαβεβαιώσεις, «χιλιάδες διδακτικές ώρες χάνονται, δεκάδες παιδιά μένουν χωρίς την υποστήριξη που δικαιούνται και η δημόσια εκπαίδευση λειτουργεί με όρους υποβάθμισης και εκπτώσεων».

Οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ καλούν την αρμόδια υπουργό να απαντήσει στα παρακάτω κρίσιμα ερωτήματα:

  1. Πώς εξηγεί το Υπουργείο ότι στην Ειδική Πρόσκληση προκηρύχθηκαν μόλις 16 θέσεις για το Λασίθι, όταν τα πραγματικά κενά στην Πρωτοβάθμια και την Ειδική Αγωγή —όπως επιβεβαιώνουν εκπαιδευτικοί φορείς, σχολικές μονάδες και γονείς— είναι περισσότερα;
  2. Πότε θα καλυφθούν όλες οι ακάλυπτες θέσεις Παράλληλης Στήριξης στο Νομό Λασιθίου;
  3. Πώς θα διασφαλιστεί η εξατομικευμένη υποστήριξη μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όταν η παράλληλη στήριξη παρέχεται πλέον ανά τμήμα και όχι ανά μαθητή;
  4. Πώς θα αντιμετωπιστεί η επικίνδυνη πρακτική διάθεσης εκπαιδευτικών σε 4–5 σχολεία και η υποβάθμιση της ποιότητας διδασκαλίας που προκύπτει από τις συγχωνεύσεις, τις μειώσεις ωρών και τη διδασκαλία εκ περιτροπής;
  5. Ποιο είναι το συνολικό χρονοδιάγραμμα κάλυψης όλων των λειτουργικών κενών στο Λασίθι;
  6. Για ποιο λόγο το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Σητείας εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς λογοθεραπευτή, κοινωνικό λειτουργό, φυσιοθεραπευτή, ψυχολόγο, νοσηλευτή και λοιπές αναγκαίες ειδικότητες, και ποιο είναι το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου για την πλήρη στελέχωση της διεπιστημονικής του ομάδας;
  7. Προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει σε άμεση καταγραφή των αναγκών και σε έκτακτες προσλήψεις για την κάλυψη όλων των παραπάνω ειδικοτήτων στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Σητείας, ώστε οι μαθητές να λαμβάνουν την αναγκαία θεραπευτική και ψυχοκοινωνική υποστήριξη εντός του σχολικού πλαισίου;
  8. Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την άμεση αντιμετώπιση των κτιριολογικών ελλείψεων στο Ειδικό Σχολείο Ιεράπετρας, ώστε να δημιουργηθούν επαρκείς αίθουσες και κατάλληλοι χώροι για τους μαθητές με αναπηρία και να σταματήσει η αναγκαστική μεταφορά δραστηριοτήτων σε εξωτερικούς χώρους που επιβαρύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία; Προτίθεστε να ενισχύσετε οικονομικά τον Δήμο Ιεράπετρας για να προχωρήσει στις όποιες απαραίτητες αλλαγές;
  9. Υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο χρηματοδότησης (μέσω ΠΔΕ, Ταμείου Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ ή άλλων προγραμμάτων) για την αναβάθμιση και επέκταση των υποδομών του Ειδικού Σχολείου Ιεράπετρας, και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των παρεμβάσεων αυτών;
  10. Για ποιο λόγο το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αγίου Νικολάου εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς εκπαιδευτικό ΠΕ71, παρά τις αυξημένες και διαπιστωμένες ανάγκες των μαθητών, και πότε προτίθεται το Υπουργείο να καλύψει άμεσα το συγκεκριμένο κενό;
  11. Πώς διασφαλίζεται η ασφαλής και αξιοπρεπής καθημερινή λειτουργία του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αγίου Νικολάου, όταν το σχολείο στερείται βασικών υποδομών προσβασιμότητας, όπως ράμπες, στέγαστρο και εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης σε περίπτωση βλάβης του μοναδικού ανελκυστήρα;
  12. Μετά το πρόσφατο περιστατικό κακοκαιρίας και διακοπής ρεύματος, κατά το οποίο μαθητές με αναπηρία βρέθηκαν εγκλωβισμένοι και εκτεθειμένοι σε επικίνδυνες συνθήκες, έχει πραγματοποιηθεί αυτοψία και τεχνικός έλεγχος των εγκαταστάσεων του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αγίου Νικολάου και ποια άμεσα μέτρα θα ληφθούν ώστε να μην επαναληφθούν αντίστοιχα φαινόμενα;

Την εν λόγω Κοινοβουλευτική Πρωτοβουλία συνυπογράφουν ο Στέφανος Παραστατίδης, Βουλευτής Κιλκίς και Τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, καθώς και ο Πέτρος Παππάς, Βουλευτής Κιλκίς και Τομεάρχης ΑμεΑ και Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μαξίμου
Σαρωτικό «lifting» στις Γραμματείες Υπουργείων: Τα νέα ονόματα-έκπληξη
Ανασχηματισμός-κλειδί στους Γενικούς Γραμματείς: Ποιοι φεύγουν, ποιοι μπαίνουν και αναλαμβάνουν κρίσιμα χαρτοφυλάκια
Σαρωτικό «lifting» στις Γραμματείες Υπουργείων: Τα νέα ονόματα-έκπληξη
Χιόνια τα Χριστούγεννα
Χριστούγεννα, κραυγή για λίγο «ουρανό»
«Η ενανθρώπιση του Θεού είναι η κορυφαία εκδήλωση αποκάλυψης της ανθρώπινης ουσίας και της συγγένειας μαζί του. Αυτό το είδος αγάπης καταργεί τη...
Χριστούγεννα, κραυγή για λίγο «ουρανό»
Μαρία Καρυστιανού
Δημοσκόπηση Interview: Πρώτη η Μαρία Καρυστιανού μεταξύ των προσώπων που ξεχώρισαν το 2025
Στη δημόσια ζωή της χρονιάς που ολοκληρώνεται, η Μαρία Καρυστιανού καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό αναγνώρισης (24,3%), ξεπερνώντας τη Ζωή...
Δημοσκόπηση Interview: Πρώτη η Μαρία Καρυστιανού μεταξύ των προσώπων που ξεχώρισαν το 2025